CATRE PREAINVATATUL DOMN PANAGHIOTIS SIMATIS, TEOLOG SI PROFESOR
Distinsule domn profesor,
Ca raspuns al intrebarilor adresate de Dumneavoastra micimii mele in 12.10.2010 raspund urmatoarele:
1. Preasfanta noastra Biserica este Biserica cea Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca a Simbolului de Credinta niceo-constantinopolitan, care dupa maretul cuvant al Apostolului neamurilor, dumnezeiescul Pavel, catre Efeseni (1, 22 / 4, 15 / 5, 23) are drept Cap al Ei pe Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu intrupat, pentru ca „o alta temelie nimeni nu poate sa puna decat cea pusa, care este Iisus Hristos” (I Corinteni 3, 11); si dupa nemincinosul cuvant al Intemeietorului si Mantuitorului Ei, se identifica cu vita: „Eu sunt vita, voi sunteti mladitele. Cel ce ramane intru Mine si Eu in el, acela aduce roada multa, caci fara de Mine nu puteti face nimic” (Ioan 15, 5), iar membri trupului Bisericii se identifica cu mladitele, care pot sa participe in mod liber si fara presiuni la vita comunicand (unindu-se) cu Ea prin energiile dumnezeiesti necreate, pentru ca si potrivit nemincinosului cuvant al Mantuitorului: „Daca cineva nu ramane intru Mine, este aruncat afara ca mladita si se usuca si le aduna pe ele si in foc le arunca si ard” (Ioan 15, 4). Si potrivit acestora, Biserica, pe care a intemeiat-o Duhul Sfant in ziua Cincizecimii, strabate in spatiu si in timp ca singurul si unicul Trup al Fiului lui Dumnezeu intrupat, avandu-L drept Cap pe Cel care dupa suprema Lui fagaduinta „ramane” in Biserica Sa in toate zilele – „Si iata, Eu cu voi sunt in toate zilele pana la sfarsitul veacului” (Matei 28, 20) – si O conduce prin Preasfantul Duh – „Iar cand va veni Acela, Duhul Adevarului, va va conduce pe voi la tot adevarul” (Ioan 16, 13). Din Biserica, dupa graitoarea precizare liturgica a Sfantului Ioan Gura-de-Aur, fac parte „cei mai inainte adormiti intru credinta”: stramosi, parinti, patriarhi, prooroci, apostoli, propovaduitori, evanghelisti, mucenici, marturisitori, pustnici si in mod deosebit Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria si tot duhul drept care s-a savarsit intru credinta; iar in mod sigur cei botezati in numele Sfintei Treimi – credinciosii vii si luptatori. Potrivit acestora, Biserica lui Hristos este Una, Sfanta, Universala, Apostolica, Ortodoxa si Nedespartita, exprimandu-se prin cele sapte Sfinte Sinoade Ecumenice si Locale, pe care cele dintai (Ecumenice) le-au ratificat, ca si prin inca neproclamatele ca Ecumenice – dar in esenta, avand aceasta autoritate si putere – Sfintele Sinoade de sub Fotie cel Mare (dintre anii 879-880) si de sub Sfantul Grigorie Palama (din anul 1351) si, prin urmare, nu poate exista vreun alt organism care sa revendice pozitia Bisericii. continuare »