Parintele Mihai Valica ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustinut de “teologii” ingamfati

Pentru toti cei ce nu pot gandi decat matematic, in aritmetica calendaristica biblica iudaica, civila si mondialista cum afirma D-l Bumbescu pe RIC: “Nu exista d.p.d.v. logic, matematic, cum vreti, alta posibilitate sa fie reunite cele 2 sisteme!” si nu pot gandi si teologic, dupa logica si matematica teologica a Sf. Parinti, care au alcatuit Calendarul si cartile de cult ale Bisericii:

Exista o teologie liturgica extraordinara prin care se transpune in forma doxologica viata si anii lui Iisus Hristos, dar si viata Bisericii inceputa dupa Pogorarea Sf. Duh-Rusalii.

De exemplu, dupa pogorarea Sf. Duh sunt pana la Invierea Domnului 33 de saptamani, care incep citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua liturgica de luni, respectiv cei 33 de ani ai lui Iisus Hristos, numite duminica a n-a dupa Rusalii si sunt 10 duminici speciale inclusiv cele ale Postului Mare.

Daca duminica liturgica s-ar suprapune cu saptamana liturgica, care incepe de luni, atunci Hristos ar fi murit la varsta de 43 de ani (respectiv perioada saptamanilor intre Pogorarea Sf. Duh si Inviere, iar daca am desfiinta duminica liturgica ar insemna ca Hristos a murit la 52 de ani, cate saptamani liturgice sunt.

Deci calendarul ortodox, exceptand modificarea neinspirat facuta de Patriarhie, recapituleaza in mod istoric si cultic-doxologic, intreaga viata a lui Iisus (33 de ani) si viata Bisericii in Duhul Sfant. De aceea calendarul se raporteaza la Pasti si la Pogorarea Sf. Duh.

Daca se raporteaza doar la prima zi a saptamanii, cum este mentionat in Biblie, deci doar la Invierea lui Iisus Hristos, atunci se respinge Pogorarea Sf. Duh cu intreaga viata liturgica si harica a Bisericii. Deci este un calendar doar biblic, exact cum il au sectarii si in special adventistii.

Asadar, calendarul patriarhiei renunta prin acea separare a sambetei de duminica, la viata litrugica stabilita de Sfintii Parinti.

Duminica este prima si a opta

Aceasta am scris-o in articol de la inceput. Dar nu sunt de acord cu punerea duminicii ca prima zi in calendar.

Intrebare: daca duminica este numai prima zi a saptamanii de ce nu corespunde numerotarea duminicii cu numerotarea saptamanii liturgice? Adica duminica a 29-a, care este prima din saptamana, sa fie tot in saptamana a 29-a?

Daca se scoate o duminica, doua,trei… din cele 33 din cauza duminicilor speciale si datorita serbarii Pastilor in raport de echinoctiul de primavara si de pastile iudaic, etc., atunci daca duminica este prima din saptamana liturgica, nu ar trebui sa dispara odata cu saptamana?

Copiez mai jos o imagine grafica lamuritoare a acestei accentuari simbolice diferite a duminicii (intaia si a opta zi) de saptamana liturgica.

Deci duminica liturgica este reprezentata de saptamana luminata pana la Rusalii, iar saptamana liturgica incepe dupa Rusalii si se termina cu saptamana patimilor.

“In afara ciclului liturgic mobil, saptamana reuneste aceste doua dimensiuni: duminica liturgica si saptamana liturgica potrivit sistemului lecturilor din Noul Testament (din Apostolul si Evangheliarul liturgic) duminica incheie saptamana; in timp ce in Octoih ea constituie primul oficiu al tuturor glasurilor…”( vezi pe larg: III.1.B. Sensul ciclului saptamanal – Makarie Simonopetritul Triodul explicat, „Deisis”, Sibiu, 2000, pp. 266-267).

Iata antinomia liturgica transformata in sinfonie teologica intrucat “Penticostarul este un ciclu liturgic orientat spre vesnicie, fiindca e articulat de numarul 8, (ogdoada, octava), numarul Invierii. El e alcatuit din 8 saptamani, in timpul carora toate oficiile se canta succesiv pe unul din cele 8 glasuri pentru a completa ciclul Octoihului in Duminica Tuturor Sfintilor. Acest ciclu al glasurilor muzicale consemnat in Octoih va continua in afara ciclului mobil si va circumscrie totalitatea anului liturgic facand-o sa depinda astfel de Paste”(Ibidem Makarie…). De aici existenta duminicii liturgice si a saptamanii liturgice.

Deci, daca se pune duminica prima zi din saptamana, atunci se desfiinteaza saptamana liturgica si se identifica nejustificat duminica liturgica cu saptamana liturgica si in acest caz, daca se va scoate o saptamana liturgica, dupa calculul corect al calandarului liturgic, atunci va corespunde duminica liturgica cu saptamana liturgica, lucru total gresit din perspectiva liturgica.

De ex. duminica viitoare ne aflam in dumnica a 31 a dupa Rusalii, dar in saptamana liturgica a 32-a.

Va aduc inca un argument practic aratat tocmai pe site-ul Basilica, legat de subiectul calendarul 2011: citez; „Desi Calendarul Bisericii noastre mentioneaza ca aceasta duminica este a XXIX-a dupa Pogorarea Duhului Sfant, cronologic ne aflam in saptamana a XXXI-a dupa Rusalii. Cu toate ca, la prima vedere, aceasta pare o greseala de numerotare, trebuie specificat faptul ca in stabilirea duminicilor Biserica are o randuiala stricta.”

Sper ca vedeti ca mentioneaza separat duminica si saptamana: ele sunt notiuni liturgice distincte, din punct de vedere liturgic.

Intrebare: daca duminica este numai prima zi a saptamanii de ce nu corespunde numerotarea duminicii cu numerotarea saptamanii liturgice? Adica duminica a 29, care este prima din saptamana, sa fie tot in saptamana a 29 a?

Sensul ciclului saptamanal – Makarie Simonopetritul

…incepand de la Paste… Vecernia precede Utrenia, pe cand in timpul Triodului ziua liturgica incepe dimineata . O rasturnare comparabila putem constata si in ciclul liturgic saptamanal: de la Duminica Vamesului si Fariseului la Pasti, duminica e ultima zi a saptamanii (astfel expresia „a treia duminica din Postul Mare” inseamna duminica ce incheie Saptamana a III-a); in timp ce de la Pasti la Cincizecime, duminica e prima zi a saptamanii evidentiind astfel echivalenta zilei a opta cu ziua intai asupra careia insista sinaxarul Duminicii Tomii (ziua a opta a saptamanii in care „toate zilele sunt duminici”), pe urmele unor Parinti ca Iustin Martirul si Filosoful:
„Caci prima zi, fiind prima dintre toate zilele, atunci cand se numara din nou dupa toate zilele saptamanii, se cheama a opta, fara ca pentru aceasta sa inceteze a fi prima.”
In afara ciclului liturgic mobil, saptamana reuneste aceste doua dimensiuni: potrivit sistemului lecturilor din Noul Testament (din Apostolul si Evangheliarul liturgic) duminica incheie saptamana ; in timp ce in Octoih ea constituie primul oficiu al tuturor glasurilor…

Penticostarul e, asadar, un ciclu liturgic orientat spre vesnicie, fiindca e articulat de numarul 8, (ogdoada, octava), numarul Invierii . El e alcatuit din 8 saptamani, in timpul carora toate oficiile se canta succesiv pe unul din cele 8 glasuri pentru a completa ciclul Octoihului in Duminica Tuturor Sfintilor. Acest ciclu al glasurilor muzicale consemnat in Octoih va continua in afara ciclului mobil si va circumscrie totalitatea anului liturgic facand-o sa depinda astfel de Paste.
Pentru motivele invocate mai sus cu privire la ciclul saptamanal, in timpul Penticostarului duminicile se numara incepand din ziua pastelui privita drept cea dintai dintre ele, astfel ca Duminica Cincizecimii e celebrata dupa 7 saptamani (7 × 7 zile), dar e duminica a opta dupa Paste. Ea este, asadar, in acelasi timp ziua a 50-a si duminica a 8-a, numarul 50 fiind pentru ciclul liturgic anual ceea ce este numarul 8 pentru ciclul saptamanal.
“Caci numarul 7 inmultit cu el insusi naste numarul 50 fara unu, zi pe care o imprumutam lunii viitoare, zi care va fi in acelasi timp a opta si a intaia, sau mai degraba una vesnica. Caci aici sabatul prezent al sufletelor noastre isi gaseste implinirea, pentru ca o «parte sa fie data lui 7 si alta lui 8» [Ecc 11, 2]” . (Triodul explicat, „Deisis”, Sibiu, 2000, pp. 266-267)

pr. Mihai Valica

Cititi si:

63 Comments

  1. Dupa Calendarul “indreptat” acum de BOR va urma in mod inevitabil si taierea imprejur, in loc de botez, ca asa scrie in N.T., vom sarbatori de Pasti cu azime si ierburi amare si apoi vom merge la Templu, ca asa scrie la Scriptura etc..Cam asa decurg lucrurile rele, usor, usor…pic, pic!!!

  2. Îi multumim Parintelui Mihai Valica pentru Marturisirea Adevarului, care este Hristos.
    Multumim Bunului Dumnezeu si Maicii Sfinte ca avem Marturisitori viteji ca Sfintia Sa M. Valica.

    Sarut Mâna Parinte Mihai, va doresc sanatate si curaj sa continuati Lupta cea buna!

  3. @ Teologhia noastra…

    Dta spui: “………………………….”va urma în mod inevitabil si taierea împrejur, în loc de botez, ca asa scrie în N.T.”………….
    nu cumva, asa scrie în Vechiul Testament?
    În rest sunt de acord cu comentariul dtale.

  4. Un Text exceptional !
    Multumim Parintelui Mihai Valica pentru truda dumnealui, iar lui admin ca ni l-a daruit si noua !

    @Teologia noastra,

    Sa nu fie !

    Iertati !

    Doamne ajuta-ne !

  5. Parinte, va inteleg ca va este mult prea greu sa intelegeti simple notiuni de inmultire explicate de Dl. Bumbescu, intr-adevar, aceasta ar fi mult prea mult pt sfintia voastra, dar ar fi de ajuns sa incercati sa invatati sa numarati cifrele de la 1 la 10.

    Iata, Dvs scrieti:

    “Copiez mai jos o imagine grafica lamuritoare a acestei accentuari simbolice diferite a duminicii (intaia si a opta zi) de saptamana liturgica.

    Saptamana D L M M J V S D
    Luminata 1 2 3 4 5 6 7 8
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    4 1 2 3 4 5 6 7
    5 1 2 3 4 5 6 7
    6 1 2 3 4 5 6 7
    7 1 2 3 4 5 6 7
    Cincizecimea 1 8
    1 1 2 3 4 5 6 7
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    … 1 2 3 4 5 6 7
    Patimilor 1 2 3 4 5 6 7″

    Daca ati fi invatat macar ordinea cifrelor de la 1 la 8, atunci ati fi reusit sa scrieti:

    Saptamana D L M M J V S
    Luminata 1 2 3 4 5 6 7
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    4 1 2 3 4 5 6 7
    5 1 2 3 4 5 6 7
    6 1 2 3 4 5 6 7
    7 1 2 3 4 5 6 7
    Cincizecimea 1 sau 8
    1 2 3 4 5 6 7 8(1)
    2 2 3 4 5 6 7 8(1)
    3 2 3 4 5 6 7 8(1)
    … 2 3 4 5 6 7 8(1)
    Patimilor 2 3 4 5 6 7 8(1)”

    Parinte, nu se strica nici o randuiala a Evangheliilor, sau modul de numarare a saptamanii in nici o perioada liturgica prin plasarea liniei de demarcatie la locul ei, adica intre SAMBATA SI DUMINICA, ASA CUM ESTE IN TOATE CARTILE LITURGICE SI IN MANUSCRISE VECHI.

