Tag Archives: comuniune euharistica

Patriarhia Serbiei ameninţă din nou ruperea comuniunii cu BOR din cauza intruziunii preoţilor români în spaţiul canonic sârbesc

În perioada 15-23 mai 2012 s-a intrunit Adunarea Episcopilor Bisericii Ortodoxe Sârbe care a dat publicităţii un comunicat cu următoarea referinţă la disputa cu Biserica Ortodoxă Română, mai precis cu Patriarhia Română:

Cu satisfacţie şi mulţumind lui Dumnezeu, Adunarea aminteşte că Biserica Ortodoxă Sârbă are relaţii liturgice şi canonice şi cooperează cu alte Biserici Ortodoxe autocefale, dar că, în această privinţă există, din păcate, o excepţie. Aceasta se referă la activitatea necanonică a episcopatului şi a clerului Bisericii Ortodoxe Române pe teritoriul canonic al altor Biserici Ortodoxe, inclusiv a noastră. În cazul nostru, anumiţi episcopi şi clerici din România continuă să vină în anumite oraşe şi sate din Serbia de Răsărit, cât şi în Eparhiile de Timoc şi Branicevo, şi îşi desfăşoară activităţile preoţeşti acolo fără ştirea sau permisiunea episcopilor responsabili din Biserica Ortodoxă Sârbă, încălcând astfel bazele înseşi ale eclesiologiei ortodoxe şi de ordine canonică. Datorită unor activităţi similare neautorizate ale reprezentanţilor Bisericii Române, Patriarhia Ierusalimului a obiectat în mod repetat, cel mai energic, şi în cele din urmă a rupt legăturile liturgice şi canonice cu această Biserică. Adunarea noastră a trimis din nou, pentru a câta oară, un protest în română Patriarhului Daniel şi sinodului său despre intruziunile necanonice în zonele aflate sub jurisdicţia Bisericii Ortodoxe Sârbe şi, cu regret, l-a informat că, în măsura în care indivizii din sora Biserica Română nu încetează activităţile ne-frăţești şi necanonice, indiferent dacă acestea sunt tolerate sau trimise de către Patriarhul ei sau Sinod, vom lua toate măsurile adecvate canonice şi juridice de a păstra ordinea canonică veche şi a opri perturbarea iresponsabilă a unităţii sfinte dintre ortodocşi şi dintre popoarele frăţeşti, aşa cum este cazul, fără îndoială, dintre poporul sârb şi român, de-a lungul secolelor. Dacă aceste măsuri nu ajută, Adunarea va fi obligată, cu regret, să urmeze exemplul Patriarhiei Ierusalimului. Episcopii Adunării sunt conştienţi de faptul că există mulţi dintre episcopi, clerici şi teologi care nu urmează cursul etno-filist agresiv, care în ultimii ani a provocat divizări ce nu sunt nesemnificative în întreaga lume ortodoxă. În mod similar, Adunarea este, aşa cum a fost mai devreme, recunoscătoare Bisericii Ortodoxe Române pentru relaţiile sale corecte cu administratia episcopiei sârbe din Timisoara, clerul şi credincioşii ei. În același mod Biserica Ortodoxă Sârbă se bucură de relaţii frăţeşti cu clerul şi credincioşii de Biserica Română, care locuiesc în partea sârbă a Banatului.

|traducere după Patriarhia Ortodoxă Sârbă

Pentru o palma de pamant sau … hotararile Sf. Sinoade se aplica doar preferential? Din 9 mai 2011, Patriarhia Ierusalimului a intrerupt comuniunea euharistica cu Patriarhia Romana

Intalnit ieri, 9 mai 2011, Sinodul Patriarhiei Ierusalimului a decis in controversa “Asezamantului romanesc de la Ierihon” ruperea comuniunii euharistice cu Patriarhia Romana, cat si caterisirea reprezentantului BOR la Locurile Sfinte, arhimandritul Ieronim Cretu. Iata un extras din comunicatul Patriarthiei Ierusalimului:

…Pentru respectarea si ocrotirea drepturilor canonice si pastorale asupra Locurilor de Inchinare ale Patriarhiei Ierusalimului in Tara Sfanta, Sfantul si Sfintitul Sinod a purces la aceasta hotarare dureroasa pe de o parte, dar necesara pe de alta, dorind in continuare restabilirea comuniunii canonice si bisericesti prin respectarea randuielii bisericesti […] Patriarhia Ierusalimului se afla intr-o pozitie dificila din cauza acestui lucru. A vazut granitele sale canonice, consfintite de Sinoadele Ecumenice si Locale, amenintate samavolnic si nedisimulat in fapta […] acest act constituie o incalcare grosolana al principiului evanghelic, expus de catre Apostolul neamurilor Pavel, „Ravnind astfel sa binevestesc acolo unde Hristos nu fusese numit, ca sa nu zidesc pe temelie straina” (Romani 15, 20), precum si a Sfintelor Canoane: 31 al Sfintilor Apostoli, 5 al Sinodului din Antiohia si 10 al Sinodului din Cartagina, care condamna ridicarea vreunui altar, desconsiderand pe episcopul locului. Tara Sfanta fiind incredintata spre ocrotire si pastorire Patriarhiei Ierusalimului de catre Primul Sinod Ecumenic, care a hotarat prin al 7-lea canon al sau: „…Episcopul din Elia (Ierusalim) sa se cinsteasca (sa se bucure de cinste) si sa aiba urmarea (continuarea) cinstei (acesteia)…”, de catre cel de-al IV-lea Sinod Ecumenic, care a hotarat prin actul al 7-lea al sau: „Pe Iuvenalie, preacuviosul episcop al Ierusalimului a avea sub stapanire cele trei Palestine” si de catre Sinodul Quinisext, care prin al 36-lea Canon al sau, aseaza Tronul Cetatii Ierusalimului intre Patriarhiile Stravechi [...] Precizam ca in pofida intreruperii comuniunii bisericesti, evlaviosii pelerini din Romania sunt bineprimiti la Sfintele Locuri de Inchinare si in Sfintele Manastiri ale Patriarhiei.

Asadar hotararile Sfintelor Sinoade se mai si aplica in Ortodoxie. Atunci ar cam trebui sa fie rupta comuniunea si cu patriarhul Irineu al Serbiei (care a aprins lumanari intr-o sinagoga) sau sa se puna intrebarea de ce Ieronim Cretu nu a fost caterisit mai inainte, chiar de sinodul BOR, pentru faptul ca a slujit cu papistasii si a impartasit pe eretici in insula Patmos? Iata cum hotararile Sf. Sinoade se aplica doar din interes politic si financiar. Vai de noi!

Cititi si: Patr. Ierusalimului ameninta cu oprirea pomenirii Patriarhului Daniel. “PF Daniel ameninta pe Patriarhul ecumenic, Bartolomeu”

COMUNICATUL INTEGRAL

Sfantul si Sfintitul Sinod al Patriarhiei Ierusalimului intrunindu-se astazi, luni, 26 aprilie/9 mai 2011, in sedinta sa regulata, a analizat printre alte teme si solutionarea problemei bisericii ridicate anticanonic in Ierihon de catre Partiarhia Romaniei. continuare »