Orosul Sfintei Biserici a lui Hristos, care intareste Sfantul Botez dat de la Dumnezeu, dar leapada botezurile ereticilor care se fac in alt chip[1]
Dintre multele mijloace prin care ne invrednicim de mantuire si care se succed si se leaga unul de altul ca o scara (fiindca toate privesc catre acelasi tel) cel dintai este Botezul, cel predat de Dumnezeu sfintitilor apostoli, de vreme ce fara el celelalte sunt nelucratoare.
De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu (In. 3: 5);
caci trebuia neaparat ca, de vreme ce cea dintai nastere il aduce pe om in viata aceasta muritoare, sa fie gasita o alta nastere si un chip [de nastere] mai tainic care sa nu-si aiba inceputul in stricaciune, nici sa se sfarseasca in stricaciune, prin care sa ne fie cu putinta a urma lui Iisus Hristos, Intemeietorul mantuirii noastre. Ca apa botezului cea din colimvitra are rolul de pantece, si nastere primeste cel nascut, cum zice Gura de Aur[2]; iar Duhul Care se pogoara in apa are rolul lui Dumnezeu, Care plasmuieste fatul; si dupa cum Acela, dupa punerea in mormant, a treia zi a revenit la viata, tot asa, cei ce cred, fiind cufundati in apa, in loc de pamant, prin cele trei cufundari inchipuiesc in sine harul invierii cel de a treia zi, apa fiind sfintita prin pogorarea Preasfantului Duh, asa incat trupul sa fie luminat prin apa vazuta, iar sufletul sa ia sfintire prin Duhul cel nevazut. Caci dupa cum apa dintr-o oala se impartaseste de caldura focului, asa si apa din colimvitra, prin lucrarea Duhului, se preface in putere dumnezeiasca, curatind si invrednicind de infiere pe cei astfel botezati, dar pe cei initiati [botezati] in alt chip aratandu-i necurati si intunecati in loc de curati si infiati.
Asadar, pentru ca deja mai inainte cu trei ani s-a ridicat problema daca sunt primite botezurile ereticilor care vin la noi [la ortodoxie], savarsite in afara predaniei sfintilor Apostoli si dumnezeiestilor Parinti si in afara obiceiului si randuielii Bisericii sobornicesti si apostolesti, noi, prin dumnezeiasca mila fiind crescuti in Biserica Ortodoxa si urmand canoanelor sfintitilor Apostoli si dumnezeiestilor Parinti, si cunoscand ca Biserica noastra sfanta, soborniceasca si apostoleasca este singura si unica [Biserica], si [la fel] Tainele Ei, prin urmare si dumnezeiescul Botez, primim tainele ereticilor, cate sunt savarsite nu precum Duhul Sfant a randuit sfintitilor Apostoli si precum Biserica lui Hristos face pana astazi, ci fiind gaselnite [inventii] ale oamenilor stricati, [le primim deci] ca intrutotul neobisnuite si le stim straine de intreaga predanie apostolica, si de aceea le lepadam prin hotarare obsteasca. Si pe cei dintre ei care vin la noi ii primim ca nesfintiti si nebotezati, urmand Domnului nostru Iisus Hristos, Care a poruncit ucenicilor Lui „sa boteze in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh” (Mt. 28: 19), si sfintitilor si dumnezeiestilor Apostoli, care randuiesc a-i boteza pe cei ce vin [la credinta] prin trei afundari si ridicari, si la fiecare afundare a chema un nume din Sfanta Treime[3], si sfintitului si intocmai cu apostolii Dionisie, care zice:
De trei ori se afunda in colimvitra care contine apa sfintita si ulei sfintit cel care vine [la credinta], fiind el gol de orice vesmant, si chemand intreitul ipostas al dumnezeiestii fericiri, si indata cel botezat e pecetluit cu preadumnezeiescul Mir si se face partas de preasfintita Euharistie[4].
[Urmam] si Sfintelor Sinoade ecumenice II[5] si V-VI[6], care randuiesc ca cei ce nu sunt botezati prin trei afundari si ridicari si nu cheama la fiecare afundare un nume din dumnezeiestile ipostasuri, ci sunt in alt oarecare chip botezati, cand vin la ortodoxie, sa fie primiti ca nebotezati.
