Se incearca compromiterea valorilor ortodoxe: Recent doua grupuri psaltice de renume au fost atrase in concerte ecumeniste. Si totusi, concertele de muzica psaltica (rugaciuni) sunt o forma de marturisire sau incalca canoanele?

Pe data de 28 aprilie 2011 a avut loc in orasul Onesti un concert “pascal” la care ar fi trebuit sa participe si maicile de la Manastirea Diaconesti, ele nefiind anuntate ca vor trebui sa cante alaturi de 2 coruri papistase. Slava Domnului ca, afland din timp, maicile nu au cazut in capcana intinsa de ecumenisti si au anuntat ca nu pot participa la un astfel de concert. Consideram ca participarea lor ar fi insemnat un prejudiciu adus Bisericii Ortodoxe, stiind fiind faptul ca Manastirea Diaconesti, la care este slujitor parintele Amfilohie Branza, este total impotriva ecumenismului, ascultand cu evlavie si de cuvintele Parintelui Gheorghe Calciu care spune despre ecumenism ca “este un produs al masoneriei”.

Un alt caz s-a intamplat recent, pe 8 mai, cand in capitala a avut loc un concert ecumenist, initial fiind prevazut in cinstea papei Ioan Paul al II-lea, concert la care a fost invitat si grupul psaltic “Nectarie Protopsaltul”, condus de Sabin Preda. Din pacate, grupul psaltic ortodox a acceptat participarea la acest concert, chiar daca organizatorii au revenit cu mentiunea ca “dintr-o eroare s-a comunicat ca este vorba de un concert omagial, dar de fapt a fost un concert de Pasti”. Chiar si cu aceasta mentiune, ne aflam clar in situatia unui concert ecumenist, motiv pentru care cantaretii de la „Nectarie Protopsaltul” nu mai au nicio scuza. Spre deosebire de ei, maicile de la Diaconesti au avut verticalitatea de a refuza participarea la un astfel de concert.

Nu intentionam sa-i condamnam noi pe cantaretii talentati de la „Nectarie Protopsaltul” sau pe altii asemenea lor, o vor face canoanele care interzic rugaciunea in salasurile ereticilor sau alaturi de ei, insa consideram ca acesti cantareti sunt victime ale viclenilor ecumenisti, care vor sa compromita valorile ortodoxe. Scopul urmarit este de a obisnui lumea cu ideea ca Ortodoxia si papismul sunt foarte apropiate si nu are rost sa mai luam in seama dogmele ce ne despart, desi acestea situeaza papismul in erezie si il condamna.

Se duc lupte impotriva Ortodoxiei pe toate planurile, dar mai ales pentru slabirea ei din interior, anume a majoritatii formata din credinciosii de rand. Aceata majoritate nu ar putea fi „sanctionata” daca ar zice un NU venirii papei in Romania sau daca s-ar opune unei alte forme de ecumenism. „Adormirea” instinctului de aparare a credintei este ceea ce se urmareste; acest instinct a caracterizat poporul roman inca de la formarea sa. Prin acest instinct poporul roman dainuie de 2 milenii, pastrandu-si credinta cea dreapta, singura prin care se ajunge in Imparatia lui Dumnezeu.

Dar sa revenim la tentativele de compromitere a cantaretilor de muzica psaltica prin atragerea lor in concerte ecumeniste, straine de duhul patristic al Ortodoxiei.

Care ar fi motivele pentru care un grup psaltic ar participa la un astfel de concert si e bine sa se faca concerte de muzica psaltica inafara bisericilor (se intelege ca ortodoxe)? S-ar putea spune ca un astfel de concert este un mod de marturisire, de propovaduire a valorilor ortodoxe. Ei bine, este valabila aceasta varianta, dar doar in cazul in care un astfel de concert are loc intr-o biserica ortodoxa, la care sa cante doar ortodocsii, oricine fiind liber sa asiste, fie ca-i ortodox sau nu. Aceasta zice si Ortodoxia: „Vino si vezi!” (Ioan 1:46). Cantarile psaltice nu sunt altceva decat rugaciuni, mai toate avand versurile din Psaltirea Prorocului David. Asadar nu se pot canta oriunde si cu oricine, mai ales pe aceeasi scena cu ereticii. „Cum vom canta cantarea Domnului in pamant strain?” (Ps. 136:4).

Unii ar merge pana-ntr-acolo incat sa considere ca a canta alaturi de un cor de papistasi este un schimb de experienta benefic ambelor parti. Insa aceasta colaborare poate fi baza unui nou curent muzical, si anume pentru religia new-age – cea inchinata lui antihrist. Nu exista absolut nimic, nici o litera sau vreo nota muzicala de care sa avem nevoie a o imprumuta de la eretici, caci Ortodoxia este desavarsita si deplina, insuflata numai si numai de Duhul Sfant. Aceasta trebuie sa intelegem noi ortodocsii si sa ne dorim ca si cei dinafara Bisericii sa vada aceasta incat sa-si doreasca sa faca parte din Biserica, cea Una, care are drept cap pe Hristos.

Doar ca unii cred ca prin astfel de concerte ecumeniste vor reusi sa-i converteasca pe eretici la Ortodoxie sau se inseala ca asa fac cunoscute frumusetile Ortodoxiei. Se inseala pentru ca ei se cred mai vrednici decat sfintii, care cu greutate si datorita sfinteniei lor au reusit sa mai “pescuiasca” in corabia Ortodoxiei pe unii din oceanul de rataciri.