    Patriarhia a avut bunavointa sa mute linia de demarcatie la locul ei nu pentru a schimba ceva din randuiala liturgica, ci prin asta a dat binecuvantare celor care pana astazi nu au reusit inca sa invete sa numere de la 1 la 8, sa incerce macar de acum sa invete.

    Dupa Cinzecime, Luni nu inceteaza in nici o carte liturgica sa fie numita Luni, deftera, ziua a doua, Marti a treia si tot asa. De asemenea si linia de demarcatie sta la locul ei, inainte de Duminica.

    1. @ingrid
      nu ti se pare ca dai dovada de impertinenta? explica, daca ai ce, in mod civilizat si nu uita ca te adresezi unui preot… te-ai molipsit de molima ricareasca?

  6. Am cumparat din timp calendarul ortodox pe 2011 si habar n-aveam ce continea. Era facut sul si asa a ramas pana dupa Anul Nou. Afland si vazand ce contine, ma gandeam ce sa fac cu el. Duminica era , conform calendarului nou, prima zi din saptamana! O vreme l-am aruncat cat colo, gandindu-ma sa scot la imprimanta un calendar ce mi-a fost trimis pe mail.

    De curand mi-a venit insa in minte un gand salvator: Atata timp cat exista carioca rosie, problema se poate remedia oarecum. Prin urmare, am luat carioca rosie si am tras linia ingosata pe unde trebuia, astfel incat luni este prima zi din saptamana, iar duminica este la locul ei!

    Dumnezeu sa-i ajute sa-si vada greseala pe cei care au tiparit gresit Calendarul ortodox din acest an. Daca nu au carioca rosie, ca sa corecteze chiar in acest an, sa ne spuna!

  7. De exemplu dupa pogorarea Sf. Duh sunt pana la Invierea Domnului 33 de saptamani, care incep citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua liturgica de luni. Cei 33 de ani ai lui Iisus Hristos sunt simbolizati prin cele 33 de saptamani.

    Saptamana I a dupa Rusalii incepe concomitent cu duminica a 8 a dupa Pasti, (deci 1-8 simultan) alternand cu duminici speciale inclusiv cele ale Postului Mare.

    Perioada Triodului incepe simultan cu duminica si saptamana a 33 a dupa Rusalii, tocmai pentru a marca si a accentua anii lui Iisus Hristos, cand a murit. Aceasta simultanitate este exact ca in perioada de la Inviere pana la duminica a 7 a dupa Pasti, perioada cand se suprapune duminica liturgica cu saptamana liturgica, pentru a accentua realitatea Invierii.

    Cele 33 de saptamani dupa Rusalii, intercalate in anul liturgic, se continua cu dumnica a 34 dupa Rusalii. Deci cele 33 de saptamani liturgice se incheie cu a 34 duminica dupa Rusalii, fara sa mai fie si o saptamana a 34 a dupa Rusalii, tocmai pentru a arata ca duminica este o cununa, o apoteoza a celor 33 de saptamani.

    Postului mare incepe cu luni nu cu dumnica, iar saptamana Patimilor la fel. Iata doar cateva motive liturgice pentru a arata, de ce nu poate fi pusa dumnica la inceputul unei saptamani liturgice.

  8. Stiti ce mi-a venit in gand?
    Ca va veni vremea cand toate teoriile si teoremele astea descoperite de oameni, care pana acum au dat rezultate extraordinare si datorita unora dintre ele reusesc si eu sa va trimit acest comentariu, va veni vremea cand ele nu vor mai folosi le nimic fiindca tot din cauza anumitor oameni se vor da peste cap.
    Si uite asa POLUL NORD si POLUL SUD nu vor mai fi si uite-asa e posibil ca pana la urma si LEGEA GRAVITATIEI sa dispara ca si alte legi si teorii mult mai neinsemnate decat DIVINITATEA…
    E adevarat ca atunci cand va veni APOCALIPSA, atunci nu vor mai exista legile descoprite de oameni si atunci nici macar moartea nu va mai fi moarte si TOTUL VA FI ALTFEL.
    De aceea e bine sa o lasam mai moale cu toate, sa devenim mai buni si sa PRIVEGHEM ca nu se stie niciodata cand va fi sa fie, pentr ca de asta nu scapam.

  9. @Ingrid,
    Vad ca nu te lasi. Ai mult tupeu si ne-ai obosit destul randul trecut. Acum ai luat-o de la capat. Scuteste-ne de comentariile tele dracesti, ca nu ti le mai citeste nimeni !

  10. Intrebari pt. Ingrid

    1. Daca tot nu se schimba nimic, atunci de ce nu a lasat Patriarhia linia rosie acolo unde a fost?

    2. Sau ce s-ar schimba daca ar muta linia unde a stat pana-n 2010?

    3. Cand a mai fost linia rosie intre sambata si duminica in istoria BOR? Si daca da, cine a schimbat-o si de ce?

    4. Daca vorbiti de alinierea cu unele Patriarhii Ortodoxe, de ce nu a tinut cont BOR de hotararea unanima a celorlalte Patriarhii, care au luat atitudine impotriva cipurilor? Doar BOR a spus altfel decat toata ortodoxia din intreaga lume!

    5. Precizare: din pacate tabelul trimis de mine s-a amestecat, din cauza ca nu a pastrat liniile unui tabel, ci doar niste cifre. Scuze ca nu poate fi citit, insa pentru cei de buna credinta poate fi intuit cu usurinta.

    Va urez multa bucurie duhovniceasca pentru maine la Sf. Liturghie.

    Pr. Mihai Valica

  11. Alo, se aude la Patriarhie? N-ati putea s-o trimiteti pe “Ingrid” în vacanta? Mai sunt locuri prin Siberia, cred ca i-ar prinde bine câteva luni, sau câtiva ani, va avea aer, cât mai mult aer pentru a i se aerisi creierul.
    Va avea si zapada………pe scurt…….totul va fi romantic….

  12. Antonia !

    E…intr-adevar o solutie de luat in seama ! ( pentru cei ce au cumparat deja acel calendar …si , nu au posibilitatea sa procure…listeze altul…)

    Diogene !

    Iti impartasesc ideile…!

    Da…intr-adevar… !…”De aceea e bine sa o lasam mai moale cu toate, sa devenim mai buni si sa PRIVEGHEM ca nu se stie niciodata cand va fi sa fie, pentr ca de asta nu scapam.”….

    Ingrid !

    Ai putea sa-ti expui teoriile…ideile…intr-un mod serios…detasat…fara patima…fara a afisa un aer doct ~ de superioritate si fara a jigni pe nimeni…? Intreb si eu…daca nu poti…asta e….

    Aurora ! – infailibil judecator !

    Vorbesti…in numele tuturor ?

    Esti…absolut convinsa ca…toate comentariile tale…sunt…”dumnezeisti”…?

    Mos Ioan !

    Da Slava lui Dumnezeu ! ca…ai dumneata “creierul aerisit” !…si…roaga-te ! pentru cei care crezi ca nu il “au”…

    Pr.Valica !

    Permiteti-mi sa plagiez ~ repet bine-venita ( si de folos ! ) urarea :

    “Va urez multa bucurie duhovniceasca pentru maine la Sf. Liturghie.” !!!

    Va cer TUTUROR iertare !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna si Dreapta Credinta !

  13. Mmmmm….ma intrebam si eu retoric….

    Despre ce calendar se mai vorbeste…despre Sambata…Duminica…daca…cu 7-8-9 ore …inaintea Sfintei Liturghii ( sambata seara~noaptea…) se fac comentarii…cu …cel putin un iz rautacios…?

    Repet :

    Va cer iertare TUTUROR !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  14. Cine n-a citit ” Înfruntarea jidovilor” de Neofit Cavsocalvitu,
    sa se grabeasca.
    Fiul unui rabin se converteste la Ortodoxie si devine Sfântul Neofit Cavsocalvitu. Si face Sfântul Neofit niste dezvaluiri despre jidovi, ca-ti sta mintea în loc…..
    Fabulos!

    Cred ca nu voi dormi în noaptea aceasta……..este imposibil, aceasta Carte Mare trebuie citita de toata suflarea……….

    Lectura cu spor!

  15. @ Mihaela

    Ai citit toate comentariile lui”Ingrid”, referitor la noul Calendar?
    Acest(aceasta) Ingrid bate apa în piua scriind zeci de comentarii ca sa spuna nimic………… devine penibil(a), fiind de o impertinenta rar întâlnita………
    Adica “Ingrid” îsi permite sa contrazica argumentele si dovezile stralucitului teolog Mihai Valica, sustinând ca “ea” are dreptate. Mai avea putin si-l provoca la duel pe Parintele Valica……..
    Aceasta persoana “Ingrid” este fie bolnava, fie ca face parte din banda “celor din Deal”, iar noi suntem, oare, dispusi ca sa-i citim insultele la adresa Parintelui?
    Iata ce îi transmit eu lui “Ingrid”:
    PASOL NA TURBINCU CIORTI!

    Draga Mihaela ma surprinde pozitia ta….. adica esti de acord ca “Ingrid” sa jigneasca un teolog de talia Parintelui Valica? Esti de acord ca “Ingrid” sa ne manânce timpul cu “stiinta” ei??? Nu te înteleg……..

  16. Ortodoxia este Ortodoxie si avem datoria sa spunem ,,nu ” si ,,da” atunci cand trebuie. Prin urmare, deoarece nu intotdeauna adevarul a fost sustinut de cei aflati la putere, acesta, adevarul, a fost sustinut de cei aflati treji in vremea ispitei.

    Vai de cei prin care vine sminteala.

    Noi nu ne mai raportam la Vechiul Testament, ca sa sustinem ca sambata este zi de odihna, iar duminica este prima zi lucratoare mai tarziu si nelucratoare acum a unei saptamani.

    Asa, ca nu ne luam dupa cei care seamana sminteala, ci dupa Noul Testament si dupa Sfintii Parinti. Cine greseste plateste. Fiecare dintre noi vom raspunde daca-i vom aproba si incuraja pe cei care seamana sminteala.

  17. Parinte, dupa ce un comentariu, la articolul dvs trecut nu a mai fost acceptat de Apologeticum, am socotit ca nici nu mai accepta comentariul, de aceea nu am mai urmarit aici, ci doar dincolo pe Sacciv am raspuns dnei Aurora astfel:

    “Aurora,

    de pe 25 ianuarie pana pe 31 ianuarie 2010 Patriarhia numara a 34-a saptamana dupa Rusalii, iar Par. Valica viseaza doar 33 saptamani dupa Rusalii (asa-zisi simbol pentru anii Mantuitorului). El spune asta numai pentru ca fie n-are habar nici de teologie nici de matematica elementara (greu de crezut), fie vrea neaparat sa prosteasca pe necunoscatori si pe redusi mintal.

    Anul pascal are minimum 50 saptamani si maximum 55 de saptamani, intrucat Pastile cade la cel mult 15/16 zile mai putin decat anul precedent (366/365-16/15 =350 zile impartit la 7=50 saptamani minim) respectiv la cel mult 19/20 zile mai mult decat anul precedent (366/365+19/20=385 zile. impartit la 7 = 55 saptamani maxim).

    Din numarul de saptamani ale anului pascal: 8 saptamani (din Duminica Invierii si pana in sambata dinaintea Duminicii tuturor Sfintilor) revin Penticostarului, 10 saptamani (din Duminica Vamesului si Fariseului si pana in Sambata Patimilor) revin Triodului, iar restul sunt ale Octoihului, desi inclusiv Duminicile din Triod pana la postul mare se numara tot de la Rusalii.
    Sapte saptamani dupa Inviere au numaratoarea 1 2 3 4 5 6 7 si desigur linia de demarcatie ca in tot anul inainte de Duminica
    Saptamanile “dupa Rusalii” ca si cele ale postului mare au linia de demarcatie tot intre Sambata si Duminica, dar mod de numarare “dupa evanghelia greceasca”, adica 2 3 4 5 6 7 8(1).