Asadar, urmand si noi acestor dumnezeiesti si sfintite randuieli, socotim lepadate si neprimite botezurile ereticilor, ca unele ce sunt in afara si straine de apostolica dumnezeiasca randuiala si ca ape fara folos, dupa cum zic sfintitul Ambrozie si marele Atanasie, si nedand nicio sfintire celor ce le primesc, si nefolosind cu nimic la curatirea pacatelor. Iar pe cei dintre ei, botezati nu prin afundare, ii primim ca nebotezati cand vin la credinta ortodoxa, si fara nicio primejduire ii botezam[7], potrivit canoanelor apostolice si sinodale prin care se intareste foarte mult sfanta apostoleasca si soborniceasca Biserica a lui Hristos, maica de obste a noastra a tuturor. Si pe baza acestei decizii si hotarari obstesti pecetluim acest oros al nostru, care este in acord cu randuielile apostolice si sinodale, intarindu-l prin semnaturile noastre.
[Dat] in anul mantuirii 1756 Chiril, cu mila lui Dumnezeu, arhiepiscop al Constantinopolului, noua Roma, si patriarh ecumenic;
Matei, cu mila lui Dumnezeu, papa si patriarh al marii cetati a Alexandriei si judecator al lumii[8];
Partenie, cu mila lui Dumnezeu, patriarh al sfintei cetati a Ierusalimului si al intregii Palestine.
[2] Comentariu la Ioan, Omilia 26, PG 59, 153.
[3] Canon 50 apostolic.
[4] Despre ierarhia bisericeasca II, 7.
[5] Canon 7.
[6] Canon 95.
[7] Canoanele bisericesti, sub aspra pedeapsa interzic rebotezarea celui o data botezat ( 47 apostolic).
[8] Probabil e vorba de o titulatura administrativa.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Despre necesitatea botezului la copii:
- " Si TOTI ( adica TOT poporul lui Israel), intru Moise, au fost botezati in nor si in mare." ( I Corinteni 10, 2);
- " am botezat si CASA ( pe toti ai) LUI STEFANA" ( I Corinteni 1, 16);
- " sa se boteze FIECARE DINTRE VOI in numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre, si veti primi darul Duhului Sfant." ( Faptele Apostolilor 2, 38).
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Doamne ajuta!
Am o intrebare, va rog. Poate exista cineva care poate sa clarifice.
In bisericile ortodoxe din Banat (nu stiu daca in toate sau numai in unele biserici sarbesti), copiii se boteaza fara scufundarea de trei ori in apa. Probabil sub influenta papistasa, s-a renuntat la scufundare. Ce cred sfintii nostri parintii ortodocsi despre acest botez? Ce trebuie sa faca un copil care a fost botezat ortodox, intr-o biserica sarbeasca, dar fara scufundare?
Va multumesc.
Cristina
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Sfantul Nicodim Aghioritul spune sa se repete Botezul (valabil pentru ambele cazuri).Vorbeste cu un alt preot (vezi sa nu fie stilist.... ca ei reboteaza orice) si spune-i sa faca din nou botezul.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
pentru adrian.i
citeste eclisiologia bisericii ortodoxe de stil vechi din romania si nu aduceti acuze neadevarate celor care pastreaza cu adevarat dreapta credinta ortodoxa si respecta asezamintele sf. parinti.
sint sigur ca daca se va duce la un preot pe stil nou i se va raspunde ca botezul facut este bun
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@Pigori. Pai stiu asta, dar daca se va duce la unu de pe vechi (din BOSVR) se va spune ca si botezul corect din punct de vedere canonic este rau 🙂
Traiasca Legiunea si Capitanul!
v-as ruga sa publicati si anatemele pentru cei care au schimbat calendarul! Este important de stiut ca exista niste anateme impotriva schimbarii ccalendarului.