La fel ne inselam cand ne punem speranta in dialogurile inter-religioase, care nu au dus la niciun rezultat favorabil, ci doar la compromisuri: recunoasterea ca papistasii au taine valide, recunoasterea monofizitilor (copti) ca fiind ortodocsi, incercandu-se in ultima vreme recunoasterea primatului papal.

Mai trebuie avut in vedere ca muzica psaltica nu are drept tel impresionarea prin frumusetea si calitatea cantarii, cum este cazul concertelor de scena, ci partasia cu Hristos, prin ceea ce traim si marturisim despre El dupa cum zice si Sfantul Ioan Teologul la inceputul primei sale epistole:

“Ceea ce era de la inceput, ce am auzit, ce am vazut cu ochii nostri, ce am privit si mainile noastre au pipait despre Cuvantul vietii….va vestim si voua, ca si voi sa aveti impartasire cu noi… Si acestea noi vi le scriem ca bucuria noastra sa fie deplina” (I Ioan 1, 1.3-4). Astfel, un concert ortodox tinut intr-o biserica ortodoxa se transforma intr-o slujba. Pentru ca in Biserica toate gesturile si cuvintele, daca nu se transforma in rugaciune, raman fara valoare.

Consideram ca sunt de-ajuns motivele de mai sus pentru a ne fi clar ca nu trebuie sa avem niciun fel de partasie cu ereticii, nici macar in ceea ce priveste cantarea alaturi de ei.

Mai trebuie spus un adevar dureros pentru care suntem raspunzatori cu totii, si anume acela ca grupurile psaltice de la noi sunt foarte putin sprijinite financiar, caci o parte din noi preferam sa dam bani pe albume de muzica pop/rock sau alte blestematii, in loc sa cumparam un album de muzica psaltica, cu folos pentru suflet. Ar trebui sa avem o cultura a acestei muzici ce este inchinata lui Dumnezeu si sa sprijinim pe cei care trudesc pentru aceasta. Sa punem alaturi de cartile sfinte si cantarile la fel de sfinte, din muzica psaltica, cumparand albumele lor originale.

Este un indemn la care vrem sa ne angajam si noi, prin promovarea albumelor ce apartin grupurilor de muzica psaltica din Romania, cu nadejdea ca se va ajunge ca muzica psaltica sa fie predominanta in cat mai multe biserici, mai ales in Ardeal, unde contana, speram, sa ajunga pe cale de disparitie.

Vedeti si: Aberatiile papistasilor din dogma Cociliului I Vatican si cum papistasii au confiscat cuvantul “catolica”

29 comments

  1. Gabriel Duca

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Buna ziua!
    Sunt Gabriel Duca, presedintele asociatiei Nectarie Protopsaltul. Vad ca de cateva zile concertul nostru la catedrala Sf. Iosif din Bucuresti a devenit un intens subiect de discutie pe diferite bloguri pe care feluriti ”curajosi” apărători ai ortodoxiei, care nu indraznesc nici măcar să-și spună numele. Așa cum am mai spus și pe alt blog, consider normal ca atunci când încriminezi o persoană sau o situație este normal să ai curajul să te semnezi. Din păcate, am impresia că în spatele acestei râvne fără discernământ de apărare a ortodoxiei, stă de fapt o lașitate mascată. De ce nu aveți curajul să vă spuneți numele? (vezi Mat. 10:27; 12:36-37). Este ușor să arunci cu noroi din umbră. Persoanele care au cu adevarat curaj sa spuna ceva (Danion Vasile, Petru Pruteanu, Laurentiu Dumitru) isi semneaza articolele.
    Repet ceea ce am spus si in alte parti: concertul a fost unul pascal, nu omagial. Priviti afisul si nu apare nici un element care sa spuna ca ar fi fost omagial. Nu am participat la slujba, nici nu ne-am impartasit in locasurile de cult ale altor culte. In ce priveste problema materiala, nu am primit nicio remuneratie pentru acest concert. Nu cantam pentru bani si nu facem din muzica un mijloc de imbogatire.
    Ma surprinde foarte placut faptul ca ati indemnat lumea sa cumpere albumele de muzica bizantina, evitand pirateria lor. Va multumesc! Cu cativa ani in urma, un alt site ”apologetic” a postat cateva linkuri de unde se putea descarca un album al grupului nostru. Cand am protestat si le-am spus ca daca se va continua asa, noi nu vom mai vinde albumele, mi s-a raspuns: ”Credeam ca suntem cu totii ortodocsi”. Sa nu facem, in numele ortodoxiei, gesturi sau afirmatii care pot supara/compromite anumite persoane.
    Nadajduiesc ca pe viitor atitudinea acestor site-uri si bloguri sa se schimbe, sa fie una dupa cuvintele lui Hristos (Mat. 18:15-17). Acum atitudinea e a acelora care arunca primul piatra, cu deosebirea ca daca atunci cel care arunca piatra era vazut de victima, acum sta ascuns in spatele unui blog, care atata vreme cat nu e semnat, nu este decat maculatura online. Sa luam aminte la Sfintii Apostoli! Au semnat scrierile lor, nu s-au ascuns dupa cortina, nu au propovaduit cu masca peste fata!
    Dumnezeu sa ne ajute si sa ne lumineze!

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @Gabriel Duca
      Dupa cum se poate citi in articol, nu va acuza nimeni de faptul ca acel concert era omagial sau nu. Dar aati cantat alaturi de papistasi si in plus in locasul lor de cult, care este nimic altceva decat capiste idoleasca. Si cum poti zice ca nu v-ati rugat? Muzica psaltica ce inseamna pt. tine? Se zice ca cei care canta se roaga de doua ori! Ce zic canoanele de rugaciunile in locasurile ereticilor?

