AVIZ sinodalilor BOR: Enciclica Patriarhului Fotie catre Patriarhii Rasariteni

Vremea confruntarii dintre Rasarit si Apus se apropia, fiindca Peninsula Balcanica era pentru bizantini o chestiune de viata si de moarte. Fotie, doritor sa plece la pamant trufia ereziei si sa lepede toata ratacirea, si mai vartos nelegiuita adaugire la Crez, nu mai putea ramane tacut, caci aceasta era privita ca dovada de slabiciune de catre papalitate.

Ca parinte duhovnicesc al bulgarilor, Sfantul Fotie, in marea sa ravna pentru adevarata Credinta si dogmele Parintilor, nu putea suferi crimele clerului papistas savarsite cu consimtamantul Papei Nicolae.

Pentru aceea el a hotarat sa convoace un sinod spre a rezolva chestiunea bulgara pe temeiul dogmelor Bisericii si al sfintei Predanii.

Ca o secure pregatita sa doboare cumplita erezie, Fotie a trimis epistole tuturor Patriarhilor rasariteni ca sa vina sau sa trimita reprezentanti la un mare Sinod la Constantinopol, ca impreuna sa poata cerceta si osandi actiunile necanonice ale Papei Nicolae. Iata cateva fragmente din faimoasa lui epistola.

Bulgarii s’au intors de la idololatrie la cunoasterea lui Dumnezeu si la credinta Crestineasca: atunci s’a starnit mania vicleanului diavol. (…) Ca abia se botezasera bulgarii de vreo doi ani, cand oameni lipsiti de cinste, iesiti din intuneric (adica din Apus), au cazut ca grindina sau, mai bine a zice, au navalit ca mistretii salbatici asupra nou-saditei vii a Domnului. Ei au nimicit-o cu copitele si cu coltii, adica cu vietile lor de rusine si cu dogmele cele stricate. Misionarii si clericii papistasi au voit ca acesti crestini ortodocsi sa se departeze de la dreptele si curatele dogme ale neprihanitei noastre Credinte.

Lepadand innoirile semetului eres, el scria:

Cea dintai ratacire a apusenilor a fost aceea de a-i sili pe credinciosi sa posteasca Sambetele. (Pomenesc acest amanunt ce pare neinsemnat, fiindca chiar cea mai mica abatere de la Predanie poate duce la dispretuirea oricarei dogme a Credintei noastre.) Apoi au induplecat pe credinciosi a dispretui casatoria preotilor, semanand in sufletele lor semintele eresului maniheilor. Tot asa, au incredintat pe bulgari ca toti cei mirunsi de catre preoti trebuie unsi din nou de catre episcopi. In acest chip ei voiau sa arate ca mirungerea savarsita de preoti nu are putere, batjocorind astfel aceasta dumnezeiasca si mai presus de fire Taina Crestina. De unde vine aceasta lege carea opreste preotii a unge cu Sfantul Mir? Care legiuitor, apostol, parinte ori sinod a rostit asemenea lucru? Ca daca un preot nu poate mirunge pe cel nou botezat, atunci negresit ca nici poate a boteza. Iarasi, cum poate un preot sa sfinteasca Trupul si Sangele lui Hristos, Domnul nostru, la Dumnezeiasca Liturghie, si totusi sa nu poata unge cu Sfantul Mir? Daca deci se ia acest har de la preoti, insusi cinul episcopal se micsoreaza, caci episcopul este capul cetei preotesti. Si, cu toate acestea, necinstitorii apuseni nu si-au oprit nelegiuirea nici macar aci.

