În timp ce unii în luptă pentru “abolirea” icoanelor şi manualelor de religie, ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a dat undă verde noii programe a acestei discipline. Conţinutul acesteia este regîndit astfel încît să facă faţă provocărilor lumii contemporane, iar tematica este cu adevărat revoluţionară.
Droguri, sex, zodii şi fenomene paranormale
Scopul declarat al schimbărilor priveşte “manifestarea autonomiei, a perseverenţei şi a disciplinei în procesul de învăţare, reflecţia critică asupra diferitelor aspecte ale învăţării, din perspectiva propriei identităţi religioase şi a atitudinii ecumenice”, după cum spun autorii programei. De cum trec de gimnaziu, tinerii pot studia la sincron cu un cadru didactic despre tot felul de teme altădată “tabu”, adăugate la unele clasice precum pregătirea pentru participarea la viaţa cultică sau datoriile creştinului faţă de Dumnezeu şi faţă de sine. În clasa a IX-a, de exemplu, li se va vorbi despre pericolul drogurilor, sexualitate ori muzică sau mass-media, din perspectiva aplicării moralei creştine în viaţa de zi cu zi. În anul imediat următor, suspansul creşte şi se redirecţionează discret spre ocultism – de la reîncarnare, practici asiatice de divinaţie la astrologie, numerologie, superstiţii şi magie neagră, nimic nu rămîne fără răspuns. Cu un astfel de bagaj la activ, se poate trece, în clasa a XI-a, la problematica fenomenelor paranormale, iar într-a XII-a, la combaterea violenţei, suicidului, eutanasiei ori degradării demnităţii umane. De asemenea, dascălii care vor preda după proaspăta programă vor fi atenţi să trateze momentele delicate din istoria creştinismului echilibrat, astfel încît să nu îndoctrineze şi nici să prejudicieze alte culte. Cît priveşte lista de piese muzicale propusă, aici se regăsesc, printre altele, colinde, Oda Bucuriei de Ludwig van Beethoven, Simfonia “Patetica” de Piotr Ilici Ceaikovski, corul sclavilor evrei din actul IV al operei Nabucco a lui Giuseppe Verdi, ori “Visul unei nopţi de Sabat”, din Simfonia fantastică a lui Hector Berlioz.
O provocare pentru dascăli
Reacţia tinerilor la noutăţile programei este cea scontată. “Serios? Se fac toate astea? Păi religia e cool! Anul trecut n-am bifat opţionalul, de fapt nu cred să-l fi urmat cineva în clasa mea, dar de data asta ar fi chiar o alegere”, spune Alex C., elev la Colegiul Naţional. Din partea feţelor bisericeşti te-ai fi aşteptat la ceva rezerve, dar nu este deloc aşa. “Oricît ne-am ascunde în spatele conservatorismului, trebuie să admitem că era nevoie de aceste schimbări. Avem de-a face cu o foarte dinamică generaţie, pe care muştruluiala didactică o lasă rece. Mă aşteptam ca reacţia lor să fie una pozitivă. Adevărata provocare aici o văd pentru profesorii de religie. Intră pe teritoriul avatarurilor moderne, pe care unii tineri îl ştiu deja pe de rost. Trebuie să se informeze continuu, să facă faţă unei întrebări cu direcţie, cum numai un licean ştie să o adreseze. Dar, poate chiar aşa e normal să se întîmple! Reţetă fără diagnostic nu există, şi nici diagnostic fără consult. Cu un doctor vorbind pe limba lor, poate vor fi mai dornici să-i dea curs”, concluzionează preotul paroh Dumitru Boboc.
Cît despre părinţi, ei sînt categorici: tinerii de azi nu mai seamănă cu cei de pe vremea lor. “Cred că sînt naivi aceia dintre noi care mai cred încă în inocenţa adolescenţilor lor. Fie că vrem, fie că nu, dinamica societaţii moderne îi confruntă cu fiecare dintre aceste aspecte. Dacă învaţă cum să le ocolească sau, după caz, să le depăşească nu poate fi decît de bine”, este de părere Maria B.
Disciplina Religie face parte din aria curriculară “Om şi societate” şi i se alocă o oră pe săptămînă în trunchiul comun pentru toate filierele şi profilurile învăţămîntului liceal şi profesional. Cît priveşte succesul noii direcţii de predare, el rămîne a fi văzut. (R. Sofian)