Nu sunt deacord cu factiunile stiliste de nici o culoare, dar cred ca e imperios necesar sa revenim la Calendarul Patristic!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@pr Timotei
si care ar fi motivul ca sa revii la calendarul Patristic? o alta scindare in Biserica? Anatemele au fost date, tocmai pentru a pastra unitatea in Biserica, dar acum daca facem iar pasul asta, sigur nu o sa treaca toti... din motive binecuvantare chiar... caci nu sunt in cunostiinta de cauza.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Anatema pentru cei ce vor schimba calendarul dupa cel papistasesc este in Sigilionul Ortodoxiei din 1583:
La anul 1583 Papa Grigorie XIII al Romei, schimbând calendarul iulian, a făcut numeroase presiuni asupra Patriarhului Constantinopolului din acea vreme – Ieremia al II-lea (1572-1579, 1580-1584, 1587-1595), pentru a-l face să urmeze inovarea calendaristică apuseană. Patriarhul în repetate rânduri l-a refuzat şi pentru a pune capăt presiunilor, a convocat un sinod în acelaşi an la Constantinopol, unde au luat parte alături de el şi Patriarhul Silvestru al Alexandriei, Patriarhul Sofronie al Ierusalimului şi mulţi alţii. Acest sinod numit „Pecetluire”, trimis către toate bisericile ortodoxe locale, arată principalele erezii papale şi le declară ca fiind în afara Bisericii Ortodoxe prin anatemizarea celor care le cred şi le practică.
'VII. Orişicine nu ar urma hotărârile Bisericii statuate în cele Şapte Soboare Ecumenice şi Sfintele Paşti socotite pentru a le urma, ci vrea să urmeze noua invenţie a pascaliei şi a noului calendar al astronomilor atei papişti, şi vor să răstălmăcească şi să distrugă dogmele şi tradiţia Bisericii care noi le-am moştenit de la Sfinţii Părinţi, anatema unora ca aceştia şi să fie îndepărtaţi de Biserică şi de împărtăşirea credinţei.'
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Este de datoria noastra sa initiem o miscare de reintoarcee la calendarul Iulian si de purificare a Ortodoxiei de toate cele semnate la Balamant si Chambesy de care Sinodul BOR!
Biserica Greciei a initiat Marturisirea de Credinta impotriva ecumenismului!
E timpul sa initiem si noi o lucreare de anvergura in care sa se arate clar care este Marturisirea noastra de Credinta si ne lepadam de toate ereziile semnate de Sinodul BOR la Chambesy si Balamant!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Unitatea Bisericii este Dogma!
Dar asta nu insemna ca trebuie sa ascundem un adevar, trebuie doar sa se recunoasca gresala, sa se stie ca motivele schimbarii calendarului au fost masonice!
Biserica Ortodoxa este Stalp si Temelie a Adevarului, deci nu se poate ascunde aceasta tema, mai ales ca e vorba de Anateme! Si este important ca aceasta miscare sa nu iasa din Biserica, sa aiba ca scop Unitatea Bisericii!
Asa cum Anatemele date in Sigilion au avut ca scop profilaxia(apararea turmei Ortodoxe) de papistasi si Unitatea Bisericii! Dar Bisericile nu au tinut seama de aceste Anateme si au schimbat mineologul! A nu tine seama de aceste Monumente si Documente ale Sfintei Traditii duce la un conflict intern, pai cum sa stii ca exista anatema impotriva schimbarii mineologului si tu sa fii pe stil nou?
Gresala savarsita de toate facctiunile stiliste este faptul ca s-au rupt de Biserica cea Una Sfanta si Soborniceasca, dupa cum spunea PS Augustinos Kandiotis: Daca Mitropolitul Florinei nu s-ar fi rupt de Sinodul Greciei, astazi eram pe sil vechi toata Grecia!
Miscarea nu ntrebuie axata pe schimbarea calendarului, care Dogmatic, nu ne aduce prejudicii majore, ci pe ideea de a iesi Sinodul BOR din CMB, de a respinge acordul cu Balamant si Chambesy, si un control viguros asupra Ortodoxiei Sinodalilor si a faptelor lor in Biserica Ortodoxa Romana.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Cea mai mare gresala, pe care o intuiesc in gandirea multora este aceea de a trece la sau a forma grupuri schizmatice, fara comuniune cu Bisericile Ortodoxe Oficiale!
Este o gresala fatala, care in prezent nu se justifica in nici un fel, nu se poate folosi exemplul ROCOR pentru ca acolo a fost o situatie de prigoana care pune in pericol insas fiinta Bisericii.
