I1: Au voie preotii care se afla in relatie de rudenie, ca tata si fiu, sa slujeasca la acelasi altar si respectiv in aceeasi parohie?
Pr. M.Valica. Din punct de vedere biblic, canonic si a Sf. Traditii a Bisericii Ortodoxe nu a existat si nu exista o asemenea restrictie, exceptie facand unele eparhii din Biserica Ortodoxa Romana. Ba dimpotriva este randuit biblic si continuat in istoria Bisericii, slujirea impreuna a tatalui si a fiului ca preoti la acelasi Sf. Altar. Personal am marea bucurie de a sluji la acelasi Sf. Altar cu fiul meu preot, datorita chemarii si voii lui Dumnezeu si intelepciunii pastorale a episcopului meu eparhiot.
I1: Ce anume prevede Vechiul Testament in acest sens?
Pr. M.V. Intr-un firesc dumnezeiesc al eficientei pastorale in Vechiul Testament se randuieste la porunca Domnului prin Moise (Levitic 8, 36) slujirea la Cortul Sfant in echipa tata-fiu, ca preoti. De exemplu la Iesire 29,1: “Iata ce trebuie sa savarsesti asupra lor, cand ii vei sfinti sa-Mi fie preoti:… 29,4: Apoi sa aduci pe Aaron si pe fiii lui la intrarea cortului adunarii si sa-i speli cu apa… 29,8: Dupa aceea sa aduci si pe fiii lui si sa-i imbraci cu hitoane…29,9: Sa-i incingi cu braie si sa le pui turbanele; si-Mi vor fi preoti in veac. Asa vei sfinti tu pe Aaron si pe fiii lui.
Apoi se arata clar ca ei slujesc impreuna si dupa sfintirea ca preoti: Iesire 29,10: Sa aduci apoi vitelul inaintea cortului adunarii si sa-si puna Aaron si fiii lui mainile pe capul vitelului, inaintea Domnului, la usa cortului adunarii”.
Porunceste ca aceasta randuiala de aducere de jertfa si slujire sa fie vesnica si ca unul din fiii lui Aaron sa urmeze ca Mare Preot si sa primeasca ca mostenire si vesmintele cu care a slujit Aaron: Iesire 29, 24: Sa le pui toate pe bratele lui Aaron si pe bratele fiilor lui, ca sa le aduca, leganandu-le, inaintea Domnului… Iesire 29,28: Si acestea sa fie prin lege vesnica pentru Aaron si fiii lui din cele ce aduc fiii lui Israel… Iesire 29, 29: Vesmintele sfinte cele pentru Aaron sa fie, dupa el, ale fiilor sai, si sa fie unsi si sfintiti, imbracati cu ele; Iesire 29,30: Marele preot dintre fiii lui, care-i va urma si care va intra in cortul adunarii, ca sa slujeasca in locul cel sfant, se va imbraca cu ele sapte zile”. Vezi pe larg si cap. 8 din Levitic.
Se stie faptul ca fii lui Samuel Ioel si Abia au fost impreuna cu tatal lor la Cortul Sfant. In mai multe locuri este mentionat Aaron impreuna cu fii sai. Pentru slujirea preoteasca nu li se cerea candidatilor la preotie decat descendenta din Aaron si integritatea fizica: Levitic 21.17-23.
Lipsa urmasilor ca preoti la Cortul Sfant a fost chiar pedepsita si apoi randuita semintia lui Levi la indemnul lui Aaron: Numeri 3,4: Insa Nadab si Abiud au murit inaintea fetei Domnului, cand au adus foc strain inaintea fetei Domnului in pustiul Sinai, neavand copii, si au ramas preoti numai Eleazar si Itamar cu tatal lor Aaron; Numeri 3, 5-6: Atunci a grait Domnul cu Moise si a zis: “Ia semintia lui Levi si o pune la indemana lui Aaron preotul, ca sa-l ajute in slujba lui”. (Vezi si Levitic 16, 8-19).
Pentru slujirea lor li se cuvenea parga din toate cele inchinate lui Dumnezeu de fii lui Israel fiind mentionati din nou preotii impreuna cu fii lor: Numeri 18.1-15; Levitic 6. 14-18. (Vezi si Numeri 18, 2: Apropie-ti pe fratii tai, semintia lui Levi, neamul tatalui tau, ca sa fie pe langa tine si sa-ti slujeasca; iar tu si fiii tai impreuna cu tine veti fi la cortul adunarii).
I1: In Noul Testament exista vreo mentiune in legatura cu acest lucru?
Pr. M.V. Iisus Hristos a ales primii chemati la apostolat tot rudenii stranse: doi frati Petru si Andrei, Iacob si Ioan impreuna cu tatal lor, care din pacate nu a raspuns chemarii lui Iisus – decat numai fiii lui – Matei 4, 18-22: Pe cand umbla pe langa Marea Galileii, a vazut pe doi frati, pe Simon ce se numeste Petru si pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja in mare, caci erau pescari. Si le-a zis: Veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni. Iar ei, indata lasand mrejele, au mers dupa El. Si de acolo, mergand mai departe, a vazut alti doi frati, pe Iacov al lui Zevedeu si pe Ioan fratele lui, in corabie cu Zevedeu, tatal lor, dregandu-si mrejele si i-a chemat. (deci si pe tatal lor l-a chemat). Iar ei indata, lasand corabia si pe tatal lor, au mers dupa El”.