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Informatia este neclara in legatura cu concertul la care a participat grupul ,, Nectarie,, . Nu dai informatii in legatura cu locatia, organizatorii concertului, si nici cu ceilalti participanti .
    Deci, pe baza articolului postat , nu poate fi invinuit grupul ,,Nectarie,, .

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @Marian
      vezi ca este un link care te duce la site-ul pe care a fost postat anuntul concertului.

  3. Gabriel Duca

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Eu am intrebat ceva: de ce nu se semneaza nimeni din acest site? Daca sunteti marturisitori de cine va temeti? E o lasitate nemasurata! Cand acuzi pe cineva, iesi in fata, cum faceau apologetii adevarati odinioara, nu te ascunde!

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @Gabriel Duca
      Ce te ajuta pe tine daca afli numele meu? Il vei da raspuns in fata Sfintilor Parinti? In primul and eviti sa raspunzi la niste lucruri foarte grave si importante.

  4. Valentin Dorneanu

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    și eu pot să zic numele meu - și într-adevăr nu vă ajută asta.
    Afirm același lucru că a cânta psalmi cu cei de o altă credință decât cea ortodoxă în templul lor sau lăcaș sau mai bine zis capiște idolească e condamnat de sfinții părinți.

    semnat Valentin Dorneanu

  5. Gabriel Duca

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Nu ma simt cu nimic vinovat prin faptul de a canta intr-un spatiu destinat cultului apartinand altor confesiuni. Repet ca nu am participat la slujbele altor confesiuni, ci a fost un concert. Acum, desigur, insusi conceptul de concert e destul de delicat si chiar nepotrivit cand vine vorba de muzica bizantina. Nu consider nimic grav in a face cunoscuta traditia cantarii bizantine in fata altor confesiuni. Poate este samanta care pica si incolteste. Poate este cea de pe piatra. Cantarea este un mod de a propovadui. Arhitectura si pictura sunt iarasi moduri de a propovadui si de a duce spre adevarul cel Unic si spre Biserica dreptslavitoare. Acelasi lucru se aplica si la maicile din Diaconesti. Este oare normal ca sa iasa monahul din manastire si sa dea concert? Nu, desigur. Dar pentru ca scopul concertului lor, ca si al nostru era propovaduirea traditiei, au acceptat sa vina sa cante in casa de cultura. Faptul ca au refuzat este problema lor. Au lasat celelalte confesiuni sa cante, privand auditoriul, care oricum venea, de accesul la o traditie pentru multi necunoscuta. Personal, nu am auzit de monahi din Sfantul Munte, care sa iasa din manastire si sa dea concerte prin camine culturale sau biserici de mir. O pun pe seama faptului ca in Grecia traditia muzicala bizantina nu mai are nevoie de promovare. Nu? Acesta este punctul meu de vedere si de aceea poate ca in Romania nu e ceva ca monahii sa cante prin alte locuri decat in biserica m-rii lor.

    Revenind la marturisire, ea cere intotdeauna o asumare. Cand iubesc pe cineva si ii spun ca il iubesc, imi asum ceva. Il fac pe celalalt sa se simta in siguranta langa mine, sa creada in tot ce spun eu. Cand iubesc pe cineva, ma arat fata catre fata, nu strig din umbra si apoi fug. La Sfanta Liturghie sunt aprinse toate luminile (in anumite momente), pentru ca ortodoxia este credinta cu Lumina. La vechile religii, mai ales la cele de misterii din lumea pagana, cultul se facea in intuneric de multe ori. Hrstos imprastie intunericul pentru ca El Insusi este Lumina. Cine nu sta in Lumina nu este al lui Hristos. Mucenicii marturiseau in fata imparatilor si judecatorilor, nu sopteau altora la ureche si fugeau. Isi asumau marturisirea pentru ca erau constienti ca atunci cand marturisesc, Hristos este de fata. Nu aveau nii o teama, pentru ca marturiseau pe adevaratl Imparat Ceresc si nimeni nu le putea sta impotriva.

    Ceea ce incearca blogurile acestea "traditionaliste", printre care nu as vrea sa se numere si cel de fata, intrucat contine si foarte multe lucruri frumoase este o MARTURISIRE FARA ASUMARE. Marturisirea fara asumare nu are valoare. Marturisesc pe Hristos, dar se tem de oameni. De care oameni? Oare ne rusinam de numele primit la botez si de familia din care facem parte? Spuneti-va numele si marturisirea voastra va avea putere. Hristos va va scrie in Cartea Vietii si oamenii vor avea mai multa nadejde. Marturisiti impotriva ierarhiei, dar nu va spuneti numele, pentru ca va temeti de ea. Va temeti de stapanitorii din lume si fugiti de ei. Unii poate sunteti monahi si va temeti sa nu afle staretii ca in loc de pravila sau munca scrieti pe bloguri. Altii sunteti teologi, judecati ierarhia si indemnati pe altii sa o judece, dar nu aveti curajul marturisirii..... Pentru ce? Daca iubesc pe cineva de ce sa ma asund? Iar daca il urasc si il provoc la lupta, de ce sa nu-i ies in cale si sa ma arat cine sunt?
    In momentul in care va veti simti barbati si marturisitori, sa va spuneti numele si lumea se va ruga pentru voi si cuvantul va avea mai multa putere. Oare cartile marilor duhovnici le editati fara nume pe coperta? NU! De ce? Pentru ca lumea, vazand numele, vor avea nadejde in cuvintele rostite de parintele Iustin, Cleopa, Paisie sau altii.... Marturisindu-va numele, oamenii vor stii ca nu sunteti persoane certate cu canoanele, cu disciplina din manastire sau chiar cu legea. In umbra stau numai furii si talharii. Voi alegeti calea......