Chiar ecumenistii asta vor ca noi sa devenim schizmatici, sa plecam din Biserica!
Ei, nu! In sanul Bisericii, aici e lupta,
E vorba de o lucrare mediatica, puternica de lamurire a poporului Ortodox, de catehizare a lui!
E vorba de simtul Dogmatic! Pentru ca unde se ataca Dogma, se ataca insas posibilitatea mantuirii, stim ca cine nu are Dogma corecta nu se mantuieste, badjocorind le Duhul Sfant care a dat Adevarul, iar ereticul il stramba si baga si pe altii cu el in iad, care ii isusesc Adevarul alterat!
Un adevar alterat nu mai este adevar!ci o bataie de joc la adresa adevarului!
De aceea revin cu propunerea de a se incepe curatenia in BOR, de a se creea o miscare care sa vizeze orice acctivitate ecumenista a ierarhiei, si sa MARTURISEASCA promt!
Cine are de gand sa paraseasca BOR din motive de credinta, ii spun ca incalca UNITATEA BISERICII, Sf Vasile cel Mare spune ca Ierarhul eretic, care practica erezia se pune pe el insus inafara Bisericii, deci nu e nevoie sa pleci tu, ca el automat in gestul eretic pe care il face e inafara Bisericii.
Biserica are metode de oprire a ereziei, cum ar fi:
1. Mustrarea( intre tine si el)
2. Mustrarea publica (mai cheama un frate, doi, ca prin marturia multora sa se stabileasca Adevarul)
3. Oprirea pomenirii ierarhului, chiar oprirea savarsirii Liturghii. chiar parasirea Bisericilor unde slujeste ierarhul respectiv, in caz de lepadare grava)
1' spunel Sinodului, daca Sinodul nu asculta,
2' spune-l Bisericilor Surori.
DAR NICIODATA PARASIREA BISERICII!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@pr Timotei. Chiar si exemplul cu ROCOR-ul dat de stilisti cade, pentru ca ROCOR a avut spre deosebire de stilisti tot timpul comuniune cu cateva Biserici din Biserica Universala.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
nu i-as acuza pe stilisti foarte tare, sunt fratii nostri! Ei au cazut din cauza stangaciilor ierarhilor nostri.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Revin cu propunerea de a se incepe curatenia in BOR, de a se creea o miscare care sa vizeze orice activitate ecumenista a ierarhiei, si sa MARTURISEASCA promt!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Patriarhia a declarat anul 2011 Anul Sfantului Botez.
Sa imi raspunda cineva daca am datoria de a-l ierta pe preotul ortodox din occident care a refuzat sa imi boteze copilul de am fost nevoit sa il botez la catolici?
Copilasul merge la Slujbele ortodoxe in Biserica greaca acum, se roaga si se inchina la Sfintele noastre icoane si Parintele grec ii arata multa dragoste. Cum ii voi explica eu cand va creste ca un preot roman a facut un asemenea gest? Daca se va indeparta de credinta noastra de suparare?
Vedeti dumneavoastra cat rau poate face o fapta atat de nefireasca si ce repercursiuni complexe poate avea?
Un om obisnuit poate gresi intr-un moment de confuzie, botezand un suflet nevinovat la catolici, dar un preot are dreptul la o asemenea eroare?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@stelian
lasa preotul acela, care cu siguranta a avut o parte din vina, insa cea mai mare vina o aveti dvs. ca l-ati dus la catolici si ca nici pana la ora aceasta nu l-ati BOTEZAT (se intlege ca la ortodocsi)
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@Stefan
Draga Stefan, in primul rant trebuie sa stii ca defapt copilasul tau inca nu e botezat, botezul papistas nu are valoare de botez, urmand Sfintele Canoane!
Asa ca, sfatul meu, ca preot Ortodox este sa il Botezi in Biserica Greaca unde te aflii acum, sa declar ca nu ai botezat copilul si sa il boteze preotul grec.
Nu mai aduce amanunte, de genul ca l-am btezat la catolici, pur si simplu copilul tau NU ESTE BOTEZAT, asa ca pune mana si il Boteaza!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Eu am fost ,,botezata" prin turnarea apei pe cap,pe cand aveam 13 ani.Pana la 27 de ani n-am stiut ca exista spovedanie;la aceasta varsta am inceput sa particip la slujbe deoarece eram grav bolnava.De atunci m-am impartasit de cateva ori.