I1: Canoanele ce prevad? Exista vreo recomandare? Sau vreo interdictie?
Pr. M.V. In mod absolut, in nici un canon nu exista vreo interdictie ori restrictie in acest sens de a sluji tata si fiu ca preoti la acelasi Sf. Altar.
Pentru a evita nepotismul exista restrictii doar pentru episcopi de a nu-si numi rudele ca urmasi in scaun sau administratori ai eparhiei lor. Canonul 76 apostolic stabileste : ”Oranduim ca nu se cuvine ca episcopul sa hirotoneasca in demnitatea episcopala pe cine voieste, daruind-o fratelui sau fiului sau altei rude, caci nu este drept sa se randuiasca mostenitori episcopiei, daruind simtirii (patimei) omenesti cele ce sunt ale lui Dumnezeu; pentru ca nu se cade a pune Biserica lui Dumnezeu sub mostenitori. Iar daca va face cineva aceasta, hirotonia sa ramana fara tarie, iar el sa se pedepseasca”. (Vezi si restrictiile hirotonirii episcopilor prin puterea si influenta lumeasca: 1, 30 ap.; 4 Sin. I ec.; 3 Sin.VII ec.; 19, 23 Antioh.; 22, 49 Cartagina).
Episcopul sa nu hirotoneasca pe vreo ruda a sa ca urmas al lui, la Episcopie. Veniturile bisericesti trebuiesc administrate de Episcop, cu stirea clericilor din eparhie. Episcopul care le da spre administrare rudelor sale sa fie tras la raspundere de Sinod (25 Antiohia; 41 ap. – Veniturile Bisericii sa se intrebuinteze cu folos pentru trebuintele Bisericii, pentru intretinerea clerului, pentru vaduve, saraci si straini 41, 59 ap.;10, 11 Teofil. Alex).
Se stie ca poporul (credinciosii) are dreptul de a participa la alegerea clerului (6 Sardica; 50 Cartagina). Daca credinciosii sunt de acord ca fiul unui preot sa fie hirotonit si acestia stiu ca este vrednic sa slujeasca alaturi de tatal sau, atunci este conform Canoanelor si perfect biblic si este firesc sa fie asa.
Nenumirea sau indepartarea fiului de preot de la acceasi parohie desfiinteaza a priori prezumtia de corectitudine a familiei preotului, slabeste increderea in relatia episcop-preot si aduce multe suspiciuni si in randul credinciosilor, care pot pune sub semnul intrebarii si al indoielii increderea in preotul paroh si familia acestuia.
In lumea laica fiii/fiicele de medici, avocati, ingineri, profesori, etc., lucreaza impreuna cu parintii lor in aceeasi categorie socio-profesionala. Traditia Bisericii arata clar ca acolo unde tatal preot a slujit cu fiul preot la acelasi altar, s-a intarit parohia respectiva si a adus multa stabilitate si folos duhovnicesc. La motivatia hristica se adauga si cea psihologica privind slujirea Bisericii cu toata responsabilitatea, deoarece de felul cum te ingrijesti de ea, vor beneficia si urmasii lui, daca are fii preoti.
Pentru ca o eparhie sa fie puternica din punct de vedere pastoral trebuie sa fie intarite sub toate aspectele parohiile si respectiv familiile preotilor, care sustin eparhia.
I2.: Mai aveti inca un exemplu de prigonire a Bisericii-dinauntru?
Pr.M. V. La fel se intampla si cu inventarierea averii Bisericii, nu conform canoanelor, (Bunurile bisericesti trebuiesc inventariate, ca sa nu fie confundate cu ale clericilor– 40 ap.; 24 Antiohia; Averea fiecarei manastirii sa fie trecuta intr-un inventar, care se pastreaza la Episcopie, 1 I-II) ci „normelor europene… si in dublu exemplar, unul si pentru Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, ca sa reproduc exact din adresa nr. 392 din 19.09. 2009 trimisa de centrul eparhial, la ordinul administratiei Patriarhale.
Se poate observa fara putinta de tagada ca Episcopia transmite la puterea lumeasca inventarul averii Bisericii, contrar Sf. Canoane. Aceste inventarieri de bunuri trimise si puterii laice demonstreaza ca Biserica este subordonata statului si achieseaza alinierii si mondializarii cu orice pret, la toate nivelurile cerute de artizanii globalizarii, care includ si evalueaza Biserica doar dupa criterii economice si nu dupa criteriile pastorale si de discretie patrimoniala.
