Tag Archives: sinod

Pr. Dr. Mihai Valică – Hotărâre neavenită a sinodului BOR, ce contrazice flagrant Sf. Scriptură

 

pr. prof. Mihai Valica… în Duh de dragoste şi responsabilitate faţă de Biserică, în limitele adevărului, şi cu nădejdea, că pacea lui Hristos va fi în mijlocul nostru mereu.

 

Hotărâre sinodală neavenită (nr. 3745 din 26 mai 2014)

  1. Introducere

Hotarare sinodala neavenita - Incompatibilităţi la angajarePreotul nu exercită un mandat, ci o misiune, care include imperios un apel la cultura dialogului permanent, la toate nivelurile. Această evidenţă este una dintre trăsăturile definitorii ale Sfintelor Evanghelii. De aceea Sfinţii Apostoli întreabă şi cer lămuriri mereu Domnului nostru Iisus Hristos: Nu te înțelegem! Lămureşte-ne! Ce ai vrut să spui? Explică-ne! (vezi Matei 13, 36; Luca 8, 9; Ioan 13, 22-30).

Faptul că Apostolii cer lămuriri, arată că nu erau simpli admiratori sau ascultători necondiţionaţi ai Fiului Omului, un fel de fani religioși fără discernământ, sau manipulaţi şi purtaţi de impulsuri emoţionale. Ei doreau să creadă, în cunoștință de cauză şi să acţioneze ca atare.

Iisus Hristos le răspunde de fiecare dată, oferindu-neun exemplu minunat de conlucrare a libertății cu responsabilitatea şi a ascultării cu discernământul, contând mereu pe capacitatea ființei umane de a înțelege, fie și numai în parte, Tainele Împărăţiei lui Dumnezeu.

Iată de ce, episcopul, preotul şi credinciosul aflaţi în comuniune de credinţă şi de har în Biserica lui Hristos nu trebuie să tacă, atunci când sunt unele lucruri neclare sau nefireşti. În acest caz tăcerea, sigur, nu-i de aur.

„În realitatea noastră bisericească, cea mai mică unitate, adică nucleul trupului bisericesc, este parohia. Ea se prezintă ca adunare euharistică, în corelaţie, fireşte, cu Episcopia, căreia îi aparţine în mod organic, precum şi ca Biserică sobornicească(întreaga Biserică) într-un anumit loc şi timp.Preotul și credinciosul trăiesc taina Bisericii în viaţa şi realitatea parohiei lor. În cadrul Bisericii, ei îşi duc lupta desăvârşirii duhovniceşti şi se sfinţesc, se unesc cu fraţii lor în Hristos, realizând continuu existenţa lor în Hristos, cu alte cuvinte, caracterul bisericesc al vieţii lor. Prin urmare, cuvântul despre parohie şi viaţa ei este, de fapt, şi un cuvânt despre Biserica însăşi şi prezenţa ei în lume”, spune pr. prof. Gheorghe Metallinos[1].

„Biserica este Hristos însuşi (cap şi trup), nu ca un trup de creştini, ci ca trup al lui Hristos. Toţi credincioşii care participă la trupul lui Hristos, cler şi popor, sunt în interiorul trupului, niciodată dincolo de trup. De aceea, orice concept de supra-episcop (cum este, de pildă, papa) sau despotism nu poate să aparţină vieţii Bisericii”[2], spune același profesor Metallinos.

  1. Argumente biblice și canonice împotriva acestei hotărâri sinodale

Din punct de vedere biblic, canonic şi al Sfintei Tradiţii a Bisericii Ortodoxe, nu a existat şi nu există o restricţie, care să interzică preotului, ce se află în relaţie de rudenie de sânge, ca tată şi fiu, sau de rudenie în Hristos, respectiv fini, gineri, naşi, cuscri, să slujească la acelaşi altar, în aceeaşi parohie. Recent, hotărârea sinodală nr. 3745 din 26 mai 2014, interzice o astfel de slujire, în ciuda argumentelor biblice şi canonice, care consideră chiar o obligaţie morală a preotului, să se îngrijească, ca fiii lui să urmeze slujirea tatălui, la acelaşi Altar.

