“Iubirea de ţară este treaptă către moştenirea cea promisă a împărăţiei lui Dumnezeu”

drapel romaniaPatriotismul este un sentiment de dragoste şi devotament faţă de ţara şi poporul din care facem parte. Fiecare cetăţean este conştient de apartenenţa sa la o naţiune, aşa cum aparţine unei familii, tot aşa aparţine unei naţiuni distincte, determinată prin limbă, credinţă, istorie şi alte însuşiri specifice. Aceste noţiuni se reflectă ca însuşiri sufleteşti şi le putem observa prin comportamentul şi convingerea fiecărui om, fiind expresia unor sentimente. În cele ce urmează, pr. dr. Bogdan Racu, inspector în cadrul Sectorului Învăţământ al Arhiepiscopiei Iaşilor şi profesor de istorie la Seminarul Teologic Ortodox Liceal „Sfântul Vasile cel Mare” din Iaşi, ne va vorbi despre implicaţiile acestui sentiment de apartenenţă naţională şi legătura dintre patriotism şi Biserica Ortodoxă.

Cum putem defini patriotismul şi sentimentul de ataşament faţă de caracterul naţional în epoca globalizării?

Prima informație pe care o poate accesa cineva interesat de semnificația cuvântului patriotism, cea din DEX, ne arată că patriotismul este un sentiment de dragoste și devotament față de patrie și de popor, statornicit în decursul istoriei. Naționalismul este definit în aceeași sursă drept o doctrină politică bazată pe apărarea (uneori exagerată) a drepturilor și aspirațiilor naționale. Patriotismul (din latină patria: tărâm părintesc) trebuie înțeles ca promovarea unui neam printre celelalte, ca afirmare și manifestare a propriei noastre identități în raport cu ceilalți. Epoca aceasta a globalizării, chiar dacă în unele opinii are drept efect dizolvarea identităților, totuși cred că are meritul de a pune în evidență caracterele tari și identitățile bine definite. Unul dintre principiile organizării lumii în care trăim este și acela al unității în diversitate și al respectului reciproc. În acest sens, Nicolae Iorga spunea că „un patriot se recunoaște prin faptul că iubește, respectă și caută să adune și să îmbunătățească tărâmurile și oamenii”, iar Mihail Sadoveanu arăta că „Patriotismul nu înseamnă ura împotriva altor neamuri, ci datorie către neamul nostru; nu înseamnă pretenţia că suntem cel mai vrednic popor din lume, ci îndemnul să devenim un popor vrednic”.

Care sunt avantajele unui sentiment de apartenenţă la o naţiune, în afară de asigurarea solidarităţii celor care trăiesc în condiţii sociale şi culturale relativ omogene?

Este avantajul de a-ți cunoaște părinții și moștenirea pe care o ai de la ei. Este avantajul de a purta hainele care ți se potrivesc, fără a fi sedus de straiele strălucitoare ale altora care pot să-ți fie ori prea strâmte, ori prea largi pentru măsura ta. Este maturitatea de a putea vorbi cu ceilalți fără a tânji la ceea ce sunt ei, ci la ceea ce te pot ajuta pe tine să devii.

Dacă sentimentul patriotic îi face solidari pe oamenii care aparţin aceluiaşi popor, religia îi pune în relație cu Dumnezeu – Creatorul tuturor popoarelor”

Patriotismul este văzut de multe ori ca un muzeu în care nu mai intră nimeni. Ce fel de patriotism cultivă astăzi şcoala?

După cum am vorbit la început, patriotismul este un sentiment care poate sau nu să fie cultivat, încurajat să se dezvolte, dar pe care-l avem sădit în noi. Un muzeu care-ți vorbește despre faptele celor de dinaintea ta poate fi ignorat, însă este mai greu să-ți înăbuși un sentiment legitim, ființial. Școala, alături de Familie și Biserică, îl însoțește pe copil pe acest drum al devenirii sale, spre aflarea și afirmarea propriei identități. O face prin materiile studiate, între care Limba și literatura română, Istoria și Geografia ocupă un loc aparte din această perspectivă, prin dascăli de vocație și prin activități extracurriculare care-i ajută pe elevi să se cunoască pe sine și pe ceilalți, dezvoltându-și aptitudinile și capacitatea de a lucra în echipă, formându-și atitudini de respect față de personalitatea celor de lângă ei.

Napoleon Bonaparte spunea că patriotismul este cea dintâi religie a omului civilizat. Care este legătura dintre patriotism şi religie?

Patriotismul este expresia legăturii omului cu spațiul și cu timpul, în timp ce religia este relația omului cu eternitatea și cu nemărginirea. Dacă sentimentul patriotic îi face solidari pe oamenii care locuiesc sau aparțin aceluiași popor, religia îi pune în relație cu Dumnezeu – Creatorul tuturor popoarelor. Patria pământească a celor care „nu au cetate stătătoare” este cadrul pe care l-a lăsat Dumnezeu omului întru devenirea sa, familia pe care i-a rânduit-o Tatăl ceresc. După cum iubirea față de aproapele nostru este treaptă a iubirii către Dumnezeu, putem spune că iubirea de țară și de moștenirea pe care am primit-o de la înaintașii noștri este treaptă în drumul nostru către moștenirea cea promisă a împărăției lui Dumnezeu.

