Un cititor Stiri Botosani ne-a semnalat un fapt care se petrece de un timp in bancile din intreaga tara si, implicit, si in Botosani, legat de semnatura electronica, sesizarea facand referire nu la necesitatea acestei proceduri, ci modul in care semnatura electronica se obtine de la clientii bancilor: fara o minima informare, fara atentionare sau solicitarea acordului clientului.
“Am achitat ultima rata la un credit, am specificat ca vreau sa inchid toate conturile cu banca, inclusiv cardul, care oricum era inactiv de ceva vreme. Am prezentat Cartea de Identitate si am observat ca aceasta era scanata la un aparat pe care nu il mai sesizasem pana atunci. Am intrebat despre ce este vorba si mi s-a spus sec: “Pentru semnatura electronica!”. Am reactionat si am intrebat daca nu era firesc sa fiu informat pentru ce mi se scaneaza CI. Angajata bancii a insistat si mi s-a adus la cunostinta ca voi intra intr-o baza de date a bancii, ca voi avea o semnatura electronica si ca, pe viitor, in orice loc din tara voi fi, mi se vor cauta datele si va fi mult mai simplu. Am insistat si am repetat ca nu vreau semnatura electronica, dar vorbeam degeaba. Mi s-a pus in fata un aparat electronic pe care trebuia sa semnez. Am semnat chitanta pentru operatiunea pentru care ma prezentasem, am luat CI si m-am indepartat de ghiseu, fiind insa strigat insistent sa ma intorc, pentru ca trebuie sa semnez. Am iesit nedumerit. Daca nu intrebam, nu aflam despre ce este vorba. Cei mai multi semneaza. Nu am nimic cu ce vrea banca, nici cu semnatura electronica in sine, ci cu modul in care procedeaza”, ne-a povestit Cristi V., din Botosani.
Paradox: Clientul nu este informat, dar are dreptul sa refuze!
Reporterul Stiri Botosani a solicitat un punct de vedere din partea unui reprezentant al bancilor, care a tinut sa precizeze ca semnatura nu inlocuieste CI si ca ar avea drept scop evitarea cazurilor de frauda sau furturi de identitate. Reprezentantul bancii a adaugat faptul ca aceasta semnatura nu are un caracter obligatoriu, fara a explica insa de ce clientii nu sunt informati asupra procedurii, inducandu-se impresia ca preluarea datelor si semnatura pe acel aparat are legatura cu operatiunea pentru care se afla la ghiseu.
“Practic, se scaneaza tocmai pentru a face o verificare a persoanelor care vin la ghiseu sa nu fie cazuri de frauda sau furturi de identitate, pentru ca in momentul in care se face identificare, si la buletin, sa vezi daca persoana din fata ta este cea care apare si in poza si totodata cand iti semneaza pe un document tu o confrunti si cu cea din sistem. Pentru ca daca se intampla ceva, sa fie un furt de identitate, cu siguranta nu va mai fi aceeasi semnatura si apar diferente. Dar aceasta semnatura nu este cu caracter obligatoriu. Sunt persoane care refuza si fara nicio problema, nu trebuie sa il fortezi pe om, deci in niciun caz nu se face obligatoriu“, a declarat directorul unei sucursale bancare din Botosani.
Remarcam faptul ca, pentru a refuza, clientul trebuie sa afle mai intai ce anume opereaza angajatul de la ghiseu, fapt care nu se intampla.
“Odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele”
Situatia semnalata de cititorul nostru nu este singulara, dupa cum reiese dintr-o postare care circula de ceva vreme si pe e-mailuri, de cunostinta careia chiar si directorul bancii contactat de reporterul nostru a spus ca are cunostinta:
“Am fost la banca pentru a face o donatie si dupa ce am depus banii, pe langa cartea de identitate si chitanta care atesta suma depusa, mi s-a cerut sa semnez digital pe un dispozitiv electronic amplasat pe ghiseu. Am cerut explicatii functionarei, mi s-a spus ca acea semnatura se cere o singura data si va fi ulterior folosita in tranzactiile efectuate de acelasi client si, cel mai grav, CA INLOCUIESTE CARTEA DE IDENTITATE si ca, astfel, ei nu vor mai face de fiecare data o copie xerox a cartii de identitate a clientului. Au o practica foarte suspecta – te iau repede prin surprindere, nu ai timp sa te gandesti sau sa refuzi tranzactia pentru ca ei deja au inceput sa proceseze datele de pe C.I. Am semnat si ulterior am sunat la telverde (relatii clienti) pentru a cere informatii suplimentare. Mi s-a spus ca, daca vroiam, puteam refuza semnarea electronica si ca acea semnatura ramane stocata in baza lor de date. Mi s-a spus ca, daca vreau, pot face o cerere prin care sa solicit bancii ca nu doresc ca semnatura mea sa ramana stocata in format electronic in baza lor de date. Merg la banca, vreau sa fac cererea, mi se spune ca nu se poate, ca odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele. Surpriza lor a fost insa ca mi-am facut lectiile inainte, am citit legea 677/2001 de protectie a datelor cu caracter personal, precum si conditiile generale de utilizare a serviciilor bancii : invoc drepturile mele din conditiile generale de utilizare, conform carora am dreptul de interventie asupra datelor personale, aici fiind incluse colectarea, inregistrarea, stocarea, adaptarea, modificarea, reactualizarea, blocarea, stergerea, distrugerea. Astfel, daca omul nu merge la banca pregatit, i se spun tot felul de vrute si nevrute, i se invoca motive nejustificate si daca nu se face apel la lege sau la clauzele bancare, conform carora clientul are dreptul de interventie asupra datelor, de stergere, blocare, reactualizare, functionarul ii va spune clientului neinformat ca o data ce a semnat, acea actiune e ireversibila si clientul nu are cum sa intervina”.