Privitor la inventarierea bunurilor Bisericii Sf. Parinti au recomandat discretie tocmai pentru a nu atrage ura, invidie si manie proletara, cum deja s-a petrecut din partea sociatatii civile, asupra Bisericii recente…
Stim din Sf. Scriptura din Cartea IV Regi cap. 20, 12-20 ca regele Iezechia a fost atentionat de proorocul Isaia si pedepsit de Dumnezeu tocmai pentru ca a aratat strainilor vistieriile templului si bogatiile din stapanirea lui: ”In vremea aceea Merodac Baladan, fiul lui Baladan, regele Babilonului, a trimis scrisoare si dar lui Iezechia caci auzise ca Iezechia a fost bolnav. Ascultand Iezechia pe trimisi, le-a aratat camarile sale, argintul, aurul, aromatele, mirurile cele scumpe si toata casa sa de arme si tot ce se afla in vistieriile sale; si nu a ramas nici un lucru din casa sa si din toata stapanirea sa pe care sa nu-l fi aratat lor Iezechia. Venind insa Isaia proorocul la regele Iezechia, a zis catre el: “Ce au zis oamenii acestia si de unde au venit la tine?” Iezechia a raspuns: “Dintr-o tara departata, au venit din Babilon”. Isaia a zis: “Ce au vazut ei in casa ta?” Si Iezechia a zis: “Tot ce este in casa mea au vazut si n-a ramas nici un lucru din vistieriile mele pe care sa nu-l fi vazut”. Atunci Isaia a zis: “Asculta cuvantul Domnului: Iata vor veni zile cand vor fi luate toate cate sunt in casa ta si ce-au adunat parintii tai pana in ziua aceasta si vor fi duse la Babilon. Nimic nu va ramane, zice Domnul”. (vers. 12-16)
Cred ca Biserica este deasupra timpurilor si a vremurilor trecatoare si nu trebuie sa stea la comanda si discretia puterii seculare europene sau mondiale, sau sa se alinieze dupa duhul lumii privind legislatia muncii, normelor laice patrimoniale ori altor principii de organizare, cu pretul desconsiderarii Canoanelor Bisericii.
I1: Cunoasteti cazuri concrete cand unui preot-fiu i s-a interzis sa lucreze cu preotul-tatal, numai pentru ca exista acest raport de filiatie?
Pr. M.V. Cunosc, dar nu in eparhia Sucevei si Radautilor. Nu as vrea sa dau exemple ca sunt bine cunoscute de cei afectati de astfel de atitudini.
I1: Exista riscul, lucrand impreuna, sa „faca afaceri” care ar putea sminti lumea? Ce e de facut in acest caz?
Pr. V.M. Este posibila si aceasta situatie, insa nu se poate desconsidera o traditie biblica si canonica a Bisericii in schimbul adoptarii unei politici personale a drobului de sare. Daca se intampla si nereguli sunt atatea mijloace pastorale si canonice sa se indrepte acea greseala. Pana la proba contrarie se cuvine sa se acorde prezumtia de nevinovatie si toata increderea, intrucat daca a primit marele dar de a administra Tainele Bisericii, care sunt dumnezeiesti si vesnice, cu atat mai mult va fi cinstit si demn sa administreze si bunurile pamantesti si trecatoare, cu aceeasi responsabilitatea preoteasca. Daca nu se gandeste asa, atunci inseamna ca se pune din partea episcopului mai mult grija, accentul si prioritatea pe bunurile administrative si nu pe cele duhovnicesti.
Pr. Dr. Mihai VALICA
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Doamne Iisuse, mântuieşte-mă pe mine, păcătosul!
MIC INDRUMAR BIBLIC ORTODOX ( varianta finala)
Cuprins
1. DESPRE SFANTA TREIME ( DUMNEZEU IN TREI PERSOANE)
( pentru Martorii lui Iehova)
2. CINE ESTE IISUS
3. DESPRE FAPTE BUNE ( pentru protestanti, care sustin ca mantuirea e numai prin credinta)
4. DESPRE BOTEZUL COPIILOR
5. SFANTA TRADITIE
6. DESPRE IMAGINI IN BISERICA
7. DESPRE INCHINAREA LA INGERI/ SFINTI
8. IMPOTRIVA SUPREMATIEI PAPALE
9. DESPRE GHICIT ( deschiderea Cartii)
10. DESPRE POCAINTA
11. DESPRE CONTINUITATEA BISERICII DE LA APOSTOLI PANA ASTAZI
12. NU ORICINE POATE INTERPRETA SCRIPTURA
13. DESPRE VESNICIA CHINURILOR IADULUI ( Impotriva Martorilor)
14. SUNTEM MANTUITI PRIN HAR, CREDINTA, FAPTE BUNE
15. IMPOTRIVA PREDESTINARII
16. DESPRE VORBIREA IN LIMBI
17. DESPRE TRUPUL SI SANGELE DOMNULUI ( cum ca nu sunt doar simboluri, cum spun protestantii)
18. CINE SUNT PREOTII
19. DE CE TINEM DUMINICA, NU SABATUL, CA ADVENTISTII
1. DESPRE SFANTA TREIME ( DUMNEZEU IN TREI PERSOANE)
( pentru Martorii lui Iehova)
” Şi după ce s-a botezat tot poporul, botezându-Se şi Iisus şi rugându-Se, s-a deschis cerul, Şi S-a coborât Duhul Sfânt peste El, în chip trupesc, ca un porumbel, şi s-a făcut glas din cer: Tu eşti Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit.”