Afara de josnicele gresale de care am facut pomenire, apusenii s’au silit a incalca prin talcuiri mincinoase si vorbe adaugite, sfantul si preasfantul Crez, care a fost intarit de toate Soboarele a Toata Lumea si are putere nebiruita. O, diavoleasca nascocire! Slujindu-se de un grai nou, ei zic ca Sfantul Duh nu purcede numai de la Tatal, ci si de la Fiul. Cine a auzit vreodata un astfel de cuvant, chiar din gura nelegiuitilor din veacurile trecute? Unde este crestinul acela care sa poata primi doua pricini (cauze nn.) in Treime: adica Tatal – pricina a Fiului si a Sfantului Duh; apoi Fiul – pricina a aceluiasi Duh? Aceasta inseamna a despica principiul cel unu intr’o indoita Dumnezeire, inseamna a injosi teologia crestina pana la basmele ellinilor si a batjocori Treimea cea mai presus de fiinta si unica in principiu. Dar cum ar putea purcede Sfantul Duh si de la Fiul la fel ca si de la Tatal? Daca purcederea pe care o are de la Tatal este desavarsita si deplina – precum si este, fiindca El este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat – ce anume este purcederea de la Fiul, si care ii este scopul?

Latinii il fac pe Fiul mai mare decat Duhul, caci Il socotesc [pe Fiul] un principiu, asezandu-L in chip necinstitor mai aproape de Tatal. Aducand un indoit principiu in Sfanta Treime, asa cum si fac, latinii aduc atingere Fiului; caci facandu-L obarsie a ceea ce avea obarsie, Il fac netrebuitor ca obarsie. De asemenea ei despart Duhul Sfant in doua parti: una de la Tatal si una de la Fiul. In Sfanta Treime, care este unita intr’o unime nedespartita, toate trei ipostasurile sant nestirbite. Insa daca Fiul ajuta la purcederea Duhului, fiimea este atinsa si ipostaticitatea vatamata. (…)

Dupa invatatura Filioque este cu neputinta a vedea pentru ce Duhul Sfant nu ar putea fi numit nepot! Ca de vreme ce Tata este obarsia Fiului, Carele este a doua obarsie a Duhului, atunci Tatal este atat obarsia nemijlocita cat si cea mijlocita a Duhului Sfant! Aratand deci aici numai in scurt cugetarea cea latineasca, voiu lasa infatisarea ei amanuntita si lepadarea ei pana cand ne vom afla adunati in sobor. (…)

Intelept in invataturile Ortodoxiei, stralucitul barbat continua:

Nu inseamna ca am fi rostit chiar acum judecata asupra lor, ci mai curand rostim acum in chip deschis osandirea poruncita de vechile Soboare si Canoane apostolicesti. De vor starui cu incapatanare intru eresul lor, ii vom scoate din partasia tuturor crestinilor(asadar catolicii, cat si protestantii, nu pot fi considerati crestini nn.). Ei au bagat postul in Sambete, desi este oprit de catre al 64-lea Canon Apostolicesc:

‘Daca vreun cleric s’ar afla postind in ziua Duminicii, sau Sambata, afara de una numai [adica Sambata Mare], sa se cateriseasca. Iara mirean fiind, sa se afuriseasca.’ Tot asa, Canonul 55 al celui de-a Patrulea Sobor a Toata Lumea zice: ‘Fiindca am aflat ca cei din cetatea Romanilor, in ajunarile sfintei Patruzecimi, in Sambetele acesteia ajuneaza, afara de urmarea Bisericii cea predata, au socotit Sfantul Sinod ca si la Biserica Romanilor nestramutat sa se pazeasca Canonul apostolicesc, cel ce zice: Daca vreun Cleric s’ar afla ajunand in sfanta Duminica, sau Sambata, afara de una (Sambata Mare), sa se cateriseasca. Iara mirean fiind, sa se afuriseasca.

