Sinodul al saselea Ecumenic de la Constantinopol (680-681)
Despre cele doua lucrari ale lui Hristos continuare »
Sinodul al saselea Ecumenic de la Constantinopol (680-681)
Despre cele doua lucrari ale lui Hristos continuare »
PS Longhin Jar: „Noi ne rugăm pentru PF Patriarh Kiril şi fraţii noştri se roagă şi voi trebuie să vă rugaţi. Dar să-l pomenesc la liturghie… să-l pomenesc nu pot, pentru că nu ştiu cine e ortodox şi cine e catolic, cine e eretic. Adoptând acest document, despre care ştiţi, cele 30 de puncte, vi-l voi citi mai târziu… Ei spun „documentul a fost adoptat ca urmare a întâlniri Preafericitului Papă al Romei…” – asta spune patriarhul nostru, asta e erezie, fraţilor. E o erezie adevărată. Ce fel de Preafericit este acela dacă toţi Părinţii noştri, toţi Sfinţii noştri Părinţi ai Bisericii Ortodoxe îi numesc eretici pe latini. Noi astfel îi pierdem, nu îi lăsăm să se ridice, să se pocăiască. Iată el este acum Papa Romei cel drept, căci chiar patriarhul a toată Rusia a spus că el este Preafericit. Pentru noi el este eretic.
20 de Mănăstiri au întrerupt pomenirea ierarhului locului şi a patriarhului Kiril pe motiv de propovăduire a ereziei ecumeniste
Pe data de 31 martie 2016, 8 egumeni şi egumene din cuprinsul episcopiei de Ungheni și Nisporeni (Mitropolia Moldovei, Patriarhia Moscovei) au depus o adresare din numele obştilor acestor mănăstiri către episcopul locului, PS Petru. Este vorba de mănăstirile Hârjauca, Veveriţa, Hârbovăţ, Hâncu, Vărzăreşti, Frumoasa, Sf. Mc. Gheorghe (Ungheni) şi Sf. Vv. Ştefan cel Mare şi Sfânt (Nisporeni).
În adresare obştile monahale îşi exprimă protestul faţă de textele proiectelor de documente pentru Sfântul şi Marele Sinod şi, în special, faţă de adoptarea acestor texte de către Soborul Arhieresc al BORu şi cer condamnarea pan-ereziei ecumenismului şi a celor ce o susţin. Dacă până pe 4 aprilie curent ierarhia nu va lua o asemenea poziţie, egumenii declară că vor aplica îngrădirea canonică de întrerupere a pomenirii ierarhiei la sfintele slujbe, aplicând canonul 15 de la Sinodul I-II de la Constantinopol.
Amintim că în luna februarie alţi 12 clerici şi 2 mănăstiri din Rep. Moldova au întrerupt pomenirea ierarhului locului şi a patriarhului Kirill pe motiv de propovăduire a ereziei ecumeniste, aplicând acelaşi canon 15. Iar în Eparhia Cernăuţi a Mitropoliei Ucrainei (Patriarhia Moscovei), episcopul vicar PS Longhin (Jar) de Bănceni a încetat pomenirea Patriarhului Kiril la sfintele slujbe de la începutul lunii martie 2016 din aceleaşi motive menționate mai sus.
mai detaliat pe lumea-ortodoxa.ro
La noi, dincoace de Prut, țurcanu BOR – Daniel Ciobotea a paralizat orice reacție împotriva acestui sinod apostat, determinând stareții și starețele să înăbușe orice vociferare din partea monahilor.
Rugăciune ecumenistă în interiorul baldachinului Sfântului Mormânt rostită de ereziarhul Papă și Patriarhul ecumenic.
Ereziarhul Papă și Patriarhul ecumenic au rostit „Tatăl nostru” (în italiană) și diferite pericope evanghelice, în timp ce în Declarația comună pe care au semnat-o, Patriarhul ecumenic: a) proclamă că Biserica Ortodoxă nu deține întregul adevăr al credinței, ci părți ale ei, b) readuce în scenă teoria hulitoare a lui Atenagora despre reinstituirea Bisericii celui Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolicească (Deci ne spune că nu este cea în care credem și pe care o urmăm), semănând confuzie printre credincioși și desființând dogmele Bisericii, c) recunoaște pe șeful statului Vatican drept episcop canonic, iar „biserica” lui canonică și d) adoptă toate principiile lui Atenagora și de aceea acceptă diplomația iubiristă a Vaticanului în evoluția spre pseudo-unire.