Scopul acestui material nu este acela de a comenta in vreun fel sau altul semnatura eletronica, ci modul in care aceasta se obtine, fara a se cere acordul sau fara a se informa cu privire la introducerea in baza de date a unei institutii bancare. Este greu de crezut ca, la un moment dat, o semnatura poate avea efecte mai sigure decat o Carte de Identitate, mai ales ca multi dintre clienti nu au o semnatura bine definita, astfel incat ea, prin comparatie, sa poata inlocui un act de identitate care detine deja elemente de siguranta.
“Te poti trezi ca ai un credit facut pe numele tau, fara ca tu sa stii, sau alte actiuni prin care libertatea clientului este ingradita. Cine are acces la semnatura clientului poate efectua in numele acestuia diverse operatiuni, (retragere de numerar, creedite, etc), deoarece semnatura electronica inlocuieste prezenta buletinului, se mai arata in postarea care circula pe internet”, se mai arata in postarea de pe internet.
Banca: “Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu”
De partea cealalta, reprezentantul bancii spune ca procedura este in interesul persoanelor si ca datele obtinute nu sunt folosite si nici nu se aplica, pentru ca nu sunt scanate sa fie aplicate pe documente, ci se face doar o interogare intr-o aplicatie.
“Daca cineva semneaza, asta nu inseamna ca automat va avea semnatura si pe contracte de credit. Sunt si banci care inca din momentul in care faci primul formular, ai ales specimenul de semnatura, pentru ca oriunde te duci in tara te poate identifica. Fiecare agentie are un portofoliu de clienti, pe majoritatea ii stim pentru ca sunt clienti uzuali, dar acesti clienti se duc in alta parta in tara si cu siguranta nu il pot identifica decat daca cauta documente prin arhiva care sa ateste specimenul de semnatura, este mult mai greu. Am avut cazuri de persoane fizice care s-au dus in tara, nu reuseau sa isi scoata bani, a trebuit sa ii identificam, a trebuit sa astepte clientul o zi-doua pana am cautat in arhiva, care este la sucursala, sa vedem daca este aceeasi semnatura, acelasi buletin”, spune directorul bancii botosanene.
“Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu. A fost facut tocmai special pentru a preveni fraudele si alte probleme si in niciun caz nu inlocuieste cartea de identitate. O semnatura este mult mai greu sa fie recunoascuta ulterior, si in cazul in care se ajunge la un litigiu mai ai niste elemente cu care poti sa faci comparatie. Si in cazul non-clientilor, daca sunt de acord sa dea specimenul de semnatura, nu fac obiectul unor actiuni de promovare de produse. Aceste semnaturi sunt doar pentru identificare si pentru prevenire”, mai spune directorul bancii.
Protectia Consumatorului: “Este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital”
Situatia privind colectarea acestor date si aplicarea semnaturii electronice fara informarea clientului nu a starnit, insa, nicio reactie la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Botosani, chiar daca angajatul statului a recunoscut ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital.
“Nu am primit pana acum nicio reclamatie de la cei care sunt clientii bancilor si care au fost pusi sa dea specimenul de semnatura. Bineinteles ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital, insa probabil ca bancile au introdus aceasta semnatura electronica tocmai pentru a mai reduce din volumul de documente necesare pentru tranzactii, dar si pentru siguranta”, a spus un comisar al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului.
Dreptul de a alege inseamna dreptul a fi informat!
