Fara sfintenie nu exista cultura si educatie; fara sfinti nu exista pedagogi si invatatori

„Spre cer ridic ochii inimii mele, spre Tine,
Mantuitorul meu, mantuieste-ma cu stralucirea Ta!”
(Antifonul 1, glas 2 Octoih)

In afara sfintilor nu exista invatatori si pedagogi adevarati, nicio cultura adevarata fara sfintenie. Numai sfantul este adevaratul pedagog si invatator; numai sfintenia este adevarata lumina. Cultura adevarata, luminarea adevarata nu sunt nimic altceva decat iradierea sfinteniei. Numai sfintii sunt cu adevarat luminati. Sfintenia traieste si respira prin lumina, iradiaza si actioneaza in lumina. Sfintind, sfintenia in acelasi timp lumineaza si invata. Exista o anumita identitate intre sfintenie si luminare. In realitate, cultura inseamna luminare, luminare prin sfintenia in Duhul Sfant, Care este purtatorul si creatorul sfinteniei si al luminii si al cunostiintei. Si, intrucat sunt sfintiti si luminati de Duhul Sfant, sfintii sunt si adevarati invatatori si pedagogi.

Sfintenia este unirea dupa har cu Dumnezeu, adica unirea cu Logosul cel vesnic, cu sensul vietii si al existentei; tocmai in aceasta consta plinatatea si desavarsirea personalitatii si existentei omenesti. O astfel de sfintenie harismatica este sufletul culturii. Fiindca, daca cultura nu ne descopera sensul cel vesnic al vietii, mai este, oare, nevoie de ea? Mai bine sa fii tigru in mijlocul junglei sau leu in pustie decat un om lipsit de cultura sfinteniei.

Cultura fara sfintenie, “luminarea” fara sfintirea in Duhul Sfant, aceasta le-a inventat  Europa in idolatria ei umanista. N-are importanta daca aceasta idolatrie se manifesta in cultul papei sau cultul Bibliei, in cultul mecanicii sau in cultul modei. Adevarata cultura, ortodoxa si in duhul Evangheliei, lumineaza pe om cu lumina dumnezeiasca si-l conduce (“lumineaza”) spre tot ceea ce este nemuritor si vesnic, dumnezeiesc si sfant. Ea alunga tot pacatul si biruie orice moarte si, de aceea, ea il curateste pe om, il sfinteste, il face nemuritor, vesnic, nestricacios.

Acesta este adevarul evanghelic pe care l-a descoperit Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos si pe care l-a pastrat Ortodoxia.

Separata de sfintenie, opusa Evangheliei, cultura devine o tragica sfortare zadarnica. Lucrul maxim pe care poate sa-l realizeze pentru om o cultura superficiala, epidermica, este acela de a-l schimba intr-o fiara cu chip de om, instruita, dar salbatica… In vreme ce in adancul sufletului poporului nostru ortodox se ridica glasul: fara sfintenie nu exista cultura si educatie; fara sfinti nu exista pedagogi si invatatori. Nu este aceasta Evanghelia? Nu este aceasta Ortodoxia? Si daca nu sunt aceasta, atunci la ce mai avem nevoie de ele?

Cand se cauta adevarul vesnic escu totul gresita intrebarea: ce este Adevarul? Intrebarea trebuie sa sune astfel: Cine este Adevarul? Pentru ca adevarul poate fi numai o persoana si, desigur, o Persoana Dumnezeiasca, iar nu un lucru: numai Dumnezeu Creatorul, iar nu o creatura.

Credinta in Hristos nu numai ca-l elibereaza pe om de intuneric, dar il si transforma in lumina, in fiu al luminii. Sfintii cei purtatori de Dumnezeu sunt lumina lumii, luceferii lumii; de aceea, intunericul pacatului nu poate sa-i cuprinda; nu sunt insa lumina prin ei insisi, ci datorita lui Hristos Care este in ei; ei sunt numai detinatori credinciosi si purtatori ai luminii lui Hristos.

