Tag Archives: greco catolici

VIDEO: Începutul ecumenismului în România

(Video și text) Vă mai aduceți aminte? Zece arhierei și două  mii cinci sute de preoți, studenți și seminariști, monahi și credincioși au protestat la Cluj în 20 martie 1998. Catolicii au aruncat Impărtășania pe jos și i-au scos afara pe ortodocși din Biserica Schimbarea la Față. Începutul Ecumenismului în Romania

(Protestul. Partea I-a)

La 20 martie 1998 a avut loc la Cluj-Napoca un eveniment fără precedent în istoria Bisericii Ortodoxe Române, UNIC CHIAR PENTRU ORTODOXIA UNIVERSALĂ, zece  arhierei și două mii cinci sute de preoți ortodocși ardeleni, profesori, studenți și seminariști, monahi și credincioși au protestat în ordine pășnică la Cluj împotriva greco-catolicilor care au aruncat Sfânta Împărtășanie pe jos (13 martie 1998) și i-au scos afară din Biserica Schimbarea la Față. Scopul acestui protest a fost deshiderea BOR către ecumenism. Vizita Papei Ioan Paul al II-lea în România. Mitropolitul Bartolomeu al Clujului spune că: ”Ecumenismul este mai mult o politică decât o doctrină și o credință, și fiecare înțelege cum vrea.” Sfântul Munte îl consideră pe Papă ereziarh,iar Vaticanul, un simplu stat, iar nu Biserică canonică. Sfântul Paisie Aghioritul l-a învinuit pe Patriarhul Atenagora pentru lipsa dragostei fața de fii Ortodoxiei, fiindcă a ales să iubească o femeie modernă – biserica papistașă, în schimbul  Mamei noastre Ortodoxe care este modestă. Filounioniștii nu au ”nici miez, nici coajă duhovnicească”. Vorbesc despre unire, deși nu sunt uniți cu Dumnezeu, pentru că nu L-au iubit. Biserica Ortodoxă duce o lipsă  gravă de ierarhi și păstori cu duh patristic, ceea ce explică abaterea Patriarhilor de la credința ortodoxă. Papa și ecumeniștii – Sfântul Nicodim Aghioritul spune despre papistași, în Pidalion, că sunt eretici foarte vechi și nebotezați (Erminie la Canonul 47 Apostolic).”Biserica” papistașă nu este Biserică. Nu are Taine. Hristos, pe planeta Pământ, a întemeiat o singură Biserică. Atunci când rostim Simbolul Credinței, ce mărturisim? Faptul că noi credem ”Întru Una Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică”. Nu a făurit Hristos mai multe Biserici. Papa nu este Biserică. Papistașii nu au Taine.

continuare »

21 oct. 1948: Revenirea greco-catolicilor la ortodoxie, înfruntând opoziţia ierarhiei uniate

 

revenirea greco-catolicilor la ortodoxie

  • Dorinte de revenire a greco-catolicilor la ortodoxie au fost mai multe, dar momentele politice nu au lasat finalizarea dorita (Ardealul fiind sub ocupatie straina).
  • Momentul cel mai important este cel de la 1939 cand ierarhii uniti au semnat in grup revenirea la Biserica din care s-au desprins la 1700. Presiunile si amenintarile papei de la Roma i-a facut sa se razgandeasca.
  • La 21 octombrie 1948, la Alba Iulia, intelectuali, preoti, tarani greco-catolici au revenit în masă la ortodoxie.

Cauzele dezbinării

      Odată cu ocuparea Ardealului de către Habsburgi (1698) s-a încercat ruperea românilor de aici de românii de peste Carpaţi. Această rupere trebuia făcută religios, cultural şi politic urmărindu-se totodată un control deplin asupra populaţiei româneşti din teritoriile ocupate.

       Începând cu anul 1700, împăraţii habsburgi au dus o intensă activitate de catolicizare a populaţiei din zonele cucerite. Pe de o parte se intenţiona izolarea românilor ardeleni iar pe de altă parte recuperarea numărului de credincioşi pierduţi de catolicism prin trecerea la reformă. În acest sens papalitatea şi coroana austriacă aveau un scop comun. Episcopul Romei se gândea la recuperarea numărului de credincioşi iar Habsburgii erau conştienţi că dacă va creşte numărul catolicilor în teritoriile cucerite vor avea mai mulţi susţinători din interiorul imperiului.

       Înainte de ocupaţia habsburgică nu existau români de religie catolică în Ardeal, dar cum între catolicism şi protestantism prăpastiile se adânciseră tot mai mult, atenţia li s-a îndreptat în mod deosebit spre credincioşii ortodocşi care aveau un cult asemănător. Un alt motiv pe care Roma îl avea de a-i converti pe ortodocşii din Ardeal e legat de vechea intenţie de a cuceri cât mai mulţi adepţi din ţările ortodoxe pentru a se extinde până la Constantinopol.

