Reprezentantul Patriarhiei Moscovei despre viitorul dialogului dintre papistasi si ortodocsi

Ministrul de Externe al Patriarhiei Moscovei, Mitropolitul Volokolamskului, kir Ilarion, care a participat la dialogul teologic dintre papistasi si ortodocsi de la Rethymno (Creta) a declarat ca exista impasuri datorate numeroaselor puncte de vedere diferite ale reprezentantilor Bisericilor Ortodoxe asupra primatului papei. Potrivit Agentiei de Presa bisericeasca „Romfea”, din data de 21 iunie:

„E nevoie de rabdare in dialogul cu catolicii”, a precizat intre altele colaboratoarei noastre Pegky Dokou, Preasfintitul Mitropolit al Volokolamskului, kir Ilarion, in timpul intalnirii ortodocsilor si romano-catolicilor care a avut loc la Rethymno.

Mitropolitul Volokolamskului, rugat sa faca aprecieri asupra intalnirii de la Rethymno a comisiei constituante, a subliniat: „A fost o intalnire a comisiei constituante mixte de dialog teologic dintre Biserica Ortodoxa si cea Romano-Catolica. Timp de trei zile am incercat sa planuim si sa luam notite asupra primatului si a sinodalitatii intemeindu-ne atat pe studiile teologice, cat si pe elementele istorice referitoare la Biserica din primul mileniu”.

„Pana acum nu am avut prea mult succes, pentru ca exista diferite tentative nereusite de redactare a unor texte [comune] diferite, de aceea nu am ajuns la un text final. Trebuie sa continuam acest exercitiu pana la urmatorul sinod de coordonare a acestui dialog, programat pentru noiembrie urmator”, a adaugat Mitropolitul Ilarion.

În alt loc, Mitropolitul Volokolamskului a subliniat ca „noi, ortodocsii, trebuie sa ajungem la o pozitie comuna asupra pozitiei romano-catolicilor. Acest lucru nu este totdeauna usor, pentru ca in traditia ortodoxa notiunea de primat are caracteristici foarte stricte. Noi in Rasarit nu avem nimic asemanator cu papismul, am avut dintotdeauna Biserici autocefale …”

Ὀρθόδοξος Τύπος, 1 iulie 2011, nr. 1885, p. 8

Traducere Mihail Ilie | Graiul Ortodox

4 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    la toate intalnirile astea dintre ortodocsi si papistasi, bine ar fi sa li se arate papistasilor ca-s papistasi si sa fie chemati inapoi la Ortodoxie. Atat, nimic mai mult.
    Papistasii daca ii va lumina Dumnezeu vor intelege ca ortodocsii au dreptate, iar daca nu-i va lumina Dumnezeu vor spune ca n-avem dreptate.
    Si asta ar fi tot.

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Mai ştii, Anca, povestea cu hainele împăratului? Din toată adunătura de oameni din jurul împăratului, nimeni nu s-a găsit să-i spună adevărul. Fiecare se temea să nu pice de prost... Vezi câtă putere are înşelătoria? E destul un pic de îndoială, e destul să fim mai legaţi de "a avea" decât de "a fi", e destul să punem în cumpănă bunăstarea cu adevărul... Slavă Domnului că mai sunt printre noi şi "copii" care să rostească fără teamă adevărul, ruşinându-ne pe cei care tăcem!

  3. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Te rog sa publici acest manifest antipapal,(ca subiect, ca titlu si ca si continut) pe care parintele Arsenie l-a Binecuvantat sa apara inainte de a trece la Domnul:

    Spune NU venirii papei in Romania Ortodoxa

    Iubirea fara adevar este ipocrizie!

    Hristos ne spune : “Daca spunem ca nu avem pacat, ne inselam pe noi insine, iar adevarul nu este in noi” (1Ioan 1, 8) Papa se declara “infailibil” . Pe cine sa credem, pe Hrsitos sau pe Papa??

    Pentru ca ii iubim pe Romano Catolici, le spunem adevarul!

