„Antisemit nu a fost Hristos, ci Iuda, Ana, Caiafa si poporul care a cerut rastignirea. Antisemiti nu sunt crestinii…” [34; 169].[1]
Pastorul evreu Richard Wurmbrandt
Filmul „Evanghelia dupa Iuda” ne spune ca Evangheliile canonice au devenit din ce in ce mai antievreiesti pe masura ce din ce in ce mai multi oameni de alte neamuri se converteau la credinta crestina, si ca acest fapt a avut un efect covarsitor asupra istoriei lumii pana in zilele noastre. Se afirma ca in Noul Testament, in relatarile privitoare la patimile lui Hristos, se gasesc elemente antisemite. Iuda devine capul de afis al antisemitismului, de vina fiind si modul in care este prezentat in cele patru Sfinte Evanghelii. Tradatorul Iuda a fost personajul negativ ales ca victima de catre antisemitii care l‑au considerat reprezentativ pentru poporul iudeu. Evangheliile ar fi deci, intr‑o anumita masura, responsabile pentru fenomenul antisemit, care in secolul al XX‑lea a culminat cu nazismul. Textul Evangheliei dupa Iuda ne‑ar oferi insa o alta perspectiva a istoriei, in care iudeii nu vor moartea lui Hristos si in care Iuda este eroul care Il ajuta pe Hristos sa ajunga la moartea care ii aducea adevarata cunoastere. Cei care nu cunosc decat superficial invataturile Sfintelor Scripturi pot gandi: „Oare nu era mai bine ca Biserica sa nu primeasca Scripturile care pot duce la antisemitism? Oare nu ar fi fost mai linistita istoria secolului al XX‑lea daca Biserica ar fi primit «Evanghelia dupa Iuda» in locul celorlalte patru evanghelii?”
Raspunsul este ca, fara cele patru Evanghelii, care sunt stalp al Bisericii, lumea ar fi fost intr‑adevar alta. O lume mai rea, mai urata, mai plina de dusmanie si tulburata mai tare de ura interrasiala. De ce? Pentru ca, in timp ce invatatura principala a Evangheliei este iubirea de aproapele, nu se intampla aceasta si in „Evanghelia lui Iuda”.
Afirmatia ca Scripturile Bisericii ar contine elemente antisemite este foarte dura si poate duce ea insasi la antisemitism: unii crestini – care nu au citit Noul Testament, dar afla ca Evanghelia este antisemita – pot considera ca, intrucat Evanghelia e insuflata de Dumnezeu, si antisemitismul e bun. Lucrurile nu stau deloc asa. Antisemitismul – fie ca e vorba de ura indreptata spre evrei sau spre celelalte neamuri semite – e o erezie si crestinii nu pot fi antisemiti, iar antisemitii care se lauda ca sunt crestini sunt crestini numai cu numele. Pentru a arata insa ca Evangheliile Bisericii nu contin elemente antisemite, va fi nevoie de o cercetare atenta a acestora… continuare »