    Asadar cele 33 de saptamani sunt inventie personala a unui preot care n-are ce face si chiar crede pe toti crestinii fara cap. Saptamanile care au si numaratoarea practica (2 3 4 5 6 7 8)(precum a explicat clar Dl. Bumbescu) sunt minim 43 respectiv maxim 48 pe an (ultima “saptamana” fiind doar 2 3 4 5 6 7). Si aceasta este o inovatie tarzie din motive practice, care nu are legatura cu lungimea vietii Mantuitorului.”

    Inteleg Parinte ca v-a dus in eroare calendarul pe 2011 care doar din intamplare se termina cu saptamana a 33-a dupa Rusalii, si de acolo v-a venit ideea cu anii Mantuitorului. Dar teoretic, oarecare notiuni despre numarul saptamanilor de dupa Rusalii, ar trebui sa fie cunoscute de pe bancile facultatii, de la Practica Liturgica……

    1. @ingrid
      cred ca de la prea multe mesaje trimise ai intrat la spam
      dar vad ca folosesti acelasi limbaj obraznic, urmarind o singura chestie: discreditarea p Valica, insa tu te discreditezi
      cum raspunzi la acuzele ca ai fi un politruc de-al patriarhiei? spune-ne cine esti si apoi sa vedem ce autoritate ai sa te contrazici cu p Valica.
      despre saptamana ecumenista cum de nu zici nimic? ti se pare normal ce fac mai marii tai din “deal”?

  18. @diogene

    “Si uite asa POLUL NORD si POLUL SUD nu vor mai fi si uite-asa e posibil ca pana la urma si LEGEA GRAVITATIEI sa dispara ca si alte legi si teorii mult mai neinsemnate decat DIVINITATEA…”

    dupa teoriile moderne evolutioniste cu universul in expansiune in care eu nu cred, peste cateva sute de ani, polul nord nu va mai fi polul nord, ci se va muta cu cateva grade spre o alta stea decat Steaua Polara care arata pana in prezent Nordul. Dar eu cred ca nu se va muta, pentru ca Domnul ne-a lasat Steaua polara pentru Nord.

    Cat despre Legea Gravitatiei Universale…..aceea nu a lasat-o Dumnezeu si e foarte posibil sa dispara intrucat contrazice revelatia dumnezeiasca.

  19. Pentru a înţelege cele ce urmează, îmi cer scuze, dar trebuie să delimitez câteva aspecte de principiu:

    O analiză a discursului argumentativ presupune cel puţin două părţi:cea care propune enunţul şi îl susţine prin argumente ( cazul pr. Mihai Valică) şi cel căruia îi este adresat, pentru susţinere , însuşire ori pentru respingere ( noi toţi cei care navigăm în spaţiul internet-ului, care ascultăm, citim cărţi ori ne pretindem sau poate suntem creştini ortodocşi adevăraţi).
    Dubla intenţionalitate se regăseşte în practica discursivă, în politică, educaţie, religie, în juridic etc.

    În speţă, părintele a prezentat un enunţ, l- a susţinut cu argumente (nu voi intra în amănunte de logică juridică, aplicabile în parte şi aici), o parte din cei care au accesat acest blog au citit, o mai mică parte a dorit să-şi expună punctul de vedere, să argumenteze pro sau contra, să susţină, să combată sau să ceară lămuriri. Denotă că nu toţi cei care parcurg conţinutul acestui blog (şi în special cel din RIC) sunt specialişti în teologie ( nici nu ar fi posibil aşa ceva ).

    Principial este ca, din moment ce persoana care a propus un enunţ şi l-a susţinut printr-un discurs argumentativ ( pr. Mihai Valică) să cunoască şi persoana care respinge enunţul şi formulează contraargumente ( normal, argumente insuficiente, false, inancceptabile).

    Cum tot principial este ca toţi ceilalţi care participă activ sau pasiv la acest discurs argumentativ, să cunoască ambele persoane.
    Atâta timp cât cel ce se scunde în spatele unui pseudonim „ ingrid” sau „moşgheorghe”, etc. consider că tot acest discurs contraargumentativ este lipsit de orice efect şi logică şi nu poate, nu trebuie să fie luat în seamă.

    Ceea ce a arătat părintele este mai mult decât corect, argumentarea este bazată pe fapte, pe fapte istorice, pe exemple, autoritate, analogie.
    Şi pentru a fi exhaustiv, nu pot sta în postura de teză enunţurile care sunt adevărate ( ex :triunghiul are trei unghiuri, mierea este dulce, etc.) Simplu şi clar. Consider că părintele nu trebuie să mai argumenteze absolut nimic, atâta vreme cât ceea ce a expus este clar şi adevărat dintr-un început.

    În practica discursivă persuasiunea şi manipularea discursivă ocupă un loc primordial, mai ales când autorul enunţului este o autoritate. „Ingrid” , „moşgheorghe”, etc. nu fac decât să convingă parterenul/ partenerii de discuţie prin argumente care nu au valabilitate sau au valabilitate individuală, dar pe care el le prezintă ca fiind general acceptate, valabile pentru toţi. Total greşit !

    O asemenea atitudine este interzisă şi trebuie sancţionată ca atare, prin eliminare, ignorare, etc. . Şi, ca să-l citez pe băiatul meu, „ ortodoxia nu se războieşte cu nimeni decât cu diavolul, şi asta temporar”.

    De reţinut şi poziţia exprimată de cei din Deal (cum frumos spunea cineva), care s-au rezumat la a dispune, fără a justifica dispoziţia şi a da lămuririle necesare.
    Foarte importantă este atitudinea pocăiţilor ( eu consider că în afară de Ortodoxie nu există Biserică) care au ieşit în public cu un mesaj de felicitare pentru cei din Deal vis-a-vis de eroarea dispusă .
    De remarcat că nici o Biserică Ortodoxă soră nu a achiesat la dispoziţia celor din Deal. Mai trebuie alte argumente ? Cu siguranţă nu.

    Din motive legate de profesie, voi semna juristul bucovinean.

  20. @Mos Ioan
    “Alo, se aude la Patriarhie? N-ati putea s-o trimiteti pe “Ingrid” în vacanta? Mai sunt locuri prin Siberia, cred ca i-ar prinde bine câteva luni, sau câtiva ani, va avea aer, cât mai mult aer pentru a i se aerisi creierul.
    Va avea si zapada………pe scurt…….totul va fi romantic….”

    Aici unde sunt eu este destul de racoare afara si zapada, ca este munte si un fluviu prin mijlocul orasului. Este superb. Aici se circula mult cu bicicleta, masinile sunt rare ca asa este politica tarii, de aceea nu prea este poluare. Aerul curat te face sa te simti ca un nou nascut.

    @admin

    daca n-ai sti foarte bine la ce articole am scris si am intervenit vehement de s-au suparat rau cei de pe Razboi intru Cuvant ai putea crede ca apar Patriarhia sau cine mai stie pe cine.

    cine sa fiu. Papa de la Roma nu sunt. se vede din raspunsuri daca am sau nu studii de teologie, limbi clasice si moderne, daca sunt documentata pe subiect, ca nu vad nici un rost sa-mi pun in frunte diplomele care exista si acelea din mila Domnului.

    De ce nu spun nimic despre saptamana Ecumenica?
    Iata spun acum: nu sunt de acord cu ea! Sub nici o forma! Am inteles de pe Razboi intru Cuvant ca Mitrop. Teofan a refuzat sa participe la ea, si m-am bucurat mult, am scris acolo un mic raspuns pe aceasta tema. Mai mult n-am apucat sa umblu si pe site la voi sa urmaresc ce ati mai scris. Mi-a trimis un prieten un email despre aceasta noua postare despre calendar, si de la voi, si de la Sacciv. Nu citesc chiar tot de pe nici un site, am saptamani intregi cand nu intru deloc.

    Tare nu vreau sa-l discreditez pe par. Valica, a avut atatea luari bune de pozitie pana acum si-mi pare rau ca sunt inca nevoita sa-l tot contrazic, dar na, nelamuririle trebuie dezbatute pana iese adevarul.

    Dar cu ajutorul lui Dumnezeu, incet incet se lamuresc toate.

    1. @ingrid
      nu e nicio ecumenica, ci ecumenista. oare chiar nu stii diferenta?
      Nu zice nimeni sa nu contrazici, insa modul cum o faci, impertinent uneori, ii face pe ceilalti sa se tulbure. Plus ca nu oferi argumentatia la problema principala: de ce a trebuit aceasta schimbare? Nu se putea trai fara? Atat de iubitoare de traditie si de canoane este patriarhia, incat le mai ramasese sa scoata aceasta linie, dintre sambata si duminica. Mai corect, cum zic majoritatea, era sa le lase pe amandoua, caci asa arata ca Duminica este si prima si a 8-a zi sau mai mult ca duminica este cu totul speciala, mai presus de restul saptamanii, un simbol al vietii vesnice.
      Apoi, tu chiar nu vezi pericolul institutionalizarii acestui calendar? Daca va fi adoptat de stat ca model pentru saptamana de lucru? Sau poate se vrea rasturnarea in mentalul oamenilor a cursului firesc pe care il are viata si pregatirea pentru vesnicie.

  21. @bucovinean

    “Atâta timp cât cel ce se scunde în spatele unui pseudonim „ ingrid” sau „moşgheorghe”

    este foarte probabil ca mata va ascundeti sub pseudonim, e greu de crezut ca “bucovinean” sa fie numele dvs, asa ca dvs spuneti ca cei asemenea ca dvs pot fi ignorati. Dvs spuneti.

    Am mai fost acuzata ca as fi de genul masculin, ca as folosi pseudonim, dar nu este cazul, nici nu stiu sa fi avut alt gen vreodata…

  22. @admin
    “nu e nicio ecumenica, ci ecumenista. oare chiar nu stii diferenta?”
    da, asa este, saptamana ecumenista, stiu si diferenta. Scuze.

    “Nu zice nimeni sa nu contrazici, insa modul cum o faci, impertinent uneori, ii face pe ceilalti sa se tulbure.”
    Da, ar trebui sa am mai multa rabdare si sa explic mai calm, ca desi sunt lucruri ce ar trebui stiute, si nu este normal sa nu se stie, totusi devreme ce nu se stiu e de apreciat dorinta de a incerca sa se dezbata, desi mai bine s-ar dezbate mai intai in cercul de profesori si apoi pe net…..

    “Plus ca nu oferi argumentatia la problema principala: de ce a trebuit aceasta schimbare? Nu se putea trai fara? Atat de iubitoare de traditie si de canoane este patriarhia, incat le mai ramasese sa scoata aceasta linie, dintre sambata si duminica.”

    ceva argumente au fost date. daca nu se putea trai fara? desigur se putea, dar daca Patriarhia a binevoit s-o aseze la fel ca in celelalte carti de slujba, nu este nici un rau, teologic este corect, si n-am motive sa-i reprosez Patriarhiei nimic pentru asta. Mai grav este haosul tipiconal provenit din stricarea unitatii liturgice dintre menaion si pascalie, unitate liturgica ce are valoare iconografica hristologica la Sf. Parinti din sec. al 4-lea. Dar vezi ca Dumnezeu ne rabda in continuare si nu am pierdut harul. Iar unitatea dintre cele doua componente calendaristice: lunar si solar nu se poate reface decat prin revenirea la celalalt calendar. Au mai fost perioade in istorie in care Biserica Romei refuza sa se supuna Sinodului I Ecumenic, si Dumnezeu a rabdat-o. Parintii au pus mult pret pe icoanele liturgice si pe simbolistica lor, totusi au rabdat vreme indelungata lipsa de intelegere a unora dintre eparhii in privinta acestora.

