Mitropolitul Ierotheos de Navpaktos si Sfantul Vlasie: SFANTUL MARCU EVGHENICUL DESPRE CATOLICI
Sfantul Marcu Evghenicul, mitropolitul Efesului, a fost un neinfricat marturisitor al credintei la Sinodul de la Ferrara-Florenta, pentru ca nu a cedat presiunilor papale si santajelor, ramanand pana la sfarsit un marturisitor al credintei. Nu numai ca in timpul acelui Sinod a dovedit ratacirile latinilor, dar in acelasi timp a dovedit si falsurile (mistificarile).
Desigur ca la inceput Sfantul Marcu Evghenicul s-a comportat cu noblete, dar mai tarziu, cand si-a dat seama de mijloacele necurate la care se pretau pentru a-si atinge scopul, de presiunile, falsurile, santajele, constrangerile si vicleniile latinilor, a devenit un marturisitor al credintei. Pozitia sa a fost de la un capat la altul romana, deoarece adevaratii romei sunt imparati ai spiritului, sunt aristocrati ai duhului, pot sa dialogheze cu luciditate si cumpatare, liniste si noblete. Cand insa este vorba de indepartarea de la adevarul revelat si cand vad mijloace necurate ale celorlalti pentru atingerea scopului, atunci devin marturisitori ai credintei. Pentru ca Hristos nu-si doreste doar cautatori, ci si marturisitori.
Sfantul Marcu Evghenicul avea o buna cunoastere a realitatii. Adica, el stia ca noi i-am taiat pe latini din Trupul Bisericii, deoarece latinii au cazut in erezia Filioque. O expune un text al sau care este destul de sugestiv. Scrie Sfantul Marcu:
„Asadar, ei ne-au dat pricina de schisma, proclamand pe fata adaosul la Crez, pe care il graiau mai inainte pe ascuns. Si noi ne-am despartit primii de ei, ba mai degraba i-am despartit si i-am taiat de la trupul comun al Bisericii. Spune-mi, de ce i-am despartit? Oare fiindca tin dreapta credinta sau pentru ca au dat la iveala in chip drept adaosul la Crez? Cine ar spune aceasta, fara numai daca este foarte zdruncinat la creier? Nu, ci pentru ca gandesc lucruri absurde si rau-credincioase si fiindca au facut adaosul fara temei. Asadar, i-am lepadat ca pe niste eretici, si de aceea ne-am despartit de ei… atunci sunt eretici si ca pe niste eretici i-am taiat”.
Din acest text putem sa extragem cateva adevaruri:
Intai, ca latinii au scornit erezia Filioque, pe care mai inainte o credeau in ascuns, o spuneau printre dinti.
Al doilea, noi ortodocsii ne-am despartit de buna voie de latini, care e acelasi lucru cu faptul ca i-am taiat de la Trupul comun al Bisericii, ca pe unii ce cugeta dogme rau-cinstitoare si pentru ca au adaugat cuvantul „Filioque” in Simbolul de Credinta in chip nelegiuit.
Al treilea, latinii prin adaosul Filioque sunt eretici si ca pe niste eretici i-am taiat din Biserica. Toti cei care sustin ca latinii cred corect si exprima corect dogma despre Filioque, acestia sunt „puternic zdruncinati la creier”. Adica au suferit o comotie cerebrala.
Prin urmare, conform invataturii Parintilor Bisericii, precum o exprima Sfantul Marcu Evghenicul, latinii (catolicii) sunt eretici, despartiti de Biserica si, fireste, sunt in afara Bisericii si nu au taine.
Iunie 2001
(tradus din greaca de ierom. Fotie dupa „ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ”, editie trilunara de invatatura ortodoxa, anul III, nr. 3, iulie – septembrie 2001)
sursa: Pelerin ortodox
Traiasca Legiunea si Capitanul!
" Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine."
( Ioan 15, 26).
Deci, Duhul Sfant purcede de la Tatal, nu si de la Fiul.
Mangaietorul= Duhul Sfant.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Prin invierea Lui Hristos nu se intalege doar biruinta asupra morti , si se intalege si faptul ca moartea nu poate biruii relatia dintre Tatal , Fiul si Duhul Sfant, deci moartea nu are biruinta asupra vieti, deci moartea nu a putut sa inchida pe Domnul nostru Iisus in moartea sa din cauza pricinei Duhului datator de viata care locuia in Domnul Nostru Iisus Hristos, dar nu ca doar locuia ci era contopit cu Acesta. Prin moartea si invierea Domnului nostru Iisus Hristos nu intalegem doar faptul ca El era atat Dumnezeu cat si Om , mai intalegem si relatia Sa cu Tatal si nu numai cu Tatal ci si cu Duhul Sfant care avea sa fie trimis de catre Fiul de la Tatal. Cand Fiul a zis ca o sa ne trimita pe Mangaietorul nu doar Fiul a zis ci si Tatal a zis acelasi lucru. Cand Mangaietorul a venit pentru ca a fost trimis de catre Fiul ca venind de la Tatal, nu a venit de unul singur ca venind de la sine, Mangaietorul a venit si cu Tatal si cu Fiul. Prin moartea si invierea Domnului nostru Iisus Hristos nu se intalege doar biruinta Sa asupra mortii ,pentru ca din faptul acesta se arata relatia Sa cu Tatal si cu Duhul Sfant . Contopirea Tatalui , Fiului si a Duhului Sfant arata clar relatia de contopire si o unitate indisolubila.
Papistasi intaleg aceasta relatie dintre cei trei intr-un mod eronat , necunoscand si neintalegand definirea Duhului Sfant ca unul ce lumineaza si intalepteste pe om si face cunoscuta lucrarea lui Dumnezeu in om.
Degeaba vor unii astazi sa unifice si sa uneasca pe toti sub o credinta stramba si sub un adevar partinitor.
Intalegerea unitati a tuturor celor care cred in Domnul nostru Iisus Hristos nu se poate face decat printr-o credinta dreapta si bine definita si intaleasa.
Oricine incerca sa defineasca pe Dumnezeu , sa defineasca pe un Dumnezeu viu si sa faca cunoscuta relatia dintre Tatal , Fiul si Duhul Sfant nu va putea cuprinde sau captura intalesul Tainic al Duhului Sfant dat noua de catre Mantuitorul nostru chiar daca sunt ei papistasi sau episcopi sau vicari sau cum vor ei sa mai fie numiti.
Ar trebuii sa iau din nou aminte , si sa privesc si sa intaleg cum preotia Aronica a fost inlocuita, si orice alta mladita altoita in acest pomn al vietii = care astazi este "Biserica" ,de si a fost altoita poate fi inlocuita si taiata oricand . Pentru ca numai unitatea Duhului Sfant produce rod. Numai conlucrarea si contopirea cu Hristos ramane si rezista focului de orice fel. Fara Hristos si fara Biserica risipim si fara de Hristos nu putem face nimic .
Puterea cuvantului ramane in invierea Sa ca unul ce a fost inviat din morti, pentru ca stim ca Tatal l-a inviat aratand tuturor al cui Fiu era El, si pentru cei care au crezut le-a trimis lucrarea Lui ca si mangaiere prin Mangaietorul Duhul prin care noi am luat viata si am inviat intru Hristos. Hristos a inviat.