Patriarhul Ierusalimului Teofil îl numește pe ereziarhul Papă Aghiotaton[1] (deși nu a părăsit infailibilitatea, care-l face asemenea cu Dumnezeu, căci numai El este infailibil), îl recunoaște nu ca șef de stat și ereziarh, ci drept întâistătător canonic al Bisericii. Toate cele pe care le-au propovăduit Sfinții antipapali și antieretici ai Bisericii noastre nu au nici o putere nici pentru patriarhul Ierusalimului, Teofil, adept al dialogurilor interreligioase și nu numai. Arhiepiscopul Americii, Dimitrie, se dovedește, din declarațiile sale, a fi un adept al ecumenismului laic și vorbește despre împărțirea Bisericii și nu despre Schismă și erezie.
Ortodocșii greci cer caterisirea de urgenta a Sanctitatii Sale Bartolomeu, Patriarhul Constantinopolului, Noua Roma, pentru călcarea flagranta a Sfintelor Canoane Apostolice si Patristice ce interzic impreuna rugaciunea cu ereticii
Grupuri intregi de laici si clerici merg la mitropolitii de care apartin cerand oprirea pomenirii Patriarhului Bartolomeu, respectiv discutarea in Sinod a aplicarii canoanelor pentru Patriarhul Ecumenic, care a facut impreuna-rugaciune cu papa Francisc la Ierusalim.
Avand in vedere ceea ce spun Canoanele Sfintilor Parinti, noi, crestinii ortodocsi cu constiinta dogmatica treaza, cerem caterisirea Patriarhului Ecumenic Bartolomeu I.
preot Matei Vulcanescu, Mitropolia Veriei, Nausei si Campaniei
Sfanta Mitropolie a Gortinei si Megalopolis: Despre intalnirea de la Ierusalim dintre papa si patriarh
Parintele Paisie Arghioritul ne spune ca atunci cand ne rugam impreuna trebuie sa avem toti aceeasi credinta. Acest cuvant al parintelui Paisie ne este suficient ca sa condamnam impreuna-rugaciunile “pe care SS Bartolomeu le face cu Romano-Catolicii”. Romano-Catolicii sunt eretici. Rugaciunea impreuna cu ereticii nu ajunge la Dumnezeu, ci cade in gol. Nu era nevoie sa ne spuna parintele Paisie acest lucru, pentru ca este scris in Pidalion (Carma Bisericii- Sfintele Canoane). In baza acestor canoane din Pidalion, oricine se roaga cu ereticii (vezi Patriarhul Ecumenic cu papa) trebuie caterisit. Cei ce se roaga impreuna cu papa sunt condamnati de Canoanele Sfintilor Apostoli si ale Sfintilor Parinti prin CATERISIRE. Atentie, caci si laicii care se roaga cu ereticii sunt afurisiti de Biserica. Voi, laicii, sa dati exemplu clericilor filopapisti care se roaga cu ereticii, si sa ii opriti de la aceste practici condamnate de Sf Canoane, pentru ca, asa cum a demonstrat istoria bisericii, voi, laicii sunteti pastratorii si aparatorii Dreptei Credinte.
Pentru Dreapta Credinta au curs siroaie de sange. Sa stam bine!
+ Ieremia
Mitropolitul Gortinei si Megalopolisului
aktines | traducere de preot Matei Vulcanescu
[CANONUL 45- apostolic (OPRIREA COMUNIUNII CU ERETICII) Episcopul sau presbiterul sau diaconul, dacă numai s-a rugat împreună cu ereticii, să se afurisească; iar dacă le-a permis acestora să săvârşească ceva ca clerici (să săvârşească cele sfinte), să se caterisească. (10, 11, 46, 64 ap.; 2, 4 sin. UI ec; 6, 9, 32, 33, 34, 37 Laod.; 9 Tim. Alex.) CANONUL 10 – apostolic (OSÂNDIREA COMUNIUNII CU CEI AFURISIŢI). Dacă cineva s-ar ruga, chiar şi în casă, împreună cu cel afurisit (scos din comuniune), acela să se afurisească. (11, 12, 32, 45, 48, 65 ap.; 5 sin. 1 ec; 2 Antioh.; 9 Cartag.) CANONUL 64- apostolic (OPRIREA COMUNIUNII CU NECRESTINII ŞI ERETICII) Dacă vreun cleric sau laic ar intra în sinagogă (adunarea iudeilor sau a ereticilor) spre a se ruga, să se şi caterisească şi să se şi afurisească.(7, 45, 70, 71 ap.; 11 TruL; 1 Antioh.; 6, 29, 33, 37, 38 Laod.)
