Parinte, in unele din interviurile cu sfintia voastra luate de Dl Adrian alui Gheorghe, cuprinse in cartea „Semnele vremii, 7 intalniri cu Parintele Iustin Parvu”, vi se adreseaza o intrebare despre posibila mantuire a neortodocsilor. Din raspunsul din acea carte, nu reiese o opinie limpede. Si pentru a nu se crea tulburare si sminteala in randul celor ce va citesc, va rugam sa ne precizati parerea sfintiei voastre.
Eu nu imi amintesc sa fi spus asa ceva, dar poate era intr-un anume context. Sau datorita oboselii e posibil sa se mai strecoare unele greseli sau lipsuri, de aceea atunci cand apare o carte, ea trebuie bine cercetata inainte. Pe mine nu m-a consultat nimeni, ca as fi putut rectifica. Darpozitia mea referitoare la aceasta problema am zis-o in nenumarate randuri. Nu mai reprezinta un secret pentru nimeni. Mantuitorul spune limpede: “De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu” (Ioan 3:5). Eu nu pot sa ma fac judecator in locul lui Dumnezeu, nu e in competenta mea sa spun cine se mantuieste sau nu, avem insa o randuiala stabilita de Sf. Parinti si niste sfinte canoane. Nu putem sa spunem noi altfel decat sfintele canoane. Pentru ca asa se face sminteala. Cadem sub anatema Bisericii daca indraznim din voia noastra sa adaugam la cele stabilite prin sinoadele Bisericii o iota, sau sa scoatem ceva. Eu am spus-o si o repet: Trebuie sa marturisim Adevarul si Ortodoxia dupa invatatura Cuviosului Parinte Iustin Popovici, ca sa ne putem mantui in aceste vremuri, cand ecumenismul vrea sa distruga Singurul Adevar Ortodox. Sfantul Iustin spunea: „Ecumenismul e numele de obste pentru toate pseudo-crestinismele, pentru pseudo-bisericile Europei apusene. … Fara sa tinem seama de calea Apostolilor si Sfintilor Parinti, fara a urma Apostolilor si Sfintilor Parinti dupa Acela care este singurul si adevaratul Dumnezeu in toate lumile, si fara de inchinarea inaintea singurului, si adevaratului, si vesnic viului Dumnezeu, a Dumnezeu-Omului si Mantuitorului Hristos, este neindoielnic ca omul se va afunda in marea moarta a civilizatelor inchinari europene la idoli, si, in locul viului si adevaratului Dumnezeu, se va inchina idolilor mincinosi ai veacului acestuia, intru care nu este mantuire, nici inviere, nici indumnezeire pentru fiinta cea nenorocita care se cheama om”[1].
Mantuirea este asadar doar in Biserica, si nu in afara ei sau in vreo alta pseudo-biserica. Singura Biserica adevarata ramane Biserica Ortodoxa. Faptele bune ale neortodocsilor pot sa ii ajute sa cunoasca Adevarul ortodox, dar nu sunt suficiente spre mantuire. Fara Botezul in numele Sfintei Treimi, a unei Treimi marturisite in Crezul ortodox, si nu cel ratacit, catolic, nu este mantuire. Dar este vreme de pocainta pentru fiecare si ii asteptam cu bratele deschise catre Sfanta Ortodoxie pe toti cei rataciti pe cale.
Asa cum cantam si la taina calugariei: „Bratele parintesti, sarguieste de le deschide mie, ca in desfranari am cheltuit viata mea, spre bogatia cea necheltuita a indurarilor Tale, cautand acum Mantuitorule, nu trece cu vederea inima mea cea saracita pentru ca Tie, Doamne, cu umilinta strig: gresit-am, Parinte, la cer si inaintea Ta”. Aceasta este pozitia poporului nostru. Este un popor „calugarit”, care se roaga neincetat la Dumnezeu: Parinte, am gresit la cer si inaintea Ta: primeste-ne si pe noi ca pe o jertfa curata inaintea sfintirii si a preamaririi Tale. Amin!
[1] Sfantul Iustin Popovici, BISERICA ORTODOXA SI ECUMENISMUL, Traducere din limba sarba de Adrian Tanasescu, Manastirea Sfintii Arhangheli – Petru Voda.
Cititi interviul integral in revista ATITUDINI, nr. 18 sau pe site-ul ATITUDINI.COM
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Dar sunt si persoane de confesiune catolica sau greco catolica, buni crestini, ei nu se vor mantuii?