În Vechiul Testament se rânduieşte, la porunca Domnului prin Moise (Levitic 8, 36) slujirea la Cortul Sfânt în echipă tată-fiu/fii, ca preoţi. De exemplu, la Ieşire 29, 1: “Iată ce trebuie să săvârşeşti asupra lor, când îi vei sfinţi să-Mi fie preoţi…”; 29, 4: “Apoi să aduci pe Aaron şi pe fiii lui la intrarea cortului adunării şi să-i speli cu apă…”; 29, 8: “După aceea să aduci şi pe fiii lui şi să-i îmbraci cu hitoane”; 29, 9: “Să-i încingi cu brâie şi să le pui turbanele; şi-Mi vor fi preoţi în veac. Aşa vei sfinţi tu pe Aaron şi pe fiii lui”. continuare »

Sfantul Dimitrie Basarabov – ocrotitorul Bucurestiului. Sa-l rugam sa lumineze pe sinodalii nostri ca sa nu se abata de la invatatura Sfintilor Parinti

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=Rtb_aXaljTg]

S-a nascut in satul Basarabi, aflat la sud de Dunare, la 2-3 kilometri departare de cetatea Rusciuc, pe raul Lomului. Parintii Sfantului erau ortodocsi, de origine valaha (romana), si se indeletniceau cu agricultura si cu cresterea vitelor. Desi nu s-au pastrat multe documente scrise in legatura cu data nasterii Sfantului Dimitrie, se crede ca aceasta s-ar fi intamplat prin sec. XIII, pe vremea imparatilor Petru si Ionita Asan ai statului romano-bulgar. continuare »

Documentul de retragere din CMB a Bisericii Ortodoxe din Serbia. Cand va face BOR-ul acest pas?

La doi ani dupa raportul nostru, Sfanta Adunare a Episcopilor Bisericii Ortodoxe Sarbe a hotarat in Sfantul Sinod intrunit in mai-iunie 1997, ca Biserica Sarba sa se retraga din CMB, adica a hotarat ca Biserica Sarba sa nu mai fie membru organic al acestei organizatii. In explicarea acestei hotarari, episcopii au afirmat ca, Consiliul Mondial al Bisericilor a fost creat ca o exprimare a dorintei de intemeiere a unei “biserici unite”, indeosebi in randul fractiunilor din lumea protestanta (incepand cu 1910). Precum am vazut, bisericile ortodoxe, fiecare in felul sau, au participat regulat la asa-zisa Miscare Ecumenica, indeosebi dupa 1920, pentru a implini porunca lui Hristos “ca toti sa fie una” (Ioan 17:11).

La inceputuri, au participat la ecumenism teologi de seama, precum Sfantul episcop Nicolae al Zicai, episcopul Irineu Cirici al Backai, episcopul Irineu Djordjevici al Dalmatiei, protoprezviterul Gheorghe Florovski, preotul Dumitru Staniloae si altii. Cu fiecare ocazie, ei marturiseau hotarat Vesnicul Adevar si pozitia teologiei ortodoxe: “Fara unitate de credinta nu exista unitate in Biserica – Trup divino-uman al lui Hristos, si nici nu va putea exista vreodata”. La toate intrunirile si adunarile ecumenice, sfintiile lor si-au desprins pozitiile si hotararile lor ortodoxe in concluzii separate. Doar mai tarziu, dupa formarea CMB, acest principiu a fost treptat abandonat si reprezentantii ortodocsi si-au amestecat tot mai mult opiniile cu concluziile si deciziile comune, in esenta neortodoxe. Acest fapt se dovedeste mai ales prin lucrarea prezentata Sinodului Bisericii Ortodoxe Sarbe, care explica si indreptateste hotararea de retragere din CMB precum urmeaza: continuare »

Valabila si pentru sinodul BOR, scrisoarea unui mitropolit grec pentru luarea de pozitie fata de noua carte electronica de identitate