Papa Francisc: Peres şi Abbas au fost invitaţi la Vatican la o rugăciune pentru pace, nu la o mediere
Papa Francisc a explicat luni, la întoarcerea dintr-o vizită de trei zile în Orientul Mijlociu, că nu şi-a propus să organizeze “o mediere” atunci când i-a invitat la o rugăciune pentru pace la Vatican pe preşedintele isrelian, Shimon Peres, şi pe cel palestinian, Mahmoud Abbas.
În ceea ce priveşte statutul Ierusalimului, Francisc a subliniat că “Sfântul Scaun are poziţia sa asupra problemei religioase. Ierusalimul este capitala a trei religii”.
El a apreciat că negocierile trebuie să continue. Invitaţia Papei la o rugăciune comună a evreilor şi palestinienilor la Vatican a fost un moment de vârf al zilei de duminică.
După o mesă la Betleem, Francisc i-a invitat pe preşedintele palestinian şi pe cel israelian să vină să se roage cu el “în casa sa”, la Vatican, pentru pace şi încheierea unei “situaţii inacceptabile” între palestinieni şi israelieni.
Mahmoud Abbas a acceptat să meargă la 6 iunie la Vatican, a anunţat duminică negociatorul palestinian Saeb Erakat.
La rândul său, Shimon Peres a răspuns luni, într-un discurs susţinut la Preşedinţia Israelului din Ierusalim, că “vom fi bucuroşi să facem o rugăciune în casa noastră sau a dumneavoastră, la invitaţia şi potrivit alegerii dumneavoastre”.
Shimon Peres, laureat cu Premiul Nobel pentru Pace pentru rolul său în Acordurile de la Oslo, semnate în 1993, a dezvăluit la începutul lui mai că a purtat în 2011 negocieri secrete cu Mahmoud Abbas, care au fost întrerupte de amestecul premierului israelian, Benjamin Netanyahu.
| mediafax
Care este dumnezeul la care se vor ruga? În niciun caz la Sfânta Treime, Dumnezeul nostru, căci papistașii au ciuntit prin filioque dogma Sfintei Treimi, musulmanii spun că este politeism, iar jidovii au o religie antihristică și blasfemică.
După votul de miercuri, proiectul ar putea să fie definitiv aprobat în cursul anului viitor, precizează agenţia de presă franceză.
Noile propuneri aprobate prevăd şi nominalizarea unui mediator responsabil cu rezolvarea eventualelor probleme în cazul contestării autorităţii unei femei episcop de către clerul tradiţionalist. În cazul în care ar refuza să coopereze cu acest ‘ombudsman’, clerul ar putea fi sancţionat prin măsuri disciplinare.
O majoritate de două treimi este necesară în fiecare din cele trei componente ale sinodului general – episcopii, clerul şi laicii – pentru aprobarea definitivă a proiectului. În noiembrie 2012, propunerea a fost aprobată de episcopi şi de cler, însă respinsă de colegiul laicilor, informeaza Agerpres.
Papa Francisc a anuntat un scenariu teribil in ceea ce priveste catolicismul, afirmand ca acesta “se va prabusi precum un castel din carti de joc” daca liderii sai nu sunt capabili sa gaseasca “un nou echilibru” intre activitatile lor politice si misiunea lor spirituala. Interviul fara precedent al Suveranului Pontif, care va aparea in mai multe publicatii iezuite din intreaga lume, ofera o introspectie in viziunea sa referitoare la viitorul catolicismului, potrivit The Telegraph.
Papa Francisc s-a descris ca fiind “un pacatos”. “Aceasta este definitia cea mai precisa”, a spus el, atunci cand a fost intrebat ce fel de om era. “Nu este o figura de stil, un gen literar. Sunt un pacatos”.