Mai este, de asemenea, si Canonul Soborului Localnic din Gangra care afuriseste pe cei ce nu recunosc pe preotii casatoriti. Aceasta randuiala a fost intarita de al Saselea Sobor a Toata Lumea, care osandeste pe cei ce cer ca preotii si diaconii sa inceteze a mai vietui cu sotiile lor legiuite dupa hirotonie. Astfel Soborul cu pricina amintea Bisericii Romane a nu primi un astfel de obicei. (…) Si chiar de nu am pomeni toate acestea si multe alte innoiri ale Bisericii Romei, numai pomenirea adaugirii lui Filioque la Crezul Nikean ar fi de ajuns spre a-i supune la mii de anatheme. Aceasta innoire huleste pe Duhul Sfant sau, mai drept spus, intreaga Sfanta Treime. (…)

Va poftim si va cerem a va alatura la sfat cu noi. (…) O data ce vom smulge aceasta necinstire, putem nadajdui ca nou-botezatii bulgari se vor intoarce la Credinta ce au primit mai intai. Si nu numai ei, ci si asa-numitii Rus, popor cumplit odinioara; ca tocmai acum ei leapada credinta lor cea paganeasca si trec la Crestinism, primind episcopi si pastori de la noi, ca si toate obiceiurile crestinesti. (…) Pe deasupra, am primit o epistola sinodala din tinuturile Italiei, pomenind multe lucruri grele impotriva Episcopului Romei. Prin aceasta, ortodocsii ce locuiesc acolo ne cer sa-i slobozim de marea lui tiranie, caci randuiala Bisericii este calcata si legea sfanta este dispretuita. Tot asa ne-au spus mai demult si unii calugari veniti la noi de acolo. (…)

In aceasta epistola Fotie, elocventul dascal, taind mrejele ereziei in doua, ca o sabie cu doua taisuri ascutite de adevar si de harul lui Dumnezeu, invinuia biserica Romei de rataciri in Liturghie si in randuiala bisericeasca si mai ales ataca dogma lui Filioque. Papa, care nadajduia sa-l cheme pe Fotie la judecata inaintea tribunalului sau, era acum el insusi invinuit de erezie.

extras din Viata si nevointele celui intre sfinti
parintelui nostru Fotie cel Mare
, Patriarhul Constantinopolului

14 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    http://www.monitorulsv.ro/Local/2010-01-20/Tren-monahal-pe-ruta-Viena-Cacica

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Pe linga subiect! Pentru linistea tuturor! http://www.youtube.com/watch?v=viDWbCa3_9U&feature=PlayList&p=2C9D0A20724C2EA9&playnext=1&playnext_from=PL&index=38

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Numai să înţeleagă oamenii că doar în Biserica Creştin Ortodoxă există mântuire....

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    apologeticum

    am si eu niste nelamuriri si sper sa gasesc aici raspuns.
    sunt nascuta catolica, casatorita ortodox iar de la casatorie tin credinta ortodoxa, merg la biserica, merg la maslu si incerc sa fiu o buna crestina, atat cat pot. desi parintii mei au fost suparati o perioada ca nu mai frecventez biserica catolica, eu nu am renuntat la biserica ortodoxa, aici am gasit ceea ce cautam, aici Il simt pe Dumnezeu.
    dar, bunicii mei, catolici bineinteles, au dus o viata cum rareori intalnesti, nu au lipsit in viata lor de la biserica, de sarbatori, duminicile, impartasiti des, tineau posturile si se rugau toata ziua de parca traiau in manastire. ne-au invatat ca fara Dumnezeu nu se misca nimic in lumea asta, ca trebuie sa ne rugam, sa nu lipsim de la biserica niciodata. pe de alta parte in familia sotului meu, toti ortodocsi si din familii de preoti, nu merge nimeni la biserica niciodata, in afara de mine si de fetita sotului meu, pe care o crestem impreuna si pe care eu am invatat-o sa mearga la biserica, sa se spovedeasca si sa se impartaseasca.
    nelamurirea mea este urmatoarea. bunicul meu, care a murit acum 2 ani, nu s-a mantuit, sau mai bine zis nu l-a mantuit Iisus Hristos, nu i-a iertat pacatele si l-a trimis direct in iad doar pentru ca era catolic? credeti ca Dumnezeu face vreo diferenta intre un foarte bun crestin catolic si intre un foarte bun crestin ortodox?