Sfintenia este nevointa (asceza) in har, de aceea si cultura este o astfel de nevointa (asceza).

Cultura este o proiectie a sfinteniei. Numai omul sfant poate sa sfinteasca pe altii; numai devenind el insusi lumina poate sa lumineze pe altii.

Prin bunavointa Proniei Dumnezeiesti traim rastigniti la intretaierea geografica si religioasa a Rasaritului si Apusului si de aceea poate ne gasim adesea intr-un impas chinuitor. Ati observat cat de mult sufletului nostru ortodox nu-i corespunde cultura rationalist-scolastica a Europei romano-catolice si protestante? Lucrul acesta se oglindeste in chip lamurit in ratacirea ideologica si etica a celei mai mari parti a intelectualilor nostri. Acestia s-au instrainat de poporul nostru ortodox, de trupul Bisericii Ortodoxe si de aceea si-au pierdut sensibilitatea si orientarea ortodoxa in problemele fundamentale ale vietii si ale mortii. Cultura dupa modelul „iluminismului” european nu poate fi o cultura pentru noi. Sensibilitatea si constiinta ortodoxa accepta si recunoaste numai pe sfinti ca pedagogi si invatatori si numai sfintenia ca luminare si adevarata cultura. E o foame si o sete foarte adanca a sufletului nostru, mult mai adanca decat socotesc multi dintre intelectualii nostri si nimeni nu poate sa o satisfaca, afara de Hristos si de sfintii Lui.

Omul care cauta sincer sensul si lumina vietii gaseste intodeauna o bucurie spirituala inexprimabila, ca si imbolduri spirituale si orizonturi cat se poate de largi in tainica si Sfanta Biserica Ortodoxa.

(1937, Sfantul Iustin Popovici, extras din Omul si dumnezeiescul-om – Abisurile si culmile filozofiei)

9 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    O frumusete de text, in grai de sfant ! Multumim pentru el !
    Doamne ajuta !

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Este adevarat daca vorbim strict de cultura ideala, pura, de cultura cea mai inalta.
    Dumnezeu nici macar nu ne cere cultura in mod special ci simtire si credinta.
    Dar daca nu exista cultura fara sfintenie unde se plaseaza Eminescu, de exemplu sau Petre Tutea? Amandoi au fost credinciosi dar nu exista nici o confirmare a sfinteniei lor si totusi ii acceptam ca mari oameni de cultura. Mai exista si cultura populara cu tot ceea ce presupune ea si nu toata se naste din sfintenie desi graviteaza in cea mai mare parte cu evlavie in jurul sfinteniei.
    Intre ideal si realitatea capabilitatii culturale umane trebuie sa fie o stratificare, o nuantare. Nu putem vorbi numai in alb si negru cand e vorba de cultura.
    Nici asceza nu se face prin "teleportare" sau cu "liftul" de la negru la alb ci pas cu pas, treapta cu treapta iar fiecare treapta sau etapa are "nuanta" ei in raport cu celelalte.
    Eu nu cred ca trebuie sa amestecam cultura cu religia. Religia trebuie sa o domine, sa o lumineze, sa o inchege intr-un intreg dar de la un nivel net superior.
    Prefer sa privesc cultura ca pe o punte spirituala intre profan (conditia umana cea mai comuna) si sacru (din pacate, unii raman blocati sau chiar impietriti undeva pe traseu) dar puntea aceasta nu face doi bani in comparatie cu Cel ce este Calea intre conditia umana si dumnezeiesc, Calea mantuirii, Iisus Hristos, Cel ce spunea printre altele "Fericiti cei saraci cu duhul.....".
    Atunci, cat de necesara este de fapt, cultura? Este la fel de importanta ca spalatul vasului pe dinafara. Ca o podoaba fara rol functional esential, podoaba care mai provoaca pe alocuri si ingamfare, iubire de sine, autosuficienta celui ce o poarta iar aceste lucruri cam dauneaza sufletului. Iata de ce-s "fericiti cei saraci cu duhul..."