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @Gabriel Duca
      Multumim de raspuns. Este FOARTE CLAR! tu nu cunosti canoanele si in final nici credinta ce zici ca o propovaduiesti. "Nu daţi cele sfinte câinilor, nici nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare şi, întorcându-se, să vă sfâşie pe voi." (Mat. 7:6) Iti spune ceva acest verset? Te crezi mai mai puternic in cuvant (cantare) decat Sfintii Parinti? Va amagiti cumplit ca faceti marturisire. In primul rand cantati pentru fratii vostri ortodocsi, caci nu cred ca muzica psaltica este atat de iubita in Romania, pe cat ar trebui. Mergeti in Ardeal si indemnati sa se cante psaltica in bisericile si manastirile de acolo. Nu e timp sa-l pierdem cu convertirea ereticilor, ci abia daca-l mai avem pentru salvarea noastra si a fratilor nostri de credinta.
      Deci daca nu-mi scriu numele Hristos nu stie cine sunt si nu ma va scrie in Cartea Sa? Iti dai seama ca e absurd ce zici. Frica de ierarhie sau de cine stie ce autoritati? Tu crezi ca daca ii intereseaza nu pot afla numele? Deci, pica si aceasta supozitie a ta.
      Domnul sa va intareasca si sa va lumineze in primul rand pentru apararea Dreptei Credinte si abia apoi pentru propovaduirea ei.

  6. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Intr-adevar, asumarea e necesara. Nu poti propovadui ortodoxia din interiorul bisericii ecumeniste. Aici e terenul lor pe care fac ce vor, aici e corabia lor care vasleste spre pierzare. Din pacate, asa stau lucrurile. Singura lupta valabila cu erezia este separarea neintarziata de ea.

  7. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Eu nu m-as ruga cu unii, care au sef pe papa, pe un om = putregai care spune ca e infailibil.

    biserica papistasa = sinagoga satanei

  8. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    si totusi de ce nu va semnati....

    poate dl gabriel duca vrea sa va treaca pe pomelnic.

  9. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @ un om

    Nici tu nu te-ai semnat !!! Un om sunt si eu. Si toti ceilalti.

    Nu din cauza fricii, nu ne semnam, pt ca fricosii nu se vor mantui. Marturisitorii DA !

    Cu o moarte sunt si eu dator. N-am ce sa ascund si de cine sa ma tem. Marian Dinita ma numesc, si sunt un fir de praf din Pitesti.

  10. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Hristos a Inviat!

    Din trupul invataturilor mintuitoare stim ca exista deopotriva si "temelii" si "nuante". Pe unele trebuie sa le facem, si pe celelalte sa nu le lasam. In muzica, partitura in sine este temelia, iar nuantele sint interpretarile. In psaltica si in marturisire, amindoua fiind ale Bisericii, ambele cer, spre autentificare, caracteristicile Ei, adica sa fie in Duh si Adevar.

    Domnul Duca, data fiind activitatea sa prolifica de imbogatire a patrimoniului musical al Bisericii, nu putem crede ca a dorit compromiterea valorilor ortodoxe, ci dimpotriva, marturisirea lor, spre slava lui Dumnezeu, insa domnia sa ar trebui sa stie ca, fara inteleapta cirma a Predaniei cu privire la locurile unde este ingaduit a savirsi rugaciunile Bisericii, exista intotdeauna pericolul sa facem ceea ce nu voim, iar in loc de a slavi pe Domnul si a-L marturisi, sa prilejuim ca idei de-ale vrajmasului sa devina fapte.
    Nu putem usor uita prietenia muzicala dintre obstea de la Diaconesti cu francmasoneria promovata voalat de discursurile pseudo-ortodoxe ale Dlui Puric, dar e bine ca maicile s-au ferit de ecumenismul fatis, e un inceput bun ca pe viitor sa se fereasca si de francmasonerie care este izvorul ecumenismului.
    Fapta propriu-zisa, pe care au subliniat-o autorii articolului, (care si ei ard de dorinta de a marturisi ca si dl Duca), este temelia, cu radacina intr-un fenomen periculos care ispiteste intreaga lume muzicala de citeva decenii incoace, anume de la inceputul curentelor eclectizante post-nihilist-neo-moderniste, iar lumea heterodoxa in mod deosebit, intrucit aceasta, goala fiind de har, il vineaza de la singura sursa nealterata a harului: Ortodoxia.
    Ca si in cazul intilnirilor interconfesionale, cei care doresc Adevarul vor sti sa-L aleaga dintre optiunile dogmatice prezentate de exponentii fiecareia, dar cei care nu-L doresc vor invata mai bine mestesugul imitarii Acestuia in viitoarele lor fapte de viclenie. Astfel, cel care marturiseste heterodocsilor, inafara de obligativitatea lui de a se afla in Duh si Adevar, este confruntat cu acest risc: ori marturiseste si pescuieste doua-trei suflete, dar da apa la moara zecilor de vrajmasi, ori nu marturiseste ducindu-se intre ei, ci mai degraba rugindu-se Acasa, intarind pe ai sai si lasind Domnului pescuirea minunata a celor rataciti.
    Dumnezeu Insusi a lasat cele 99 de oi si a cautat pe cea una ratacita, dar in acelasi timp n-a plecat niciodata dintre cele 99. Cu alte cuvinte pentru a cistiga pe cei rataciti, prin muzica dumnezeiesc-omeneasca a Bisericii, nu se cuvine a iesi din Biserica incalcind vreun canon de-al Duhului. Iar pentru a marturisi adevarul celor nestiutori se cuvine a scrie din revarsarea darurilor Duhului, printre care este si blindetea, si mustrarea intii in particular si abia pe urma rusinarea cuiva in public, caci asa spune Apostolul. Rivna cea buna sa speram ca o va rasplati Dumnezeu cu darul de a cunoaste cum sa facem lucrurile ca sa-I bineplacem Lui, precum a luminat rivna lui Pavel, adevarat apostol al neamurilor, pirga intelepciunii intre temelii si nuante.
    Avem nevoie de faptele bune ale grupului Nectarie Protopsaltul, anume cintarea efectiva, in Biserica, iar atunci cind nu calca vreun canon, si inafara zidurilor Bisericii, caci psaltica poate aprinde credinta cea dreapta in suflete strimbe, iar Biserica nu este doar cea din ziduri ci si cea din inimi.
    Avem nevoie de faptele bune ale saitului Apologeticum, anume informatii pertinente, la zi, si care trezvesc partea lumeasca a activitatii pravoslavnicului care nefiind al lumii traieste in lume si trebuie sa se fereasca de atacurile vazute si nevazute ale razboiului duhovnicesc care este aceasta viata.
    Avem nevoie si sa putem sa purtam un dialog fratesc fara sa ne injuram reciproc. Sa ajute Domnul sa vina si ziua in care putem vorbi unii cu altii spre lamurire, edificare si crestere duhovniceasca a tuturor, astfel ca marturisirea noastra sa devina curata si jertfa bine primita.