( Luca 3: 21- 22).
Domnul Iisus a zis: ” Iar Eu şi Tatăl Meu una suntem.” ( Ioan 10: 30).
” Căci trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh, şi Aceşti trei Una sunt.” ( I Ioan 5: 7).
” Căci căruia dintre îngeri i-a zis Dumnezeu vreodată: “Fiul Meu eşti Tu, Eu astăzi Te-am născut”; şi iarăşi: “Eu Îi voi fi Lui Tată şi El Îmi va fi Mie Fiu”? Şi iarăşi, când aduce în lume pe Cel întâi născut, El zice: “Şi să se închine Lui toţi îngerii lui Dumnezeu”. Şi de îngeri zice: “Cel ce face pe îngerii Săi duhuri şi pe slujitorii Săi pară de foc”; Iar către Fiul: “Tronul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului; şi toiagul dreptăţii este toiagul împărăţiei Tale.”( Evrei 1: 5- 8).
” Harul DOMNULUI nostru IISUS HRISTOS şi dragostea lui DUMNEZEU şi împărtăşirea SFÂNTULUI DUH să fie cu voi cu toţi!” ( II Corinteni 13: 13).
2. CINE ESTE IISUS
" Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă în numele Lui. " ( Ioan 20: 31);
" Iisus este Domnul" ( Romani 10: 9);
" Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi" ( Romani 10: 9);
" Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu." ( I Timotei 1: 15);
" mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul, Mântuitor al lumii." ( I Ioan 4: 14);
" Iisus Hristos a venit în trup" ( I Ioan 4: 2);
" Hristos Iisus, Domnul meu" ( Filipeni 3: 8);
" Domnul meu şi Dumnezeul meu!" ( Ioan 20: 28);
" Dumnezeu, Mântuitorul meu" ( Luca 1: 47);
" Cred că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu." ( Fapte 8: 37);
" Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor." ( Apocalipsa 19: 16);
" am primit, că Hristos a murit pentru păcatele noastre după Scripturi; Şi că a fost îngropat şi că a înviat a treia zi, după Scripturi; Şi că S-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece; În urmă S-a arătat deodată la peste cinci sute de fraţi, dintre care cei mai mulţi trăiesc până astăzi, iar unii au şi adormit; După aceea S-a arătat lui Iacov, apoi tuturor apostolilor" ( I Corinteni 15: 3- 7);
" 25. Şi Iisus i-a zis: Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi. 26. Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri în veac. Crezi tu aceasta? 27. Zis-a Lui: Da, Doamne. Eu am crezut că Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, Care a venit în lume." ( Ioan 11: 25- 27);
Iisus ne mantuieste: " Crede în Domnul Iisus şi te vei mântui tu şi casa ta." ( Faptele Apostolilor 16: 31).
3. DESPRE FAPTE BUNE ( pentru protestanti, care sustin ca mantuirea e numai prin credinta)
” Căci Fiul Omului va să vină întru slava Tatălui Său, cu îngerii săi; ŞI ATUNCI VA RĂSPLĂTI FIECĂRUIA DUPĂ FAPTELE SALE.” ( Matei 16: 27);
” Şi pentru ce Mă chemaţi: Doamne, Doamne, ŞI NU FACEŢI CE VĂ SPUN?” ( Luca 6: 46);
” Iar El a zis: Aşa este, dar fericiţi sunt şi cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu ŞI-L PĂZESC.” ( Luca 11: 28).
” Nici o sluga nu poate sa slujeasca la doi stapani. Fiindca sau pe unul va uri si pe celalalt il va iubi, sau de unul se va tine si pe celalalt il va dispretui. NU PUTETI SA SLUJITI LUI DUMNEZEU SI LUI MAMONA.
Toate acestea le auzeau si fariseii, care erau iubitori de argint,si-L luau in bataie de joc.
Si El le-a zis: VOI SUNTETI CEI CE VA FACETI PE VOI DREPTI INAINTEA OAMENILOR, DAR DUMNEZEU CUNOASTE INIMILE VOASTRE; căci ceea ce la oameni este inalt, uraciune este inaintea lui Dumnezeu.” ( Luca 16: 13-15);
” DE MA IUBITI, PAZITI PORUNCILE MELE.” ( Ioan 14: 15);
” DACA PAZITI PORUNCILE MELE, VETI RAMANE INTRU IUBIREA MEA” ( Ioan 15: 10);
” Ci, in orice neam, cel ce se teme de El SI FACE DREPTATE este primit de El.” ( Fapte 10: 35).
” DUMNEZEU, CARE VA RASPLATI FIECARUIA DUPA FAPTELE LUI:
Viata vesnica celor ce, PRIN STARUINTA IN FAPTA BUNA, cauta” ( Romani 2: 5-7);
” Si intru aceasta stim ca L-am cunoscut, DACA PAZIM PORUNCILE LUI.