        Deoarece cu toate silniciile impuse românilor ardeleni aceştia au refuzat trecerea la catolicism atât din motive naţionale cât şi din motive de credinţă, papalitatea şi Casa de Habsburg au încercat o altă metodă creând o religie intermediară între catolicism şi ortodoxie: greco-catolicismul sau unirea cu Biserica Romei.

      Românilor li s-a spus că se unesc doar administrativ cu Biserica Romei iar obiceiurile şi învăţăturile de credinţă şi le vor păstra. Chiar şi în această situaţie foarte puţini au fost cei care au acceptat ideea. Marea majoritate a românilor s-au ţinut în continuare de ortodoxie pe care o numeau şi “legea Ierusalimului”. Abia după mai bine de un secol şi jumătate, prin sinoadele Greco-catolice de la Blaj (1872 şi 1882) s-a hotărât schimbarea învăţăturii de credinţă prin care românii deveniţi uniţi cu Roma acceptau, pe lângă subordonarea administrativă, şi dogmele apusene mai exact ereziile filioque, azima, purgatoriul…

continuare »

Atac asupra Mănăstirii Bixad. Greco-catolicii fac presiuni cu jandarmii pentru ocuparea lăcașului de cult

Manastirea Bixad rezista in fata tavalugului retrocedarilor. Osenii sunt hotarati sa isi apere biserica amenintata de Episcopia Greco-Catolica de Maramures, cu demersuri in justitie. Catolicii ameninta ca vor continua lupta pentru aceasta manastire, chiar daca va trebui sa apeleze la forurile internationale europene si americane.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASe pare ca istoria de la 1700 se repeta pentru ardeleni. Daca in urma cu 300 de ani ortodocsii erau scosi din biserici cu armatele imperiului habsburgic conduse de generalul A. Bukov, astazi acelasi lucru se incearca cu ajutorul jandarmilor – salariati ai Statului Român. Daca atunci legile tarii se dictau de la Viena, astazi se dicteaza din SUA si UE. Daca in urma cu trei secole se foloseau tunurile si sabia, astazi se foloseste, cu acelasi succes, Justitia română. Atunci, dar si azi, Vaticanul si-a urmarit aceleasi interese: PROZELITISMUL in tarile ortodoxe.
Prin tavalugul retrocedarilor trece si una din cele mai importante asezaminte monahale din nord-vestul Romaniei: Manastirea ortodoxa de la Bixad (SM), reprezentativa pentru ortodocsii din zona. Joi, 7 noiembrie, anul 2013, aceasta manastire a trecut printr-o situatie aproape similara cu cea din perioada ocupatiei Imperiului Habsburgic, cand manastirea a fost luata cu forta de la ortodocsi si data catolicilor.
In urma unei sentinte judecatoresti, Episcopia Greco-Catolica de Maramures a castigat o parte din curtea manastirii ortodoxe din Bixad si cateva cladiri. Decizia judecatoreasca nu a fost pusa in aplicare din doua motive: datorita opozitiei localnicilor si a unor chestiuni legate de procedura juridica. Episcopia Greco-Catolica a actionat in instanta doar Manastirea Ortodoxa Bixad. O parte din cladirile revendicate nu apartineau manastirii ortodoxe, ci Consiliului Judetean Satu Mare care nu facea parte din proces.
Sentina judecatoreasca a starnit tulburari in popor
Aflandu-se in popor despre existenta unei sentinte judecatoresti care punea in pericol linistea asezamantului monahal de la Bixad, spiritele au inceput sa se incinga. Pe de o parte preotii greco-catolici din zona se laudau ca in curand vor sluji in biserica manastirii: “A venit momentul sa scapam de ortodocsi. De acum Bixadul va fi din nou greco-catolic”, iar pe de alta parte localnicii nemultumiti au amenintat ca daca vor veni cu jandarmi sa ii scoata pe ortodocsi din manastire, va iesi revolta in popor. De la localnici am aflat ca in comuna Bixad sunt doar cateva familii greco-catolice, ceea ce reprezinta un procent foarte mic comparativ cu numarul mare (de ordinul miilor) al ortodocsilor din comuna. Reprezentantii episcopului greco-catolic, Vasile Bizau, care au participat la eveniment spuneau ca “dupa calculele noastre, chiar daca neoficiale, in zona Bixadului ar fi cateva mii de greco-catolici si nu doar cateva familii cum spuneau localnicii”.
Pentru a evita tulburari in popor, autoritatile locale au chemat la o consfatuire toate partile implicate: Episcopia Ortodoxa, Episcopia Greco-Catolica, reprezentanti ai Consiliului Judetean si ai primariei Bixad etc. Dintre toti cei invitati la dialog, singurii care au lipsit au fost reprezentantii Episcopiei Greco-Catolice de Maramures, justificand ca o decizie judecatoreasca nu se mai discuta ci trebuie aplicata numaidecat: “Nu mai avem ce negocia cu partea ortodoxa, am avut deja destule intalniri in instanta. Acum nu au decat sa respecte legea! Maine vom merge cu executorul sa aplicam sentinta”. In urma discutiilor avute la aceasta intrunire Episcopia Greco-Catolica a fost anuntata ca o parte a terenului si cateva cladiri sunt in proprietatea Consiliului Judetean si nu a manastirii ortodoxe. In aceasta situatie, Episcopia Greco-Catolica poate primi de la ortodocsi doar o mica suprafata care constituie o portiune de la intrare, ce cuprinde si un paraclis de vara ridicat de ortodocsi dupa 1989. continuare »