    Cu nadejde in indreptarea mea si in iertarea cititorului,
    Elena

  11. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    PS. Daca prin cuvintele sau duhul din ele am tulburat pe cineva, rog din toata inima pe acela sa ma ierte.

  12. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Fratilor apologeti, nu stiu in ce duh traiti dar cu siguranta nu in duhul Sfintilor Parinti.
    Contrastul care se creaza la un asemenea concert unde o valoare a bisericii (muzica psaltica) si o valoare culturala occidentala (muzica gregoriana) este imens.
    Frontalitatea cu care abordeaza muzica psaltica sufletul uman spune totul.E normal ca sa luptati cu actiunile ecumeniste, dar cum? asta e o actiune ecumenista? atunci cum le prezinti celorlalti ortodoxia?Spuneti-mi cum aduce-ti voi in biserica oameni de alte confesiuni daca nici macar cu un concert de prezentare a traditiei ortodoxe nu sunteti de acord.
    Cunosc parinti care nu lupta intensiv cu ecumenismul pe internet si cu alti monstri de acest fel si nici n-au viziune asa extrema asupra acestor lucruri(nu ca ar face vreun lucru nepermis) si culmea, boteaza periodic cate un catolic, cate un protestant.

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @porfirie
      de ce sa ne batem mai mult sa convertim pe eretici, decat sa ii mentinem pe ai nostri in biserica? Aceste compromisuri pot sminti pe fratii nostri mai mici, dandu-le impresia ca si papistasii il marturisesc pe Hristos. Nu te poti baga in mocirla fara sa te murdaresti. Deci mai bine sa fim atenti sa nu smintim. De cand exista aceste dialoguri, rugaciuni impreuna, cantari impreuna ce rezultate benefice au fost? Poate doar smintirea si pierderea ortodocsilor, decat convertirea unui eretic. Convertirea tine numai de harul lui Dumnezeu si de milostivirea Sa.

  13. Marius Dorobantu

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Eu cred ca exista scopuri suficient de bune si de sanatoase care sa motiveze anonimatul.

  14. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @admin
    Frate tu nu intelegi ca ne referim la doua lucruri distincte? una este mentinerea si catehizarea ortodocsilor si alta este prezentarea ortodoxiei.cum se poate face prezentarea credintei daca nu asa?Un om sincer se poate trezi la contactul cu muzica asta frumoasa, a bisericii care este psaltica.Daca ramanem inchisi asa nu se cheama ca facem misiune, nici ca suntem ortodocsi.Cum facem misiune cand facem numai scandal si nu vad in noi ca suntem frati ci ne vad ca pe niste reclusi?Misiunile astea in Africa de exemplu ai vazut cum se fac?...
    Spunemi te rog ce Canoane s-au incalcat...Si pune-te putin in locul lui Hristos.

    • Traiasca Legiunea si Capitanul!

      @porfirie
      Frate, din cate stiu eu Ortodoxia zice "Vino si vezi". Cazurile celebre de convertire asa s-au petrecut: cel ratacit ajunge "din intamplare" intr-o Biserica Ortodoxa si isi dadea seama ca a ajuns acasa.
      Trebuie sa constientizam ca nu exista sinceritate in aceste dialoguri, intalniri, ci doar viclenie pentru a pierde pe cat mai multi. Se vrea nivelarea constiintelor, ca sa nu mai facem diferente intre credinta si erezie. Se vrea lepadarea de canoane. Canonul principal incalcat este cel al rugaciunii, caci aceasta inseamna muzica bisericeasca - psaltica, in lacas eretic si alaturi de eretici. Mai sunt si alte canoane care tin de modul de interpretare a cantarilor psaltice.
      Deci, cu toata dragostea ii primim daca vin cu gand curat si sinceri sa caute Adevarul. Altfel NU! Mai important este sa nu-i pierdem pe ai nostri!

  15. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Marii Sfinti marturisitori se puteau ruga si in capisti idolesti, ori in morminte, ori in palatele marilor tirani, ba chiar si in case de desfrinare, puterea rugaciunilor lor darimind puterea rea salasluita in locurile acelea, dar nu citim pe undeva in vreo Viata de Sfint ca s-ar fi dus sa se roage Sfintul sau Sfinta in biserici eretice, inaltindu-si glasul impreuna cu aceia.