    De ce spunem NU venirii papei in Romania? Din cel putin urmatoarele motive:

    1. Se creeaza confuzie si multi dintre Ortodocsi vor crede ca Biserica Ortodoxa si papistasii ar fi o Biserica, in timp ce Biserica Adevarata este Una, si anume cea Ortodoxa.
    Cei care au afirmat Teoria Ramurilor sunt anatematizati de Sinodul Ortodox al Bisericii Ruse din exil (ROCOR), anatema preluata de Biserica Rusiei si de Biserica Ortodoxa in plenitudinea Ei.

    2.. Papa este eretic prin acceptarea ereziei Filioque, aceasta erezie este condamnata de sfinti si Sinoade Ecumenice si Locale. De pilda: Sinodul II Ecumenic(unde se specifica clar ca Duhul Sfant purcede numai de la Tatal, Simbolul Credintei “Cred si intru Duhul Sfant, Care de la Tatal purcede” ), Sinodul din vremea Sfantului patriarh Fotie, numit si Sinodul al VIII-lea Ecumenic, Sinodul Antiunionist din vremea Sfantului Marcu Eugenicul, Sinoadele Isihaste din vremea Sfantului Grigorie Palama, numit si Sinodul al IX-lea Ecumenic, dupa cum confirma Parintele Ioan Romanidis, Parintele Gheorghe Metalinos, parintele Teodor Zisis, profesorul de dogmatica Dimitrie Telenghidis, mitropolitul Heroteos Vlahosmitropolitul Serafim de Pireu, mitropolitul Atanasie de Limasol, Meletie de Katanga, Augustuin Candiotis si alti mari teologi ortodocsi contemporani.

    3. Nu se cuvine ca Ortodocsii si ereticii papistasi sa se adune in lacasuri de cult impreuna, conform tuturor canoanelor Bisericii Ortodoxe.

    4. Papa ar veni in Romania ca sef al ereziei Romano-catolice, si ar fi primit de catre Patriarhia Romana ca episcop canonic al Romei cu Succesiune Apostolica, ceea ce este blasfemie, pentru ca papistasii, de vreme ce au intrat in erezie, au pierdut si Succesiunea Apostolica si Episcopia Romei. (conform Canonului I al Sfantului Vasile cel Mare)

    5. Suntem deacord ca papa sa vina ca simplu vizitator sau ca sef de stat, dar sa nu fie primit la Sfintele Slujbe in Bisericile Ortodoxe si nici vreun Ierarh al Bisericii Ortodoxe sa participe la Mesa papistasa.

    6. Parintele Dumitru Staniloae afirma in Dogmatica sa faptul ca papistasii se inchina la un alt “dumnezeu” decat crestinii ortodocsi, si anume un “dumnezeu” in sens budist, “dumnezeul” nirvanic impersonal (Teologia Dogmatica Ortodoxa, voumul I, pag 329: “Iubirea deplina dintre Tatal si Fiul, ca identica cu Duhul Sfant, de care face atata caz teologia Romano-catolica, nu e decat scufundarea celor doua Persoane in Fiinta Impersonala, in sensul plotinian sau nirvanic”)

    Prin erezia Filioque, papistasii transforma pe Duhul Sfant din Persoana dumnezeiasca necreeata in creatura, devenind pnevmatomahi, adica luptatori impotriva Duhului Sfant, (cf. Pr Prof. Ioan Romanides, Dogmatica Patristica Ortodoxa, pag.35).

    Ii numim papistasi si nu Romano catolici pentru ca numai Biserica Ortodoxa, cea UNA, are insusirea de Catolica (Universala sau Soborniceasca sau Ecumenica) Cuvantul papistas exprima cel mai bine papocentrismul, si dogma lor despre infaibilitatea papala (papa nu poate gresi) si titlul de Vicar al lui Hristos (papa fiind pentru ei inlocuitorul lui Hristos pe pamant- Vicarus Christi in Terra) si “Piatra Credintei”.