Cu bucurie semnalam un alt exemplu de marturisire din partea unor ierarhi ai Bisericii Ortodoxe din Grecia, care pe langa o atitudine anti-ecumenista, isi exprima acum ingrijorarea fata de inregimentarea omenirii prin intermediul actelor cu cip. Mitropolitul Cosma de Etolia adreseaza o scrisoare Sinodului din Grecia pentru a se lamuri implicatiile ce survin odata cu implementarea noilor documente biometrice de la 1 ianuarie 2011, ca si in cazul Romaniei. Consideram ca aceasta scrisoare, cu autoritate, poate fi adresata si Sinodului din Romania, daca tinem cont ca Biserica este una, si in Grecia si in Romania, iar problema cu care se confrunta ambele tari este aceeasi.
Continutul scrisorii este urmatorul:

SCRISOAREA MITROPOLITULUI COSMA DE ETOLIA CATRE SINOD DESPRE “CARTA CETATEANULUI”

Preafericite,
Inaltpresfintitilor Parinti Sinodali,

Prin actul sinodal al Sfantului nostru Sinod Permanent cu numarul 3008 din 30.07.2010 am fost informati asupra temelor ordinii de zi, care vor preocupa intrunirea regulata a Sfantului Sinod al Ierarhiei Bisericii Eladei (Sinodul Mare) intre 5 si 8 octombrie.
Temele ordinii de zi expuse spre dezbatere, utile si foarte actuale, nimeni nu neaga ca ii va folosi pe toti sfintii frati arhierei si prin noi toata pleroma Bisericii Elene.
Ingaduiti-mi insa, cu desavarsire filial sa subliniez ca exista astazi si alte teme cu deosebire demne de atentie si urgente, la care poporul credincios ce traieste in mod constient voia Treimicului Dumnezeu, cauta sa afle parerea responsabila a pastorilor lui.
Smerit vin sa mentionez una din ele.
Crestinii nostri ne intreaba continuu cum trebuie sa se raporteze fata de „Carta cetateanului”(nn. in Romania este vorba de cartea electronica de identitate). Cer si asteapta o parere si o pozitie responsabila a Sfantului Sinod al Ierarhiei.
Conducerea politica a tarii a comunicat oficial consfintirea „Cartii cetateanului” de la inceputurile lui 2011.
Aceasta carta, forma de identitate electronica, ii nelinisteste pe crestinii nostri, cand desigur si oameni de stiinta seriosi ai stiintelor pozitive isi exprima rezerve serioase.
Ne invata, Preafericite si sfinti arhierei, crestinii nostri, cand prefera orice jertfa decat lepadarea de voia lui Dumnezeu si tradarea neprihanitei credinte.
Asteapta deci parerea si hotararea Sfintei Ierarhii, o parere si o hotarare responsabila, documentata stiintific, consfintita scripturistic si patristic, ca sa se linisteasca si sa nu pacatuiasca – asa cum cred – ca sa traiasca intru binecuvantare si consecventa voia lui Dumnezeu. Daca nu aud, nu cunosc, nu intaresc in inima lor vocea responsabila a parintilor lor duhovnicesti, a pastorilor lor, a episcopilor, vor trai in confuzie, in agonia, in teama, in mania, pe care le creeaza astazi scopurile viclene ale fortelor oculte antiortodoxe si antieline.
Smerit cuget ca, daca se va dezbate la intalnirile respectabilei Ierarhii aceasta tema esentiala si foarte serioasa (nn. iar nu paranoica, cum cred niste teologi rataciti de la noi) pentru viata duhovniceasca a noastra a tuturor, ne va folosi si pe noi, dar si intreaga pleroma constienta a Sfintei noastre Biserici.
Poporul nostru are nevoie sa fie informat, sa fie intarit, iar noi pastorii sa fim in alerta, priveghelnici pe metereze sa-l pazim de vrajmasii mantuirii lui.
Inchei, cerandu-Va iertare si sfintele Voastre rugaciuni,