Cel ce zice: L-am cunoscut, dar poruncile lui nu le pazeste, mincinos este si intru el adevarul nu se afla.” ( I Ioan 2: 3-4);
” Prin aceasta cunoastem pe fiii lui Dumnezeu si pe fiii diavolului:ORICINE NU FACE dreptate nu este din Dumnezeu, nici cel ce nu iubeste pe fratele său” ( I Ioan 3: 10);
” Căci dragostea de Dumnezeu aceasta este: SA PAZIM PORUNCILE LUI; si poruncile Lui nu sunt grele.” ( I Ioan 5: 3);
” nu urma raul, ci binele. CEL CE FACE BINE DIN DUMNEZEU ESTE; cel ce face rau n-a vazut pe Dumnezeu.” ( III Ioan 1: 11);
” Si marea a dat pe mortii cei din ea, si moartea si iadul au dat pe mortii lor, SI JUDECATI AU FOST, FIECARE DUPA FAPTELE SALE.” ( Apocalipsa 20: 13).
4. DESPRE BOTEZUL COPIILOR
Noi, crestinii ortodocsi, botezam copii pentru ca:
” Răspuns-a Iisus şi i-a zis: Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va naşte cineva de sus, nu va putea să vadă împărăţia lui Dumnezeu.” ( Ioan 3: 3);
” Şi el, luându-i la sine, în acel ceas al nopţii, a spălat rănile lor şi s-a botezat el şi toţi ai lui îndată.” ( Fapte 16: 33);
” Am botezat şi casa lui Ştefana” ( I Corinteni 1: 16);
” Şi toţi, întru Moise, au fost botezaţi în nor şi în mare.” ( I Corinteni 10: 2).
Dovada ca marturia nasilor la botez e valabila:
” Şi văzând Iisus credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate îţi sunt păcatele tale!” ( Marcu 2: 5).
Botezul inlocuie circumcizia ( care stim ca se facea la 8 zile de la nastere):
” Iată eu, Pavel, vă spun vouă: Că de vă veţi tăia împrejur, Hristos nu vă va folosi la nimic.” ( Galateni 5: 2).
Persoanele adulte nebotezate ( cum sunt in India) trebuie catehizate inainte de botez.
5. SFANTA TRADITIE
1. De unde stia Pavel numele vrajitorilor lui faraon, care l-au infruntat pe Moise ( ma refer la Iannes si Iambres, din II Timotei 3: 8), ca in Vechiul Testament nu apare numele lor? Raspunsul: din Traditie.
2. Dar apostolul Iuda de unde stia ce a spus patriarhul Enoh, ( vezi Iuda 1: 14), ca in VT nu apare nici un citat din Enoh? Raspunsul: din Traditie.
3. De unde stia apostolul Iuda ce i-a spus arhanghelul Mihail Satanei atunci cand a murit Moise ( vezi Iuda 1: 9), ca in VT nu scrie? Raspunsul: din Traditie.
4. De unde il citeaza Pavel pe Domnul Iisus ( vezi Fapte 20: 35), ca in Evanghelii nu apar aceste Cuvinte? Raspunsul: din Traditie.
5. De unde avem termenul ” Sfânta Treime”, ca nu exista in Sfanta Scriptura?
6. De ce crestinii se inchina duminica? Ca nu e o porunca expresa in Biblie, ci Traditia ne-o spune asta.
7. De unde stim care e forma crucii pe care a fost rastignit Domnul Iisus (ca Martorii spun ca Hristos a fost rastignit pe un stalp si sunt si alte feluri de cruci, precum crucea Apostolului Andrei) ? Din Traditie.
VT= Vechiul Testament
6. DESPRE IMAGINI IN BISERICA
- ” O, galateni fara de minte, cine v-a ademenit pe voi sa nu va incredeti adevarului, pe voi, IN OCHII CARORA A FOST ZUGRAVIT IISUS HRISTOS RASTIGNIT?” ( Galateni 3: 1).
- ” Cortul insa sa-l faci din zece covoare de in rasucit si de matase violeta, stacojie si visinie; IN TESATURA LOR SA FACI CHIPURI DE HERUVIMI ALESE CU ISCUSINTA”
( Iesirea 26: 1);
- ” Sa faci o perdea de in rasucit si de matase violeta, stacojie si visinie, rasucita, IAR IN TESATURA EI SA AIBA CHIPURI DE HERUVIMI ALESE CU ISCUSINTA” ( Iesirea 26: 31).
- Fara a ne mai gandi la heruvimii de pe chivotul legii ( vezi Iesirea cap. 25: 18).
- ” Si a facut in Sfanta Sfintelor doi heruvimi de lemn de maslin, inalti de zece coti.
O aripa a heruvimului era de cinci coti si cealalta aripa a heruvimului era tot de cinci coti. Zece coti erau de la un varf al aripilor lui pana la varful celeilalte aripi.