    Asadar este una a scoate din contextul liturgic un element al Artei Bisericii lui Hristos, in scopul marturisirii, si este alta a introduce intr-un context liturgic pervertit (locas de cult eretic si impreuna-cintare cu ereticii) un element al Ei.

    Inainte de marturia canoanelor, exista marturiile Scripturii. Apostolatul si marturisirea vin DUPA cunoasterea si respectarea Scripturii. Iar Scriptura interzice rugaciunea in locul si impreuna cu ereticii. Oriunde sa ne rugam, dar nu acolo. Oricind sa ne rugam, dar nu cu aceia impreuna.

  16. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Din moment ce nu exista Sfint Melurg care sa fi compus muzica polifonica pentru uz liturgic ortodox, datorita faptului ca principiul de baza al muzicii psaltice este monodic (o singura linie melodica), intelegem ca vointa dumnezeiesc-omeneasca pentru slavoslovie este non-polifonica. Polifonia se bazeaza pe principiul armoniei rezultate din efectelor audibile urechii de carne si mintii, monodia psaltica pe cel al armoniei efectului duhovnicesc, audibil urechii sufletesti. Polifonia este creatia mintii umane care faureste un idol sensibil, psaltica este creatia Duhului catre inimi. Cintarea polifonica in cadrul Bisericii Ortodoxe este o hula rafinata, care daca nu va fi contracarata dogmatic la nivel decizional de catre ierarhie, va fi contracarata de izbucnirea inimilor credinciosilor care nu vor mai suporta Sfinta Jertfa in acordurile antihristului.

  17. Nu se cuvine să facem rugăciune cu ereticii sau să ne întovărăşim cu ei

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Pe heterodocşi nu se cuvine să-i primim în casă, nici să le zicem Bun venit!:

    „Oricine se abate şi nu rămâne în învăţătura lui Hristos nu are pe Dumnezeu; cel ce rămâne în învăţătura Lui, acela are şi pe Tatăl şi pe Fiul. Dacă cineva vine la voi şi nu aduce învăţătura aceasta, să nu-l primiţi în casă şi să nu-i ziceţi: Bun venit! Căci cel ce-i zice: Bun venit! se face părtaş la faptele lui cele rele.” (II Ioan 1, 9-11)

    Trebuie să ne depărtăm de eretici:

    „Şi vă îndemn, fraţilor, să vă păziţi de cei ce fac dezbinări şi sminteli împotriva învăţăturii pe care aţi primit-o. Depărtaţi-vă de ei.” (Romani 16, 17)

    Ereticii să fie anatema:

    „Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât aţi primit – să fie anatema!” (Galateni 1, 9)

    „Pe ereticii cei nelegiuiţi, care nu se pocăiesc, afurisiţi-i şi-i lepădaţi de ceilalţi credincioşi, aducând la cunoştinţă publică îndepărtarea lor din Biserica lui Dumnezeu şi porunciţi credincioşilor să se ferească cu desăvârşire de ei, şi să nu se întovărăşească cu ei nici la vorbă, nici la rugăciune, căci ei sunt potrivnici şi duşmani ai Bisericii, strică turma lui Hristos şi batjocoresc moştenirea credinţei.“ [1]

    „Oricine va mânca cu ereticii, sau va bea, sau va face prieteşug şi dragoste şi adunare, ce se zice cu armenii (monofiziţi, n. n) sau alţii ca dânşii, unii ca aceia anatema să fie.“ [2]

    „Al 10-lea Canon al Sfinţilor Apostoli opreşte a ne ruga împreună cu ereticii şi schismaticii, măcar în casă de s-ar afla; se afuriseşte şi să nu fie primit la Sfintele Taine.

    Canonul 45 al Sfinţilor Apostoli porunceşte: Episcopul, preotul sau diaconul care numai s-ar ruga cu ereticii, să se afurisească şi dacă l-ar primi să slujească ca preot, să se caterisească.

    La tâlcuirea Canonului 47 al Sfinţilor Apostoli, scrie Sfântul Nicodim Aghioritul că latinii (papistaşii, n. n.) sunt eretici şi nu au nici Botez, nici Preoţie, şi dacă vreun preot nu botează pe cei care se întorc la Ortodoxie se afuriseşte.

    Şi Canonul 33 din Laodiceea opreşte a te ruga cu eretici şi cu schismatici. “ [3]

    „Dreptslăvitorii creştini se cuvine a se feri de eretici, şi slujirile lor a le urî. Iar mai vârtos însuşi ereticii se cuvine a se mustra şi a se înţelepţi de către Episcopi şi Presbiteri, doar cumva vor înţelege şi se vor întoarce din rătăcirea lor. Pentru aceasta şi Canonul acesta rânduieşte, că, oricare Episcop, sau Presbiter, ar primi ca de drept şi adevărat botezul ereticilor sau jertfa ceea ce se proaduce de dânşii. Unul ca acesta, poruncim ca să se caterisească. Fiindcă ce conglăsuire are Hristos cu diavolul? Sau ce parte are credinciosul cu cel necredincios? Căci cei ce primesc cele de către eretici, sau şi ei au aceleaşi socoteli ale acelora, sau cel puţin nu au osârdie spre a-i scoate pe dânşii din cacodoxia (credinţa cea rea – n. n.) lor. Că cei ce bine voiesc (adică se învoiesc) la slujbele acelora, cum pot a-i mustra pe ei ca să lepede eresul lor cel cacodox şi rătăcit?”[4]

