Izvorul Tamaduirii – Se sfinteste agheasma mica
In fiecare vineri din Saptamana Luminata a fiecarui an se sarbatoreste Izvorul Tamaduirii, inca din a doua jumatate a primului mileniu crestin. Inainte de urcarea sa pe tron, viitorul imparat Leon cel Mare a intalnit un orb ratacit printr-o padure din apropierea Constantinopolului, care cerea apa. Maica Domnului l-a calauzit prin glasul sau ceresc, astfel incat Leon a gasit izvorul, care s-a dovedit a fi tamaduitor: dupa ce orbul si-a stamparat setea, si-a recapatat si vederea. Dupa ce a ajuns imparat, Leon a ridicat o biserica pe acel loc, cu hramul “Izvorul Tamaduirii”, iar cu apa luata de aici a vindecat multi bolnavi de-a lungul timpului, prin mila si lucrarea Maicii Domnului. Din punctul de vedere al dogmelor bisericesti, izvoarele tamaduitoare sunt preinchipuiri ale izvorului cel viu al mantuirii, care este Maica Domnului. La sarbatoarea “Izvorul Tamaduirii” crestinii merg cu gandul si cu inima incredintata ca Maica Domnului este izvor al dumnezeirii, prin nasterea Mantuitorului. In toate bisericile si manastirile, dupa Sfanta Liturghie, se savarseste slujba de sfintire a apei, agheasma mica, dupa o randuiala adecvata Saptamanii Luminate.
Despre Izvorul Tamaduirii in iconografie
Aceasta icoana exprima ideea ca L-a nascut pe Hristos, Care este Datatorul apei vii a Duhului. Pentru ca Hristos i-a spus femeii samarinence: “De ai fi stiut darul lui Dumnezeu si cine este Cel ce zice tie: da-mi sa beau, tu ai fi cerut de la Dansul si ti-ar fi dat tie apa vie” (In. 4, 10; cf. In. 7, 38). In Imnul Acatist se spune despre Maica Domnului ca este “izvor nesecat de apa vie”. “Izvorul Vietii” este o expresie care apare in Canonul Zamislirii Sfintei Fecioare de catre Sfanta Ana si in alte locuri.
Intelegerea Maicii Domnului ca Izvor al tamaduirii este exprimata in icoane intr-un mod simplu, fie reprezentand-o pe Maica Domnului singura, fie infatisand-o cu Pruncul Hristos intr-un vas baptismal cu revarsari de apa, impreuna cu alte cateva figuri in preajma. In alte icoane, ideea este exprimata elaborat. La Manastirea Chora (Kharieh Djami) din Constantinopol se afla o icoana in mozaic din secolul al XIV-lea care o reprezinta pe Maica Domnului ca Izvor al tamaduirii singura, bust, cu mainile ridicate in rugaciune.
O alta reprezentare simpla si frumoasa a temei Izvorul tamaduirii este o fresca din paraclisul Sfantul Gheorghe din Manastirea athonita Sfantul Pavel. Aici Maica Domnului este reprezentata asezata intr-un vas baptismal, cu Pruncul Hristos in brate. In dreapta ei sta regele proroc Solomon cu un filacter in mana pecare se afla scris: “Te vad pe tine Fecioara ca pe o gradina si ca pe un izvor pecetluit”.
Fresca dateaza din 1423. O repezentare similara celei precedente, datand din secolul al XIV-lea, se afla inca in Biserica Sfintilor Teodor din Mystra. Si aici Prea Sfanta Fecioara si Pruncul sunt zugraviti intr-un vas baptismal, incadrati de cate un inger.
Aceste icoane trebuie sa serveasca drept arhetipuri pentru pictorii iconari, mai degraba decat cele prea elaborate, descrise de Dionisie din Furna si de Kontoglou. Ei spun ca printre elementele componente ale icoanei ar trebui incluse ziduri fortificate, imparati, patriarhi, alti episcopi, preoti, diaconi, multimi de oameni barbati, femei si copii. Kalokyris arata ca acest prototip a fost inspirat de un izvor din afara zidurilor fortificate ale Constantinopolului, a carui apa era vestita pentru proprietatile ei tamaduitoare si l-a facut pe imparatul Leon Tracul (secolul al V-lea) sa construiasca acolo o biserica inchinata Maicii Domnului. Multi se duceau la izvor pentru a fi vindecati.