Cu privire la catolicism, Papa a declarat ca “trebuie sa gasim un echilibru, in caz contrar, chiar edificiul moral al bisericii este posibil sa se prabuseasca precum un castel din carti de joc”.
Francisc a fost ales Papa in luna martie de catre colegii sai cardinali, cu un mandat de reformare a unei institutii care a fost afectata in ultimii ani de coruptie, scandaluri financiare si acuzatii de intrigi si lupte interne.
Papa, mustrat de catre unii catolici
El a recunoscut ca a avut o tendinta spre “o maniera autoritara si rapida de luare a deciziilor”. Tot el a declarat ca a fost mustrat de catre unii catolici, care au simtit ca nu a vorbit destul despre anumite probleme, precum casatoria homosexualilor sau avortul.
El a considerat ca nu este necaesar sa discute ceste aspecte in mod constant, deoarece el a fost de acord cu doctrina bisericii.
Papa a reiterat determinarea sa de a reforma Vaticanul, dar a spus ca procesul nu va fi unul rapid si usor. “Multi cred ca reformele si schimbarile pot avea loc intr-un timp scurt. Eu cred ca avem nevoie intotdeauna de timp pentru a pune bazele unei schimbari reale, efective”, a spus seful Vaticanului.
Interviul Papei Francisc a fost acordat reverendului Antonio Spadaro, editorul publicatiei La Civilta Cattolica, ulterior fiind tradus in mai multe limbi, pentru a fi publicat in intreaga lume.
de George Titus Albulescu | Ziare.com
In cea mai recenta incercare a Vaticanului de a tine pasul cu tehnologiile moderne, Biserica Catolica a anuntat ca Papa Francisc ofera “indulgente” celor care il urmaresc pe Twitter, relateaza The Guardian.
Controversatele indulgente au fost abandonate, teoretic, de catre Biserica, in 1567 si practic in 1960, insa au fost reintroduse de Papa Ioan Paul al II-lea.
Vaticanul a anuntat inainte de vizita Papei in Brazilia ca va oferi “iertare” catolicilor care ii urmaresc slujbele din cadrul Zilelor Mondiale ale Tineretului la TV, radio sau pe internet. Indulgente vor fi acordate si celor care il urmaresc pe Papa doar pe Twitter, relateaza The Guardian.
Papa va oferi astfel indulgente plenare celor care participa la evenimentul religios din Rio de Janeiro la finalul acestei luni, incepand cu 22 iulie. Vizita in Brazilia e prima calatorie in strainatate a Suveranului Pontif.
Indulgentele partiale reduc timpul in Purgatoriu printr-un numar clar de zile sau ani, iar cele plenare elimina cu totul Purgatoriul, pana la comiterea unui alt pacat.
Indulgentele au fost stigmatizate in Evul Mediu cand obtinerea lor implica tranzactii monetare; pe scurt iertarea Bisericii era cumparata cu bani.
Un oficial de la Vatican i-a avertizat insa pe internauti ca iertarea pacatelor presupune si o doza de credinta si ca Paradisul nu se afla la o distanta de cateva click-uri cu mouse-ul. continuare »
[youtube=https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A66WkqJ4yFs]
“Rugăciunea” a avut loc în Catedrala papală a “Preasfintei Inimi a lui Isus” din Saraievo. Patriarhul Serbiei, ereziarhul Irineu, împreună cu “ierarhi” papistaşi s-au rugat înainte de începerea lucrărilor conferinței interconfesionale internaționale pentru pace, ce are loc între 9 şi 11 sept. 2012. continuare »
[youtube=https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kc4kuZYBp6M] continuare »
Dar pentru că a venit acum vorba despre hulă, vreau să cer de la voi toţi o singură răsplată pentru această cuvântare: ca să-mi mustraţi pe cei care hulesc în cetate. Dacă auzi pe cineva hulind la răspântie sau în for, du-te la el şi dojeneşte-l; şi chiar dacă trebuie să-l loveşti, nu pregeta: isbeşte faţa lui cu palma, loveşte gura lui, şi sfinţeşte-ţi mâna ta prin această lovitură. Şi dacă te va învinovăţi cineva şi te va duce la judecată, nu te împotrivi; şi dacă judecătorul de pe tribunalul lui îţi va cere socoteală, spune-i fără sfială, că a hulit pe Regele îngerilor. Căci dacă trebuie pedepsiţi cei cari hulesc pe regele pământului, cu atât mai vârtos cei cari îl batjocoresc pe Acela (al cerului). Este o fărădelege obştească, este o nedreptate care-i priveşte pe toţi şi îi e îngăduit orişicui să fie pârâtor.
