Ortodoxie fara frontiere: Episcopul de stil nou, Visarion al Tulcii, sfinteste o biserica cu hramul pe stil vechi

Preasfinţitul Părinte Visarion, Episcopul Tulcii, a săvârşit astăzi, 21 septembrie 2011, slujba de resfinţire a bisericii din Parohia Pardina, Protopopiatul Tulcea, cu ocazia hramului acestei biserici, Naşterea Maicii Domnului (pe stil vechi). După cum a precizat Alexandru Chituţă, biserica a fost ridicată în anul 1860, iar în ultima vreme s-a aflat într-un amplu proces de restaurare interioară şi exterioară, părintele paroh Alistar Grigore dorind a-i reda frumuseţea dintâi.

În continuare, Preasfinţia Sa înconjurat de un sobor de preoţii şi diaconi a săvârşit Sfânta Liturghie arhierească. La invitaţia primarului localităţii Preasfinţia Sa a săvârşit şi slujba de sfinţire a unei troiţe ridicate şi a noului dispensar ce s-a construit în localitate.

În cuvântul de învăţătură, Preasfinţia Sa a mulţumit şi a apreciat credincioşia şi jertfelnicia credincioşilor, dar şi buna colaborare a primăriei cu biserica.

| Basilica

18 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    nu mă mai miră este plină ortodoxia de popi vicleni şi făţarnici

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Doamne ajuta!
    Cred ca faceti o confuzie (nu stiu daca voita sau nu). Este vorba de o biserica ce apartine de Biserica Ortodoxa de RIT Vechi din Romania (Slava Rusa) - adica Biserica lipoveneasca: http://psse.ro/

    As dori sa lasati comentariul meu, macar pentru faptul ca va declarati de partea adevarului, cu orice ocazie. Nu as vrea sa imi schimb parerea despre voi.

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @danielP
      de unde pana unde confuzia? a pomenit cineva ca ar fi stilistii de la noi? Ceea ce este surprinzator este prezenta unui episcop de pe stil nou la sfintirea unei biserici de stil vechi.

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    cu stilistii ce tin de Slatioara ?

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Ritul vechi sunt rusii lipoveni, rascolnicii ( s-au rupt de Biserca ortodoxa rusa in timpul patriarhului Nikon), iar stilul vechi sunt stilistii ce apartin mitropoliei Slatioara!

  5. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Într-adevăr se crează confuzie, la lipoveni nu "stilul" este problema, nu prea are sens să te referi la ei doar ca la cei pe vechi. E ca şi cum ai spune despre monofiziţi doar că sunt pe stil vechi, nu e tocmai drept.

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Lipoveniii( cei de rit vechi) sunt diferiti de stilisti, sunt imparititi in popoviti si bezpopoviti..............slujba in primul rand e oficiata in limba slavona, cruce isi fac cu 2 degete, exact cum il vedem pe Hristos in icoana binecuvantand cu doua degete, crucea lor este cu 8 extremitati - crucea ruseasca, nu au institutii de invatamant, preoti se aleg intre ei, in functie de multe principii si bineinteles cunoscatori ai limbii slavone! etc.................................!

  7. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Nu e de stil vechi , ci de rit vechi , nu au vreo treaba cu ortodoxia ci sunt eretici .
    Corect ar fi fost sa precizati ca "episcopul" a "sfintit" o biserica ce tine de erezia lipovenilor .

  8. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Sunteti total pe dinafara! BOR se va apropia de calendarul Sfintilor Parinti doar prin indepartarea de ecumenism. Dar din pacate BOR e pe un drum fara intoarcere. Nu bagati cu voi in oala pe cei care au lepadat ecumenismul, serghianismul si renovationismul ,,pastorilor" vostri.

  9. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    vorbiti aiurea Patriarhia Romana are si parohii de stil vechi.La noi in Arhiepiscopia Sucevei parohiile din zona Nisipitu , Brodina au preoti hirotoniti de I P S Pimen si sunt pe stil vechi.Dar vedeti asta.Doi preoti ortodocsi slujind cu un greco-catolic si un romano-catolic.
    http://www.youtube.com/watch?v=tq_sS-_FRE4

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @Daniela
      E altceva cu ce ne spuneti dvs. Dar in cazul nostru e vorba de lipoveni, care sunt schismatici fara indoiala.

  10. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    sincer, nu înțeleg care ar fi legătura cu 'sinodul 8'. se va discuta acolo unirea cu lipovenii? mulțumesc.

  11. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Este vorba de o biserica apartinand ucrainienilor ortodocsi de acolo. Ucrainienii ortodocsi tin de Patriarhia Romana, dar tin pe stil vechi. Nu e nimic necanonic.

  12. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Pardina,_Tulcea date despre Parinda

    Locuitorii au emigrat din Ucraina (în sec.XIX ) în Imperiul Otoman mai exact în Delta Dunării, unde erau primiţi de turci, in scopul de a popula zona, pentru a-i folosi contra ruşilor cu care se învecinau şi de a le lua tributul lor pentru Poarta Otomană.

    Părăsirea propriului teritoriu a fost cauzată de năvălirea repetată a unor moşieri polonezi numiţi ,,Pani,, care îi jefuiau de avuţiile lor .

    Profesia lor de bază era creşterea animalelor si pescuitul.