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Cristina.Daca imi permiti sa imi exprim opinia..sa te socotesti pe tine mantuit si pe cei de langa tine pierduti este trufie pura.Sunt convinsa ca Dumnezeu nu face oameni ca sa-i arda in para focului.De asemenea cred cu tarie ca singura credinta care te apropie cu adevarat de Dumnezeu este cea ortodoxa.Asta nu inseamna ca ceilalti care nu sunt ortodoxi vor ajunge in iad. Ce vina are un copil nascut si indoctrinat intr-o societate islamica care nu a auzit de ortodoxie si de Hristos etc sau unul catolic? Este strict parerea mea.Dumnezeu trebuie sa aiba o cale prin care sa -i mantuiasca si pe cei cu nu au avut parte de adevarul ortodox si de partasania cu Hristos.Dupa cum am spus.Ma indoiesc ca Dumnezeu ii va trimite in iad pe toti cei ce nu au fost ortodoxi.
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Cred ca parintele a fost foarte clar: faptele bune ii pot ajuta sa vada Adevarul in ortodoxie dar nu e de ajuns pentru mantuire
Traiasca Legiunea si Capitanul!
Sf.Ambrozie- Botezul celor rau cinstitori de Dumnezeu NU sfinteste...............Sf.Mare Mucenic Cosma Etolianul-,,Noi avem o porunca ce spune sa dam anatemei pe ori cine schimba sau nu crede in vreun lucru cat de mic pe care le-au legiut parintii bisericii noastre.Toate credintele sunt mincinoase,false,toate sunt ale diavolului.Acest lucru l-am inteles drept adevar dumnezeiesc,ceresc,corect,desavarsit,atat ptr. mine insumi cat si ptr. voi:ca numai credinta crestinilor Ortodocsi bine cinstitori e buna si sfanta ca sa credem in ea si sa ne botezam in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.''
Traiasca Legiunea si Capitanul!
"…Papa cel de la Apus, cu toţi cei ce îi urmează lui şi cu toţi ereticii, pentru multele sale cele fără de număr eresuri împotriva lui Dumnezeu şi împotriva sfintei noastre credinţe, afurisit este, şi depărtat, şi ca un mădular putred tăiat de la Sfânta noastră Biserică a Răsăritului, şi anatemei celei de veci dat. Şi n-are nicidecum nădejde de mântuire, dacă nu se va întoarce iarăşi către Sfânta noastră Sobornicească şi Apostolească Biserică a Răsăritului."
"Care împărtăşire avem către Papa şi Papa către noi? Care amestecare are Sfânta noastră Biserică a Răsăritului cu al Apusului Papă? Au care obştire (împărtăşire - n.ed.) are lumina cu întunericul? Au care împreunare are Hristos cu Veliar? Care, dar, împărtăşire are dreptatea credinţei noastre celei sfinte către fărădelegea eresului Romei? ................."Au mărturiseşte Papa într-acest chip…? Au nu huleşte el la Preasfântul Duh, grăind că şi de la Fiul purcede? Şi aceasta este a lui întâia şi cea mai mare, şi cea mai grea ereticie. Dar eu nu mărturisesc aşa, ci numai într-acest fel: că de la singur Tatăl purcede Preasfântul Duh. Dar oare alte eresuri fără de număr nu are Papa? Şi au nu este el aievea potrivnic şi vrăjmaş şi împotrivă luptător asupra Sfintei noastre Biserici? Şi pentru aceea, ca pe un mădular putred, l-a tăiat pe dânsul de la sine Sfânta noastră Biserică şi, ca pe un eretic, l-a dat veşnicei anateme."...."Crezi cuvintelor Sfintei Scripturi, după cum grăieşte Sfântul Apostol Pavel: «Un Domn, o credinţă, un botez» (Efeseni 4,5)? Ştiu că vei răspunde că crezi. Dar dacă crezi, să ştii că una este adevărata noastră credinţă creştinească, pe care o ţine Sfânta noastră Sobornicească şi Apostolească Biserică a Răsăritului, iară celelalte credinţe toate sunt mincinoase şi neadevărate şi se cade a le numi pe ele eresuri, iar nu credinţă, de vreme ce una este a noastră adevărată credinţă a Bisericii Răsăritului. Şi cine nu crede aşa precum crede Sfânta noastră Sobornicească şi Apostolească Biserică a Răsăritului, acela măcar de ar fi împlinit şi toate poruncile lui Dumnezeu, măcar şi minuni de ar fi făcut, măcar şi pe morţi de ar fi înviat, antihrist este şi înşelător, şi eretic, şi afurisit. Şi unul ca acesta nu are nicidecum nădejde de mântuire, dacă nu se va întoarce către Sfânta noastră Biserică."