Să afle şi creştinii şi păgânii, că creştinii sunt mântuitorii cetăţii, epitropii, supraveghetorii şi învăţătorii ei, şi să afle acest lucru şi cei desfrânaţi şi stricaţi, că trebuie să se teamă de slujitorii lui Dumnezeu, pentru că, dacă altă dată mai încearcă să grăiască aşa ceva, să se uite mai întâi în toate părţile şi să se teamă şi de umbra lor, de frică să nu-i auză vreun creştin şi apoi să sară asupra lor şi să-i pedepsească cu străşnicie. continuare »
În sala Conventus a Palatului Patriarhiei se desfăşoară simpozionul interreligios Diaspora – o realitate a societăţii actuale, organizat de Patriarhia Română în cooperare cu Centrul Sapir din Ierusalim şi Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, cu sprijinul Secretariatului de Stat pentru Culte.
Evenimentul a fost deschis de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române care a adresat celor prezenţi un cuvânt cu titlul Dialog şi cooperare pentru binele comun.
De asemenea, în deschiderea simpozionului au fost adresate mesaje oficiale din partea Comitetului evreiesc pentru relaţii interreligioase din Israel, Preşedinţiei României, Guvernului României şi Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România. Astfel, au luat cuvântul: Excelenţa Sa Şef Rabin Mordechai Piron, dl. Cristian Diaconescu, Consilier Prezidenţial, Eminenţa Sa Mare Rabin Menachem Hacohen, Dr. Adrian Lemeni, Secretar de Stat pentru Culte şi Dr. Aurel Vainer, preşedintele Comunităţilor Evreieşti din România.
În cadrul sesiunii de lucru care a urmat, începând cu ora 11:00, au susţinut alocuţiuni: Înaltpreasfinţitul Părinte Iosif, Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale şi Meridionale, Eminenţa Sa Şef Rabin Menachem Hacohen, Pr. Prof. Univ. Dr. Nicolae Achimescu, Facultatea de Teologie Justinian Patriarhul din Bucureşti:, Excelenţa Sa Şef Rabin She’ar Yashuv Cohen şi Excelenţa Sa Şef Rabin Samuel René Sirat.
La simpozion participă ierarhi şi profesori de teologie ai Bisericii Ortodoxe Române din ţară şi străinătate, rabini şi reprezentanţi ai comunităţilor evreieşti din Israel, Elveţia, Franţa şi Statele Unite ale Americii.
Scopul simpozionului este aprofundarea semnificaţiei spirituale a Diasporei şi promovarea cooperării practice în plan social.
sursa acestei mizerii: Basilica
Daca ati raspuns corect la prima intrebare, atunci aveti sansa sa dezlegati enigma BOR, raspunzand la o alta intrebare: De ce o astfel de intalnire nu este posibila cu alta institutie din Ierusalim, Patriarhia ORTODOXA a Ierusalimului, cu care NU ne mai aflam in comuniune?
Cititorii abonati pe grupul de discutii Provita au purtat zilele acestea un dialog cu administratorul grupului, Bogdan Stanciu, care promoveaza evident si obsesiv ecumenismul, mascat de actiuni provita. El a trimis urmatorul mesaj grupului:
Primim și difuzăm:
”În perioada 4-6 mai 2012 la nivel mondial se organizează evenimentul ‘Un Milion de Rozarii pentru Pruncii Nenăscuţi’. În întâmpinarea acestui eveniment, cu binecuvântarea ÎPS Ioan Robu, Arhiepiscop Mitropolit de Bucureşti, la Catedrala ‘Sf. Iosif’ din Bucureşti va fi organizată o seară specială, sâmbătă, 5 mai 2012 – Rozariul Pruncilor Nenăscuţi – după următorul program:
* ora 18.00: recitarea Sfântului Rozariu al Pruncilor Nenăscuţi
* ora 18.30: Sfânta Liturghie solemnă, prezidată de PS Cornel Damian, Episcop auxiliar de Bucureşti, pentru apărarea vieţii şi dreptul copiilor la viaţă;
* ora 19.30: Prezentarea Rozariului Pruncilor Nenăscuţi de către preşedintele asociaţiei Pro Life Human Life din Irlanda, Declan Waters, însoţit de soţia sa, Carmel Waters.