Conform Autoritatii Nationale de Prelucrare a Datelor cu Caracter Personal, Legea 677/2001 da dreptul de opozitie, de acces si de interventie asupra datelor, in timp ce Decizia nr. 11/2009 face referiri clare la stabilirea categoriilor de operatiuni de prelucrare a datelor cu caracter personale, susceptibile de a prezenta riscuri speciale pentru drepturile si libertatile oamenilor, la articolul 1, punctele c si d stipulandu-se operatiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal prin mijloace electronice.
In concluzie, in conditiile in care fraudele bancare sunt din ce in ce mai dese, aparand peste noapte persoane care au credite la banci desi nu au operat nicio cerere in acest sens catre banca, este firesc si decent ca orice stocare de date apartinand clientului sa fie realizata de comun acord si, mai ales, in cunostinta de cauza.
sursa: stiri.botosani.ro, via saccsiv
Traiasca Legiunea si Capitanul!
ESTE ADEVARAT.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Mda, majoritatea bancilor iti cer buletinul (si fac copie dupa el) la orice DEPUNERE, nu numai la retrageri. De ce, nu stiu...
Pe de alta parte, hai sa nu facem confuzie si sa starnim panica, semnatura aia electronica de la banca, care se da cu pixul, nu e acelasi lucru cu "digital signature" care se face electronic, cu certificate digitale cu criptare asimetrica (cu sau fara cip). Semnatura electronica de la banca e pur si simplu o scanare a semnaturii date cu mana, ar putea la fel de bine sa pozeze sau sa scaneze semnatura de pe o hartie.
Bogdan.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@Bogdan
Acea semnatura data pe un suport electronic sau scanata de pe hartie ar fi bine sa-i spune semnatura digitala, ca sa nu facem confuzie cu semnatura electronica, care este un sir de numere, un cod.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Ne mai surprinde ceva?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
îmi expira cardul de la bcr. buuun... am mers să văd care i treaba şi mi s a spus că noul card CU CIP este gata... răăău... am întrebat dacă pot avea un card de ăla vechi, dacă fără CIP. mi s a spus că nu se poate fiidcă deja or venit alea cu cip şi că no, este imposibil să mai cer altu. răăău... păi şi io am întrebat dară băi tovarăşi cum de se poate aşa ceva când regimul contractual este bilateral şi fiind bilateral sunt două părţi cu drepturi şi obligaţii de ambele părţi şi mai mult cu clauze dacă este cazul prin care să fie informat clientul despre modificări spre a se pronunţa optativ în ceea ce priveşte modoficările. buuun... mi s a spus că este de la centru şi cu asta basta, iar eu le am spus că în aşa condiţiuni ABUZIVE prefer să refuz acel card cu CIP şi să mi păstrez doar contul. buuun... mi s a reamintit cu drag că dacă voi vrea să scot bani şi nu voi avea card comisionul este mai mare... gândesc io, mai avea rost să întreb de ce astfel de norme discriminatorii? de ce atâta nesocotinţă a voinţei omului? de ce atâta escaladare a acordului? şi mai ales cum de am ajuns în situaţia ca o bancă fie ea şi bcr îmi nesocoteşte dreptul de a alege ce card vreau şi mă pune în faţa faptului săvârşit de a avea card cu CIP chiar dacă eu NU vreau aşa ceva...
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@fanu
Ne ia comision la retragrerea de la ghiseu din cauza ca implica timp consumat al unui angajat de-al lor, care trebuie platit. Costul (pentru ei) al retragerii de la bancomat e mult mai scazut.
Si pe mine ma tot intreaba mirate de fiecare data cum de nu am card si imi amintesc si de comisionul de 0.5%...
Bogdan.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
@Bogdan
Tocmai ca asta s-a si vrut: confuzie. La noi este cunoscuta ca semnatura electronica, cea care constituie un sir de numere. Deci sa nu facem noi mai multa confuzie...
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Semnatura electronica = un dispozitiva cu microcip incorporat care genereaza un cod din cateva cifre, valabil cateva secunde, cu ajutorul caruia se fac plati on-line. asta inseamna ca identitatea omului, numele lui de botez se anuleaza, el devenind un simplu numar in sistem. de aici controversa.
Semnatura scanata (digitala) = este acea semnatura care se da pe dispozitivul mentionat in articol si care se dadea si pt permisele auto vechi ("noneuro") inca de prin 1998, daca imi aduc bine aminte.
Doamne ajuta!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Extraordinar!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
ce va pot spune ca eu cand am refuzat sa semnez electronic mi-au cerut buletinul sa-mi faca o copie si sa scriu pe copie REFUZ SA SEMNEZ ELECTRONIC, cum credeti este corect????