    multumesc

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @o pacatoasa
      iti oferim un raspuns de la P Ioan Sismanian de la manastirea Petru Voda, spus unei persoane cu aceeasi problema:
      Diferenta dintre credinta catolica si cea ortodoxa nu tine de formal, de forma in care noi ne “implinim” datoriile de “crestini”. Asa cum Adevarul este unic si Biserica este unica.
      Problema este foarte dureroasa si desigur nu esti singura care o simti pe propria ta piele. Mai toti dintre noi cei care au avut rude, sau mai avem inca, care nu sunt ortodocsi suferim aceeasi indoiala si durere, dar problema care se pune nu e asa. Vezi, daca avem doua caravane si cei ce conduc caravanele sunt diferiti ca mod de gandire al telului, atunci carvanele nu vor ajunge in acelasi loc; indiferent de viata din caravana. Cat de buni ar fi oamenii dintr-o caravana, tot vor ajunge intr-un loc care nu e acelasi cu cel in care ajung cei din cealalta caravana. Pentru ca ei au teluri diferite, deci credinte diferite.Problema de aici pleaca. Ca sa ajungem intr-un loc trebuie sa cunoastem legile prin care putem ajnge acolo. Si legile sunt date de credinta, de Biserica, de revelatia dumnezeiasca, care este unica, indivizibila. Aparitia acestor diferente care par sa fie insignifiante, tinand cont doar de viata noastra, care iarasi o raportam la invatatura pe care noi o luam drept mantuitoare, atunci lucrurile pot foarte usor sa duca in deruta.Credinta este Una, precum si Adevarul este Unul si tocmai de aceea cunoastem nume de erezii, de erori ale gandirii mantuitoare. E dureros sa afli ca esti sau, mai grav, ca ai fost pe o cale care san u duca la mantuire si ca te-ai silit cu toata fiinta ta sa implinesti lucrul acela. La fel ca tine pot spune atatea mii de protestanti, de neoprotestanti, care crede-ma, i-am cunoscut personal, duceau o viata particulara de o fantastica moralitate. Numai ca, iarta-ma, nu credeau ce trebuia. Problema este foarte clara si limpede: Dumnezeu va judeca pe fiecare, la Marea Judecata, dupa adancul lui, dupa cum a trait, in primul rand, el. Dar se va intampla aceasta abia atunci la marea judecata. Numai cei ce au trait un Botez si au fost impartasiti de tainele valide ale Bisericii pot avea nadejdea, nu siguranta, ca se vor mantui acum, la moarte. Noi toti, ceilalti, care sa presupunem ca am avut o viata frumoasa si cu adevarat moral dar n-am fost, n-am trait botezul ortodox, pentru ca este Botezul cel adevarat, cel Unic, dupa cum Biserica este unica, va trebui sa asteptam pana la A Doua Venire. Asta-i marea problema. Asa cum vor astepta si papuasii, si toti cei care au trait o viata simpla si curata din punctual lor de vedere.
      Punctul de poticnire il constituie, din pacate, invatatura despre Sfanta Treime din gandirea catolica nu este aceeasi cu cea din gandirea ortodoxa, din gandirea aceasta traditionala, neschimbata a Bisericii. Tocmai in asta consta, marea problema: gandirea catolica despre Sfanta Treime este o gandire erotica, pentru ca distruge unitatea Sfintei Treimi si pentru ca prin introducerea in mod expre a adaugirii Filioque face din Sfanta Treime o relatie piramidala. Dar Dumnezeu este Unic si egal: Dumnezeu-Tatal, Dumnezeu-Fiul, Dumnezeu-Duhul Sfant.
      Mai trebuie precizat un lucru important: nu asemanarile sunt importante, ci DEOSEBIRILE. De ce? Pentru ca atunci cand am o plata, dintre care una din speciile ei este medicala, cu efecte curative, desi seamana foarte mult una cu cealalta. Ce ma fac? Asa e si cu Biserica. Doar Una aduce mantuirea. Sigur, Dumnezeu, in marea Sa iubire pe toti cei ce nu au Botezul ii va judeca la marea Judecata dupa fire, dupa credinta lor, dar atunci de-abia.
      Este drept ca putini sunt cei ce dau peste o ortodoxie autentica, aici e problema. Am intalnit astfel de oameni plini de dor si de credinta fata de Maica Domnului, fata de Mantuitorul, fata de Sfanta Cruce, tinand un post, atentie, de tip ortodox, post cu legume, dcand o viata curate… Faceau fapte ortodoxe, dar erau in corabia catolica. Eu sunt convins ca acestia la Marea Judecata se vor mantui, dar pana atunci, din pacate, pentru ca au fost in aceasta corabie, care i-au dus in iad, vor trebui sa sufere. Si numai Dumnezeu stie cum si in ce fel sunt lucrurile in adancul lor.
      Dar lucrurile sunt clare: exista o corabie numita Ortodoxie, ce duce sigur in portul mantuirii si pe cei ce raman in corabie. Dar daca te-ai nascut ortodox nu inseamna ca vei ramane si-n corabie, ci ai toate sansele sa ramai. Insa depinde de tine si de Mila Domnului. Pe cand daca te afli intr-o corabie care sigur nu merge spre mantuire, cum sa ajungi, decat parasind corabia aceea?