Sunt invitaţi şi aşteptaţi să participe la acest lanţ de rugăciuni şi la această seară specială toţi cei care doresc să intre în Armata de Rugăciune a Preasfintei Fecioare Maria pentru dreptul la viaţă.„
Ca raspuns la acest mesaj, un cititor a scris:
Specificati, va rog, ca este valabil doar pentru catolici!
Un crestin-ortodox cade sub afurisire daca participa la slujbele si rugaciunile eterodocsilor.
Va rog sa nu promovati ecumenismul pe acest grup!
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=aaFtfVncsUg] Foste biserici catolice sunt acum librării, centre de sănătate şi chiar restaurante. Statisticile arată că, săptămânal, se închid două biserici catolice în Olanda, pentru că localnicii nu mai sunt aşa de credincioşi.
Bisericile închise donează preţioasele obiecte religioase ţărilor mai credincioase din America Latină. O catedrală din Republica Dominicană se bucură de noul său altar de marmură, în timp ce biserica din care provine acesta este transformată într-un centru de sănătate.
În ultimii ani, preţioasele obiecte religioase au fost adăpostite în beciurile parohiilor romano-catolice din Olanda. Acum, spaţiile religioase închise vor căpăta un alt mod de întrebuinţare.
În ciuda faptului că este foarte uşor să transformi o biserică într-un restaurant, oamenii se simt inconfortabil să ia cina înconjuraţi de obiecte religioase.
În ultimii 40 de ani, peste 200 de biserici catolice din Ţara Lalelelor au fost demolate şi alte 150 transformate în librării, centre de sănătate şi restaurante.
Ucenicul Parintelui Ilie Cleopa, Parintele Iachint, ne spune: Parintele Cleopa pastra neabatut invatatura ortodoxa despre unicitatea si unitatea Bisericii. Biserica este Una, adica este unica si unitara. Iata, am aici cartea Parintelui, Calauza in Credinta Ortodoxa, editia a patra, ingrijita de Parintele Ioanichie Balan. Uite ce scrie Parintele Cleopa in aceasta lucrare, la pagina 111: „Biserica lui Hristos este una, deoarece Mantuitorul a intemeiat o singura Biserica (Matei 16: 18), nu mai multe, pentru ca Biserica are un singur cap, pe Iisus Hristos, ea fiind infatisata ca o singura Mireasa a lui Hristos (Efeseni 5: 27 )”. Aceasta despre unicitatea Bisericii.
In ceea ce priveste unitatea Bisericii, Parintele Cleopa spunea foarte clar ca aceasta unitate nu se poate rupe, fiindca Biserica este Trupul lui Hristos. Ereticii se desprind de Biserica, se despart, dar Biserica ramane unitara. Iata aici, la pagina 118, cum zice Parintele: „Despartirea n-a atins unitatea Bisericii; pentru ca aceasta unitate nu se poate destrama niciodata, oricare ar fi numarul si calitatea ereticilor care se smulg de la sanul Bisericii. Ereziile si schismele, oricat de multe si de mari ar fi ele, nu pot imparti Biserica cea Una, pentru ca ea sta strans unita cu Capul ei, care este Iisus Hristos. Unitatea Bisericii este mai presus de fire si ea nu poate fi zdruncinata de nimeni”. continuare »
Cuvantul lui ss DANIEL, din nefericire patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, rostit in cadrul forumului cu tema „Unitate crestina si dragoste pentru cei saraci”, München (Germania), luni, 12 septembrie 2011:
Unitatea sau comuniunea vizibila intre crestini este o dorinta si o cerere sfanta a Mantuitorului Iisus Hristos Care S-a rugat pentru aceasta unitate inainte de Patima Sa si de Invierea Sa, zicand: „Ca toti sa fie una… pentru ca lumea sa creada” (Ioan 17, 21).