Tot de zece coti era si celalalt heruvim; amandoi heruvimii aveau aceeasi masura si aceeasi infatisare.
Inaltimea unui heruvim era de zece coti; la fel si celalalt heruvim.
Si a asezat el heruvimii la mijloc, in partea de la fund a templului. Aripile heruvimilor erau insa intinse; si atingea aripa unui perete, si aripa celuilalt heruvim atingea celalalt perete. Iar celelalte aripi ale lor se atingeau in mijlocul templului, aripa de aripa.
Si a imbracat el heruvimii cu aur.
PE TOTI PERETII TEMPLULUI DE JUR IMPREJUR, PE DINAUNTRU SI PE DINAFARA, A FACUT CHIPURI SAPATE DE HERUVIMI, DE COPACI, DE FINICI SI DE FLORI IMPODOBITE.”
( III Regi 6: 23-29, dar in Biblia Cornilescu I Imparati/ Regi 6: 23- 29).
” Apoi să faci doi heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului;
Să pui un heruvim la un capăt şi un heruvim la celălalt capăt al capacului.
şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor.”
( Iesirea 25: 18- 20; despre capacul chivotului Legii).
7. DESPRE INCHINAREA LA INGERI/ SFINTI
” Iar îngerului Bisericii din Filadelfia scrie-i: Acestea zice Cel Sfânt, Cel Adevărat, Cel ce are cheia lui David, Cel ce deschide şi nimeni nu va închide şi închide şi nimeni nu va deschide: 8. Ştiu faptele tale; iată, am lăsat înaintea ta o uşă deschisă, pe care nimeni nu poate să o închidă, fiindcă, deşi ai putere mică, tu ai păzit cuvântul Meu şi nu ai tăgăduit numele Meu. 9. Iată, îţi dau din sinagoga satanei, dintre cei care se zic pe sine că sunt iudei şi nu sunt, ci mint; iată, îi voi face să vină şi să se închine înaintea picioarelor tale şi vor cunoaşte că te-am iubit.”
( Apocalipsa 3: 7- 9).
Deci: ” iată, îi voi face să vină şi să se închine înaintea picioarelor tale şi vor cunoaşte că te-am iubit.” ( Apocalipsa 3: 9).
” 13. Aflându-se însă Iosua aproape de Ierihon, a căutat cu ochii săi şi iată stătea înaintea lui un om; acela avea în mână o sabie goală. Şi apropiindu-se Iosua de dânsul, i-a zis: “De-ai noştri eşti sau eşti dintre duşmanii noştri?” 14. Iar acela a răspuns: “Eu sunt căpetenia oştirii Domnului şi am venit acum!” Atunci Iosua a căzut cu fala la pământ, s-a închinat şi a zis către acela: “Stăpâne, ce porunceşti slugii tale?” 15. Zis-a către Iosua căpetenia oştirii Domnului: “Scoate-ţi încălţămintea din picioare, că locul pe care stai tu acum este sfânt!” Şi a făcut Iosua aşa.”
( Iosua 5: 13- 15).
8. IMPOTRIVA SUPREMATIEI PAPALE
” 8. Voi însă să nu vă numiţi rabi, că unul este Învăţătorul vostru: Hristos, iar voi toţi sunteţi fraţi. 9. Şi tată al vostru să nu numiţi pe pământ, că Tatăl vostru unul este, Cel din ceruri.” ( Matei 23: 8- 9)
papa= tata
“Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui Mântuitor şi este.”
( Efeseni 5: 23)
9. DESPRE GHICIT ( deschiderea Cartii)
” Să nu mâncaţi cu sânge; să nu vrăjiţi, nici să ghiciţi.” ( Levitic 19: 26);
” Să nu se găsească la tine de aceia care trec pe fiul sau fiica lor prin foc, nici prezicător, sau ghicitor, sau vrăjitor, sau fermecător” ( Deuteronom 18, 10);
” Căci popoarele acestea, pe care le izgoneşti tu, ascultă de ghicitori şi de prevestitori, iar ţie nu-ţi îngăduie aceasta Domnul Dumnezeul tău.” ( Deuteronom 18, 14);
” Pentru că aşa zice Domnul Savaot, Dumnezeul lui Israel: Să nu vă lăsaţi amăgiţi de proorocii voştri şi de ghicitorii voştri care sunt în mijlocul vostru, şi să nu ascultaţi visele voastre, pe care le veţi visa” ( Ieremia 29: 8);
” Iar partea celor fricoşi şi necredincioşi şi spurcaţi şi ucigaşi şi desfrânaţi şi fermecători şi închinători de idoli şi a tuturor celor mincinoşi este în iezerul care arde, cu foc şi cu pucioasă, care este moartea a doua.” ( Apocalipsa 21: 8);
” Afară câinii şi vrăjitorii şi desfrânaţii şi ucigaşii şi închinătorii de idoli şi toţi cei ce lucrează şi iubesc minciuna!” ( Apocalipsa 22: 15).