    “Apoi, tu chiar nu vezi pericolul institutionalizarii acestui calendar? Daca va fi adoptat de stat ca model pentru saptamana de lucru? Sau poate se vrea rasturnarea in mentalul oamenilor a cursului firesc pe care il are viata si pregatirea pentru vesnicie.”

    Nu, nu este pericol, pentru ca Duminica nu devine zi de lucru decat in masura in care noi dispretuim legea Domnului. Aici prin lege de stat nici un magazin nu este deschis Duminica!!! De asemenea nici un magazin nu este deschis de Boboteaza, de Craciun 3 zile, la Pasti (ale lor), la Rusalii. Duminica si in sarbatori strazile sunt aproape pustii, trenurile si tramvaiele, autobuzele sunt de 4-5 ori mai putine ca in zilele de lucru. Li se pare cu totul ciudat cand aud ca in Romania spre rusinea noastra se lucreaza…

    Aici nu ai de unde sa-ti iei o paine Duminica.

    1. @ingrid
      pai deocamdata normal ca nu o sa se ia de Sfanta Duminica, ci treptat, treptat, cand oamenii vor fi spalati pe creier. Dar cred ca e de ajuns ca sa se creeze o debusolada cu privire la care este ziua ultima a saptmanii si asta sa-i apropie pe oameni de alte religii pagane… pe alte planuri se duc alte lupte de convingere si uite asa, se vinde Ortodoxia.

  23. Mos Ioan !

    Iarta-ma,te rog,dar…nu pe mine trebuie sa “ma intelegi”… ; crede-ma ! nici nu merita ! Ci…TREBUIE SA INTELEGI ! mesajele…Poruncile pe care ni le-a transmis…lasat…Mantuitorul – Domnul nostru Iisus Hristos ! si…ulterior …toate Scrierile Sfintilor parinti…!

    Daca vei reusi sa le intelegi…sa le patrunzi…sa le simti ! pe Acestea…vei constata ca…ii vei intelege si…ii vei iubi pe toti….

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  24. Parinte Mihai,
    Iertati, nu am citit cu rabdare dar nu inteleg ce vor dansii sa insinueze prin cuvintele “Insasi saptamana” puse numai la primele trei Duminici din Triod. (vedeti 13, 21 si 27 februarie pe calendarul mare de perete de la Iasi.) Stim de importanta acestor 3 Duminici de pregatire cand incepe si cantarea “Usile pocaintei”, dar ce vrea sa spuna “Insasi saptamana”?

  25. Parinte, iata pentru aceste intrebari:
    “Intrebari pt. Ingrid

    1. Daca tot nu se schimba nimic, atunci de ce nu a lasat Patriarhia linia rosie acolo unde a fost?”

    De ce a schimbat? Pentru ca si in alte Patriarhii Ortodoxe este asa si a dorit sa se alinieze cu ce i-a placut. Nu cred ca IPS Daniel a stat prea mult pe ganduri inainte de a lua aceasta decizie, sau ca a cercetat. Oricum, nici o randuiala liturgica nu se schimba prin aceasta linie de demarcatie si nu avem nici un motiv sa ne smintim pentru aceasta, inportant ar fi ca mai multi dintre crestinii nostri sa cinsteasca Duminica, in duh si in fapta, cum se cuvine. Aici este nevoie de Parinti care sa explice cu suflet, de la inima la inima ce trebuie sa cinstim si cum.

    2. Sau ce s-ar schimba daca ar muta linia unde a stat pana-n 2010?

    Ce sa se schimbe? modul de impartire a saptamanilor in calendar. Dar daca s-a schimbat, o parte din cititori au avut ocazia sa afle cate ceva despre calendarul nostru, si asta este un lucru bun. Daca s-ar schimba din nou, oamenii s-ar zapaci in plus si fara rost.

    3. Cand a mai fost linia rosie intre sambata si duminica in istoria BOR? Si daca da, cine a schimbat-o si de ce?

    La intrebarea asta e de ajuns ce puteti afla de la alti Parinti. Probabil sunt pe la arhive calendare vechi. Exista la Biblioteca Academiei un manuscris numit “calendar” din 1800 si ceva, dar am vazut pe net ca tot Pascalia o dezbate in cele 200 de pg, nu este calendar propriuzis.

    4. Daca vorbiti de alinierea cu unele Patriarhii Ortodoxe, de ce nu a tinut cont BOR de hotararea unanima a celorlalte Patriarhii, care au luat atitudine impotriva cipurilor? Doar BOR a spus altfel decat toata ortodoxia din intreaga lume!

    Parinte, nu este bine ca Patriarhia n-a tinut cont de atitudinea tuturor celorlalte Patriarhii in privinta cipurilor! Nici nu stiu ce este de facut ca sa-i mai oprim. Personal n-am nevoie de card de sanatate, nu stiu de ce ni-l baga pe gat, ca mie nu-mi trebuie de nici un fel, si slava Domnului mi-a dat El sanatate, si mie, si familiei…..of Doamne. E bine ca ati facut efort si ati luptat cu tot sufletul, dupa cum s-a putut.

    “5. Precizare: din pacate tabelul trimis de mine s-a amestecat, din cauza ca nu a pastrat liniile unui tabel, ci doar niste cifre. Scuze ca nu poate fi citit, insa pentru cei de buna credinta poate fi intuit cu usurinta.”

    Nu era vorba de aliniere, ar fi fost rea vointa sa critic aranjarea in pagina sau vreo litera mancata, sau ceva asemenea. Probabil din cauza stilului ironic nu m-am facut inteleasa.

    Asa cum au explicat alti comentatori stapani pe neogreaca (eu sunt cu eng, fr, germ. Limba neogr am studiat-o doar 2 sem cate 2 ore, deci stiu destul de putin) zilele saptamanii se numesc “deftera”-luni – a doua si tot asa. S-a scris pe Razboi intru Cuvant.

    Dupa Cinzecime, duminica nu inceteaza sa fie Opt, Lunea sa fie deftera doi, etc. De aceea se numara de la doi la opt, nu de la unu la sapte. Pentru asta am atras atentia. Aceasta este diferenta pe care am scos-o in evidenta.
    “Cincizecimea 1 sau 8
    1 2 3 4 5 6 7 8(1)
    2 2 3 4 5 6 7 8(1)
    3 2 3 4 5 6 7 8(1)”

    “Va urez multa bucurie duhovniceasca pentru maine la Sf. Liturghie.”

    Multumim mult, si asemenea in continuare si pentru saptamana aceasta.

  26. Ingrid !

    Eu…nu am cunostinte de Teologie si nu sunt…atat de …”bazata” ca tine…Dar…ca o marturisire personala…eu nu prea am incredere in diplome…masterate…doctorate…etc…( si mai ales dupa ’90 incoace… ) …doar cu cateva exceptii….Pentru ca…am remarcat invers proportionalitatea fenomenului : unde e prea multa teologhie…e mai putina…”traire”…In fine…e o remarca pur personala…
    De asemeni…nu toti eruditii…au si talent didactic…si nu toti reusesc sa transmita din invatatura lor…si sa se faca intelesi…

    * Din experienta…am observat ca, atunci cand o teorie…sigur,sustinuta de argumente…se asociaza si cu invective…remarci personale rautacioase…scade considerabil…credibilitatea celor sustinute…adica… creste direct proportional indoiala…; poti sa sustii cu tarie ceva…poti sa fii vehement…sa aperi !…dar fara sa scoti sabia…si sa lovesti ~ ranesti in stanga si-n dreapta…
    Deci sa reiau : eu nu am inteles foarte bine…savantele si doctele explicatii tologice…logice-matematice……nici de o parte…nici de alta…

    Dar…stii cum se spune : “…eu ar…de-aici..pan- aici…”
    In consecinta…”luand la cunostinta”…informatiile…explicatiile…argumentele…consider sa aplic si sa respect astfel : saptamana incepe cu Luni !…lucrez 6 zile ( lucratoare)..iar ziua a 7-a Duminica ! sa ma odinesc…adica sa o respect ca zi de odihna si sarbatoare…! De fapt….”sa lucrez” pentru Domnul !…mergand la Sfanta Liturghie…la Biserica !

    Eu…asa vad lucrurile… : nu toti gandesc la fel … fiecare sa-si expuna o terie…idei…sustinute de argumentele de rigoare…dar ! fara patima…furie..insulte …remarci rautacioase…provocari…generate si generatoare de…mandrie…
    De asemeni…cei care citesc…pot fi sau nu de acord…cu o teorie…dar ! nu agreez reprosurile,aluziile inveninate…furia…judecata….
    Adica… la fel cu : “ce este da – da ! …ce este nu…nu ! ”

    Paradoxal !…unii dintre acei crestin-ortococsi la care faceam referire…nu agreeaza si condamna…inchizitia…!

    De asemeni…consider ca este normal…firesc …sa vorbesc doar ! in numele meu !…chiar daca sunt de acord sau nu…sau subscriu parerilor unuia sau altuia…

    De aceea am si renuntat sa mai comentez…adica…sa mai fiu…”activa” virtual…pentru ca…..schimbul de idei…expunerea unei pareri…teorii…degenereaza f repede intr-o polemica…de multe ori inversunata..provoaca…tulbura… ; adica…NU se pastreaza…respecta o minima decenta ( lege nescrisa) si mai ales o atitudine – elementara – de crestin-ortodox…
    Personal…am observat ca ma tulbura…ma amaraste…ma doare…si parca…ma abate de la “drumul meu”….Si…nu numai atat : dar…intrand in acest “vartej”…. ajung sa fac insami pacate….
    Sigur…citesc aproape toate site-urile…( articole…comentarii…) ma informez…si incerc sa trec prin filtrul constiintei ceea ce lecturez…si ma rog la Dumnezeu sa ma lumineze !…sa inteleg…si…sa nu ma abat…de la Adevar…!

    Constat ca…desi este invocat destul de des Mantuitorul – Domnul nostru Iisus Hristos…foarte putini dintre acei care il invoca si comenteaza pe site-uri…il au ca Model…

    Stiu si ca in timpul Sau…erau multi care nu intelegeau…il contraziceau chiar…dar !…El nu le raspundea cu furie…sau cu fraze rautacioase…ci…dimpotriva ! cu foarte mult calm…blandete…!!! Mantuitorul nu a propavaduit si nici nu a incurajat ura~furia…replici veninoase…razbunarea…ci…blandetea ! IUBIREA ! fata de aproapele tau…si chiar fata de vrajmasii tai…

    A ascultat-o pana la urma si pe acea insistenta femeie samarineanca…si pe vamesi…etc…
    De asemeni…a pus inapoi urechea acelui ostas pe care…din impulsivitate…i-o taiase unul din ucenicii sai….

    De asemeni…parca se ignora si bunatatea…milostenia…smerenia Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu…la fel de des invocata…

    Personal…IL am ca Model ! si incerc sa-L copii cat mai mult…sa ma comport la fel….la fel ca si Maica Domnului !

    Sau…niste repere pamantesti….contemporane : repet ce-am mai spus o data : sunt fericita ca sunt crestin-ortodoxa !…respect si practic aceasta Sfanta Credinta !…dar mi-ar place sa am atitudinea maicii Tereza…a lui Ghandi….

    De asemeni …mai repet o teorie pe care am expus-o mai de mult….o…”filozofie”…extrem de simpla…
    Ceea ce nu se prea intelege : unii avem unele pacate…altii altele….majoritatea suntem la fel de pacatosi…caci altfel nu se ajungea sa traim astfel de vremuri…
    Si …corespunzator…tot ceea ce se intampla…este doar cu ingaduinta lui Dumnezeu !…pentru aceste pacate…ale fiecaruia dintre noi….

