Parintele Ilie Cleopa despre ecumenism
Ucenicul Parintelui Ilie Cleopa, Parintele Iachint, ne spune: Parintele Cleopa pastra neabatut invatatura ortodoxa despre unicitatea si unitatea Bisericii. Biserica este Una, adica este unica si unitara. Iata, am aici cartea Parintelui, Calauza in Credinta Ortodoxa, editia a patra, ingrijita de Parintele Ioanichie Balan. Uite ce scrie Parintele Cleopa in aceasta lucrare, la pagina 111: „Biserica lui Hristos este una, deoarece Mantuitorul a intemeiat o singura Biserica (Matei 16: 18), nu mai multe, pentru ca Biserica are un singur cap, pe Iisus Hristos, ea fiind infatisata ca o singura Mireasa a lui Hristos (Efeseni 5: 27 )”. Aceasta despre unicitatea Bisericii.
In ceea ce priveste unitatea Bisericii, Parintele Cleopa spunea foarte clar ca aceasta unitate nu se poate rupe, fiindca Biserica este Trupul lui Hristos. Ereticii se desprind de Biserica, se despart, dar Biserica ramane unitara. Iata aici, la pagina 118, cum zice Parintele: „Despartirea n-a atins unitatea Bisericii; pentru ca aceasta unitate nu se poate destrama niciodata, oricare ar fi numarul si calitatea ereticilor care se smulg de la sanul Bisericii. Ereziile si schismele, oricat de multe si de mari ar fi ele, nu pot imparti Biserica cea Una, pentru ca ea sta strans unita cu Capul ei, care este Iisus Hristos. Unitatea Bisericii este mai presus de fire si ea nu poate fi zdruncinata de nimeni”.
Iar despre incercarile de unire cu papistasii, Parintele spunea asa: „Toate incer-carile de unire intre Apus si Rasarit au fost si sunt sortite esecului, cata vreme nu se va reveni in Apus la Traditia Sfintilor Parinti” (la pagina 27). Parintele Cleopa nu dorea o unire de tip ecumenist, ci dorea revenirea la Ortodoxie a celor care s-au rupt de Biserica.
In Facultate, ne-a spus un parinte cu orientare ecumenista, ca au venit la Parintele Cleopa niste neoprotestanti si ca Parintele ar fi spus ca si ei sunt botezati in numele Sfintei Treimi.
Stii cum a fost? E adevarat ca au venit acei neoprotestanti, dar Parintele nu a spus ca si ei au fost botezati, ci i-a intrebat: „Dar, voi, sunteti botezati?” Parintele nu accepta botezul acestor eretici, ci le spunea asa despre adevaratul Botez: „Botezul este cu adevarat Taina, iar nu simbol, asa cum credeti voi, sectarilor neoprotestanti”. Asa cum vezi ca scrie si aici, la pagina 482.
Dar ecumenistii accepta pseudo-botezul heterodocsilor, zicand ca botezul in numele Sfintei Treimi nu se poate repeta.
E gresit. Parintele Cleopa nu spunea asa. Spunea altfel: „Nu se poate repeta Botezul asupra celui ce a fost o data botezat in numele Preasfintei Treimi dupa randuiala Bisericii celei dreptmaritoare”(pagina 490). Atentie: „dupa randuiala Bisericii celei dreptmaritoare”, dupa randuiala Bisericii Ortodoxe. Dar heterodocsii nu sunt botezati dupa randuiala Bisericii Ortodoxe. Botezul lor nu este valabil. De aceea, se cuvine sa fie botezati ortodox, daca voiesc sa vina la Ortodoxie (si daca nu au fost botezati ortodox mai inainte de cadere in erezie). Chiar daca unii conducatori bisericesti, influentati de ecumenism, ar primi pe heterodocsi doar prin Mirungere, fara Botez, noi trebuie sa cunoastem si sa respectam invatatura ortodoxa cea adevarata, pe care am primit-o mostenire de la Sfintii Parinti.
(interviu realizat de Ioan Vladuca pentru revista ATITUDINI, 24 mai 2010, Sfantul Munte)
Iata ce-i raspundea Parintele Cleopa directorului CMB de la Geneva, care era protestant:
Unde va este Sfanta Traditie? Unde va este cultul sfintelor moaste? Unde va este cultul sfintelor icoane? Unde este cultul sfintilor si al ingerilor? Unde este venerarea Sfintei Cruci? Unde este supravenerarea Maicii Domnului? Unde sunt cele sapte Sfinte Taine, mijloace sfintitoare? Unde este ierarhia bisericeasca? Unde sunt sfintele canoane? Unde este practica Bisericii de 2000 de ani? Ati desfiintat totul si acum vreti sa va apropiati de noi? Este imposibil!
[…]Voi, protestantii, sunteti la foarte mare distanta de noi. Aveti numai doua Taine, si acelea nu ca Taine, ci numai ca simboluri: Botezul si Cina Domnului. La Cina Domnului faceti o masa comemorativa cu paine si cu vin in cinstea lui Hristos, dar nu mai credeti ca se preface painea si vinul in Trupul si Sangele Domnului.
Desi protestantii sunt multi – sunt vreo 400 de milioane –, iar catolicii sunt si ei vreo 750 milioane, noi ortodocsii suntem putini, insa suntem Biserica intreaga. Noua nu ne lipseste nimic. Noi n-avem ce imprumuta de la protestanti sau de la catolici. Nimic, absolut nimic!