10. DESPRE POCAINTA
1. Pocainta presupune rugaciune catre Dumnezeu ca sa ne ierte: ” Dumnezeule, fii milostiv mie, pacatosului.” ( rugaciunea vamesului, din Luca 18: 13);
2. Pocainta presupune parerea de rau pentru pacatele facute ( “faptele moarte” Evrei 6: 1)) si dorinta de schimbare: ” Si i-a zis fiul: Tata, am gresit la cer si inaintea ta si nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau.” ( Luca 15: 21);
3. Pocainta presupune si iertarea aproapelui: ” Tot asa si Tatal Meu cel ceresc va va face voua daca nu veti ierta- fiecare fratelui sau- din inimile voastre.” ( Pilda celui ce datora zece mii de talanti, din Matei 18: 35);
4. Pocainta presupune marturisirea pacatelor: ” Marturisiti-va deci UNUL ALTUIA pacatele si va rugati UNUL PENTRU ALTUL” ( Iacov 5: 16), vezi si I Ioan 1: 9;
Deoarece Domnul si Mantuitorul Iisus Hristos a zis apostolilor: ” Si zicand acestea a suflat asupra lor si le-a zis: LUATI DUH SFANT! CARORA VETI IERTA PACATELE LE VOR FI IERTATE; SI CARORA LE VETI TINE, VOR FI TINUTE.” ( Ioan 20: 22-23).
5. Adevarata pocainta inseamna si facerea de fapte bune, nu doar sa nu faci cele rele: ” Faceti dar, roade vrednice de pocainta si nu incepeti a zice in voi insiva: Avem tata pe Avraam, caci va spun ca Dumnezeu poate si din pietrele acestea sa ridice fii lui Avraam. Acum securea sta la radacina pomilor, DECI ORICE POM CARE NU FACE ROADA BUNA SE TAIE SI SE ARUNCA IN FOC.” ( Luca 3: 9).
11. DESPRE CONTINUITATEA BISERICII DE LA APOSTOLI PANA ASTAZI
" Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui." ( Matei 16: 18).
12. NU ORICINE POATE INTERPRETA SCRIPTURA
- Ca Domnul Iisus a avertizat fariseii: ” Va rataciti nestiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.” ( Matei 22: 29) vorbind despre inviere;
- ” Si alergand, Filip l-a auzit citind pe proorocul Isaia si i-a zis: Intelegi, oare, ce citesti?
Iar el a zis: CUM AS PUTEA SA INTELEG DACA NU MA VA CALAUZI CINEVA? Si a rugat pe Filip sa se urce si sa sada cu el.” ( Faptele Apostolilor 8: 30- 31);
- ” Si indelunga- rabdare a Domnului nostru socotiti-o drept mantuire, precum v- a scris si iubitul nostru frate Pavel dupa intelepciunea data lui,
Cum vorbeste despre acestea in toate epistolele sale, IN CARE SUNT LUCRURI CU ANEVOIE DE INTELES, PE CARE CEI NESTIUTORI SI NEINTARITI LE RASTALMACESC, CA SI PE CELELALTE SCRIPTURI , SPRE A LOR PIERZARE.” ( II Petru 3: 15- 16).
- ” Aceasta stiind mai dinainte, CA NICI O PROOROCIE A SCRIPTURII NU SE TALCUIESTE DUPA SOCOTINTA FIECARUIA;
Pentru ca niciodata proorocia nu s- a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfant.” ( II Petru 1: 20- 21);
- ” Oare toti sunt apostoli? Oare toti sunt prooroci? OARE TOTI SUNT INVATATORI? Oare toti au putere sa savarseasca minuni? ” ( I Corinteni 12: 29).
13. DESPRE VESNICIA CHINURILOR IADULUI ( Impotriva Martorilor)
" 43. Şi de te sminteşte mâna ta, tai-o că mai bine îţi este să intri ciung în viaţă, decât, amândouă mâinile având, să te duci în gheena, în focul cel nestins. 44. Unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge. 45. Şi de te sminteşte piciorul tău, taie-l, că mai bine îţi este ţie să intri fără un picior în viaţă, decât având amândouă picioarele să fii azvârlit în gheena, în focul cel nestins, 46. Unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge. 47. Şi de te sminteşte ochiul tău, scoate-l, că mai bine îţi este ţie cu un singur ochi în împărăţia lui Dumnezeu, decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în gheena focului. 48. Unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge." ( Marcu 9: 43- 48).
14. SUNTEM MANTUITI PRIN HAR, CREDINTA, FAPTE BUNE
" 8. Căci în HAR sunteţi mântuiţi, prin CREDINŢĂ, şi aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu; 9. Nu din fapte, ca să nu se laude nimeni. 10. Pentru că a Lui făptură suntem, zidiţi în Hristos Iisus spre FAPTE BUNE, pe care Dumnezeu le-a gătit mai înainte, ca să umblăm întru ele." ( Efeseni 2: 8- 10).