Cu profund respect,
+ Mitropolitul Cosma al Etoliei si Akarnania

(sursa: Pelerinul Ortodox/ traducere: Fratia Ortodoxa Misionara „Sfintii Trei Noi Ierarhi”, sursa: ROMFEA.GR)

Ne paste VINDEREA ORTODOXIEI. Mai sunt insa si ierarhi marturisitori

Arh. Andrei de DriinoupoliScrisoarea Mitropolitului Andrei de Driinoupoli, Pogoniani şi Koniţa către Arhiepiscopul Atenei despre dialogul cu catolicii

Mitropolitul Andrei de Driinoupoli, Pogoniani şi Koniţa a trimis o scrisoare către PF Ieronim, Arhiepiscopul Atenei şi a toată Elada, cu pretextul întâlnirii Comisiei Mixte de Dialog între ortodocşi şi romano-catolici din octombrie, în Cipru.

În scrisoarea sa Mitropolitul Andrei de Driinoupoli, Pogoniani şi Koniţa exprimă către Arhiepiscopul Ieronim câteva nelinişti în legătură cu dialogul şi insistă asupra faptului că respectabila Ierarhie trebuie să fie informată cât mai curând asupra acestei întâlniri.

Scrisoarea:

„Preafericite Sfinte Preşedinte,

Dintr-o sursă autorizată am fost informat că la întrunirea Comisiilor „Dialogului” dintre Biserica Ortodoxă şi romano-catolici, care va avea loc în Cipru în apropiata lună octombrie, se va dezbate tema primatului şi a infailibilităţii papei. În mod deosebit, în ceea ce priveşte primatul, voci insistente spun că ortodocşii trebuie să accepte primatul papei ca „primat de onoare”, precum şi era în realitate înainte ca romano-catolicii să se despartă de Biserică.

Însă, cu toate acestea, papa va continua să îl considere ca „primat de autoritate (jurisdicţional)”. Atunci ce se va întâmpla? Va exista oare vreun inadmisibil compromis? Personal îmi este cu totul imposibil să accept aşa ceva.

Şi cu vestita „infailibilitate” ce se va întâmpla? În legătura cu aceasta, Preafericite, eu aşa cuget:

a) Aduceţi la cunoştinţă respectabilei Ierarhii persoanele care vor alcătui Comisia ortodoxă de „Dialog”, ca nu cumva să păţim vreo nouă umilinţă ca cea pe care am suferit-o cu câţiva ani în urmă la Balamand(n.n. cand s-au recunoscut “tainele” catolicilor).

b) Aduceţi la cunoştinţă dacă membrilor Comisiei s-a trasat linia directoare corect-ortodoxă, asupra căreia trebuie să rămână neclintiţi.

Informarea respectabilei Ierarhii trebuie să se facă fără întârziere, cel mai rapid posibil şi odată cu începerea lucrărilor Sfântului Sinod.

Evenimentele se derulează cu rapiditate. Neliniştea clerului şi a poporului creşte pe zi ce trece. Vă rog călduros să nu rămânem inactivi. „Vremurile nu stau pe loc”. Avem o mare responsabilitate înaintea lui Dumnezeu şi înaintea Sfintei noastre Biserici.

Închei cu acestea, cel mai mic frate în Hristos,
Andrei, Mitropolit de Driinoupoli, Pogoniani şi Koniţa”

(traducere din neogreacă: ieromonahul Fotie; sursa: romfea.gr)

Senatul mai ortodox decat sinodul BOR

Daca la intalnirea sinodalilor nostri, hotararea de a nu sanctiona actele electronice a fost unanima, iata ca Sentul Romaniei da dovada de o cat de cat luciditate si o parte din senatori nu au fost de acord cu acest tip de ingradire a drepturilor omului.

Va prezentam modul in care au votat senatorii :

vot-senat-pasapoarte-biometrice

Din nou postul jidanesc pro-tv prezinta denaturat realitatea. PIEI SATANO !

[YOUTUBE=https://www.youtube.com/watch?v=3-deLgdKp3A]