    Prin anul 1860 locuitorii satului Pardina care erau în majoritatea lor creştini s-au hotărât să-si construiască biserica lor proprie pe terenul obţinut prin împroprietărire. Au obtinut aprobarea stăpânirii otomane pe care au obţinut-o şi au început construirea bisericii cu hramul ,,Naşterea Maicii Domnului,,. În acel timp un turc ienicer anume Kirim după ce a terminat serviciul militar a rămas in comuna Pardina. El se ocupa cu creşterea vitelor şi pescuitul, pentru că avea două gârle in baltă pe care le exploata. El a primit ordin de la administraţia turcă să dea curs pentru construcţia bisericii. Pe acea vreme locuitorii nu aveau mijloace de transportat materialul pentru construcţia bisericii. Atât de mare era stăruinţa acestui turc pentru construcţia bisericii, încât a dat ordin cetăţenilor să taie spiţele de la roţile carului pentru a se putea incărca şi descărca mai uşor butucii mari de stejar.

    Aceasta este numai una din acţiunile acestui turc prin care sprijinea construcţia bisericii. Construcţia bisericii începe prin anul 1860-1865 de către obştea satului. Biserca în formă de cruce este construită în întregime din lemn. Temelia este construită din butuci groşi de stejar. Distanţa de la pământ la duşumeaua bisericii a fost de cel puţin un metru. Bătrânii spun că cei mici se jucau sub duşumeaua bisericii. Temelia bisericii este în pământ atât din cauza inundaţiilor care au împotmolit terenul, cât şi din cauza greutăţii bisericii afundându-se în mlaştină. Pereţii sunt construiţi numai din scânduri care acoperă scheletul. Asa că în interior şi exterior, biserica este căptuşită cu scândură. Are o turlă mare la mijloc acoperită cu tablă galvanizată. În 1896 a fost construită tot din scânduri o marchiză la ieşirea din sfântul altar. Maistrul bisericii nu este cunoscut, dar se bănuieşte că[formulare evazivă] a fost de origine rusă. Stilul arhitectonic este în întregime cu influienţă slavonă.

    Catapeteasma este construită ca un perete din scânduri pe care sunt agaţate diferite icoane răzlete , o uşă împărătească şi două uşi diaconeşti.

    Obiectele istorice mai vechi, datând din sec. XIX : cărţi de cult slavone ,,Sf. Vasile, Sf.Epitaf, pictat şi brodat cu fir alb, două cruci din metal alb si email, chivot, policandru, clopot din 1872 restaurat in 1907 şi diferite icoane de pe catapeteasmă.

    Biserica a fost distrusă de bombardamentele din cele două războaie şi renovată în acelaşi stil tot de către obştea credinciosilor.

    Turcul Kirim, care a ajutat la construcţia bisericii, cunoştea bine limba slavonă şi citea bolnavilor din carţile slavone ale bisericii.

    Primul preot slujitor la această biserică nu se cunoaşte. Primul dascăl de limba slavonă, care învaţa şi copii a fost Iliev din oraşul Tulcea care a funcţionat 15 ani adică între anii 1874-1925.

    A urmat ca preot care se cunoaşte Tihon Josan originar din Pardina din anul 1894, apoi preotul Nicolae Gălescu din comuna Poşta- Tulcea până in anul 1916. În 1918 a funcţionat călugărul Ignat Polodeanu din Mănăstirea ,,Cetatea Ismail,,

    În 1928-1930 monahul Neofit Obrocam de la Mănăstirea Cocoş Tulcea, apoi manahul Nifon Ianculescu tot de la Mănăstirea Cocoş Tulcea. Între timp au mai funcţionat de scurtă durată diferiţi preoţi a căror nume nu se mai cunosc.

    În 1954-1961 a funcţionat ca suplinitor pensionarul Ieromonah Ilarion Avimov de la Mănăstirea Cocoş Tulcea. Din 1961 Parohia Pardina a fost afiliată la Parohia Ceatalchioi Tulcea care avea ca filiala şi satul Lascăr Catargiu (Plaur) fiind deservită de titularul de la Ceatalchioi, preotul Costui Patrichi care a decedat in 1965 la vârsta de 58 ani. De la acea data Parohia Pardina a fost deservita de diferiti preoti din orasul Tulcea ocazional, iar gestiunea parohiei a fost încredinţată preotului Nistor Nicolae titular la parohia Sf. Împarati Tulcea, după care Chirvase Ioan. Din anul 1997 până în prezent Parohia Pardina, este slujită de pr. paroh Alistar Grigore şi sotia sa Alistar Constanţa (dascăl si educator suplinitor la Şcoala Prdina).

    Desi ei sunt chiar ortodocsi marturisitori, cazaci ce au fugit de prigoana greco-catolica din Polonia, si aici au infruntat-o pe cea otomana, pentru a-si pastra ortodoxia.

  13. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Si la mine s/a intamplat acelasi lucru cei de pe stil nou au sfintit o biserica pe stil vechi dar nu stilista, ci pur si simplu sunt pe stil vechi insa apartin de o episcopie pe stil nou din Patriarhia Romana, ce e rau in asta

  14. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    mda...
    cati din cei ce stiu ca stilul nou nu este bun au ales sa frecventeze aceste parohii??? poate nici unul. In schimb acestia le tin regula de morala celor care au incheiat-o cu BOR, din acesta pricina.

  15. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    frati in hristos domnul.citit si va documentati din adevar nu dupa parerea unora sau a altora.ce ar fi sa sfintim si o biserca baptista sau una catolica si sa apartinem de vatican sa de patriarhia romana sau oricare alta.mantuirea nu e dupa ascultarea de cei care isi vand ortodoxia ci dupa cei care respecta dogmele si sf traditie.dumnezeu sa va ajute

Leave a Reply to Daniela Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*