    Bine…sa spunem ca eu…incerc sa nu fac pacate ca cele descrise mai sus…adica…interpretate ca fiind astfel…, dar…in schimb , fac altele…offff ! …offff ! …

    Cum as indrazni eu…oare…sa-i cer lui Dumnezeu…”…si ne iarta noua pacatele noastre….precum si noi iertam…gresitilor nostri…” !?…sa-l mint adica…? Cum as putea deci…sa-i cer…cand eu nu iert ceea ce consider ca mi-a gresit chiar si ca “idee” !…unul sau altul…? ( si…l-am bruscat…fie si verbal…virtual…?)
    Si-atunci…ma intreb retoric : cu ce sunt eu mai buna…decat unul…sau altul…? eu nu fac “aia”…dar…fac “cealalta”…si…tot asa…offffff !

    De aceea …va cer iertare TUTUROR !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  27. @ Mihaela

    M-am referit la mesajele lui Ingrid, care tot bate apa în piua si nu se mai opreste………..

    În rest……. fac si eu ce pot pentru mântuirea sufletului meu…

    Doamne, ajuta!

  28. @ Ingrid
    Stai linistita, Ingrid ca pe parintele Valica nu ai sa reusesti sa il discreditezi. mai bine cauta-ti alt job. Crezi o neica nimeni ca tine poate sa discrediteze un preot cu atata putere duhovniceasca in acest popor, din care ai plecat?
    @ admin
    Se mai termina odata cu disputa asta fara rost? Ce e limpede e faptul ca poporul nu a primit si nu primeste acest calendar, si numai pt faptul ca este incomod, nu mai spun de alinierea la sectari si la jidani. Iesiti in jur si intrebati lumea simpla prin care graieste Duhul, nu prin infumurati care sunt tari la cerbice si nu vor renunta cu o iota la argumentele lor scolastice.

  29. Mos Ioan !

    E bine ca…tu nu ai batut “apa in piua”…niciodata ! Felicitari !

    Eu…am facut-o…de atatea ori…..Offff ! ( iata…un exemplu …mai sus…)

    Cat despre…”…. fac si eu ce pot pentru mântuirea sufletului meu…”…ma inclin in fata unei atat de intelepte lucrari !!!

    Dar…stii cum e : fiecare cum intelege s-o faca…Oricum…este de apreciat dorinta…intentia !

    Te rog : iarta-ma !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  30. Draga ingrid,te-a scos satana din amorteala,ai fost pusa sa scuipi si musti!faptul ca ‘se vede ca am studii’, nu ne intereseaza,atata timp cat iti pui cunostiintele in slujba mamomei,esti orbita de pacatul mandriei,din pacate pt.tine,te-a lucrat satana ca la carte….

  31. Ioana !

    Stau si ma intreb…daca…Ingrid…este…”o neica-nimeni”….eu…care …prin alte pacate…ma consider mai jos decat ea !…ce-oi fi…? Mmmm…potrivit “sentintei”…cred ca…nici nu exist….

    Si…in acelasi context : Daca…Ingrid este o “neica-nimeni” ! ~ asa dupa cum o numesti….corespunzator…si…logic…tu…esti “neica-cineva”! ?…….

    Te intreb…pentru ca vreau sa inteleg “rationamentul”…si…daca cumva…el este raportat la…Credinta ! si Trairea crestin-ortodoxa !

    * Ca o parere personala : nimeni nu poate fi discreditat decat prin el insusi…sau…daca…in anumite circumstante,acesta “permite” asa ceva…adica…creaza locul…premisele…

    Dar…pana la urma…ce importanta are “a/creditarea-discreditarea” in fata oamenilor…? Important e sa te stii cu inima …constiinta curata…si sa-ti doresti sa fii bine placut lui Dumnezeu…!

    Te rog : iarta-ma !

    Doamne ! iarta-ne…si….ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  32. @mihaela

    “De asemeni…nu toti eruditii…au si talent didactic…si nu toti reusesc sa transmita din invatatura lor…si sa se faca intelesi…”

    asa este, Domnul face sa creasca in inima fiecaruia Cuvantul Sau. iar despre talent, cum da Domnul. Unii au inteles.

    “Din experienta…am observat ca, atunci cand o teorie…sigur,sustinuta de argumente…se asociaza si cu invective…remarci personale rautacioase…scade considerabil…credibilitatea celor sustinute…adica… creste direct proportional indoiala…”

    Am vorbit si bland, si mai ironic, dar de fiecare data serios, fara rautate. Vezi tu cati s-au smintit din cauza par Valica? Neatentie, graba, articol scris inainte de a gandi…. ca normal ar trebui sa-si aminteasca si Sfintia sa cate saptamani sunt dupa Rusalii (intre cate si cate saptamani), si sa nu mai inventeze lucruri spre sminteala. Iar daca nu stie, sunt profesori de Liturgica sa intrebe. De ce sa apara asa articole pe net, cand sunt lucruri care se pot afla de la colegi, in particular? Nu-i nici o rusine, cat traim invatam.

    “Cum as indrazni eu…oare…sa-i cer lui Dumnezeu…”…si ne iarta noua pacatele noastre….precum si noi iertam…gresitilor nostri…” !?…sa-l mint adica…? Cum as putea deci…sa-i cer…cand eu nu iert ceea ce consider ca mi-a gresit chiar si ca “idee” !…unul sau altul…? ( si…l-am bruscat…fie si verbal…virtual…?)”

    Nu socotesc ca par Valica mi-ar fi gresit cu ceva, sau ca ar fi cazul sa-l iert pentru vreo ceva, Dumnezeu sa-l ierte pentru orice e cazul, dar mie personal omul nu mi-a facut nimic. Si daca i-am spus ironic ca sunt lucruri pe care ar fi trebuit sa le stie, am exprimat doar realitatea, nu pentru ca mi-ar fi gresit cu ceva. De asemenea, repet, nu este bine ca le afla de pe net, public, daca le afla de la colegi era altfel. Mie de asta imi pare rau.

    @ Ioana
    “Stai linistita, Ingrid ca pe parintele Valica nu ai sa reusesti sa il discreditezi.”

    Am spus de la inceput ca as fi preferat o discutie particulara, ca sa nu se puna problema de vreo discreditare, dar Parintele a preferat asa public, si am lasat dupa cum vrea sfintia sa.

  33. Ingrid !

    Chestiunea asta…atat de invocata – “sminteala”…e foarte relativa….!

    “….De ce sa apara asa articole pe net,…”

    Si in real…si in virtual…exista foarte multe informatii…idei…teorii…si…ocazii de “sminteala”…sunt cam la tot pasul….Fiecare are dreptul…libertatea sa aleaga….

    Parerea mea…este ca nimeni dintre cei care au citit Biblia…Scrierile Sfintilor Parinti…etc…respecta si practica Credinta Ortodoxa…traiesc si se pastreaza in Duh !…nu are cum sa se sminteasca…
    Cred ca…si…”sminteala”…ca si “ispita ~ ispitirea” ( la fel de des invocata ! )…tine de fiecare in parte …Adica : in functie de Credinta…intelegere…putere~vointa…constiinta proprie ! si…potrivit acestora…doar…daca…nu esti suficient de atent ~ vigilent….si.. “permiti” ! poti sa te smintesti…

    Personal….pe mine nu m-a smintit Parintele Valica…ba…mai mult…decat atat ! din cat am reusit sa inteleg….sunt de aceeasi parere cu el !…si …nu cu tine….cu toate ca, pe mine, nici tu nu pot sa afirm ca m-ai smintit….

    Am incercat doar sa-ti spun ca…modul tau de adresare…expunere…nu a fost dupa preferintele mele…si dupa modul cum cred si inteleg eu lucrurile…

    Spui : “…Am vorbit si bland, si mai ironic, dar de fiecare data serios, fara rautate.”…
    Incearca sa-ti recitesti comentariile…si…vezi daca nu te contrazici pe alocuri…Parerea mea e ca…unele exprimari au depasit granita…conotatia”ironiei”…Reciteste…te rog…! si…vezi daca nu-ti reprosezi ceva…sau…
    dupa cum spui :
    “…Nu socotesc ca par Valica mi-ar fi gresit cu ceva, sau ca ar fi cazul sa-l iert pentru vreo ceva, Dumnezeu sa-l ierte pentru orice e cazul, dar mie personal omul nu mi-a facut nimic. ”

    daca nu cumva l-ai ofensat…sau gresit TU ! fata de parintele Valica…!

    Daca vei considera ca nu…sau…nu poti altfel !…asta e !…nu pot si nici nu am dreptul sa-ti impun ce si cum sa faci…E doar problema ta !…si…nu depinde de asta Mantuirea mea…! ;…la fel…dupa cum…nici nu indraznesc sa-i impun (si nici macar sa-i sugerez ! ) Admin-ului…ce sa posteze ~ aprobe…si ce nu….( ca si cum…m-as duce eu in casa cuiva…si…ii sugerez…sau…mai grav ! ii impun eu…cum sa-si aranjeze casa….)

    Nu intreg “acel” comentariul iti era adresat…Erau si niste constatari…reflectii personale…pe care…iata…nu m-am putut abtine…( offf ! ) si…le-am facut publice…

    Dar…in ceea ce priveste “calendarul”…deja am explicat asta…intr-un mod mai primitiv…elementar…

    Te rog : iarta-ma !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  34. Sorin !

    Nu poti renunta la…fariseism…sau…la..”clishee”…?

    Inceputul comentariului “draga Ingrid” distoneaza total cu …continutul …asta ca…”forma”…!

    De “fond”……. Am mai spus : fiecare dupa crede si intelege…sa fie un bun si adevarat crestin ortodox !…si…mai cu sema cum intelege sa traiasca in Duh !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna si…Dreapta Credinta !

  35. Ingrid !

    Dumnezeu sa te ierte ! si sa te ajute…sa te ocroteasca !

    Iti doresc un inceput de saptamana bun !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  36. !

    Va doresc la TOTI ! un inceput de saptamana bun si binecuvantat !

    Si…reiterez urarea IPS TEOFAN :

    “SUS SA AVEM INIMILE !!! ”

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  37. Am impresia ca visez………
    Observati ca Ingrid o tine una si buna, ca are dreptate……..are diplome………..are multe…….. dar nu are bun simt.
    Acest personagiu “Ingrid” este de o infatuare fara margini.
    Adica se considera mai instruita decât Parintele Mihai Valica, îndrugând verzi si uscate are impresia ca este Mare Teolog………
    În plus studiaza Teologia într-o tara protestanta ( presupun din cele spuse de “ea” mai sus) si se vad roadele acestui învatamânt protestant……..
    S-a ratacit, saraca!!!!!!!!!!
    Cred ca “Ingrid” este trimisa sa studieze, în strainatate,
    pe banii Patriarhiei, si stiti cum este: cine da banii face si muzica, deci Ingrid joaca cum îi cânta Daniel Ciobotea din Deal. Si Daniel stiiti cum face banii…..stoarce ultimul banut, mai ales de la parohiile sarace.

    Deci tov. Ingrid, cruta-ne cu comentariile tale, ia-ti bicicleta si fa un tur ! ( am înteles dintr-un comentariu de-al tau ca bicicleta este ceva tipic în tara în care locuiesti acum).
    Drum bun! Poate vii pe bicicleta în România, ce bine ar fi, am scapa pentru o vreme de comentarile tale “savante”……….

    1. @catre toti cititorii
      vazand dragostea patriarhiei fata de Sf. Parinti, nu credeti ca ar trebui ca 1 septembrie sa fie prima zi din an? caci stim ca anul bisericesc incepe la 1 septembrie si nu la 1 ianuarie precum cel civil
      rog pe toti cunoscatorii sa aduca referinte cu privire la aceasta chestiune.