Cultul greco-catolic are rolul clar de a tulbura linistea si buna vietuire interconfesionala din Romania

Ca urmare a unei scrisori publice adresate Patriarhului Romaniei de catre episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, am dorit sa facem cateva referiri asupra acestui subiect. Actiunea retrocedarilor din Ardeal nu tine seama de realitatile istorice si tulbura linistea satelor. Parintele Eftimie Mitra de la schitul “Tuturor Sfintilor Romani” de langa cetatea dacica Sarmizegetusa Regia, care a fost fost implicat in disputele “retrocedarilor de biserici”, ne-a raspuns la cateva intrebari:

Cum vedeti scrisoarea episcopului grecocatolic de Oradea?

O vad foarte vicleana. Spun asta deoarece nu-i vad rostul, iar in continutul ei, domnia sa se victimizeaza fara a prezenta cateva realitati concrete de la fata locului si fara a tine seama de opinia localnicilor majoritari. Din cate am aflat de la cativa sateni, cu care tin legatura de cand eram la Huta, in Vasad, conform ultimului recensamant sunt 35 greco-catolici si 870 ortodocsi, reprezentand 94% din locuitorii satului. Biserica a fost construita de parintii si bunicii actualilor ortodocsi, dar ei trecand la ortodoxie au luat cu ei si lacasul de cult. Acum, clasa politica romaneasca a facut legi ambigue prin care sa se jongleze dupa bunul plac al fiecaruia. continuare »

Sfidarea canoanelor si a deciziilor Sinodului BOR: Slujba ecumenista cu preoti ortodocsi, catolici si greco-catolici la gradina zoologica din Radauti

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=XgKl3KLXA8E]

Slujba ecumenistă a avut loc pe 14 septembrie 2011 la sfinţirea Grădinii Zoologice Rădăuţi: Au participat: pr. greco-catolic Volosciuc Ioan, preoţii ortodocşi Calancea Iustin şi Prelipcean Angel, precum şi pr. romano-catolic Iosif Răchiteanu, toţi din Rădăuţi.

Vedeti si:

Prozelitism catolic in Valcea urmat de tulburari interconfesionale

In satul Predesti, comuna Pesceana, din judetul Valcea, greco-catolicii se plang mereu ca sunt nedreptatiti de ortodocsi. De multe ori fac scandal din tot felul de motive pentru a incerca sa scoata in evidenta ca sunt prigoniti si nedreptatiti de catre consatenii ortodocsi care, in urma cu cativa ani, au refuzat sa treaca impreuna cu ei la catolicism. Nu lipsesc nici acuze si nici tulburari sau procese civile iscate din aceste motive. Totul a pornit de la razbunarea unui preot indisciplinat caterisit de Episcopia Ramnicului. Acesta vrea sa dovedeasca ierarhului locului ca face ce vrea chiar daca iese circ sau dezbinare in sat. Credinta nu mai conteaza pentru fostul preot Victor Tudor, important e sa arate ce poate. Asa a ajuns sa treaca la catolicism, iar greco-catolicii l-au primit cu bratele deschise. De ce sa nu-l primeasca daca aduce cu el si cativa credinciosi, nu?

Pentru amanunte vedeti si:

https://astradrom-filiala-bihor.blogspot.com/2011/08/cum-luat-fiinta-o-parohie-greco.html

Ierarhii ortodocsi vor relua dialogul cu greco-catolicii. Va fi reluata si retrocedarea lacasurilor de cult catre uniati?

Ierarhii din cadrul Sinoadelor Mitropolitane ale Clujului si Ardealului, cu sediul la Sibiu, participa astazi, la manastirea Ramet, la o sedinta de lucru comuna, in cadrul careia vor fi stabilite datele reluarii dialogului dintre Bisericile Ortodoxa si Greco-Catolica.