Acum insa as vrea sa primesc Adevaratul Botez Ortodox,dar ma intreb daca nu ma fac vinovata astfel de Infricosatoarea Taina a Euharistiei.Daca poate cineva sa ma ajute cu o parere,astept raspuns.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Ramona,
In ce biserica ai fost botezata prin stropire? In Biserica Ortodoxa? Sau esti catolica?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Ortodoxa,bine-nteles.Dar de fapt acasa la bunici,nu in biserica.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Ramona,
poti sa fi mai explicita? Ca sa il pot intreba pe Par. Justin ce sa faci. Cum s-a derulat botezul tau? Cine te-a botezat si de ce in casa? Cine a oficiat slujba? Sau te-a stropit bunica pe cap in numele Sfintei Treimi?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
,,Botezul" mi l-a administrat preotul,intr-un cazan,si acasa la bunici deoarece nu trebuia sa mai afle nimeni ca m-am botezat.Ce imi aduc aminte mai bine din tot ,,botezul" este turnarea apei,inconjurarea ceaunului impreuna cu nasii,stergera apei de pe corpul meu de catre nasa si masa luata impreuna cu preotul si tarcovnicul (sau diaconul,eram in Oltenia);mirungerea nu-mi este clara in memorie,nici impartasania.
Atunci eram chiar foarte sanatoasa,nu-mi explic de ce nu mi s-a facut intreita scufundare,se gaseau destule butoaie pentru aceasta!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Am sosit de la o manastire unde am fost lamurita ca botezul acesta este valid,pt. ca s-a folosit apa (putea fi si nisip ...),numirea de ,,se boteaza" si invocarea Sfintei Treimi,si pt.ca preotul era ortodox,adica sfintitor ;si pt.ca ceea ce a legat este legat si in Ceruri,iar nimenea nu are voie sa dezlege.Mi s-au facut lepadarile de Satana
Ma iertati,sper ca nu am smintit pe nimeni cu comentariile de mai inainte
Doamne ajuta!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
As vrea sa stiu ce se mai poate face in cazul in care a avut loc o cununie ortodoxa intre o catolica si un ortodox;precizez ca preotul care a oficiat cununia nu a stiut ca una din persoane este catolica.
Este vorba doar de mirungerea persoanei catolice,sau trebuie sa se boteze ortodox?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@ramona emanuela
trebuie luat ca un semn de la Dumnezeu ca acea persoana ar trebui sa treaca la Ortodoxie, botezandu-se cu adevarat.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
si eu ce sa fac,pentru ca pe acea persoana am cunoscut-o la parohia duhovnicului meu,sta la usa bisericii si cersea.Am intrebat-o de ce nu intra inauntru sa se roage;a intrat,s-a inchinat intr-un genunchi-cum fac catolicii.Desi are probleme neurologice,totusi nu este bolnava mintal,pentru ca nu face nici un tratament,si de altfel nici nu ar rezista fara tratament.Spune ca o supara copilul mai mic;mi-a mai spus ca ia si bataie de la sot.A intrebat preotul din parohia respectiva si i-a spus ca nu mai are nevoie de nici un botez;iar eu am intrebat un preot de la alta parohie,si acesta a spus ca ii va face doar mirungerea.Ce sa fac?stiu ca ceva nu e in regula
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Am mai intrebat-o si daca accepta sa se boteze ortodox in cazul in care voi gasi un preot care sa fie de acord cu aceasta;a spus ca da.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Buna ziua, as dori sa stiu si eu daca se poate face cununie intre mine(ortodoxa) si un catolic (britanic) in biserica ortodoxa?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@Tania
Nu se poate decat dupa ce se boteaza el la ortodoxie. Sunt canoane care interzic acest lucru
Uite aici mai multe detali: http://apologeticum.ro/2011/05/05/atentie-la-casatoriile-mixte-dintre-ortodocsi-si-eretici-sfanta-scriptura-sfintele-canoane-si-regulamentele-in-vigoare-ale-bor-pedepsesc-cu-excomunicarea-afurisirea-pe-cei-ce-savarsesc-astfel-de/