"Iar dacă ar fi făcut Papa poruncile Bisericii sale, oare i-ar fi lui nădejde de mântuire? Şi oare se duce la Dumnezeu? Dacă vei zice: că dacă va face Papa poruncile Bisericii sale, se va duce la Dumnezeu, atunci care va fi mai rea decât această hulă? Dacă cineva aşa va îndrăzni a zice, unul ca acela îşi huleşte credinţa sa, iar pe cea ereticească o laudă. Pentru că una este sfânta credinţă a noastră, a Bisericii Răsăritului, întru care este mântuirea. şi fără de această credinţă, nimeni nicidecum nu poate a se mântui."
"Dar cum vei învăţa tu pe ucenicii tăi, ca drept să ştie de sfânta credinţă şi de mărturisire, dacă şi singur de dânsa nu ştii? Au într-acest chip înveţi şi pe ucenicii tăi de sfânta credinţă, ca şi pe mine? Au aşa le grăieşti lor, zicându-le aşa: «Să ştiţi, fraţilor, că şi Papa crede toate poruncile Bisericii cum că sunt adevărate, şi grăieşte aşa: Anatema cine nu crede. Dar pentru că nu le face, se duce la dracul»? Au într-acest fel le dai lor tare şi neclătită întărire de sfânta credinţă, grăindu-le «că şi Papa toate poruncile Bisericii le crede»? Au adevărată este această învăţătură a ta? Acest fel de aur şi de argint le dai lor, ca să facă neguţătorie duhovnicească? Dar dacă ei acest fel de aur şi de argint al tău dat lor de la tine, îl vor arăta altora, au nu vor scuipa toţi, grăind că aurul tău acesta nu este curat? Ci mincinoasă şi împotrivitoare asupra Sfintei Biserici este învăţătura ta. Că Sfânta Biserică afuriseşte pe Papa pentru credinţa lui cea rea…"
"Pentru că şi eu am mers către duhovnicii Sfântului Munte şi le-am spus lor pentru această învăţătură a ta. Şi ei, ca nişte oameni plini de darul Duhului Sfânt şi fii fiind ai Sfintei noastre Biserici a Răsăritului, aşa mi-au răspuns: că Papa nu crede poruncile Bisericii noastre, ci încă şi huleşte asupra credinţei noastre, şi este eretic şi vrăjmaş al Sfintei noastre Biserici, şi pentru aceea este dat anatemei de dânsa. Ia vezi… cum mă învaţă duhovnicii Sfântului Munte? Şi eu această învăţătură a lor o primesc ca de la Duhul Sfânt".
"Acum dar îţi descopăr ţie, pentru groasă prostimea ta, ca să înţelegi că ereticii fac după cum ei cred, numai că pentru acesta mai amar îşi vor primi lor muncă. Papa aşa crede, că sâmbăta trebuie să se postească, şi pentru aceea şi cu fapta împlineşte credinţa sa, şi posteşte sâmbata. Papa aşa crede, cum că cu azimă trebuie a liturghisi, şi pentru aceea şi cu fapta aşa face şi cu azimă face a sa Liturghie. Papa aşa crede, că trebuie de rânduiala Bisericii lui organa şi muzică, şi pentru aceea şi cu fapta credinţa sa cea batjocorită o împlineşte şi în Biserica sa cu organa şi cu muzică, ca într-o cârciumă se veseleşte… Au nu vezi că Papa aşa face după cum şi crede? Dar oare pentru aceasta va fi el blagoslovit? Aşijderea şi toţi ereticii aşa fac după cum şi cred, şi oare pentru aceasta vor fi ei blagosloviţi?"
" Sfânta noastră Biserică pe ale ereticilor cărţi nu le primeşte, pentru că ereticii din întunecarea diavolului au scos cărţi pentru înşelarea pravoslavnicilor creştini. şi pentru aceea este porunca bisericească ce grăieşte aşa: <>".
"Papa, măcar de ar face el şi toate poruncile lui Dumnezeu, măcar şi pe morţi să-I învie, nu-I este lui nădejde de mântuire, pentru că el este eretic şi afurisit."