    Despre părtăşia cu ereticii, Sfântul Theodor Studitul spune: „În legătură cu cele rânduite de Sfinţii Părinţi trebuie spus că nici a petrece, nici a mânca, nici a cânta împreună, nici a avea vreo părtăşie cu ei nu am primit, ci ‹‹Vai!›› se rosteşte asupra celor care au părtăşie cu ei, fie şi doar la mâncare sau băutură sau simplă relaţie.” [5]

    Iar Sfântul Ierarh Ioan Gură de Aur spune: „Auziţi toţi care mâncaţi împreună cu ereticii, hotărâre dureroasă: sunteţi vrăjmaşi ai lui Hristos. Căci nici cel ce este prieten cu vrăjmaşii împăratului nu poate să fie prieten al împăratului; şi nu se învredniceşte de viaţă, ci piere împreună cu vrăjmaşii şi suferă şi mai rele.” [6]

    „Auziţi iarăşi cei ce faceţi agape împreună cu ei: cum veţi scăpa de mânia ce va să vină peste voi, care vă pângăriţi împreună cu aceştia prin mâncare şi băutură laolaltă? Cum îndrăzniţi să vă apropiaţi de dumnezeieştile şi înfricoşatele Taine ale lui Hristos? Sau nu aţi auzit pe fericitul Pavel strigând că ‹‹nu puteţi bea paharul Domnului şi paharul demonilor ; nu puteţi avea parte de masa Domnului şi de masa demonilor›› (I Corinteni 10, 21)” [7]

    [1] Hotărâre canonică, Const. Ap. VI, 18, în Pravila Bisericească, Valea Plopului, 1999, p. 172.

    [2] Hotărâre a Soborului Antiohiei, canonul 70, în Pravila Bisericească, numită Cea Mică, tipărită mai întâiu la 1640, în Mănăstirea Govora, publicată acum în transcripţiune cu litere latine, Tipografia Academiei Române, 1884.

    [3] Sfântul Ioan de la Neamţ Hozevitul, Hrană duhovnicească, Ed. Lumină din Lumină, Bucureşti, 2000, p. 541.

    [4] Tâlcuire la Canonul 46 al Sfinţilor Apostoli, în Pidalion.

    [5] Dreapta Credinţă în scrierile Sfinţilor Părinţi, Sfântul Theodor Studitul, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Amfilohie de Iconium, vol. 1, Ed. Sophia, Bucureşti, 2006, p.153.

    [6] ibidem, p. 170.

    [7] ibidem, p. 171.

  18. Gabriel Duca

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Doamna Elena, va felicit pentru ravna d-voastra, numai ca trebuie sa avem si dreapta socotinta, cand facem vreo afirmatie. Pe logica d-voastra cea plina de ravna, Sfantul Serafim de Sarov, Ignatie Brianceaninov, Siluan Athonitul, Ioan din Kronstadt, Serafim de Virita, Luca al Krimeii si multi altii nu au avut parte decat de muzica numita de d-voastra antihristica. Sa nu uitam de sfintii din Pecerska si de faptul ca in timpul staretiei Sfantului Paisie Velicikovski la m-rea Neamt intr-o strana se canta muzica psaltica, in cealalta cea ruseasca polifonica. Care ar fi concluzia?
    Marturisesc caracterul inspirat de Dumnezeu al muzicii bizantine, pe care o si promovez cu orice prilej, nu sunt de acord cu muzica corala, dar nu pot face nici afirmatii de genul asta. Sa avem discernamant si sa mai citim si prin Vietile Sfintilor, nu doar sa reproducem ceea ce auzim ca spun alti fanatici, declarati ortodocsi marturisitori, dar straini de ceea ce ar trebui sa fie ortodoxia.

  19. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @admin
    Am vazut cazuri celebre de convertire insa ce sa faci sa convertesti masele?Eu cred ca asta este o metoda buna necompormitatoare. Gandestete bine ce inseaman rugaciunea in comun si de la ce premise pleaca, scrie mare SAPTAMANA DE RUGACIUNE IN COMUN etc... participa la liturghii unii la altii, se impartasesc, asta e grav, daca nu nentalnim niciodata cum altfel sa ne cunoasteam?cum pot sa fii asa inchis in tine, daca ortodoxia e inchisa ermetic cati pot veni din afara la ea? exista ecumeniste de astea prin compromis, ce daca se intalnesc si vorbesc/polemizeaza este o problema? ce parere ai de intalnirea parintelui Petru pruteanu cu baptistii? a fost ceva neinregula cu acea intalnire? nu cred...au vorbit alternativ diferite lucruri care tinea de fiecare confesiune, spre lamurire, asa au facut si aicea numai ca au cantat fiecare confesiune a cantat specificul ei.este acelasi lucru.

    "Mai sunt si alte canoane care tin de modul de interpretare a cantarilor psaltice." - adica?

  20. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @elena
    As fi vrut sa-ti dau dreptate, deseori zic ca aceasta muzica polifonica care se gaseste in unele biserici se canta sj in iad, dar trebuie sa avem o masura a lucrurilor.Si sa vorbim oamenilor frumos de ceea ce inseamna muzica psaltica si muzica corala nu cu un zel nerafinat.:)

  21. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Fratilor,

    Acum vorbesc in calitate de muzician de profesie, compozitor, teoretician si interpret, cu 25 de ani de experienta artistica in intreaga lume si in toate genurile muzicale.

    Muzica de cult se caracterizeaza in primul rind prin duhul la care se inchina acea credinta, in al doilea rind de principiile rationale din care ea deriva, si in al treilea rind de atitudinea duhoviceasca, intelectuala si de simtire in care cel ce o cinta o transmite.