Să fim iubitori ai patriei din convingere și nu patrioți de paradă!”

Patriotismul constructiv, văzut ca sentiment de dragoste şi devotament faţă de patrie şi popor, a fost o virtute promovată de Biserică de-a lungul veacurilor? De ce?

Răspândirea creștinismului în spațiul carpato-danubiano-pontic a coincis cu procesul de formare a limbii și poporului român, cu etnogeneza. Nu am fost botezați la maturitate, ci din fragedă pruncie, astfel că ne-am descoperit și format odată identitatea de români și de creștini. În acest context era firesc ca Biserica să cultive dragostea față de limba vorbită de popor introducând-o în cărțile de cult, să promoveze exemplul conducătorilor care și-au sfințit viața prin fidelitatea și responsabilitatea față de poporul pe care Dumnezeu l-a încredințat lor să-l conducă și prin apărarea și mărturisirea credinței ortodoxe strămoșești chiar cu prețul vieții, așa cum au făcut Sfinții Martiri Brâncoveni acum 300 de ani. Ierarhii Bisericii Ortodoxe Române și clerul ortodox și-au adus contribuția la toate marile evenimente din istoria țării, luându-și chiar asupra lor, atunci când situația a impus-o, responsabilitatea de locțiitori de domn (caimacam) sau membrii ai regenței domnești. Ca exemplu asupra modului cum a promovat Biserica ortodoxă română sentimentul responsabilității față de patrie aș aminti aici un cuvânt pe care l-a ținut mitropolitul Veniamin Costachi al Moldovei, la o dată necunoscută (se bănuiește că fie înainte de începerea Eteriei, sau înainte de întrunirea Adunării pentru redactarea Regulamentului organic), prin care îndemna pe boierii țării să-și unească forțele pentru a găsi cele mai potrivite mijloace pentru a scoate țara din situația de criză în care se afla: „ Să lăsăm dar, iubiţilor, toată vrajba şi prigonirea în zilele aceste crisime (de criză), când este nevoie a fi uniţi şi a socoti pentru binele de obşte a Patriei noastre, şi să înbrăţoşăm dragostea cea nefăţarnică şi fără vicleşug, să lăsăm interesul cel din parte care urmează din vătămarea cea de obşte şi să înbrăţoşăm toţi pre cel de obşte, că atuncea şi acel particularnic să înplineaşte, căci într-alt chip cu neputinţă este a să face ceva bun. Temistoclis era vrăjmaş de moarte lui Aristid, dar când s-au rânduit ei să meargă deputaţi pentru Patrie, la un loc depărtat, ajungând la hotarul Patriei lor, au zis Aristid: Temistocli, ia să lăsăm vrajba ce avem între noi pre piatra aceasta, căci călătorim pentru folosul maicei noastre a Patriei, şi întorcându-ne iarăşi pe aicea, vrând o vom lua atuncea, precum au şi urmat.

Să lăsăm dar şi noi în ceasul acesta, ori-ce avem unul asupra altuia, să ne înbrăţoşăm ca nişte fii a unei maice, căci trebue a ne sfătui pentru folosul Patriei noastre, ca să vorbim fără sfială, neavând între noi pre vânzătoriul şi ceale de aicea vorovite, nu vor fi pre uliţă auzite. (…)

Fieşte-carele dar cu slobodă limbă şi cu suflet duios de Patrie, nerăpindu-se de iubirea de sine, sau de a interesului particulariu, vorovească fără sfială cele ce socoteşte pentru obştescul folos şi pentru fericirea Patriei, şi darul cel dumnezeesc să întărească sfaturile noastre la un cuget şi să ne învrednicească a vedea fericirea ei şi scăparea de realele ce o au cuprins”.

Ne apropiem de ziua serbării Micii Uniri de la 24 ianuarie 1859. Cum putem fi patrioţi nu doar la evenimentele speciale?

Fiind patrioți cu adevărat mai ales în astfel de momente. Responsabilitatea față de patrie nu ține doar de autorități. Noi nu delegăm patriotismul pentru a-l analiza la aceștia, ci fiecare trebuie să se verifice pe sine asupra modului cum și-a îndeplinit obligațiile zilnice. Suntem patrioți în momentul în care în activitatea pe care o desfășurăm căutăm să fim cât mai buni și de folos celorlalți, conştienți fiind că efortul nostru, chiar dacă nu va fi intens mediatizat, nu va trece neobservat nici oamenilor și nici lui Dumnezeu. Să fim, așadar, iubitori ai patriei din convingere și nu patrioți de paradă!

