Extras din Memoriul Sfintei Comunităţi a Sfântului Munte Athos pe marginea Dialogului dintre ortodocşi şi anticalcedonieni (14/27 mai 1995)
„Articolul Mitropolitului Damaschin al Elveţiei, copreşedinte al Comisiei Mixte de Dialog între ortodocşi şi anticalcedonieni, cu titlul: „Dialogul Teologic dintre Biserica Ortodoxă şi Bisericile Ortodoxe Orientale. Reflecţii şi perspective” (Episkepsis, 516/ 31‑03‑1995) a pricinuit Sfântului Munte şi mai multă nelinişte în privinţa evoluţiei acestui Dialog Teologic.
Este cunoscut faptul că se încearcă înfăptuirea unei uniri pripite între ortodocşi şi anticalcedonieni, în ciuda diferenţelor dogmatice încă existente şi a nesoluţionării unor probleme eclesiologice serioase, cum ar fi, de pildă, acceptarea fără rezerve din partea anticalcedonienilor a Hotărârilor dogmatice ale Sinoadelor Ecumenice, precum şi a sfinţeniei şi ecumenicităţii acestora.
Comisia Sfintei Comunităţi a Sfântului Munte constituită pentru a analiza dialogul dintre ortodocşi şi anticalcedonieni, în referatul ei (din 1 februarie 1994), îşi manifestă rezervele în ceea ce priveşte evoluţia acestui dialog teologic, afirmând că acesta în nici un caz nu va conduce la o unire întru Adevăr, singura acceptabilă din punct de vedere ortodox. Aceleaşi rezerve au fost exprimate şi de distinşi profesori ai Facultăţilor de Teologie precum şi de alte personalităţi ale vieţii bisericeşti în studii speciale pe această temă. […]
Conştienţi de acest pericol al unirii cu anticalcedonienii pe baza unor premize neortodoxe, suntem cuprinşi de o mare nelinişte. E pusă în primejdie credinţa însăşi, lucru cu care nu ne este permis să ne jucăm. Simţim că este de responsabilitatea noastră să apărăm şi să păstrăm dogma şi eclesiologia Sfintei Biserici slobode de orice născocire, aşa cum le‑am primit de la Sfinţii Părinţi.
De aceea, evidenţiind toate acestea şi adresându‑ne:
– Sanctităţii Sale Patriarhului Ecumenic Bartolomeu şi Sfântului Sinod Patriarhal de la Constantinopol,
– Prea Fericiţilor Întâistătători ai Patriarhiilor istorice şi ai celorlalte Patriarhii şi Ierarhilor Sfintelor Sinoade din cadrul acestora,
– Sfinţitului cler ortodox şi poporului binecredincios de pretutindeni,
Denunţăm cele de mai jos:
[…]
10. Decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe a României [din 8-9 decembrie 1994] ca fiind străină de cugetarea Bisericii Soborniceşti, din următoarele motive:
a. Consideră că anatemele îndreptate împotriva ereticilor au fost aruncate de Sinoadele Ecumenice în duhul lipsei de dragoste, în vreme ce astăzi, când există dragoste, unirea poate fi lesne înfăptuită. În acest fel se aduce o hulă foarte grea împotriva Duhului Sfânt, sub inspiraţia Căruia au fost luate aceste hotărâri şi împotriva memoriei sfinte a dumnezeieştilor Părinţi, pe care Biserica îi numeşte teofori (purtători de Dumnezeu), guri ale Cuvântului, organe ale Duhului etc.;
b. Propune un fapt nemaiîntâlnit în istoria Bisericii: înlocuirea autorităţii Sinodului Ecumenic cu consensul Sfintelor Sinoade Locale;
c. Aprobă organizarea de programe pentru a face cunoscute credincioşilor deciziile luate de Comisia Mixtă, fără ca toate Bisericile Ortodoxe să se fi pronunţat în prealabil în consens. Acest fapt este întristător şi vătămător pentru poporul român evlavios.
Inima noastră se umple de o mâhnire nespusă din pricina acestei decizii a Bisericii Ortodoxe a României.
11. Decizia extrem de neliniştitoare a Comisiei Mixte privitoare la „curăţirea” cărţilor liturgice de textele care se referă la anticalcedonieni ca la nişte eretici.
Cu alte cuvinte, Sfintele Slujbe ale multor Sfinţi Mărturisitori ai credinţei, ale Sfinţilor Cuvioşi, şi mai cu seamă ale Sfinţilor Părinţi de la Sinodul al IV‑lea Ecumenic vor fi mutilate. Sinaxarele multor Sfinţi vor înceta de a mai fi citite de către poporul lui Dumnezeu.
Întrebăm: Toate aceste scrieri sfinte sunt simple piese de ornament ale imnografiei ortodoxe, încât să poată fi îndepărtate fără durere şi fără vătămare, sau sunt elemente fundamentale ale Ortodoxiei, care, odată eliminate, pot pricinui dispariţia a ceea ce înseamnă Ortodoxia?
După părerea noastră, această decizie constituie o inovaţie de neacceptat, care va avea consecinţe nefaste asupra identităţii însăşi a Bisericii Ortodoxe.
* * *
Denunţând toate acestea Patriarhiei Ecumenice, Cinstitelor Ierarhii ale Bisericilor Ortodoxe, Sfinţitului Cler şi poporului dreptcredincios, afirmăm cu smerenie că suntem mişcaţi de un sentiment de responsabilitate şi nu urmărim altceva decât reaşezarea cât mai grabnică a Dialogului Teologic pe baze corecte, în aşa fel încât şi noi ortodocşii să ne păstrăm integră Credinţa dreptslăvitoare, dar şi anticalcedonienii să aibă posibilitatea de a se întoarce la adevărata Biserică a lui Hristos, de care sunt separaţi de cincisprezece veacuri.
Credem că prin harul lui Dumnezeu strădania coroborată a tuturor mădularelor Bisericii va avea rezultate pozitive.
Însă, în cazul în care unirea se va înfăptui împotriva Unicului Adevăr – să nu fie! –, declarăm clar şi categoric că Sfântul Munte nu va accepta o astfel de unire mincinoasă.
Toţi Reprezentanţii şi Întâistătătorii celor douăzeci de Sfinte Mânăstiri ale Sfântului Munte Athos reuniţi în Sinaxă. ” [1]
[1] Sunt anticalcedonienii ortodocşi?, Texte ale Sfintei Comunităţi a Sfântului Munte şi ale altor Părinţi athoniţi privitoare la dialogul dintre ortodocşi şi anticalcedonieni (monofiziţi), Ed. Evanghelismos, Bucureşti, 2007.