In unele facultati de teologie ortodoxa din Romania, studentii sunt invatati in mod gresit ca Parintele Dumitru Staniloae a fost ecumenist. Se foloseste autoritatea dogmatica a Parintelui Staniloae pentru a se justifica ecumenismul.
Este adevarat ca Parintele Staniloae a fost trimis de sinod la cateva intalniri ecumeniste, dar intentia Parintelui a fost de a expune corect Invatatura Ortodoxa, pentru a-i ajuta pe heterodocsi sa vina la Ortodoxie. Participand la acele intalniri, a constatat principiile false ale ecumenismului.
Erezia ecumenista se bazeaza pe urmatoarele principii false:
– exista mai multe Biserici adevarate (cu har) care trebuie sa se uneasca; (varianta papistasilor: Bisericile trebuie sa se uneasca cu Biserica Romano-Catolica);
– comuniunea euharistica intre Biserici (intercomuniunea) este mai importanta decat diferentele dogmatice;
– concilierea ecumenista se poate face pe cale diplomatica.
Parintele Staniloae a scris impotriva acestor principii gresite.
Impotriva primului principiu ecumenist.
Harul mantuirii nu se poate primi decat in Biserica Ortodoxa, pentru ca este lucrarea lui Hristos ramas, ieri si astazi, Acelasi cu ea[1].
Impotriva celui de al doilea principiu ecumenist.
In realitate, nu din Euharistie rezulta dreapta credinta, ci din dreapta credinta rezulta Euharistia adevarata, sau intalnirea cu adevaratul Hristos. Deci si comuniunea in adevarata Euharistie se bazeaza pe unitatea in dreapta credinta. […] De aceea Liturghia nu incepe cu Euharistia, ca sa continue (si la ce-ar mai continua?) cu marturisirea comuna a dreptei credinte, ci inainte de a se produce in Liturghie prefacerea painii si vinului in Trupul si Sangele Domnului si impartasirea de ele, comunitatea se lumineaza in dreapta credinta (prin marturisirea Crezului Ortodox, n. n.) si se intareste in unitatea ei, sub indrumarea preotului, iar acesta isi marturiseste aceeasi credinta prin rugaciunile sale[2].
Ca si la Botez, ca si la Euharistie, penitentul (cel care se spovedeste, n. n.) este intrebat si el de credinta sa, caci nu poate fi primit nici la Euharistie, nici la Pocainta necesara in prealabil, cineva din afara de Biserica. In lumina acestui fapt se intelege de ce Biserica Ortodoxa nu poate accepta intercomuniunea[3].
O intentie a Vaticanului de a deplasa accentul pe practica comuniunii si deci de a crea intre ortodocsi o dispozitie de indiferentism dogmatic, se manifesta prin propuneri de realizare a unei comuniuni in Taine, cu aceeasi ocolire a elucidarii prealabile a deosebirilor doctrinare[4].
Impotriva celui de al treilea principiu ecumenist.
Din cauza marii dorinte pentru unire, se creeaza adeseori un entuziasm conciliant care crede ca prin caldura sa sentimentalista poate «sa lichefieze realitatea» si apoi sa o remodeleze fara greutate. De asemenea, se creeaza si o mentalitate diplomatica concilianta care crede ca poate impaca, prin concesii reciproce, pozitii dogmatice sau stari de fapt mai generale care tin bisericile despartite. […] Insa aceste compromisuri constituie o mare primejdie pentru Bisericile Ortodoxe, care dau o importanta vitala articolelor de credinta in cauza[5].
In concluzie, Parintele Staniloae nu a fost ecumenist!
[1] cf. Arhim. Ioanichie Balan, Convorbiri duhovnicești, vol. I, editata de Episcopia Romanului și Hușilor, 1993, p. 183.
[2] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Spiritualitate și comuniune in Liturghia ortodoxa, Ed. Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1986, p. 397-399.
[3] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol III, Ed. IBMBOR, București, 1997, p. 92.
[4] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Coordonatele ecumenismului din punct de vedere ortodox, Ortodoxia, anul XIX, 1967, nr, 4.
[5] Dumitru Staniloae, Pentru un Ecumenism Ortodox, Ed, Athos, Pireu, 1976, p. 19-20, citat de Arhim. Gheorghe Kapsanis, in Ortodoxia: nadejdea popoarelor Europei, Ed. Evanghelismos, București, 2006, p. 12.
articol de Ioan Vladuca, aparut in revista ATITUDINI, nr. 10
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Din ultimul interviu luat Parintelui:
"C. N.: Recent, la Bengalore, în India, a avut loc o şedinţă, centenară, a “Parlamentului“ religiilor (înfiinţat în 1893 la Chicago), la care a participat şi Biserica noastră (singura dintre cele ortodoxe) cu un delegat. Poate să ne fie de folos?
Pr. D. S.: Nu cred! Sau, eventual, ar trebui să fie un parlament de luptă, în care fiecare să‑şi expună învăţătura lui. Părinţii n‑au vrut să ţină Sinoade ecumenice cu arienii şi nestorienii. Ecumenismul este rău înţeles. Trebuie să observi imediat ce‑i lipseşte unei învăţături, unde este erezia în învăţătura despre Hristos – şi să critici. Trebuie să spui nu numai ce este adevărat în învăţătura ta, ci şi ceea ce este greşit în învăţătura altora.