    Daca nu cunoastem originile muzicii polifonice cu totii, si este de inteles, fiindca nu toata lumea se ocupa cu istoria muzicii universale, si poate nu stim nici contextul istoric, filosofic si politic al nasterii unor curente muzicale, totusi avem obligatia duhovniceasca sa cunoastem si sa credem ca originea muzicii Bisericii este Duhul Sfint.
    Muzica polifonica este corespondentul sonor al unor filosofii dihotomice, fragmentare, rasturnate, ultra-rationaliste, sau ultra-sentimentaliste, filosofii neortodoxe.

    Sfintii Melurgi au compus si compun exclusiv monodic, psaltic. Exclusivitatea alegerii lor pentru mine inseamna ceva pretios, asemanator exclusivitatii cu care toti proorocii si Sfintii propovaduiesc necesitatea pocaintei. Cind un principiu este in unanimitate gasit in activitatea tuturor celor purtatori de Duh, este un semn clar ca acel principiu este Adevarat.

    Biserica Rusa a facut unele aggiornamente artistice in duh occidental, ca urmare a francofiliei binecunoscute din secolele trecute, aceste schimbari fiind astazi vizibile peste tot in spatiul rus, in special in muzica si iconografie, dar si in arhitectura. Au o singura scuza, aceea a evlaviei cu care artistii ortodocsi continuatori ai acestor caderi din har savirsesc artele lor, evlavie care ii absolva de pacatul ereziei fatise, fiindca evlavia poate fi semnul prezentei harului, a candorii, in actul rugaciunii cintate sau pictate.
    Asadar vorbim in primul rind despre continutul de har, care in psaltica este deplin, iar in muzica ortodoxa rusa este in proportie mai mica din pricina influentei duhului satanic care a inspirat polifonia, duh "supus" de duhul rugaciunii evlavioase si smerite. Este diferenta dintre rugaciunea unui Sfint si cea a unui om patimas care se roaga sincer. Daca cineva considera ca acestea ar fi egale in har, sint suficiente scrieri filocalice pentru edificare.
    In al doilea rind vorbim despre continutul de adevar, care este partea dogmatic-conceptuala a unei opere de arta, care in psaltica este deplin, fiindca exprima O singura voce si un singur Trup si un Singur Adevar si o singura inima si o singura intelegere, iar in muzica polifonica exprima mai multe gindiri, mai multe perceptii ale adevarului, deducind ca din felurime s-ar naste unimea, iar nu invers. Este diferenta dintre Crez si gindirea lui Kant.
    Ca polifonia poate gidila placut urechea de carne nu neaga nimeni, dar duhovniceste omul ar trebui sa caute puritatea credintei Sfintilor, lasata cu nevointele lor peste fire, prin purtarea de grija a lui Dumnezeu. Ne inchinam si cinstim si icoanele realiste, sau de orice fel ar fi ele daca sint in Biserica ortodoxa, insa inima si duhul nostru trebuie sa faca un efort sa treaca peste infatisarea opaca a chipului Sfint slutit de filtrarea sa prin tehnici straine de Duh, pe cind in fata unei icoane byzantine pictate de un om cu viata sfinta sufletul crestin se umple de fericire, de nadejde, de Viata. Cine iubeste, nu vrea mai putin din Cel Iubit, ci mai mult, mai desavirsit, mai curat.

    Sfintii rusi puteau iubi chiar si prin filtrul pacatos al muzicilor apusene, dar in mod sigur ar fi iubit mai fericit cintarea neprihanita a dumnezeiestilor Parinti.

  22. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    @porfirie
    Muzica psaltica este si ea corala deoarece este cintata de un cor.
    Muzica polifonica inseamna mai multe linii melodice distincte, si cu un continut muzical diferit, cintate in acelasi timp.
    In general muzica bisericii ruse este nu atit polifonica, cit armonica, adica o linie melodica acompaniata de mai multe linii auxiliare care o sustin din punct de vedere armonic.
    Ceea ce auzim in bisericile din Romania este o adaptare pe cuvinte de rugaciune a muzicii compozitorilor marxisti, in ce priveste melodia, intervalele, cadentele, ritmul, armonia, nuantele, accentele, metrica si duhul proletar. Daca la rusi avem de-a face cu cintari mai mult armonizate, cintate blind, la romini avem de-a face cu propaganda marxista in spatiu liturgic. Acesta este un fapt duhovnicesc, ideologic si muzical, care denota in primul rind lipsa discernamintului duhovnicesc al celor care promoveaza asa ceva.

    Doresc sa sustin exclusiv activitatea de promovare a muzicii psaltice in primul rind in bisericile rominesti, fiindca doar puterea ei necompromisa si sfintitoare mai poate trezi urechile sufletesti adormite de ispitele lumii.

    Cind este vorba de dogma si de dreapta credinta, nu ma intereseaza un discurs "frumos", ci unul adevarat, fiindca marturisirea de credinta cere exprimarea adevarului, iar nu magulirea preferintelor unora, chiar de ar fi si majoritari. Adevarul este Unul Singur, in TOT ceea ce tine de ortodoxie. In Biserica lui Hristos nu sint preferinte personale, ci poruncile lui Hristos, care nu se dau dupa placul vremii, ci dupa Voia Lui.

    Daca sint dura, este pentru ca sint o ticaloasa plina de pacate, dar ticalosia mea nu va lasa nemarturisit pe Cel Care ma poate scoate din ea.

    Mintuire sa dea Dumnezeu tuturor, si imi cer iertare de la fiecare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*