15. IMPOTRIVA PREDESTINARII
" Ca martori înaintea voastră iau astăzi cerul şi pământul: viaţă şi moarte Zi-am pus eu astăzi înainte, şi binecuvântare şi blestem. ALEGE viaţa ca să trăieşti tu şi urmaşii tăi." ( Deuteronom 30: 19);
" Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci şi cu pietre ucizi pe cei trimişi la tine; de câte ori am voit să adun pe fiii tăi, după cum adună pasărea puii săi sub aripi, dar nu aţi voit." ( Matei 23: 37).
16. DESPRE VORBIREA IN LIMBI
" darul limbilor va înceta" ( I Corinteni 13: 8);
" Dar în Biserică vreau să grăiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca să învăţ şi pe alţii, decât zeci de mii de cuvinte într-o limbă străină." ( I Corinteni 14: 19);
" 1. Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi împreună în acelaşi loc. 2. Şi din cer, fără de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei. 3. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. 4. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi. 5. Şi erau în Ierusalim locuitori iudei, bărbaţi cucernici, din toate neamurile care sunt sub cer. 6. Şi iscându-se vuietul acela, s-a adunat mulţimea şi s-a tulburat, căci FIECARE ÎI AUZEA PE EI VORBIND IN LIMBA SA. 7. Şi erau uimiţi toţi şi se minunau zicând: Iată, nu sunt aceştia care vorbesc toţi galileieni? 8. Şi cum auzim noi FIECARE LIMBA NOASTRĂ, în care ne-am născut? 9. Parţi şi mezi şi elamiţi şi cei ce locuiesc în Mesopotamia, în Iudeea şi în Capadocia, în Pont şi în Asia, 10. În Frigia şi în Pamfilia, în Egipt şi în părţile Libiei cea de lângă Cirene, şi romani în treacăt, iudei şi prozeliţi, 11. Cretani şi arabi, îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu!" ( Faptele Apostolilor 2: 1- 11).
17. DESPRE TRUPUL SI SANGELE DOMNULUI ( cum ca nu sunt doar simboluri, cum spun protestantii)
" 53. Şi le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi. 54. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. 55. Trupul este adevărată mâncare şi sângele Meu, adevărată băutură. 56. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el." ( Ioan 6: 53- 56);
" 17. Şi luând paharul, mulţumind, a zis: Luaţi acesta şi împărţiţi-l între voi; 18. Că zic vouă: Nu voi mai bea de acum din rodul viţei, până ce nu va veni împărăţia lui Dumnezeu. 19. Şi luând pâinea, mulţumind, a frânt şi le-a dat lor, zicând: Acesta este Trupul Meu care se dă pentru voi; aceasta să faceţi spre pomenirea Mea. 20. Asemenea şi paharul, după ce au cinat, zicând: Acest pahar este Legea cea nouă, întru Sângele Meu, care se varsă pentru voi.' ( Luca 22: 17- 20);
" 23. Căci eu de la Domnul am primit ceea ce v-am dat şi vouă: Că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine, 24. Şi, mulţumind, a frânt şi a zis: Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi. Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea. 25. Asemenea şi paharul după Cină, zicând: Acest pahar este Legea cea nouă întru sângele Meu. Aceasta să faceţi ori de câte ori veţi bea, spre pomenirea Mea. 26. Căci de câte ori veţi mânca această pâine şi veţi bea acest pahar, moartea Domnului vestiţi până când va veni. 27. Astfel, oricine va mânca pâinea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat faţă de trupul şi sângele Domnului. 28. Să se cerceteze însă omul pe sine şi aşa să mănânce din pâine şi să bea din pahar. 29. Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea, nesocotind trupul Domnului." ( I Corinteni 11: 23- 29).
18. CINE SUNT PREOTII
" Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos şi ca iconomi ai tainelor lui Dumnezeu." ( I Corinteni 4: 1).
19. DE CE TINEM DUMINICA, NU SABATUL, CA ADVENTISTII
Duminica a inviat Domnul Iisus
" 1. Iar în prima zi după sâmbătă, foarte de dimineaţă, au venit ele la mormânt, aducând miresmele pe care le pregătiseră. 2. Şi au găsit piatra răsturnată de pe mormânt. 3. Şi intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus. 4. Şi fiind ele încă nedumerite de aceasta, iată doi bărbaţi au stat înaintea lor, în veşminte strălucitoare. 5. Şi, înfricoşându-se ele şi plecându-şi feţele la pământ, au zis aceia către ele: De ce căutaţi pe Cel viu între cei morţi? 6. Nu este aici, ci S-a sculat. Aduceţi-vă aminte cum v-a vorbit, fiind încă în Galileea, 7. Zicând că Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile oamenilor păcătoşi şi să fie răstignit, iar a treia zi să învieze. 8. Şi ele şi-au adus aminte de cuvântul Lui." ( Luca 24: 1- 8);
" În ziua întâi a săptămânii (Duminică) adunându-ne noi să frângem pâinea, Pavel, care avea de gând să plece a doua zi, a început să le vorbească şi a prelungit cuvântul lui până la miezul nopţii." (Faptele Apostolilor 20: 7).