  5. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @apologeticum

    credeti ca din "Turma mica" a lui Hristos, cea de la sfarsitul vremurilor, vor face parte numai ortodocsi?

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @ apologeticum

    Explicatia pe care P Ioan Sismanian de la manastirea Petru Voda a dat-o poate fi acceptata numai in situatia in care consideram ca Dumnezeu este un batran care sta pe un scaun mare in cer si accepta numai ortodocsii cu viata buna iar pe ceilalti ii trimite direct in fundul iadului, la cazanul cu smoala. Criteriile dupa care judeca Dumnezeu nu sunt aceleasi cu ale oamenilor. Iisus Hristos nu s-a jertfit numai pentru pacatele unora, ci pentru pacatele tuturor ce cred in El. Puteti sa-mi explicati cum il percepeti dv pe Dumnezeu?

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @o pacatoasa
      Dumnezeu este iubitor si precum zici nu judeca dupa criteriile oamenilor, dar tocmai ca aici e problema noastra: este drept! Deci, asa trebuie sa-l percepem toti: iubitor si drept. Toti suntem creatia Sa, dar putini vor fi si fiii Sai. Si pentru un mucenic, criteriul principal este dreapta credinta.

  7. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @ admin

    pentru mine si probabil pentru toti crestinii dreapta credinta este urmatoarea: "Caci asa a iubit Dumnezeu lumea, incat a dat pe Fiul Sau Unul-Nascut, pentru ca oricine crede in El, sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica."

    Sf. Evanghelie dupa Ioan cap 14:6 "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal Meu decat prin Mine."

    De ce inlocuim cuvantul "ORICINE" cu ortodox? Caci daca inlocuim, am si judecat si nu sta in puterea noastra sa judecam.
    Credeti ca acum 2000 de ani credinta crestina era cum este acum? Religii peste religii, oameni care poarta razboaie, in fapt sau in cuvant, doar ca sa arate ca a lui credinta este mai buna si mai dreapta. Eu cred ca Dumnezeu nu da doi bani pe religiile noastre. Singurul criteriu de judecata este credinta in Iisus Hristos.

    admin:
    asta e un discurs de sectar. Tu sigur esti ortodox(a)??

  8. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @ admin

    si mai stiu ca la sfarsitul vremurilor, toti cei care nu vor primi pecetea antihristului, indiferent de religie, se vor numi fiii Lui Dumnezeu.