Dupa secole de dezbinare, polemica si instrainare reciproca intre crestini, Miscarea ecumenicasta pentru refacerea unitatii vizibile intre crestini a devenit o nota specifica a secolului al XX-lea, mai ales dupa infiintarea Consiliului Mondial al Bisericilor in anul 1948 si dupa Conciliul II Vatican (1962-1965). Dincolo de succesele si neimplinirile ei, miscarea aceasta este in mod esential o schimbare de atitudine sau o noua stare de spirit, deoarece in relatiile dintre Biserici diferite, mai vechi sau mai noi, s-a trecut de la polemica la dialog, de la confruntare la cooperare si de la izolare la solidaritate. Desi entuziasmul initial pentru dialogul teologic si rugaciunea comuna ecumenicasta a scazut in ultimii 20 de ani, totusi atitudinea ecumenicasta in relatiile dintre Biserici a devenit o norma de conduita. Pentru unii crestini, Miscarea ecumenicasta entuziasta de la mijlocul secolului al XX-lea a fost prea rapida si punea in pericol identitatea teologica si spirituala a diferitelor Biserici sau confesiuni crestine, ea fiind suspectata de unii crestini reticenti si prudenti ca ar promova un relativism doctrinar, sacramental si chiar etic. Pentru altii, Miscarea ecumenicasta a fost prea lenta, fiindca unitatea dintre Bisericile despartite de secole nu s-a realizat inca. Prin urmare, entuziasmul anilor 1960 pentru Miscarea ecumenicasta a fost treptat inlocuit cu o anumita prudenta sau chiar cu reticenta. continuare »
In anul 1930 cand in Romania a inceput sa se faca tot mai simtit prozelitismul sectar, episcopul Iosif Traian Badescu de la Caransebes a emis o circulara pentru clerul din eparhia sa. In aceasta circulara se prezenta felul in care un preot trebuie sa se raporteze la fenomenul sectar dar si o frumoasa rugaciune pe care preotii trebuiau sa o citeasca in timpul Liturghiei formata din ectenii si rugaciuni speciale.
Textul de mai jos este o reproducere cuvant cu cuvant a circularei nr. 125 din 1930 pastrata la arhiva parohiei ortodoxe Eselnita din judetul Mehedinti, Tom XXI fila 120-121, publicata de catre preotul Cristian Aurel Tomescu din Comlosu Mare – Timis, in cartea „Episcopul Iosif Traian Badescu. Pastoralele, cuvantarile si ordinele circulare”, aparuta la editura Episcopiei Caransebesului, anul 2008, cand parintele Tomescu era paroh la Iecea mica.
Textul integral al circularei:
Onorata Preotime Parohiala!
S-au inmultit si se inmultesc pe zi ce trece vrajmasii Bisericii lui Hristos; s-au inmultit si se inmultesc pe zi ce trece cei ce raspandesc invataturi gresite in poporul nostru dreptcredincios incredintat pastoririi noastre, si pentru care vom avea sa dam seama Mantuitorului Hristos. Care si-a varsat scump sangele Sau pentru rascumpararea noastra; s-au inmultit si se inmultesc necontenit cei ce se silesc sa produca dezbinare in popor si instrainare de Biserica noastra dreptmaritoare, de legea noastra ortodoxa; s-au inmultit si se inmultesc diferitele secte, care cauta sa se inradacineze in parohiile noastre si sa slabeasca legatura poporului nostru cu Sfanta noastra Biserica, cu asezamintele noastre bisericesti, nimicind intr-una legatura lui cu preotii Bisericii, care sunt spini in ochii lor si a caror autoritate se silesc cu toate puterile a o distruge. continuare »