    Sfantul Iustin Popovici spune ca in istoria neamului omensesc exista trei caderi insemnate: Adam, Iuda si papa. Papa a dorit sa Il inlocuiasca pe Dumnezeu cu omul. Omul “papa” vrea sa fie “dumnezeu” dar fara ajutorul lui Dumnezeu (cf. Sfantul Iustin Popovici, Biserica Ortodoxa si Ecumenismul, pag. 112-113).
    Papa va vrea sa il indeparteze pe Dumnezeu din lumea creeata printr-o noua dogma eretica si anume “Harul Creeat”, considerand ca Dumnezeu e undeva departe si creeaza un Har (gratie) pe care il depoziteaza papa si il distribuie cum si cui vrea el.
    Dispare, astfel, relatia personala cu Dumnezeul cel Adevarat si singura comuniune posibila este numai cu papa.
    Sinoadele Isihaste din vremea Sfantului Grigorie Palama au condamnat aceasta erezie aratand ca Harul Divin este necreeat, este insas lucrarea lui Dumnezeu in lume.
    Dumnezeu vine personal la noi prin Harul Sfintelor Taine ale Bisericii Ortodoxe si prin rugaciune.
    “Prin dogma “infaibilitatii papale” (papa nu poate gresi), Mantuitorul Hristos este exilat, adica este dat afara din “biserica’ papistasa. (cf. Sfantul iustin popovici, Omul si Dumnezeu Om, pag.114-116)

    7. Papistasii NU au Sfinte Taine valide.
    Acest lucru il confirma Sfantul Nicodim Aghioritul. In Pidalion (Carma Bisericii) spune ca papistasii nu au Sfintele Taine valabile, ci SUNT SECI, lipsite de Duhul Sfant. Impartasania papistasa(Romano catolica) are ca efect DEMONIZAREA pentru ca cel ce se impartaseste cu taine mincinoase se impartaseste cu cel care le-a insuflat, adica cu diavolul, tatal minciunii.
    Acest lucru il subliniaza si mitropolitul de Navpaktos Hieroteos Vlahos: ” Vaticanul nu este Biserica, ci un sistem politico economic ce se afla in afara Bisericii. Si papa, ca si ceilalti clerici ai Vaticanului, nu au Succesiune Apostolica. Deoarece la papistasi nu exista preotie, nu au nici Taine si ceea ce savarsesc nu poate sa sfinteasca pe nimeni” Mitropolit Heroteos Vlahos, Revista “Catre Preot” 21 mai 2001 pag 13.. Asezarea MonahalaSfantul Grigorie palama, Kufalia)
    De aceea Casatoriile Mixte nu sunt Casatorii inaintea lui Dumnezeu, nici nu primesc binecuvantarea Lui, ci sunt blestem si uraciune inaintea Lui. Cel de alta credinta care vrea sa se casatoreasca ortodox trebuie sa primeasca Taina sfantului Botez, primind cu toata inima invatatura Dreptei Credinte si anatematizand erezia in care fusese inainte, lepadandu-se de ea.

    8. Nici un Sinod Panortodox nu este infailibil, el devine infailibil doar atunci cand este compus din oameni curatiti de patimi, iluminati si indumnezeiti, si cand acest Sinod panortodox respecta cu strictete toate hotararile Sinoadelor Ecumenice si Locale si Scrierile Sfintilor Parinti de pana la el..(( cf Mitropolitul Heroteos Vlahos)

    Respectam pe credinciosii papistasi si pe papa si le dorim intoarcere grabnica la biserica cea una, adica cea Ortodoxa, prin Botez, Mirungere si sfanta Impartasanie, iar celor numiti clerici dintre ei si prin Hirotonie Ortodoxa. Asa sa le ajute Dumnezeu.

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Foarte interesant! Minuni despre botezul ortodox: http://ciprianvoicila.blogspot.com/2011/07/parintele-damaschin-grigoriatul-arturii.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*