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @o pacatoasa
      Eu stiu ca scrie ca toti cei care au fost trecuti in cartea mielului vor fi paziti si de pecetea antihristului. Asadar e nevoie din nou de dreapta credinta. Tu insa daca ai aflat-o ce te tot framanti atat? Pentru cei din neamul tau, care au trait in erezie nu ai decat sa te rogi si Dumnezeu cu mila. Citeste Sfantul Iustin Popovici si Ioan Maximovici, vei inteleg emai multe despre dedesubturile papismului.

  9. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    o pacatoasa,

    Tu mai ai inca ramasite in suflet din vechiul mod de a gandi, papist, sectar. Dumnezeu ti-a intins o mana cand ti-a trimis un sot ortodox . A fost calea prin care a lucrat ca sa te scoata din erezia papista. Chiar daca ceilalti otodocsi din familie nu sunt evlaviosi, lasa-i in pace, ei habar n-au in ce comoara de credinta s-au nascut si vor da socoteala pt. impietrirea lor. Tu, insa, ia seama la mantuirea ta, caci ai primit, din mila Domnului un dar de mult pret si pastreaza-l cu sfintenie. Mi-e mila de rudele tale catolice, oameni cu suflet bun, poate Dumnezeu se va indura si de ei, dar tu sa fii incredintata ca esti in corabia cea buna. Totul e sa nu cazi din ea. Si as vrea sa-ti mai spun ceva . Sa nu crezi vreo clipa ca noi, toti cei care scriem aici avem vreo ura viscerala fata de catolici sau dispret. DImpotriva. Ii iubim pt. ca Dumnezeu nu ne ingaduie sa uram pe nimeni. Si ei si toate semintiile sunt creatii ale lui Dumnezeu, insa Ortodoxia este singura credinta care ne mantuie. De aceea ne rugam si pentru ei sa-i intoarca Dumnezeu cum te-a intors pe tine. Iti fac si o dezvaluire personala prin care iti voi arata cum lucreaza Duhul. Acum cativa ani, sotul meu se afla undeva, departe de tara, plecat intr-o misiune de servici. Era Craciunul si cand a inceput slujba la biserica ortodoxa din acea zona, din toti romanii care se aflau acolo, n-a venit decat sotul meu , un coleg de-al lui si
    un AMERICAN CARE SE CONVERTISE LA ORTODOXIE , cum crezi ? Tot prin casatorie , cu o romanca ortodoxa. Vreau sa-ti spun ca americanul acela era foarte patruns de credinta pe care i-a descoperit-

    o Dumnezeu si nu se mai uita in urma. Iti recomand, pt. intarirea ta duhovniceasca sa citesti (chiar de pe net) Papalitatea schismatica si Papalitatea eretica , doua carti scrise de un mare teolog francez care a descoperit comorile ortodoxiei. Si te mai rog sa-l citesti si pe Parintele Arhimandrit Placide Deseille - cum a denit el ortodox ( tot pe net) Dumnezeu sa te intareasca ! P.S. Am uitat un amanunt important. Autorul celor doua carti se numeste Vladimir Guettee.

  10. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @ admin

    nu stiu ce discursuri au sectarii si nu ma intereseaza. situatia mea o stii, am explicat-o mai sus. erau simple intrebari la care cautam raspunsuri.

  11. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Inafara Bisericii ortodoxe NU exista botez!
    Daca avem pe glob un miliard de hindusi asta nu insemna ca vor avea partasie cu Hristos dupa moarte doar pentru ca sunt multi!
    Dogmele sunt ca si pilonii de rezistenta a casei!
    Degeaba constuesti daca piloniii sunt subrezi!
    Asa ca un om care priveste serios propria mantuire, va face primul pas BOTEZANDU-se Ortodox.
    Cununia mixta e o badjocura la aresa lui hristos si a Harului dar si a celor care o primesc!
    Mantuire insemna partasie cu Hristos asa cum El a lasat !
    Nu stiu ce se intampla cu Catolicul, dar un lucru stiu sigur, partasie cu Hristos nu va avea!
    Asa zic sfintiii, nu eu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*