| doxologia

5 comments

  1. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    ROMÂNIA, ULTIMUL BAL

    de Adrian Paunescu
    În loc să fim o ţară numai fraţi,
    Simţim, în noua epocă barbară,
    C-am fost, în viaţa noastră, blestemaţi
    S-ajungem chiriaşi la noi în ţară.
    Din tot ce facem, nu avem nimic,
    Ne macină străine interese,
    Făina noastră n-are spor nici pic,
    Nici pâinea în cuptor nu ne mai iese.
    Trăim acelaşi tragic simţământ,
    Sub politicieni şi sub contabili,
    Că noi, ca neam, avem destinul frânt
    Şi suntem de prisos şi nerentabili.
    Umili, ne cerem scuze de la toţi,
    Că nu ne-au chinuit destul în viaţă,
    Şi ne conduc nişte fanarioţi,
    Ce pe cei mici trădarea îi învaţă.
    Poet nebun, ce vorbe mai îndrugi,
    De zici că eşti din neam ce nu se lasă,
    Când am ajuns în ţara noastră slugi
    Şi suntem cerşetori la noi acasă?
    Şi vii, şi morţi, amestecaţi, acum,
    Dispuşi să emigreze se arată,
    Mormintele se pregătesc de drum,
    În România deromânizată.
    Sus-puşii nu mai au nimica sfânt,
    Ca pe cravate, jurământu-şi schimbă,
    Nu mai avem nici fabrici, nici pământ,
    Vorbim şi limba noastră-n altă limbă.
    Şi-acum se-aude clopotul fatal,
    Vin vremuri de urgie şi de grindeni
    Şi este seara ultimului bal,
    Din zori, vom fi români de pretutindeni.
    Probabil, mâine-aici va fi pustiu
    Şi toţi în pribegie vom porni-o,
    Drum bun, popor pierdut la un pariu,
    Adio, mamă patrie, adio!

  2. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    suna pesmist

  3. crestinul ortodox

    Traiasca Legiunea si Capitanul!

    a fi patriot este egal cu a fi prost prin ceea ce se arata de acest muribund cazut pamint ce doarme in nestire si stricat de atata stricaciune
    acest muribund este poporul roman
    dar ce vei face atunci cand te vei trezi in noaptea neagra rece si intunecoasa si in robie vei fi ...cand alte neamuri te vor biciui ,te vor umili , te vor asupri ?
    atunci iti vei aduce aminte ca ai avut
    o Tara frumoasa , Un Neam Sfant si Credinta Cea Dreapta dar Sfanta de care te-ai lepadat cu mana ta precum fiul pierdut de la ai sai parinti
    si Plata dupa Fapta vei Lua
    caci in neamuri straine vrut-ai a te instraina si cu porcii la roscove a merge vrut-ai a te strica

  4. Traiasca Legiunea si Capitanul!

    Va invit sa urmariti un film documentar tulburator de frumos-PACATOASA TEODORAprezintă, cu obiectivitate laică şi umilinţă creştină, pregătirea şi ritualul de nuntire al tinerei fete cu DomnulLumea prezentată de regizoarea Anca Hirţe este curată, aproape copilărească: peisajele de la Mânăstirea Văratec sunt de o frumuseţe tulburătoare, iar viaţa măicuţelor lină. E o lume a bucuriei şi aprecierii pentru lucruri ce pot părea mici, precum un fulg de nea sau primele fructe coapte din grădina Mânăstirii. Unele cadre sau momente ale documentarului surprind pentru ochii noştri profani, Edenul în simplitatea şi puritatea sa. Ritualul prin care Teodora intră în rândul măicilor la Mânăstirea Văratec este deosebit de emoţionant. Regizoarea reuşeşte prin prin cadrele alese şi efectele de
    montaj să includă spectatorul în acest ritual. Deşi în sală, eşti mai aproape de Teodora şi-i înţelegi emoţia. “Păcătoasa Teodora” a obţinut premiul Astra Film, (Competiţia România -Festivalul de Film Astra, Sibiu, 2011) şi a fost nominalizat la Premiile GOPO 2012, secţiunea cel mai bun documentar. În luna mai 2012, “Păcătoasa Teodora” poate fi vizionat la cea de-a XVI-a ediţie a Festivalului Filmului European la Bucureşti (3 – 13 mai), Braşov (10 – 13 mai), Timişoara (17 – 20 mai), Tîrgu-Mureş (17 – 20 mai) şi Iaşi (24 – 27 mai). “Filmul Ancăi Hirte este tulburător. Aş avertiza însă cititorul să nu treacă peste faptul că impresiile şi părerea mea sînt subiective. Foarte subiective. De aceea, dintru început, aş spune că am simţit nevoia să văd filmul de două ori, oscilînd între a mă lăsa subjugată fie de conţinutul lui, fie de imaginile nemăsurat de frumoase ale lui. Este, fără
    îndoială, un documentar foarte artistic.” (Aurora Liiceanu, Dilema Veche) “Păcătoasa Teodora” nu este un film trist şi nici un documentar sobru. Este povestea unei bucurii, pe care lumea din afara sălii de cinema nu ştie (încă) să o cuprindă.http://www.youtube.com/watch?v=YbdXmme4CFk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*