Sub titlul: Rugaciune si cooperare practica pentru unitatea crestina, suntem anuntati de catre Patriarhie ca si anul acesta va avea loc Saptamana de rugaciune impreuna cu ereticii: papistasi, luterani, anglicani, calvini si greco-catolici. Toti acestia sunt considerati crestini. Dar a fi crestin inseamna a avea drept cap al Bisericii pe Hristos, de a cinsti pe mama Sa, Sfanta Fecioara Maria si nu in ultimul rand de a marturisi Simbolul Credintei, asa cum a fost stabilit de Sfintii Parinti. In plus avem sfintele Canoane ortodoxe care interzic intrarea ereticilor in biserica ortodoxa si intrarea ortodocsilor in lacasurile lor de cult, ce se mai numesc si sinagogi ale satanei. Ereticii trebuie primiti in Biserica, doar dupa ce s-au lepadat de erezia lor si au acceptat Unicul Botez valid, in numele adevaratei Sfinte Treimi, Botezul ortodox. Dupa cum ne zice si Sf. Apostol Pavel:
Este un trup si un Duh, precum si chemati ati fost la o singura nadejde a chemarii voastre; Este un Domn, o credinta, un botez (Efeseni 4:5)
Pai de unde putem noi zice ca si acesti eretici au credinta, sau ca sunt in acelasi Duh, cel crestin si ca fac parte din acelasi trup? Ori noi, ori unul din ei? Deci ar insemna sa ne lepadam de credinta noastra ca sa-i putem considera si pe eretici crestini si ca ei au botez si alte sfinte taine. Trebuie sa marturisim ce au marturisit Parintii Bisericii si sa nu avem partasie in niciun fel cu cei ce blasfemiaza numele Domnului, dusmani ai lui Dumnezeu numindu-se.
Referitor la tema din acest an se observa clar tendinta de a se ajunge la acelasi potir, al impartasirii impreuna, dupa cum pe parcursul anilor s-a ajuns sa fie recunoscut si botezul, si preotia ereticilor. Finalul, daca noi il vom accepta, va fi disparitia Ortodoxiei din tara noastra si implicit a noastra ca neam. Sa nu fie!
Cinste acelor ierarhi care nu vor face in bisericile pe care le pastoresc, aceste apostate rugaciuni; iar celor ce vor tine aceste rugaciuni, anatema Sfintilor Parinti se va abate asupra lor. Asemeni si credinciosilor care vor participa sau nu la aceste faradelegi.
Sa marturisim impreuna cu Sfantul Marcu Evgenicul: „Credinţa noastra este dreapta marturisire a Sfintilor Parinti ai nostri. Cu ea, noi nadajduim sa ne înfatisam inaintea Domnului si sa primim iertarea pacatelor; iar fara de ea, nu stiu ce fel de cuviosenie ne-ar putea izbavi de chinul cel vesnic. In materie de credinta nu exista concesie. Chestiunile credintei nu admit iconomia”.
UPDATE: Un cititor ne-a transmis ideea de stabili o ora de citire a Psaltirii pentru izbavirea oamenilor de erezie, rataciri, secte si ecumenism si intoarcerea lor la dreapta credinta. Consideram ca e de ajuns ca fiecare sa citeasca cand poate, numai sa ceara Sfintilor, Maicii Domnului si Domnului Hristos izbavirea de ecumenism, erezia ereziilor.
Toti isi lauda credinta ca fiind dreapta, dar drept nu este cel care se lauda, ci cel pe care il lauda Dumnezeu – iar credinta noastra este proslavita neincetat de Dumnezeu insusi prin sfintii Lui. Mergeti la moastele sfintilor si vedeti a cui credinta este dreapta. In ce credinta mai face Dumnezeu minuni ca in cea ortodoxa? In ce credinta se mai invrednicesc oamenii de nestricaciune si de buna mireasma a trupurilor dupa moarte?..
Cum s-au purtat oamenii cu insasi Bunatatea si insusi Adevarul Ceresc intrupat, cu Domnul Iisus Hristos? L-au ispitit in fel si chip, au viclenit inaintea Lui, L-au zavistuit, L-au lingusit cu fatarnicie ca sa II prinda cu vorba si sa II dea pe mana judecatii romane si, in cele din urma, dupa tot felul de batjocuri si de chinuri, sa il omoare pe cruce. Ce au facut oamenii cu credinta adevarata, pe care Hristos a adus-o din cer, cu toata invatatura Lui cea dumnezeiasca, cu tainele de Dumnezeu randuite? Le-au schimonosit de nu mai poti sa le recunosti, unii le-au lepadat si in locul invataturii Lui au pus propriile nascocirii, cum au facut carturarii si fariseii, iar in zilele noastre – Lev Tolstoi.