Biserica noastra o credem si o intelegem intreaga. Are toate dogmele drepte, toata traditia veche apostolica si soborniceasca a Sfintilor Parinti. Si are toate canoanele, are toata traditia liturgica, canonica, dogmatica si istorica. Tot ce ne trebuie avem in Biserica Ortodoxa! Este Biserica cea adevarata, care a mers pas cu pas dupa traditia evanghelica, apostolica si soborniceasca pana in ziua de azi. Cititi interviul complet aici.
Parintele Dumitru Staniloae si ecumenismul
Parintele Staniloae a fost trimis de sinod la cateva intalniri ecumeniste, dar intentia Parintelui a fost de a expune corect Invatatura Ortodoxa, pentru a-i ajuta pe heterodocsi sa vina la Ortodoxie. Participand la acele intalniri, a constatat principiile false ale ecumenismului, care se bazeaza pe urmatoarele inselari:
– exista mai multe Biserici adevarate (cu har) care trebuie sa se uneasca; (varianta papistasilor: Bisericile trebuie sa se uneasca cu Biserica Romano-Catolica);
– comuniunea euharistica intre Biserici (intercomuniunea) este mai importanta decat diferentele dogmatice;
– concilierea ecumenista se poate face pe cale diplomatica.
Parintele Staniloae a scris impotriva acestor principii gresite.
Impotriva primului principiu ecumenist.
Harul mantuirii nu se poate primi decat in Biserica Ortodoxa, pentru ca este lucrarea lui Hristos ramas, ieri si astazi, Acelasi cu ea[1].
Impotriva celui de al doilea principiu ecumenist.
In realitate, nu din Euharistie rezulta dreapta credinta, ci din dreapta credinta rezulta Euharistia adevarata, sau intalnirea cu adevaratul Hristos. Deci si comuniunea in adevarata Euharistie se bazeaza pe unitatea in dreapta credinta. […] De aceea Liturghia nu incepe cu Euharistia, ca sa continue (si la ce-ar mai continua?) cu marturisirea comuna a dreptei credinte, ci inainte de a se produce in Liturghie prefacerea painii si vinului in Trupul si Sangele Domnului si impartasirea de ele, comunitatea se lumineaza in dreapta credinta (prin marturisirea Crezului Ortodox, n. n.) si se intareste in unitatea ei, sub indrumarea preotului, iar acesta isi marturiseste aceeasi credinta prin rugaciunile sale[2].
Ca si la Botez, ca si la Euharistie, penitentul (cel care se spovedeste, n. n.) este intrebat si el de credinta sa, caci nu poate fi primit nici la Euharistie, nici la Pocainta necesara in prealabil, cineva din afara de Biserica. In lumina acestui fapt se intelege de ce Biserica Ortodoxa nu poate accepta intercomuniunea[3].
O intentie a Vaticanului de a deplasa accentul pe practica comuniunii si deci de a crea intre ortodocsi o dispozitie de indiferentism dogmatic, se manifesta prin propuneri de realizare a unei comuniuni in Taine, cu aceeasi ocolire a elucidarii prealabile a deosebirilor doctrinare[4].
Impotriva celui de al treilea principiu ecumenist.
Din cauza marii dorinte pentru unire, se creeaza adeseori un entuziasm conciliant care crede ca prin caldura sa sentimentalista poate «sa lichefieze realitatea» si apoi sa o remodeleze fara greutate. De asemenea, se creeaza si o mentalitate diplomatica concilianta care crede ca poate impaca, prin concesii reciproce, pozitii dogmatice sau stari de fapt mai generale care tin bisericile despartite. […] Insa aceste compromisuri constituie o mare primejdie pentru Bisericile Ortodoxe, care dau o importanta vitala articolelor de credinta in cauza[5].
In concluzie, Parintele Staniloae nu a fost ecumenist!
[1] cf. Arhim. Ioanichie Balan, Convorbiri duhovnicești, vol. I, editata de Episcopia Romanului și Hușilor, 1993, p. 183.
[2] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Spiritualitate și comuniune in Liturghia ortodoxa, Ed. Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1986, p. 397-399.
[3] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol III, Ed. IBMBOR, București, 1997, p. 92.
[4] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Coordonatele ecumenismului din punct de vedere ortodox, Ortodoxia, anul XIX, 1967, nr, 4.
[5] Dumitru Staniloae, Pentru un Ecumenism Ortodox, Ed, Athos, Pireu, 1976, p. 19-20, citat de Arhim. Gheorghe Kapsanis, in Ortodoxia: nadejdea popoarelor Europei, Ed. Evanghelismos, București, 2006, p. 12.
articol de Ioan Vladuca, aparut in revista ATITUDINI, nr. 10
Cititi si:
- Salba Ortodoxiei romanesti NU este de acord cu erezia ecumenismului
- Parintele Justin Parvu: Mantuirea este doar in Biserica… Singura Biserica adevarata ramane Biserica Ortodoxa
- Spre luare aminte de catre ss Daniel: Parintele Arsenie Papacioc despre catolici, secte si jidani
- MARTURISIREA DE CREDINTA IMPOTRIVA ECUMENISMULUI
- Cuv. Justin Popovici – Despre convocarea Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe
- Mesajul Parintelui Theodoros Zisis pentru fratii marturisitori ortodocsi din Romania
2 comments
Pingback: ARTICOLE BLOGURI ORTODOXE (05.12.2011) « Saccsiv's Weblog
Pingback: Părintele Justin Pârvu în cazul actelor cu CIP: "Mai bine o Biserică împărţită decât una rătăcită". Cu atât mai mult s-ar fi delimitat de erezia din Creta: "Ierarhii ecumeniști sunt nişte păpuşi care însă au pierdut harul