“Patriarhia Bisericii Ortodoxe Romane si-a exprimat printr-o scrisoare hotararea de a fi reluat dialogul cu cultul greco-catolic, astfel ca in sedinta comuna a celor doua Sinoade Mitropolitane acesta va fi punctul principal de discutii. Hotararea respectiva vizeaza intreg cuprinsul Patriarhiei, dar sigur ca in Ardeal aceasta problema este mai stringenta”, a precizat preotul Bogdan Ivanov, secretarul de cabinet al mitropolitului Clujului, IPS Andrei Andreicut. continuare »

La Beius, lupta impotriva Bisericii Ortodoxe ia amploare

Tocmai cand se credea ca razboiul pornit de PNL Beius impotriva bisericii ortodoxe de la spital a incetat iata ca lucrurile isi continua mersul cu o inversunare tot mai mare.
Domnul Dan Ispas implica in acest conflict si pe seful Directiei Sanitare din judetul Bihor, domnul Marius Parcioaga (PDL-ist) caruia i-a promis ca il va ajuta sa isi faca o imagine buna prin intermediul postului de televiziune al fratilor Micula unde activeaza ca director.
La inceputul acestei saptamani, Dan Ispas il invita pe Marius Parcioaga la emisiunea “Vorba ardelenilor” moderata tocmai de el. In aceasta emisiune, seful Directiei Sanitare este ridicat in slavi iar a doua zi, visul lui Dan Ispas s-a implinit. O porunca nescrisa vine din partea sefului Directiei Sanitare prin care, la spitalul din Beius se interzice credinciosilor din vecinatatea spitalului sa mai intre la slujbele religioase din biserica si respectiv capela. “Porunca” domnului Parcioaga este sustinuta fara nici o obiectie de primarul Beiusului, domnul Adrian Domocos (PNL-ist), care de mult timp incerca sa opreasca intr-un fel sau altul intrarea credinciosilor la biserica de la spital.
Argumentele sefului Directiei Sanitare sunt ridicole si vadit tendentioase. Domnul Parcioaga spune ca spitalul trebuie sa intre in carantina, ca in curand vor aparea primele cazuri de gripa porcina si trebuiesc luate masuri inca de pe acum. Culmea, gripa porcina vine doar la Beius? La Spitalul nr.6 din Oradea unde functioneaza o biserica greco-catolica nu s-au impus astfel de masuri. Oare gripa porcina va ocoli spitalul nr.6 din Oradea?
Doctorul Topala din Beius (un apropiat al lui Dan Ispas si al lui Mircea Parcioaga) a facut plangeri scrise impotriva bisericii ortodoxe din curtea Spitalului Nou cum ca, chipurile, il deranjeaza boxele in timpul slujbelor si bataia clopotului. In urma acestor “sesizari” Marius Parcioaga a decis ca ar fi bine ca in viitor, la biserica de la Spitalul Din Beius sa nu mai se traga nici macar clopotele.
La Spitalul Nou din Beius este construita o biserica din lemn, ctitorita de preotul ortodox Pastor Hoza Ciprian iar la Spitalul Vechi din Beius functioneaza o capela provizorie pana la terminarea noi biserici a carei constructie a fost inceputa deja de preotul ortodox Barcas Craciunel Andrei.

Cladirea in care functioneaza Spitalul Nicolae Popovici din Beius a fost construita de Episcopia Ortodoxa a Oradiei inainte de 1948 si confiscata de stat in perioada comunista. Tinand seama ca, in prezent, in cladirea respectiva este un spital, Episcopia Ortodoxa a Oradiei nu a revendicat retrocedarea imobilului.

Radu Popoviciu

Momente definitorii din istoria Rapei Robilor de la Aiud

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=LyN7OuxRxSU]

Cred că nu mai sînt nici un fel de comentarii de făcut pe tema voinţei Părintelui Justin de a se construi ceva la Aiud.

Pentru o mai bună înţelegere a predicii Părintelui Justin, vă ofer această scurtă istorie:

1763 – după răscoala iniţiată de Sfîntul Sofronie de la Cioara (ajuns după aceşti ani egumen la Robaia-Argeş), împărăteasa Maria Teresa a Austriei ordonă o persecuţie brutală împotriva tuturor românilor ortodocşi din Transilvania, şi construirea unei închisori în apropierea cetăţii Aiudului, pentru întemniţarea celor care s-au implicat activ în lupta împotriva uniaţiei greco-catolice; aici sînt chinuiţi şi omorîţi mii de români în numele adevărului credinţei Ortodoxe; trupurile lor vor fi îngropate fără cruce într-o margine care de atunci înainte se va numi Rîpa Robilor; (n.n. asadar, la Rapa Robilor exista sfinte moaste de acum 200 de ani, cu atat mai mult ca pe acel loc trebuie sa fie ridicata o sfanta manastire) continuare »