  38. Admin !

    Ohh ! noooo !

    Stai..ca nu-a dumirit inca bine lumea cam cum e cu calendarul….si e inca destula confuzie…buimaceala…tulburare….
    Asteapta sa se mai aseze lucrurile….sa se inteleaga bine….nu interveni cu o alta tulburare….si amplifica starea de confuzie generala…

    Te rog ! Nu provoca…genera suspiciuni….Te rog !

    It’s not the moment, yet…

    Doamne ! iti multimim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  39. @Mihaela
    Comentariile acestei ingrid m-au tulburat peste masura,cum am mai spus,asadar,nu am acordat atentie prea mare formulei de adresare,daca nu suna bine,imi cer scuze,dar,repet,aroganta,ironia la adresa parintelui Valica si spiritul satanic al comentariilor persoanei ingrid,m-au indispus peste masura,propun sa nu ne abatem de la subiect,si sa ne pierdem in comentarii de forma,fara fond,si sa lasam mizeriile satanei sa curga pe linga noi,fara sa ne afecteze,in cel ai rau caz sa ne tulbure pe moment,dar sa se stinga repede. Nu i-au indiscutie cit de bun crestin este ingrid,etc,in schimb iau atitudine cind cineva devine arogant si ironic la adresa unui preot cit se poate de serios,care face o analiza pe un subiect care ne afecteaza la modul cel mai serios.dupa cum se vede,o singura persoana,prin comentariile aduuse pe acest blog,a reusit sa aprinda spiritele,si sa induca o stare conflictuala.Prin analogie,cu cine se aseamana comportamentul ingrid-ei si rezultatele sale?

  40. Indemn spre pace si rugaciune.

    Si eu am studiat in tara unde este Ingrid (Germania) insa prin harul si grija lui Dumnezeu, m-am intors indragostit total de Ortodoxie, cand am vazut in ce pustiu al harului si dezastru spiritual traiesc unele confesiuni crestine.

    Deci sa nu o blaman, deoarece harul lui Dumnezeu lucreaza cum stie el mai bine. Greseala ei este ca nu priveste problema calendarului decat biblic, nu si liturgic.

    Normal ca este si prima zi a saptamanii, dar este si a opta. Randuiala tipiconala le serbeaza intr-un tandem liturgic dumnezeiesc, atunci cand incepe cu randuiala Penticostarului (prima zi) si continua cu perioada Triodului respectiv ziua a opta, moment marcat prin citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua liturgica de luni si sunt contopite doxologic prima si a opta zi intr-o armonie liturgica.

    Doar liturgic se poate serba Hristos spre indumnezeirea noastra, intrucat in drum spre Emaus, Hristos istoric, care se alatura celor doi ucenici, dispare si se transfigureaza total sub forma painii si a vinului. Or, toata perioada saptamanii liturgice este o pregatire pentru primirea, prin Harul Sf.Duh, a lui Iisus Hristos cel euharistic.

    E asa de simplu. Doamne, ajuta!

    Pr. Mihai Valica

  41. !!!

    ……………

    ““Printre alti camarazi din lotul Universitatii, care fusesera judecati înaintea noastra, era în celula si badia Ghita Barbieru, pe care îl cunosteam din vedere. Pe acest om cu suflet ales nu-l voi putea uita niciodata. Ca pregatire intelectuala avea doar gimnaziul, dar bunatatea lui n-avea margini. El era printre putinii oameni pe care i-am întâlnit în viata din dosul gratiilor si care mi-a dat cheia cu care sa încui si sa descui usa ce ma despartea de lumea din care veneam.

    La început, atmosfera era putin apasatoare, deoarece toti eram condamnati si gândurile noastre zburau, fara voie, spre cei lasati în urma: parinti, frati, neveste, copii, prieteni, cunoscuti, etc. Badia Ghita, care fusese judecat în primul lot, trecând foarte greu prin ancheta (din care mai apoi i s-a tras si moartea) nu s-a plâns niciodata.

    În închisorile prin care am trecut am cunoscut multi oameni, de la portar pâna la ministru, de la nestiutori de carte pâna la profesori universitari si savanti, de la demon pâna la înger.

    Badia Ghita a ramas în inima mea ca fiind acel tip de om pe care, chiar daca voiai sa-l uiti, nu reuseai niciodata. În toata detentia mea am întâlnit putine suflete ca al lui. Discutiile cu colegul meu Tudose si interventiile badiei Ghita erau cele mai binefacatoare lucruri din celula. Pe la începutul lui martie, când la Suceava era înca iarna destul de grea, cu frig si ninsoare, am mai vazut ceva ce nu voi putea uita niciodata. Ceva se petrecea cu unii tineri care nu-si întelesesera adevarata chemare. Mai exact, era începutul asa-zisei reeducari de la Suceava. Celula se mai încalzise si la propriu si la figurat. Eram toti legionari si toate discutiile se purtau în buna întelegere. Chiar si frigul se mai potolise, datorita faptului ca eram acum sase în celula si dormeam pe prici, în loc sa dormim pe rogojina asezata pe podea.

    Singurul care nu lua parte la discutii, multumindu-se doar sa asculte, era badia Ghita. Noi îl respectam pentru ca era în vârsta si avea un mare trecut de lupta. Într-o buna zi, când discutiile noastre ajunsesera la un punct mort, badia Ghita, cu o voce calda, a început sa-si depene si el gândurile. Voi reda din memorie cuvintele care au fost pentru mine busola ce m-a calauzit tot timpul celor 15 ani de temnita:

    „Dragi flacai! Sunteti toti oameni cu carte, mai tineri decât mine, încercati si voi în lupta, dar va rog ca pe copiii mei, sa ascultati cu atentie si bunavointa ceea ce vreau sa va spun. Toti suntem condamnati la ani grei de închisoare si fiecare am lasat afara o lume care a fost lumea noastra si pe care nu o putem nesocoti. Unii am avut o profesiune, iar voi cei mai tineri, erati în curs sa o realizati. Toti ne-am angajat cinstit, slujind un ideal si o cauza pe care noi am considerat-o dreapta. Nici eu, nici voi, cred ca nu ati facut rau nimanui. Am fost anchetati, torturati, judecati si condamnati dupa cum stiti, dar va rog din toata inima sa-mi dati ascultare. Pentru un detinut politic, condamnarea e ceva ce poate sau nu sa se împlineasca. Deci noi s-ar putea sa executam toata condamnarea pe care o avem sau poate nu. Ceea ce e mai grav însa e ca s-ar putea sa facem si ceva în plus, peste ceea ce am fost condamnati. Sa fim condamnati din nou si poate sa si murim în închisoare. Timpul nostru în închisoare nu este hotarât definitiv. Venim dintr-o lume pe care ura omeneasca ne-a luat-o, poate, pentru totdeauna, si intram în alta care e aceasta. Aceasta si numai aceasta este de acum înainte lumea noastra. Pentru noi nu exista alta lume decât aceea în care suntem si traim aici. Or, pentru a putea trai în aceasta lume, dragii mei, trebuie sa stiti ca numai cel ce va avea inima buna va putea rezista si întelege ceea ce ne va oferi necunoscutul în care am intrat. Aceia dintre voi care vor putea întelege ce înseamna inima buna pentru om, nu vor uita niciodata ceea ce am discutat noi în aceasta zi. Ca încheiere, va spun: ca sa poti razbi si sa fii multumit si împacat în viata, cu tine si cu cei din jurul tau, trebuie sa ai inima buna. Voi faceti cum credeti si cum va este inima”.

    L-am înteles pe acest întelept si i-am urmat povata, toata viata mea.

    În zilele urmatoare, ducându-ma cu tineta de necesitati s-o vars în closet, am avut ocazia sa vorbesc cu Tudose între patru ochi. L-am întrebat atunci, ce parere avea de „inima buna” a badiei Barbieru; el mi-a raspuns ca povestea cu „inima buna” n-a înteles-o si nu o va întelege niciodata. Era adevarat ca Tudose n-a înteles, pentru ca el nu pricepea ca omul ar putea simti, trai si actiona si dupa glasul tainic al inimii, nu numai dupa cel al puterii de judecata. I-am raspuns cinstit lui Tudose, ca nici eu n-am înteles aceasta filozofie, dar spre deosebire de el, eu ma voi stradui sa înteleg ce este pentru om acea „inima buna” de care vorbea badia Ghita. Timpul avea sa faca lumina în aceasta problema.

    (…)

    Constantin (Costache) Oprisan

    Târziu am înteles ca a avea inima buna însemna prezenta lui Dumnezeu în om. Pentru ca omul sa-L simta pe Dumnezeu, trebuie sa-si curete inima conform îndemnului dat de Iisus: «Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu». Deci, aceasta inima buna se poate dobândi oriunde s-ar afla omul pe pamânt – depinde numai de el. În conditiile de detentie, unde tentatiile sunt mai mici dar suferintele aproape de nesuportat, inima poate fi usor „maturata” de tot ceea ce ar împiedica si ofensa prezenta lui Dumnezeu în launtrul ei.

    În concluzie, am înteles prin inima buna prezenta lui Dumnezeu într-o inima curata, si primul pas pentru a o dobândi l-am facut în celula 18 de la Pitesti, unde am aflat „cheia” cu care sa încui usa lumii din care veneam, si s-o deschid pe aceea a lumii în care intrasem. Asa ca, întâi am curatit inima de lumea din care veneam: daca-mi aminteam de lucrurile frumoase pe care le traisem, ma durea inima, caci nu le mai puteam avea; daca-mi aminteam de lucruri urâte, îmi reprosam ca le-am facut. Deci, si într-un caz si în altul – suferinta. (Poporul are o vorba: „A murit de inima rea!”, adica din cauza deznadejdii.)

    N-as vrea sa fiu înteles gresit: de fapt nu parasisem lumea din care veneam, ci-i „încuiasem” doar usa, ca sa nu-mi mai amintesc de cele ce se petrecusera. Caci, daca as fi ramas în relatie cu aceasta lume, suferinta pentru pierderea ei m-ar fi ucis sau înrait. Tot cu aceasta „cheie”, a inimii bune, am descuiat usa care ma introducea în lumea omului privat de tot ceea ce lasase în urma. Problema principala era întelegerea acestei lumi, si acceptarea ei în conditiile date.

    (…)

    Dupa acea ancheta am fost cuprins de o neliniste asemanatoare celei a calatorului care vede la orizont declansarea unei furtuni, careia nu-i cunoaste puterea de distrugere, dar pe care o asteapta îngrozit.

    Dupa transmiterea pe sectie a celor spuse, multi dintre camarazi au cerut explicatii si lamuriri [Dumitru Bordeianu descrie atmosfera din inchisoarea Pitesti inaintea declansarii experimentului reeducarii prin teoroare continua – n.n.]. [Constantin] Oprisan insa le-a spus:

    „Fiti pregatiti pentru lupta care se va da în mlastina disperarii. Fiecare va iesi din înclestarea acestei lupte singur, neajutat decât de mila lui Dumnezeu si de ce are mai bun în el. Lupta va fi de lunga durata si cine va avea taria si rabdarea, convins fiind ca ea este dreapta, se va prabusi si iar se va ridica. Astfel ca nu ne mai ramâne decât sa ne ascutim sabiile duhovnicesti ale dragostei, ale unirii si ale camaraderiei”.

    (Dumitru Bordeianu, Marturisiri din mlastina disperarii)

  42. !!!

    ….”Valeriu Gafencu ardea, zic încă o dată.

    Ardea… ardere de tot, la propriu, în vazul tuturor, ca o făclie de lumină spre care şi de la care fiecare lua putere sufletească şi trupească. Cuvintele lui erau purtătoare de duh. Gesturile lui erau binecuvântări şi îmbrăţişări. Faptele lui arareori sau târziu sesizate şi descoperite erau daruri integrale ale fiintei lui.