C. N.: Ştiu că aveţi prieteni printre catolici şi protestanţi. Care trebuie să fie relaţia cu oamenii de alte religii?
Pr. D. S.: O relaţie umană naturală. Dacă are nevoie de ajutor, îl ajut; dar totdeauna adevărul învăţăturii rămâne. Eu am fost pe la diferite universităţi, mai ales protestante, şi am expus învăţătura ortodoxă. Protestanţii au multe lipsuri, n‑au Biserica, preoţia, dar, sunt, aşa, mai largi, nu m‑au contrazis. Cu catolicii este mai greu; dacă le spui că le lipseşte ceva, atunci ei se supără şi refuză să mai discute. [...]"
VESNICA POMENIRE PARINTELUI NOSTRU STANILOAE!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Nu am eu nici un drept sa critic.
Dar ecumenismul asta e o prostie care se va autodizolva.
N-ai cum sa unesti acestea doua : adevarul si minciuna.
Va uni o falsa ortodoxie cu restul religiilor.
Si acea falsa ortodoxie sunt lepadatii de Biserica Ortodoxa.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Nu cred ca se va dizolva ecumenismul pentru ca este sustinut f puternic de mai marii zilei, este chiar important pentru a crea acea pace falsa prin care oamenii sunt mai usor de controlat si de condus. Ecumenismul este sustinut chiar de sefi de guverne partide si mai ales membrii ai ue. - vedem ca sunt oameni cu putere mare de decizie - DECI sigur va ramane pentru ecumenismul elimina acele dispute intre diferite comunitati care pot SCOATE IN EVIDENTA SI ALTE GRESELI de care trebuie sa nu se vorbeasca. Ecumenismul face sa nu fie privite deosebirile si deci implicit
Traiasca Legiunea si Capitanul!
ne va face sa ignoram multe alte greseli, sa nu le luam in seama de dragul "unirii". Cred ca acesta e aspectul cel mai rau, ca ne face toleranti cu greselile. Oare la judecata se va trece cu vederea una dintre greselile noastre. La vamile vazduhului NU EXISTA TOLERANTA.
Vroiam sa accentuez ca acest ecumenism e vrut de cei care conduc societatea civila si cum acestia au adevarata putere de decizie el va exista pentru ca prin el pot fi tinuti sub control credinciosii bisericii.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Dar cine a zis ca pr Staniloaie a fost ecumenist?
Daca cineva a zis asta inseamna ca nu a citit invataturile sale.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Nu se va dizolva ecumenismul pentru ca nu ne rugam noi toti !
Ia hai sa facem toti o rugaciune
intru unitate , in Duh si in Adevar !
Sa vezi ce frumos se sterge de pe fata pamantului umbra asta urata si pacatoasa !!!
Ia hai ruga-ti-va , va rog eu
un pic macar !!!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Eu vad ca e un balaur si cum Sfantul Gheorghe a omorat balaurul si noi suntem datori sa urmam lui !
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Parintele Staniloae ecumenist? Sa fim seiosi, asa ceva exista doar in capul celor care au intrat intr-o facultate de teologie ca la piata, au invatat ce spunea un,,vanzator sau altul de suflete'' si n-au mers la radacina acestei personalitati ai parintelui.
Problema din facultatile de teologie , eu unul fiind acum la master intr-o astfel de facultate, nu este daca a fost sau n-a fost ecumenist, diversiunea consta in a arata studentilor-care cum spuneam sunt trecuti prin facultate ca prin piata-faptul ca parintele a fost la aceste intalniri si gata eticheta de ecumenist e agatata.
Din pacate nivelul de aprofundare reala-adica de cercetare a celor spuse de catre cei care predau la catedra e sub orice nivel, studentii sunt ademeniti cu ce poate sa rezulte din facultate si nu pentru trairea reala, efectiva a ortodoxiei, sa devina lumina in lume, ca prin ei Hristos sa fie cunoscut si inteles ca singurul deschizator de Libertate: CALEA ADEVARUL SI VIATA, si nu ceva ideal-da e bine cum e El dar eu sunt om, asa ca nu pot sa-l urmez cum spune El pentru ca devin nebun pentru lume.
Aceasta ,,nebunie''trebuie urmata, sa ne rupem de lume, si cand cadem mai bine sa fugim la scaunul de spovedanie decat sa facem compromis cu necuratul.
Sa dispara ecumenismul? In nici un caz, numai daca ce ne-a spus Sfinti Parinti cu vremurile din urma sunt ceva ce nu ne-a ajuns inca, dar cum scrie si in revista Familia Ortodoxa-prigoana impotriva crestinilor -cei care traiesc i-L vad pe Hristos real-si nu cei care fac compromisuri cu necuratul, au inceput deja. Aceste prigoniri le traim deja, DAR NU VA FIE FRICA EU AM INVINS LUMEA! NE SPUNE Hristos.
Sa stam bine sa luam aminte!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Părintele Stăniloae:
„Eu nu sunt pentru ecumenism; a avut dreptate un sârb, Iustin Popovici, care l-a numit pan-erezia timpului nostru. Eu îl socotesc produsul masoneriei.”
http://vlad-mihai.blogspot.com/2010/03/interviurile-veghea-foto-inedite.html
Traiasca Legiunea si Capitanul!
FELICITĂRI! în loc să fiţi ecumenişti, sunteţi ecumenici. Nu-i rău să-l deybatem constructiv pe Păr. Stăniloaie- dar parcă altele sunt temele esenţiale ale teologiei lui!