Traiasca Legiunea si Capitanul!
alt caz:
Am fost la BRD pentru a face o donatie si dupa ce am depus banii, pe langa cartea de identitate si chitanta care atesta suma depusa, mi s-a cerut sa semnez digital pe un dispozitiv electronic amplasat pe ghiseu. Am cerut explicatii functionarei, mi s-a spus ca acea semnatura se cere o singura data si va fi ulterior folosita in tranzactiile efectuate de acelasi client si, cel mai grav, CA INLOCUIESTE CARTEA DE IDENTITATE si ca astfel, ei nu vor mai face de fiecare data o copie xerox a cartii de identitate a clientului.Au o practica foarte suspecta – te iau repede prin surprindere, nu ai timp sa te gandesti sau sa refuzi tranzactia pentru ca ei deja au inceput sa proceseze datele de pe C.I.Am semnat si ulterior am sunat la telverde (relatii clienti) pentru a cere informatii suplimentare. Mi s-a spus ca, daca vroiam, puteam refuza semnarea electronica si ca acea semnatura ramane stocata in baza lor de date. Mi s-a spus ca, daca vreau, pot face o cerere prin care sa solicit bancii ca nu doresc ca semnatura mea sa ramana stocata in format electronic in baza lor de date.Merg la banca, vreau sa fac cererea, mi se spune ca nu se poate, ca o data ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele. Surpriza lor a fost insa ca mi-am facut lectiile inainte, am citit legea 677/2001 de protectie a datelor cu caracter personal, precum si conditiile generale de utilizare a serviciilor bancii : invoc drepturile mele din conditiile generale de utilizare, conform carora am dreptul de interventie asupra datelor personale, aici fiind incluse colectarea, inregistrarea, stocarea, adaptarea, modificarea, reactualizarea, blocarea, stergerea, distrugerea. Astfel, daca omul nu merge la banca pregatit, i se spun tot felul de vrute si nevrute, i se invoca motive nejustificate si daca nu se face apel la lege sau la clauzele bancare, conform carora clientul are dreptul de interventie asupra datelor, de stergere, blocare, reactualizare, functionarul ii va spune clientului neinformat ca o data ce a semnat, acea actiune e ireversibila si clientul nu are cum sa intervina. Este foarte grav ce se intampla, lumea semneaza in necunostinta de cauza, si astfel, te poti trezi ca ai un credit facut pe numele tau, fara ca tu sa stii, sau alte actiuni prin care libertatea clientului este ingradita. Cine are acces la semnatura clientului poate efectua in numele acestuia diverse operatiuni, (retragere de numerar, creedite, etc), deoarece semnatura electronica inlocuieste prezenta buletinului.Faceti cunoscuta practica de la BRD, ii rog si pe altii care s-au confruntat cu situatii similare sa expuna cazul sau.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Si eu sunt intrebata intotdeauna de catre functionarele de la banca Raiffeisen de ce am renuntat la card si m-am pastrat doar contul. Iar de multe ori fac asta cu o anume insolenta, parca le-ar afecta pe ele cu ceva.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Doamne ajuta!
Am renuntat la cardul bancar si imi primesc salariul doar ridicand numerar banii de la banca. Mi s-a intamplat deja de doua ori aceasta poveste cu scanatul de buletin si "de invitat" la semnat electronic. Noroc ca Dumnezeu a vegheat si am reusit de fiecare data sa stopez la timp actiunile unor operatoare mai mult decat "voluntare". La fel a fost si in cazul meu, totul se intampla pe sest, fara ca nimeni sa-ti spuna ce face cu buletinul tau, si te invita sa semnezi pe acel specimen de semnatura electronica. Trebuie sa ne anuntam intre noi! Insa mie mi-e tare teama ca acest mod de tranzactionare cu semnatura electronica sa nu devina obligatorie in curand.
Dumnezeu sa ne aibe pe toti in paza!
Traiasca Legiunea si Capitanul!
35. Mitropolitul Serafim al Pireului: GUVERNUL ELEN A ACHIZIŢIONAT DEJA 9 MILIOANE DE BULETINE ELECTRONICE
http://graiulortodox.wordpress.com/2011/04/17/35-mitropolitul-serafim-al-pireului/
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Buna, am fost la BRD sa platesc o factura, mi-a zis ca imi trebuie specimen de semnatura , am dat buletinul si am semnat electronic. Mentinoez ca factura nu era pe numele meu, dar nu stiu de ce a trebuit specimen de semnatura , adica am mai platit la BRD dar nu mi-a cerut nimeni specimen de semnatura pana acum, am platit factura .
Mi-a eliberat o chitanta cu numele meu ca am efectuat o plata la ...................., cu suma de .... cu nr factura , cu cod clent , etc.
V-ati mai confruntat cu asa ceva?