    Valeriu nu dăruia, se dăruia.

    Capacitatea de jertfă concretizată în cuvintele Mântuitorului: „Dacă îţi dă cineva o palmă pe obrazul drept, întoarce-l şi pe cel stâng”, „Dacă îţi ia haina, dă-i şi cămaşa”, „Dacă te sileşte cineva să mergi ai el o milă pe jos, mergi ai el două”, „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri” şi „Nu este mai mare dragoste decât să-şi pună cineva viaţa pentru prietenii săi”, la Valeriu era aşa de firească, încât dacă n-ar fi făcut-o în ascuns, tainic, pe mulţi i-ar fi tulburat sau i-ar fi smintit chiar.

    La începutul prieteniei noastre, voind să mă spovedesc pentru a mă putea împărtăşi, cercetându-mi cugetul, am găsit o stare de îndoială pe care o aveam asupra sincerităţii manifestărilor duhovniceşti ale lui Valeriu. Mi se părea că unele din formele pe care le îmbracă viaţa lui duhovnicească au uneori ceva artificial şi chiar ostentativ. I-am descoperit vinovăţia gândurilor mele. M-a ascultat cu atenţie. La sfârşit, plângând, m-a îmbrăţişat şi, rugându-ne amândoi, a luat asupra lui toată tulburarea pe care mi-o provocase: «Sunt vinovat în faţa lui Dumnezeu pentru tulburarea pe care ţi-am provocat-o. Iti mulţumesc că mi-ai sesizat o lacună de care nu eram conştient cu adevărat, căci nu numai prin pacatul propriu-zis poţi sminti pe cineva, nu numai cu cele de stânga, ci şi cu cele de dreapta, cu virtuţile, când nu sunt făcute cu tact duhovnicesc, spre ferirea cugetului fratelui care se poate sminti din pricina libertăţii tale, tu fiind încredinţat că faci binele».

    Am sesizat ideea din epistola Sfântul Apostol Pavel către Corinteni (de la capitolul 8 ); mai târziu aveam s-o înţeleg: toţi Sfinţii Părinţi făcuseră din ea un dreptar al vieţii lor în comunităţile călugăreşti şi pustniceşti mai ales. (…)

    Era în iulie 1946. Incepusem a doua sapă la vie. Vişan Nicolae şi Paul Vilescu erau doi dintre camarazii simpatizaţi de noi toţi pentru buna dispozitie pe care o creau totdeauna acolo unde se aflau.

    Se mai tachinau, fără ca glumele lor să degenereze in cuvinte vulgare sau dure. Apartenenţa regionala le favoriza suficient material pentru dispute hazlii. Visan era oltean, Vilescu prahovean.

    Intr-o zi, săgeţile lor s-au înveninat. Glumele au degenerat de la înţepături fine, fără adresă directa, la ironii şi zeflemisiri cu adresă la persoana si până la urmă cu insulte directe. Diavolul ce altă treabă are? Să strice liniştea şi prieteniile dintre oameni. Fiecare îl acuza pe celălalt de lipsă de bun simt, inconştienţă şi alte acuze jignitoare. Discuţia se purta totuşi pe un ton redus. Vântul adia şi ducea franturi de expresii la urechile celor ce lucrau mai aproape de ei. Ne era jenă de cele întâmplate şi ne uitam neputincioşi unul la altul, neştiind cum sa aplanăm tensiunea între cei doi.

    Valeriu Gafencu era în urma lor, pe un rand alăturat şi auzise toată disputa dintre cei doi. Cand au ajuns la capătul parcelei, Valeriu şi-a lăsat sapa, a ieşit în faţa celor doi camarazi şi îngenunchind, cu emoţie în glas i-a implorat: «Vă rog să mă iertaţi că am auzit cuvintele, frumoase ca din psalmi, pe care vi le-ati spus unul altuia». Cu lacrimi pe obraji, i-a sărutat pe fiecare în parte şi s-a întors la lucru. Cei doi s-au prăbuşit unul în braţele celuilalt. Cu glasuri sugrumate şi-au cerut iertare de la noi toţi.

    Acestea erau lucrările Duhului făcute prin Valeriu în comunitatea noastră, viată sfântă de iubire între mădularele trupului mistic al lui Hristos.

    O, Dragoste sfântă, cum ştii Tu să sfărâmi lucrarea celui rău cu simplitatea manifestărilor Tale! (…)

    La Aiud, în 1945, când Ion Ianolide a venit in celula în care mă aflam cu Marin Naidim şi ne-a spus aproape plângând că simte nevoia să fie aproape de noi, să se împărtăşească de aceleaşi bucurii tainice ale Mântuitorului Hristos – deşi avusese până atunci o atitudine niţel de bravadă faţă de provocările administraţiei şi suferise consecinţele – pentru că nu ştiam cum să procedăm, l-am rugat să meargă la Valeriu şi să-i împărtăşească starea şl dorinţa sufletului lui. Ion a crezut că în felul acesta vrem să scăpăm de el, neacordându-i buna-credinţă. Totuşi şi-a destăinuit stările sufleteşti cu toate frământările de conştiinţă.

    Valeriu nu l-a lăsat să vorbească, l-a îmbrăţişat ca pe un frate pe care de mult îl aştepta la poarta sufletului său. L-a ridicat cu dragostea lui pe treapta depasirii prea marii scrupulozităţi de conştiinţă, pe care se afla pe o muchie de cuţit, nehotărât încă să rupă cu o formă şi un stil de viaţă întamplatoare şi închipuită, pentru a opta pentru viaţa ordonata în Hristos, confirmată prin rezultatele iesirii din păcat, vădite în creşterea ascultării şi supunerii continue faţă de cuvântul lui Hristos în Biserica Lui. ”

    …….

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  43. Adnin !

    Dupa cum consideri !…

    Dar !…daca le postezi…iti multumesc din suflet !!!

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  44. !!!

    …” Sfantul Inchisorilor noastre. Mesajul Sfantului Inchisorilor catre noi, transmis prin Ianolide este simplu si puternic: SA NE INTOARCEM LA HRISTOS! DAR SA NE INTOARCEM SINCER, PROFUND SI PANA LA CAPAT! ”

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  45. Sorin !

    Spui :

    “…dupa cum am afirmat initial,asemenea tulburare nu vine decit de la diavol “….

    Parerea mea :

    De cand a fost alungat din Rai…aceasta este menirea vrajmasului : sa semene si sa mentina ura…rautate…intriga…nemilostenie…tulburare…adica…aceasta este menirea lui pe pamant…
    Dumnezeu nu ne-a obligat in vreun fel : ne-a dat deplina libertate de constiinta…sa alegem ! In consecinta…dupa parerea mea…depinde doar de noi ! , de fiecare in parte !…daca PERMITEM ! ? sa fim tulburati de cel rau…
    Eu cred ca , daca mintea si inima ne este plina… ocupata de HRISTOS ! de…DUH !…de rugaciune si de Smerenie !…cel rau nu mai are loc sa intre…oricat s-ar chinui….

    De asemeni spui…si ma intrebi :

    …”…Prin analogie,cu cine se aseamana comportamentul ingrid-ei si rezultatele sale? ”

    Parerea mea…ca se aseamana cu un OM oarecare cu pacate…

    Eu nu sunt de acord cu…”teoria” ei…si nici in totalitate cu modul de expunere…adresare al ei…dar nici a altor comentatori…( am explicat…intr-un comentariu mai sus…, nu mai repet….) Spun doar ca ma doare….si repet doar atat : nu-mi afecteaza Mantuirea mea…si nici nu ma abate din Calea cea Adevarata….!
    Si…sincer…nici nu pot spune…ca “ma oboseste”… ; am rabdrea sa citesc…sa ascult…In schimb…ma obosesc pacatele cu care ma lupt…si ma stradui din rasputeri …unele – sa nu le fac…altele – sa nu le mai repet…

    Eu…mi-am facut o introspectie…si mi-am dat seama ca…datorita atator multe si ALTOR pacate !…sunt cu mult mai jos decat ea…De aceea…nu indraznesc “sa arunc cu piatra”…( doar sa spun ca-mi place ~ agreez sau.. nu-mi place…( desi…ideal ar fi ! sa ma abtin cu totul…fara a fi interpretat neaparat…ca o expresie a lasitatii…)

    Tu….ti-ai facut…?

    Te rog : iarta-ma !

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  46. Parinte Valica !

    Subscriu in totalitate ! ma inclin si imi doresc din suflet sa-mi insusesc ~ aplic si concret…inteleptul indemn pe care l-ati adresat ! :

    “Indemn spre pace si rugaciune.” !!!

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  47. @Par.Valica

    “Si eu am studiat in tara unde este Ingrid (Germania) insa prin harul si grija lui Dumnezeu, m-am intors indragostit total de Ortodoxie, cand am vazut in ce pustiu al harului si dezastru spiritual traiesc unele confesiuni crestine.”

    Parinte drag, nu ai cum sa te intorci de aici decat mai indragostit de Ortodoxie, e tare pustiu duhovniceste, e mare foamete de cuvantul lui Dumnezeu. Chiar daca prin lege au liber in Duminici si in sarbatori, asa zisele lor “biserici” sunt din ce in ce mai goale, sunt daramate sau transformate in baruri si discoteci. Oamenii nu cinstesc Duminica din dragoste adevarata, din credinta cum se mai intampla la noi, desi la noi se lucreaza mult Duminica. Cu totul altfel pulseaza viata duhovniceasca la noi, iar obiceiul lor de a pazi totusi Duminica nu-l putem privi altfel decat dupa cum a privit Domnul cu apreciere obiceiul paganilor Recabiti de a nu bea vin (Ier. 35). In acest mod ii apreciez eu, si nicidecum pentru pustiul duhovnicesc.

    “Normal ca este si prima zi a saptamanii, dar este si a opta. Randuiala tipiconala le serbeaza intr-un tandem liturgic dumnezeiesc, atunci cand incepe cu randuiala Penticostarului (prima zi) si continua cu perioada Triodului respectiv ziua a opta, moment marcat prin citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua litugica de luni si sunt contopite doxologic prima si a opta zi intr-o armonie liturgica.”

    Nici nu v-am contrazis in aceasta privinta, nici nu sunt impotriva numararii pe de o parte pana la Cinzecime de la 1 la 7, iar dupa Cinzecime de la 2 la 8. Nu stiu cand a aparut randuiala asta tipiconala, stiu ce scrie in Evangheliarul din 1723 Mavrocordat, oricum, mi se pare o randuiala interesanta, sigur cine a inventat-o avea o logica practica sau teologica, dar ea nu este legata de numarul de Duminici numite “dupa Rusalii”, deoarece se aduna si cele 6 duminici speciale (numite inainte/ dupa Sf. Cruce; inainte/dupa Nasterea Domnului; inainte/dupa Boboteaza), precum si saptamanile Postului Mare, si cele doua saptamani de dinainte de postul Mare. Toata perioada de la Cinzecime la Inviere are randuiala asta practica preluata de la greci.

    Oricum, randuielile aceasta duble, “tandemice” din cartile liturgice nu vor fi modificate in nici un fel. In privinta liniei de demarcatie, desi va doriti mult sa se reprezinte in vreun mod si una si cealalta, nu e gresita linia aceea inainte de Duminica, ca si liniile din celelalte carti de slujba. Asta nu ne impiedica in nici un fel sa explicam poporului intreaga randuiala liturgica, anume ca de aici, de la Cinzecime, pana la Inviere, dupa randuiala Evangheliei, la un moment dat s-a hotarat sa numaram de Luni pana Duminica, de la 2 la 8, probabil tocmai pentru a accentua ca Duminica nu este doar ziua intai ci si a opta.