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Admin !

    Iarta-ma ca intreb : dar...cum de n-ati postat nici un articol dedicat Sfantului Mina...? Are moaste la noi in tara...si...e facator de minuni !!!

    Doamne ! iarta-ne...si...ajuta-ne....

    Sa avem inima buna ! si...Dreapta Credinta !

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @Mihaela
    Nu are nicio legatura ca nu am postat nimic de Sf Mina si evlavia pentru acest sfant. El ajuta foarte mult pe cei care clatoresc si cand pierzi un lucru, daca-i ceri ajutorul il gasesti numaidecat.

  5. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @agerstress
    ... totusi cultura se amesteca cu religia...incerca sa separi spre exemplu ortodoxismul de cultura tarii nostre si vezi cam ce absurditate vei obtine. Am fost dintotdeauna crestini, am luptat cu curaj ca sa ne pastram aceasta credinta.
    Chiar daca oamenii nostri de cultura nu au fost sfinti (numai Dumnezeu stie daca au fost sau nu, de fapt), nici nu se poate spune ca Eminescu a fost un necredincios...Si ca el atatia...

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Admin !

    Mmmmm...da...intr-un fel....Stiu , cred asta.......m-a ajutat si pe mine....!
    Sigur ca postarile nu semnifica...si nici nu masoara evlavia fiecaruia...
    Dar...tot nu mi-ati raspuns....

    Dar , zic si eu fara a fi tendentioasa....Daca tot ati postat cu 2 zile inainte despre...acel mason...ma gandesc ca, se cuvenea ! sa postati macar un mic articol si cu Sfantul Mare Mucenic Mina.....( in...contrapartida...ca asa zic asa...) si...mai ales ...ca a fost ziua lui....!
    Dar...sa-ti zic ceva : in majoritatea cazurilor....niciodata nu e prea tarziu....! ( iar acesta...poate fi unul din ele...! )

    Doamne ! iarta-ne...si...ajuta-ne...

    Sa avem inima buna ! si...Dreapta Credinta !

  7. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    O clarificare bine definita. Nu ma gandisem pana acum la aspectele acestea legate de cultura. Multe articole ne dau de gandit.

  8. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Tot ce a scris sfintul Iustin Popovici in 1937 este valabil si in anul 2010 !

  9. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @Matei,
    Daca s-ar fi facut acel amestec (e adevarat ca unii le mai amesteca) nu am mai fi vorbit de ortodoxism ci de cultodoxism.
    Incercarea de diluare a religiei in cultura ar putea avea ca scop subtilizarea acesteia in cele din urma cu tot felul de constructii filozofice si invataturi "alternative". Mai intai o "dizolvi" si apoi o "torni" intr-o alta "forma", amestecata cu alte "ingrediente" dandu-i in cele din urma o cu totul alta orientare.

    Eu am spus ca traditiile si cultura romaneasca "graviteaza in mare parte in jurul religiei" dar nu in totalitatea lor. Poti spune ca se intrepatrund sau se "impletesc" pe o anumita zona dar nu se amesteca. Mi se par mult mai potriviti acesti termeni.
    Este ca o punte care se sprijina pe doua maluri dar nu cu acelasi capat pe amandoua malurile. Cultura te scoate din ignoranta, intr-adevar, dar nu te arunca in rai 🙂 am incercat sa sugerez si acest aspect.

    Nu intamplator am luat ca exemplu pe Eminescu si Petre Tutea. Reiese din unele dintre scrierile lor si chiar din marturisirile lor pe viu (Petre Tutea) ca au fost credinciosi. Exista si oameni de cultura romani care au fost mult mai implicati religios. Nu i-am amintit deoarece pozitia lor pe "axa" culturii este cat se poate de clara.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*