Prototipul descris de Dionisie si de Kontoglou nu este potrivit din doua motive. Primul este acela ca se pune accent pe apa materiala, fizica, mai mult decat pe apa vie a Duhului Sfant pe care a adus-o Hristos. Al doilea motiv este acela ca prototipul este nejustificat de complex, distrage atentia de la esential. Complexitatea nejustificata este straina traditiei iconografice a spiritualitatii bizantine. Inscriptia icoanei este: “Maica Domnului Izvorul tamaduirii”. In partea superioara a icoanei apare prima parte a inscriptiei; langa bratele sau umerii Maicii Domnului, a doua parte.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Maica Domnului sa ne ocroteasca!!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Off-topic: ma gandeam sa propun un lucru pe care eu insami il voi pune in aplicare, si anume evitarea de a fi “inseriati” in randul celor aproximativ 2 miliarde sau mai multi de spectatori( tele- sau pe net) la mult vestita “nunta a mileniului”, chiar daca in urmatoarele zile nu vom fi scutiti de flash-back-uri obsesive si de reluari; esentialul este ca in momentul de varf sa ne sustragem vizionarii acestui eveniment, invingandu-ne curiozitatea. Necesitatea acestui exercitiu pentru noi, crestinii ortodocsi? Simplu! Un antrenament in vederea evitarii…unui eveniment groaznic ce va fi transmis, sper eu, cat mai tarziu, si la care nu ne vom uita doar daca vom fi cu adevarat urcati pe scara duhovniceasca; un eveniment care va face , poate, uz nu numai de modalitati media de vizionare obisnuite, ci si de unele de manipulare colectiva a mentalului prin tot felul de strategii. Scepticii vor spune:” Dar de ce , ca nu-i William antihristul? Nu e vorba de nicio incoronare…”bla,bla, contraargumente mi se pot aduce. Acelora, insa eu le voi raspunde in urmatorul fel: nu cred ca e William….uraciunea uraciunilor, dar evenimentele acestea ne testeaza la nivel planetar curiozitatea si daca nu ne impunem o stavila, vom ajunge sa privim 6-7 miliarde de oameni la…ghearele scoase din manusi!!!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Multumim Olivia de sfat,oricum nu aveam eu timp si nici interes sa ma uit la respectivul eveniment moden ...dar sa-mi fie cu iertare ce fel de nunta fac anglicanii vinerea?Cu e posibil asa ceva daca se considera crestini?Oare nu vinerea a murit pe cruce Mantuitorul?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
frumos avem nevoie de asfel de articole
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Astazi am reusit sa ajung si eu la M-rea Horaicioara pt. prima data si am fost ff bucuroasa. Din pacate eu lucrez si era cat pe ce sa nu ajung pt ca seful meu nu prea e de acord sa ma invoiasca. Pana acum ma lasa in zilele de sarbatoare pana la ora 12 cat tine slujba si apoi veneam la servici dar de acum se pare ca nu mai vrea. Sunt ff suparata pt ca eu nu suport sa lucrez in zilele de sarbatoare avand in vedere ca lucrez peste program si sambata. Practic doar duminica am liber. Simt ca as fi un robot, nu pot sa mai fac activitatile pe care le faceam inainte cand nu lucram si puteam sa ma duc oriunde, sa citesc mai mult, acum ajung seara acasa si abia astept duminica. Nu stiu oare ar trebui sa fac ascultare de seful meu si sa ma duc si in zilele de sarbatoare chiarsi in timpul Sf Liturgii? Simt ca as pune banii pe primul rand decat sufletul. Stiu ca majoritatea patronilor practica acest sistem de munca dar sunt si eu om si imi doresc sa mai ies din cotidian. Chiar daca se gaseste f greu un loc de munca sincer imi vine sa renunt. Poate ma ajutati cu un sfat.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Singura iubire adevărată curată precum apa izvorului tainic este iubirea de Dumnezeu.Toţi se duc ,toate sunt trecătoare pe acest pamânt însă rugăciunea are puterea eternă peste lume şi infinit.