    Imi spuneti, Parinte, “Deci sa nu o blaman, deoarece harul lui Dumnezeu lucreaza cum stie el mai bine. Gresala ei este ca nu priveste problema calendarului decat biblic, nu si liturgic.”

    Parinte, parintii nostri nu erau impartiti pe specializari, cum este la noi modern, obicei preluat din occident.
    Randuielile liturgice au fireste substrat dogmatic, exegetic, istoric, la care se adauga Sf. Traditie orala: cu aspecte dogmatice simbolice precum scufundarea de trei ori, rugaciunile de Taina de la Sf Liturghie, mai ales epicleza, lepadarile de Satana, etc. Este bine ca toate acestea sa le aprofundam, sa ne straduim sa le intelegem.

    Daca zic “este de ajuns linia de demarcatie dinainte de Duminica” si ca “nu este nevoie sa ne smintim pentru o linie, intrucat in toate cartile liturgice, faptul ca parintii au lasat demarcatia inainte de Duminica pe tot parcursul anului nu i-a impiedicat sa instituie si modul acesta de numarare de la 2 la 8, subliniind si intelegerea Duminicii ca ziua a opta” —-, vi se pare ca se nedreptatesc aspecte dogmatice? Vi se pare un motiv foarte intemeiat ca sa lasam pacea si sa ne pornim impotriva Patriarhiei ca cine stie ce intentii dubioase ar avea?

    Scrieti, parinte asa: “De exemplu dupa pogorarea Sf. Duh sunt pana la Invierea Domnului 33 de saptamani, care incep citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua liturgica de luni. Cei 33 de ani ai lui Iisus Hristos sunt simbolizati prin cele 33 de saptamani.”

    Precum am explicat, cand anul are 50 saptamani, 43 saptamani prezinta numaratoarea aceasta suprapusa 2 — 8, adica Luni-Duminica. Iar cand anul are 55 de saptamani, sunt 48 saptamani.
    Se numara de la Cinzecime la Duminica dinaintea inaltarii Sf Cruci in mod strict crescator. Apoi sunt cele 2 saptamani de dinainte si de dupa Sf Cruce in care nu se schimba suprapunerea 2—8, dupa care un segment fix cu structura (18, 19, 20 21, 23, 22, 24, 25, 26, 30, 27, 28) in care saptamanile se numara in continuare, apoi 4 saptamani cu Duminici speciale, dupa care se termina octoihul cu diferite succesiuni in care gasim 16, 17, 31, 32, uneori 17 de 2 ori, dupa care Triodul incepe cu 33 si 34 dupa Rusalii. Saptamanile continua sa aiba numaratoarea dubla si de Luni pana Duminica pana la saptamana Patimilor.

    Anii lui Hristos 33 ii regasim in numarul saptamanilor “dupa Rusalii”, cand anul pascal va avea cel mai mare numar de saptamani, adica 55, fata de atunci cand va avea doar 50 de saptamani in anul Pascal vom avea doar 28. Sa nu credem prin asta ca varsta Mantuitorului ar fi vreo medie intre 28 si 33!

    In total dupa Rusalii pana in Duminica Fiului Risipitor sunt intre 34 si 39 de saptamani. Din acestea 6 au denumiri speciale si a 34-a saptamana este numita a 34-a pentru ca minim s-ar incheia 34 de saptamani pana atunci, totusi in realitate, atunci cand sunt cele mai multe, 39, nu vom avea nevoie decat de 33 pe langa cele 6 speciale. Iar dupa ele, in continuare inclusiv saptamanile postului se numara identic.

    Numaratoarea aceasta nu este pusa acolo pentru a ajunge la numarul anilor Mantuitorului, pentru ca aveau loc sa se intinda mai mult sau mai putin peste Triod dupa cum era necesar si daca nu se introducea deloc numaratoarea suprapusa de la 2 la 8. Mai puneau Duminici cu “inainte” si “dupa” la Adormirea Maicii Domnului. Sau terminau a 33-a saptamana in sambata dinainte de Triod, pentru ca de la Cinzecime pana la inceputul Triodului, sunt minim 33 saptamani, maxim 38 saptamani.

    Dar, precum am mentionat, dimpotriva, dublarea aceasta de la 2 la 8 este caracteristica pentru 43-48 saptamani!!!
    Din p d v practic, avand in vedere ca postul Pastilor nu poate teologic incepe de Duminica, ci de luni, denumirea de Duminica 1 din post pare de inteles.

    A da motiv hristologic ca numaratoarea suprapusa de la 2 la 8 ar fi inventata pentru anii Mantuitorului nu este justificat, intrucat si in saptamanile intercalare dintre saptamanile ce reprezinta anii Mantuitorului, anume dinainte, dupa Sf Cruce, dinainte, dupa Nastere, dinainte, dupa Boboteaza, precum si in cele 2 saptamani de dupa cea numita “a 34-a sapt dupa Rusalii”, precum si mai departe pana la Inviere, numaratoarea ramane suprapusa permanent, cu toate ca Triodul incepe de sambata seara, si prezinta mereu sfarsit marcat dupa sambata si icoana de inceput inainte de Duminica

    Iar demarcatia care se regaseste in Apostol, Evangheliar Triod, Octoih, inainte de Duminica nu i-a deranjat pe Parinti sa numere saptamanile decalat.

    Nu am avut cum sa verific manuscrisele rusesti despre care Evangheliarul de la Mavrocordat imi scrie ca nu ar fi avut numaratoarea suprapusa de la 2 la 8. De ce? Nu am studiat niciodata limba rusa si daca mai stiu cate un cuvant de pe net nu-mi sunt de ajuns pentru o astfel de verificare.

    Am in schimb un “lectionar” de la o manastire din Mesopotamia, datat precum scrie in introducere in anul 823/4 d. Hr. Anume: CSCO 466, The Lectionary of the Monastery of Aziza’el in Tur, ‘Abdin, Mesopotamia, by Arthur Voobus, Lovanii, 1985.

    Avem introducerea in engleza, text in siriaca.

    Reproduc din introducerea din engleza ce este relevant din continutul lectionarului pentru numaratoarea studiata.

    Pentru postul Mare avem:

    Fol. 24a: 19. Lessons for the holy Sunday which enters the fast.
    Fol. 26b: 20. Lessons for Monday of the first week in the fast
    Fol. 27b: 21. Lessons for Tuesday of the first week in the fast
    Fol. 29a: 22. Lessons for Wednesday of the first week in the fast.
    Fol. 30a: 23. Lessons for Thursday of the first week in the fast
    Fol. 31a: 24. Lessons for Saturday in the holy fast.
    Fol. 33a: 25. Lessons for the second Sunday in the holy fast
    Fol. 33a: 26. Lesson for the third Sunday in the holy fast
    Fol. 34b: 27. Lesson for the fourth Sunday in the holy fast
    Fol. 36a: 28. Lessons for the Monday of the middle week of the fast
    Fol. 37a: 29. Lessons for Tuesday of the middle week of the fast
    Fol. 38a: 30. Lessons for Wednesday in the week which is the midpoint of the fast.
    Fol. 39a: 31. Lessons for the Thursday of the fourth week
    Fol. 40a: 32. Lessons for the day of ‘arubta of the middle week of the holy fast.
    Fol. 41a: 33. Lessons for Saturday of the middle week of the holy fast.
    Fol. 41b. 34. Lessons for the fifth Sunday of the fast.
    Fol. 43a. 35. Lessons for the Sixth Sunday in the holy fast.
    Fol. 45a. 36. Lessons on the holy Forty Martyrs
    Fol. 47a. 37. Lessons for the ‘rubta of the forty (days).
    Fol. 48b: 38 This is for the Saturday of the day ofthe revival of Lazarus
    Fol. 48b: 39. First, at vespers for Palm Sunday
    Fol. 50a: 40. Lessons for the morning of Palm Sunday
    Fol. 53b: 41. Lessons for Monday of the passion.
    Fol. 54a: 42. Lessons for Tuesday of the salvatory passion.

    In continuare urmeaza lectionare pt saptamana patimilor, dar deja avem ce este relevant.

    Observam ca apare o Duminica a intrarii in Postul mare, apoi lectionare pt prima saptamana, apoi Duminica pe care noi o numim prima din post ei o numesc a doua, apoi a treia sia patra. Dupa ceea ce ei numesc “a patra Duminica in post” urmeaza joia saptamanii a patra. De aici este clar ca ei nu aveau numaratoarea decalata ca noi, ci NUMARAU EXCLUSIV DE LA DUMINICA LA SAMBATA, IN TOT ANUL, SI IN PERIOADA POSTULUI MARE. Dupa ceea ce ei numesc “Duminica a sasea” urmeaza “vecernia Duminicii Floriilor”, dupa care urmeaza saptamana Patimilor.

    Asadar la aceasta Manastire din sec 9 nu se adoptase inca numaratoarea practica suprapusa de la 2 Luni la 8 Duminica ci se numara inca numai de la 1 Duminica la 7 Sambata.

    Care a fost motivul teologic si cand anume a aparut numaratoarea suprapusa Luni-Duminica nu stiu, stiu doar ca este vorba de dupa sec. 9, inainte de 1723.

    Oricum e tare importanta pacea si dragostea si eu am gresit cu ironia, pt ca si dvs din dragoste pentru simboluile calendarului liturgic ati incercat sa interveniti. Imi pare rau.

    Doamne ajuta, parinte, si iertati-ma.
    Ingrid

  48. Si revenind, despre lectionarul acesta la care m-am referit mai sus, intai un aspect ca n-am fost atenta si am scris 823 pentru ca se mentioneaza un alt codice din 823 care contine lucruri asemanatoare cu acesta din 1569. Al doilea ceva imi spune ca trebuie sa apartina unor sirieni monofiziti, ceea ce indica doar ca ei nu au avut cand sa preia acest 2-8, lucru nerelevant pentru problema cercetata.

  49. Ohhhh ! Ingrid !

    Fara a avea nici macar vagi “inclinatii..tendinte impotriva firii”…simt ca te iubesc !!! Imi vine sa te imbratisez cu toata dragostea si sufletul meu ! …si sa te sarut pe amandoi obrajii !!! ( printr-un exercitiu de imaginatie…daca consimti…consider-o ca realizata ! )

    Iti doresc inca o data ! din toata inima ! sa Te ierte, sa Te ajute ,sa Te ocroteasca Dumnezeu ! acolo unde esti !

    Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne….

    Sa avem inima buna si…Dreapta Credinta !

  50. Pentru Ingrid,

    Desigur ca iertarea este inclusa reciproc in ceea ce scriem, din inima, pe acest forum din dorinta de a ne pastra in dreapta credinta si nu din dorinta proprie de a ne da destepti.

    In drum spre Universitatea din Freiburg trec special prin Heidelberg, Ruprecht-Karls-Universitaet Heidelberg, Baden-Wuerttemberg, poate continuam discutia la Universitate, daca aveti timp.

    Multumesc si iertare sa avem de la Bunul Dumnezeu!

    Pr. Mihai Valica

  51. Pt par. Valica

    Parinte, imi face o deosebita deosebita placere si bucurie, nu stiu daca admin v-a dat adresa de Email, il rog sa v-o dea, ca sa ma anuntati cand anume veniti pe aici, si unde ne putem vedea, eventual tot pe Email va dau un nr de tel.

    Si eu multumesc si ma bucur mult.

    Cu drag

    Ingrid

  52. Parinte Valica ! – Ingrid !

    “Well is well , the ends well ! ”

    Mi-ati facut o bucurie !

    Doamne ! iti multumim !…iarta-ne..si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !

  53. ( Rectificare :

    “All is well the end well ” )

    Doamne ! iti multumim ! iarta-ne…si…ajuta-ne…

    Sa avem inima buna si Dreapta Credinta !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

63 Comments